ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2010  (läst 1807 gånger)

2010-09-08, 18:03
läst 1807 gånger

Moderator Källor

Som Carl skriver är denna tråd till för att diskutera handhavandet av skivan Sveriges Dödbok 5.

Sen vill jag förtydliga att SSF inte heller med version 5 av Sveriges Dödbok tillåter någon enskild tråd enbart för efterlysningar ur denna. Däremot är det helt OK att man frågar om enstaka personer under andra rubriker, t ex Landskap och Socken.

 
Jag låter ovanstående inlägg ligga kvar men i fortsättningen kommer efterlysningar i denna tråd att raderas.

2010-09-08, 19:56
Svar #1

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
På Sveriges dödboksskivan 1901-2009 saknas Madesjö församling 1901-1946, och även Nybro församling 1939-1946. Vilket jag tycker är mycket beklagligt !!!
Det är ju just de åren man så länge velat ha.
Är det någon som känner till varför det blev så??
mvh Aina

2010-09-08, 20:35
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Aina!
 
Enligt http://www.genealogi.se/dodb/db_h.htm är församlingarna lediga, vilket då innebär att ingen anmält sig för att registrera församlingarna.
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist

2010-09-12, 00:07
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Frösåkers kommun i Stockholms län.  
Vad är det?
 
(Meddelandet ändrat av Janj 2010-09-12 00:09)

2010-09-12, 00:35
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om man söker på NAD så verkar det vara något som existerade mellan 1952 och 1956.
 
Forsmarks, Valö, Börstils, Hökhuvuds och Hargs församlingar.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-12 00:38)

2010-09-12, 10:19
Svar #5

Carl Szabad

Man kan också tillägga att Frösåkers kommun uppgick i Östhammars kommun 1957.

2010-09-15, 19:49
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En liten petitessanmärkning. Jag har valt att installera skivan, så den finns tillgänglig på skrivbordet, precis som jag gjort med andra CD-skivor. Det som är trist är att det blir bara en gul mapp, som ligger där på skrivbordet. De andra skivorna har ju fina symboler att klicka på, lätta att känna igen och hitta.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-15, 19:59
Svar #7

Carl Szabad

Ann-Mari! Då har du gjort fel någonstans vid installationen. Vad har du valt för programmapp att installera den i? Defaultmappen är Sveriges Släktforskarförbund och där bör du hitta ikonen, som du sen via ett högerklick kan kopiera till skrivbordet.

2010-09-15, 21:38
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag misstänkte väl det, att jag hade gjort fel någonstans. Jag tycker jag följde bara instruktionerna. Jag valde att spara i Skrivbordet, men mot slutet kom frågan om mappen tror jag och då var det förvalt Sveriges Släktforskarförbund, vilket jag också valde. Jag kanske kan göra som du föreslår och radera den jag lagt in, för när jag väl är i mappen ska jag klicka på scb5.exe. Det blir lite väl omständligt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-19, 16:03
Svar #9

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:32
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
1. Jag har noterat att i Sveriges Dödbok kan det stå att en person är född i Helsingborgs Maria, medan det i verkligheten är så att personen är född på Helsingborgs BB, som har egen kyrkobok, men föräldrarna varit skrivna i t ex Åstorp. Det samma har jag noterat när det gäller Lunds lasarett. Jag har sett det för många gånger för att det ska vara en tillfällighet. Finns det någon tanke bakom detta?
 
2. Namn som stavas Carl eller Christina i födelseboken, blir många gånger Karl och Kristina i Sveriges Dödbok. Är detta medvetet?
 
3. Jag har funnit en hel del fall där födelsedatumet i Sveriges Dödbok inte stämmer med det i födelseboken. Nåja, nu har jag också sett samma skillnad i husförhören. Men frågan är hur man skall hantera det. Utgå ifrån att födelseboken är rätt och skicka rättelse till Sveriges Dödbok?
 
4. Vad finns det att säga om Sveriges Dödbok på DVD respektive i en databas på Internet. Har det fastnat på grund av det juridiska tjafset om PUL och databasregistrering, som vi diskuterat i andra trådar tidigare, eller finns det tekniska svårigheter?

2010-09-19, 22:20
Svar #10

Carl Szabad

1. Det beror på när h*n är född. Före juli 1947 skulle den fysiska nedkomstplatsen räknas som födelseförsamling och ligger BBt i Helsingborgs Maria så blir det det som gäller. Nu stämmer inte det alltid i verkligheten, utan man kan se att moderns mantalsskrivningsförsamling förekommer även före 1947 som födelseförsamling. Efter 1947 är det alltid så.
 
2. Vet ej. Det beror på vem som registrerat. Några sådana direktiv finns i alla fall inte här. Fast det förekommer ingen exakt stavning ens bland dagens myndigheter. Så sent som efter millennieskiftet kan en myndighet stava ett efternamn Lindkvist och en annan Lindquist.
 
3. Uppgifterna i dödboken ska spegla verkligheten. I praktiken är det dock nästan alltid uppgifterna i dödboken och församlingsboken som registrerats. Ska man identifiera ett annat födelsedatum eller födelseförsamling uppstår en värdering av uppgifterna, vilket inte ska vara det primära målet med databasen.
 
4. Senaste(?) budet är att en nätpublicering ligger flera år framåt i tiden och kommer i så fall i första han att avse materialet före 1950. Därifrån och framåt är det myndighetsmaterial som ingår, helt eller delvis, och som utlämnats med förbehåll från respektive myndighet. Det är även tekniskt komplicerat att få till alla funktioner som finns på skivan i en nätapplikation.

2010-09-20, 08:54
Svar #11

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Det har sagts att det inte blir någon ny DVD som rättelse till Sveriges Dödbok 5. Men vad hindrar att det tas fram en patch så småningom med rättelser, så att dessa kan laddas ner till de uppgifter vi har, när vi kopierat in DVD:n på en hårddisk? Så har ju skett tidigare.
 
I den patchen skulle då också kunna läggas in en del nyare material, eftersom projektet ju fortsätter.
 
Att födelseförsamlingar i många fall saknas är naturligt eftersom registreringen har skett från dödböckerna, men inget hindrar väl att vi lägger in sådana i samband med att rättade födelseuppgifter läggs in. Likaså borde väl felaktiga födelseförsamlingar kunna rättas; dessa har kunnat registreras felaktigt av projektet beroende på lässvårigheter, men kan också ha kommit att anges fel av pastor.
 
Mvh
Lasse

2010-09-20, 10:40
Svar #12

Carl Szabad

Svaret på det finns i inlägg från den 5-6 september i den här diskussionen.
 
Några kompletteringar av datamaterial har dock aldrig skett mellan de olika utgåvorna, bara buggfixar i sökprogrammet.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2010-09-20 10:41)

2010-09-20, 13:50
Svar #13

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
När det gäller födelseförsamlingar så är min erfarenhet efter ett stort antal poster som jag registrerat att notisen om födelseförsamling i församlingsboken kan vara oklar. Det kan stå Stockholm som födelseort för personer som levt långt in på 1900-talet trots att det kan vara en rad olika församlingar. Så även i städer där det funnits både stads- och landsförsamlingar eller när det gäller födelser på BB.

2010-09-20, 22:56
Svar #14

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
De uppgifter om födelseförsamlingar, som jag lämnat, är alla tagna ur församlingsböckerna. Jag har även på ett tidigt stadium gjort stickprov för att undersöka deras tillförlitlighet och funnit den högst varierande. Somliga församlingsbokförare har uppenbarligen inte haft särskilt höga krav på korrekthet. Då den tillgängliga tiden inte var obegränsad och en god täckning var viktigare än att alla uppgifter fanns och var helt korrekta och kontrollerade, gjorde jag ingen mera utförlig undersökning. Detta förfarande tillstyrktes också från projektledningen. Det ligger även i linje med tidigare utgåvor av Sveriges dödbok, där man i vissa fall haft med ganska många personer, för vilka inte ens namnet varit känt.
Dödboken är en andrahandskälla (i bästa fall), och det sägs klart ut, att uppgifterna måste kontrolleras i förstahandskällorna. Vi vet ju även, att uppgifter om födelsedatum många gånger ändrats under årens lopp - jag har i min släktforskning stött på fall, där personer med fullständigt personnummer enligt födelselängden är födda en annan dag än personnumret anger. Detta har ju också Carl Szabad tidigare berättat.

2010-09-22, 19:18
Svar #15

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Jag kanske har missuppfattat det men om jag slår t.ex. Kristina Jansdotter och årtal 1830 och markerar Alla och Endast i denna ordning, borde jag bara få upp personer som heter just Kristina Jansdotter, född 1830. Som det nu är visas alla namnkombinationer med Kristina födda det året.
 
Mvh
Lasse

2010-09-22, 19:27
Svar #16

Carl Szabad

Förkaring finns alltid i hjälptexten.
 
Alla betyder att alla förnamn man skriver in ska ingå i träffbilden. Om det bara är ett förnamn inskrivet får man då upp alla som heter Kristina som ett av förnamnen. Skriver man in Kristina Johanna och har Något/några intryckt får man alla i träffbilden som heter antingen Kristina eller Johanna. Endast i denna ordning betyder att om man skrev in Kristina Johanna får man ingen träff på Johanna Kristina.

2010-09-22, 19:39
Svar #17

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Jag kan inte hålla med dig där för då blir det ingen skillnad mellan att sätta in krysset och att inte göra det. Skriver jag med kryss vet jag att det bara ska finnas de namn som jag anger. En ytterligare fråga.
Är det samma sak med efternamnen att t.ex. om jag skriver Löf skall alla Löfnamn visas, dvs också Löfberg, Löfblom etc?
Detta var, om jag inte minns fel en sak som rättades i någon av programmen för Sveriges befolkning, så att endast personer med Löf/Löv i efternamnet visades, men inga andra.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lars Unger 2010-09-22 19:43)

2010-09-22, 21:30
Svar #18

Carl Szabad

Nej, om det bara är ett namn kan det inte stå i någon annan ordning. Jag hänvisar återigen till hjälptexten.
 
Oftast har personer flera förnamn och om det då är vanliga namn kan man eliminera vissa träffar som ej intressanta genom att begära att de ska stå i en viss ordning.
 
Vad gäller efternamn framgår det också av hjälptexten hur man kan använda jokertecken. Löf ger träff på enbart Löf, men Löf (utan citationstecken) ger alla personer vars efternamn börjar på Löf.

2010-09-22, 21:35
Svar #19

Carl Szabad

Jag vet inte vad du menar med rättades. Funktionen har alltid varit densamma, att träffbilden räknas från vänster, såväl för datum som namn. L ger träff på alla namn som börjar på L, Löf alla namn som börjar på Löf, Löfgr alla namn som börjar på Löfgr. Vill man ha ett specifikt namn använder man antingen citationstecken runt namnet eller plockar det ut plocklistan, se även hjälptexten.

2010-09-23, 19:59
Svar #20

Carl Szabad

Det visar sig att beskrivningen för hur man rättar poster i dödboken uppenbarligen inte är tydlig nog.
 
Den som vill rätta en post ska ändra direkt i de förifyllda fälten när rättelsefönstret kommer upp. Man ska alltså inte skriva en kommentar om det i kommentarfältet. Det fältet ska användas högst restriktivt, helst inte alls, eftersom uppgifterna från de namn- eller datumfält som ändrats eller kompletteras sedan går in i en strukturerad databas. Står en rättelse inskriven i kommentarfältet i stället kommer den inte med på rätt ställe i databasen och blir då inte sökbar.
 
Tyvärr saknas en uppgift i hjälptexten för Rätta-fönstret, nämligen koderna för vilka källor som använts vid rättelsen eller kompletteringen. Man kan i stället hitta dem under knappen OM på presentationsskärmen, nästan längst ner i texten.

2010-09-23, 20:33
Svar #21

Utloggad Magnus Hjärtström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-03-14, 08:38
    • Visa profil
När jag glad i hågen började använda Sveriges dödbok 5 stötte jag tyvärr omedelbart på ett omfattande fel. Samma fel förekom också i en tidigare version av dödboken, vilket jag då också meddelade. Jag fick beskedet att felet redan var känt, så jag var uppenbarligen inte ensam om att ha märkt det.
 
Det gäller personer som i verkligheten är födda i Estland men som i dödboken i stället anges som födda i Spanien. Den första sökning jag gjorde var på en avliden släkting som jag vet var född i Estland men i dödboken stod som född i Spanien. Jag sökte sedan på Spanien som födelseort som enda sökbegrepp, och då verkade med god marginal minst hälften av de 4010 träffar som jag fick gälla estländare, företrädesvis estlandssvenskar. Jag får dock gott om träffar även på Estland som födelseort, så felet är långt ifrån hundraprocentigt, men det finns kanske någon systematik i det?
 
Det mesta i dödboken är dock säkert rätt i övrigt och jag ser fram mot att hitta nya uppgifter!

2010-09-23, 20:52
Svar #22

Carl Szabad

Det finns en systematik i det felet och det beror på när personen är avliden. Det är många databaser som är sammanlänkade på skivan så att det ser ut som om det är en enda databas. I en del av det nyare materialet förekommer inte uppgift från den myndigheten om födelseort, utan det fältet får hämtas in från äldre myndighetsmaterial i stället. Den myndigheten har använt en delvis annorlunda kod för födelseland, som då kommer att misstämma med den översättningstabell som redan finns tidigare.
 
För övrigt kan personer födda i det som idag är Estland stå som födda i Ryssland också, beroende på att Estland inte existerade särskilt länge som eget land. Före 1921 och 1944-1991 tillhörde området Ryssland/Sovjetunionen.
 
Det är dock ett blygsamt problem jämfört med alla fel som de facto är korrigerade.

2010-09-24, 09:43
Svar #23

Utloggad Magnus Hjärtström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-03-14, 08:38
    • Visa profil
Jag inser att det har funnits större problem som har behövt prioriteras, och jag menar alls att klaga på att just detta fel är kvar. Jag blev mest förvånad över att det inte var korrigerat eftersom det var känt sedan tidigare. För min egen del är det inte heller något problem efter eftersom jag vet att Spanien i dessa fall betyder Estland, eller Ryssland/Sovjetunionen. För andra som t.ex. inte är medvetna om sin koppling till norra Baltikum kan det bli knepigare.

2010-09-24, 11:08
Svar #24

Carl Szabad

Det är naturligtvis bra om alla kända felaktigheter påtalas. Då finns chansen att de rättas till en kommande version. Sen är det en fråga om att hinna med också. Den här gången fick vi en månads kortare tid på oss för arbetet inkl alla kontroller, trots att det tillförda materialet var sju gånger större än till versionen innan.

2010-09-24, 15:43
Svar #25

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Jag köpte några cd i Örebro. Det går bra att installera de andra men inte SvDb 5.  
Kan jag få något gott råd?
MVH/ Birgitta

2010-09-24, 16:01
Svar #26

Carl Szabad

Sveriges dödbok 5 är inte en cd utan en dvd. Har du en riktigt gammal dator finns risken att den bara kan läsa cd-skivor.
 
I den diskussion som handlar om handhavandet har frågan varit uppe.

2010-09-24, 17:49
Svar #27

Moderator Källor

Ovanstående två inlägg har flyttats hit.

2010-10-05, 10:16
Svar #28

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! När jag läste ditt inlägg från 23 september kl 19:59 blev jag nyfiken på om mina egna insända rättelser till Sdb4 hade blivit sökbara, och gjorde några stickprov. Det visade sig att det gick att få träff på mina kompletterande civilståndsdatum, men inte födelseorterna eller de rättade namnen. I fallet med födelseförsamlingarna undrar jag om detta beror på att jag använde länsbokstäver, vilket jag var van vid från Namn åt de döda. Måste jag skicka rättelserna igen för att de ska bli sökbara i nästa version?
 
Jag undrar också om personer som avled 2007 kan ha fått sina namnuppgifter ur mantalslängden 1991, även om detta inte framgår av bruksanvisningen. En person som jag kände till har på skivan fått tillbaka ett giftonamn som hon inte längre bar när hon dog. Är säker på att personen inte hade kvar namnet i fråga.
 
(Meddelandet ändrat av svgr 2010-10-05 11:14)

2010-10-05, 11:29
Svar #29

Carl Szabad

Sven! Om uppgiftera är inskickade i enlighet med det formulär som finns på Rätta-sidan ska även födelseförsamlingen vara sökbar. Problemet med de rättelser som kommit in är att många skrivit information i kommentarfältet i stället för i de rätta fälten och där blir de inte sökbara. Många är dessutom så ordrika i det fallet att vi fått stryka rader när det blivit alltför långt. Dessutom ska det egentligen inte behövas några uppgifter alls i kommentarfältet för SvDb4, utom möjligen en källhänvisning. Kan du mejla mig eller lägga in ett konkret exempel?
 
Hur man skriver födelselän spelar ingen roll, det konverteras före ihopläggandet till rätt format.
 
Jag har fått ett till påpekande om att en person som avlidit de senaste åren under vissa omständigheter kan stå med ett tidigare efternamn, som kommit in via ett äldre kompletterande material. Jag beklagar det felet och vi får vara uppmärksamma på det inför nästa version.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna