ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-28  (läst 1509 gånger)

2002-10-29, 13:12
läst 1509 gånger

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Jag har fått hem skivan.
Toppen, massor med andranamn på kusiner och liknande som jag inte hade en aning om. Det enda jag saknar för närvarande är vad personerna hade för civilstånd och yrke, och kanske ev. flicknamn på fruar.
För övrig lika lätt att söka på som SDB 1950-1999.
 
Berith

2002-11-11, 17:34
Svar #1

Anneli Arvidzon

Hej!
 
Här kommer en fråga som jag tacksamt tar emot hjälp med.
 
Jag söker en Jonny Karl-Evert (Olsson?) f 460828-551 och hans bror Leif Gunnar f 490621-553 båda födda i Trollhättan (vad jag vet).
 
Med vänlig hälsning
Anneli Arvidzon

2002-11-11, 17:52
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anneli! Om du ser här så tycker ansvariga inte att det ska vara någon uppslag på befolknings-cdn:n, vilket jag råkar hålla med dem om.
 
Du har ju dessutom en massa uppgifter att gå på redan, varför använda detta forum?
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS. Peter! du ursäktar väl att jag lägger mig i igen .... ;-)

2002-11-11, 18:17
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Bara bra att detta kom på tal så jag kunde komplettera rubriken ovan med en liten parentes..

2002-11-11, 21:33
Svar #4

Anneli Arvidzon

Hej!
 
Jag tackar för tillrättavisningen och ber om ursäkt för att jag inte lästa igenom instruktionen noggrannare. Jag känner inte heller sedan tidigare till CD så jag trodde den fungerad som tex dödskivan 1950-1999. Finns den att låna någonstans i Stockholm?
 
En anna fråga som då väl inte heller här hemma här är. Vilket forum kan du Eva, då tipsa om att jag ska använda mig av? Anledningen att jag frågar är att när jag har släktforskat så har det alltid varit bakåt i tiden och har aldrig tidigare ställts inför detta faktum att jag hittat personer som med största sannolikhet lever idag och som jag sedan tidigare inte kännt till.
 
Med vänlig hälsnign
Anneli Arvidzon

2002-11-11, 22:08
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag vill också tacka - för att de som makten haver här i Anbytarforum har fattat det mycket kloka beslutet att diskussioner/efterlysningar kring enskilda personer på denna skiva inte skall förekomma över huvud taget här i Anbytarforum, för att citera det som står här.
 
Vad som är tillåtet eller inte enligt PUL tvistar som bekant både de lärde och olärde om, men jag tycker att det är en självklarhet att man visar nu levande personer så mycket hänsyn att man inte diskuterar andras personuppgifter offentligt på internet.
 
Det kan då förtjänas att påpekas att det alltså gäller över huvud taget här i Anbytarforum - alltså även under andra rubriker. För bara några dagar sedan blev två 80-åriga smålandsdamer uthängda i en sockendiskussion med allt (nåja bild saknades...J): fullständigt namn, födelsedatum, adress och telefonnummer.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-12, 08:02
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Då det möjligen är mitt svar på en förfrågan som Jörgen åsyftar ovan, vill jag gärna förklara varför jag bedömde det som korrekt att lämna uppgifterna till frågeställaren direkt här i Anbytarforum:
 
De uppgifter jag levererade är offentliga, d v s vem som helst kan söka och få dem hos skattemyndigheten och i telefonkatalogen. Såvitt jag kunnat finna innebär inte PUL något förbud mot att vidarebefordra offentliga uppgifter. Därmed finner jag det - minst sagt - något överdrivet att påstå att de personer jag lämnade adressuppgifter om skulle vara uthängda.  
 
Som journalist är jag självklart förespråkare för största möjliga offentlighet och medborgerliga insyn, men också högst medveten om att det finns fall där hänsyn måste tas till enskilda personers behov av integritet.  
Dock skulle jag vilja ha en närmare förklaring till den kategoriska regeln här i Anbytarforum att inga uppgifter får vidarebefordras från CD:n Sveriges befolkning 1970. Vad grundar den sig på? PUL? Är inte CD:n att betrakta som offentlig handling, som det står vem som helst fritt att införskaffa eller söka uppgifter ifrån? Vilken lagtext förhindrar att uppgifter från CD:n vidarebefordras?
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-11-12, 10:19
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tror bedömningen var som sådan att vi inte skulle ha just en särskild efterlysningsrubrik för denna CD - men att besvara allmänna frågor i forumet med uppgifter från denna CD är naturligtvis inte förbjudet.. Kanske mitt av Jörgen ovan i fetstil citerade ordval blev lite olyckligt - tacksam för kommentar av Carl om detta borde ha uttryckts annorlunda..

2002-11-12, 11:44
Svar #8

Eivor Andersson (Majken)

Maud och andra---
 
Utdrag ur Datainspektonens tillsynsområde:
- Om Du anser att Din personliga integritet kränks genom missbruk av personuppgifter, kan Du anmäla detta till Datainspektionen. Du kan skapa egna register om Du endast använder dem för privat bruk-.
Om Du bränner en CD-skiva och spelar upp för andra , kan Du få problem. Om Du skriver av uppgifter från en CD-skiva med namn inom de senaste 70 åren bör det gälla samma sekretess, som inom arkiven.
Sunt förnuft och moral säger att man inte lämnar uppgifter om nu levande personer utan deras tillstånd.
Även om journalister tror att de har rätt att sätta sig över både etikett och lagar.
Hälsn. Eivor

2002-11-12, 12:15
Svar #9

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Utan att gå in på om det är etiskt riktigt eller ej konstaterar jag att släktforskarförbundet måste ha ansett det tillåtet enligt gällande lagar att trycka (bränna) och distribuera denna information som på detta vis alltså nu är offentlig. Eller har jag fattat fel?

2002-11-12, 14:14
Svar #10

Eivor Andersson (Majken)

Hej Bengt-Göran,
 
Att använda en CD-skiva för privat bruk - är en sak - Att offentliggöra allt som står på den - är en annan sak.
Nu levande personer kan man söka själv på skattemyndigheter m.m.
De uppgifter som finns om mina släktingar och om mig själv, vill jag inte ha publicerade på ett offentligt forum. Det måste man väl ändå få avgöra själv.
Samma regler som vid arkiven bör gälla.
I övrigt verkar det mer som nyfiket snokande.
hälsn. Eivor

2002-11-12, 15:52
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jag antar att Befolkningsskivan tillkommit efter att man tillåtit telefonkatalogen på CD-skiva och nu även på nätet. Det är i princip samma information. Således är det här allmän information, eljest hade man aldrig fått tillstånd till detta(tror jag).
Om man däremot skall publicera detta på nätet får nog stå för var och en. Jag jämför även skivan med en vanlig tidning, den är tryckt och publicerad (distribuerad)så att alla som vill kan ta del av den.
I det här forumet diskuteras nästan varje dag levande personer. Det enda som skiljer mot skivan är att de kanske är lite mer kända än flertalet på skivan. Dessa (uthängda?) personer har även reagerat och kommit med rättelser( Hasse Aaro).

2002-11-12, 16:44
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Maud frågar om inte CD:n är att betrakta som en offentlig handling. Nu finns det inget sådant begrepp i lagstiftningen. Däremot finns det allmänna handlingar. Med det avses (enligt Tryckfrihetsförordningens, TF, 2 kapitel, där den s.k. offentlighetsprincipen regleras) en handling som förvaras hos en myndighet och har upprättats av eller inkommit till myndigheten. Och som handling räknas inte bara det som finns på papper, utan bl.a. också allt som är dataregistrerat. Grundprincipen är sedan att medborgarna har rätt att ta del av dessa allmänna handlingar, om det inte i det enskilda fallet har beslutats om sekretess. Och vad som kan eller ska sekretessbeläggas regleras i sekretesslagen.
 
Summa summarum är alltså inte CD:n i allmänhet (d.v.s. alla exemplar) någon allmän handling, endast de enskilda exemplar som inköpts av och förvaras hos myndigheter. Däremot kommer alla uppgifterna på CD:n från allmänna handlingar, men det betyder inte automatiskt att de kan registreras eller publiceras hur och var som helst.
 
Maud säger också att hon som journalist är förespråkare för största möjliga offentlighet och medborgerliga insyn. Men nu är inte offentlighetsprincipen något som bara är till för journalister - eller något som man måste vara journalist för att vara anhängare av. Demokratin skulle inte fungera om vi inte hade rätt att kontrollera vad myndigheter och politiker gör. Vi måste kunna få insyn i vilka beslut som fattas, vem som fattar besluten samt handlingarna som ligger till grund för besluten så att vi kan se hur de motiveras. Och inte minst måste vi kunna se vad som planeras så att vi kan få en offentlig debatt innan besluten fattas. Därför behöver vi offentlighetsprincipen.
 
Men samtidigt är vi alla registrerade i hundratals register hos alla möjliga och omöjliga myndigheter. Mycket, kanske det mesta, av alla dessa uppgifter som myndigheterna samlar på sig om oss har egentligen inget med deras myndighetsutövning att göra. Men eftersom dessa register är upprättade av och förvarade hos myndigheter så åker de av bara farten med i offentlighetsprincipen. Men allt är inte offentligt; det gäller t.ex. sjukjournaler, som faktiskt är allmänna handlingar om de upprättats inom den offentliga sjukvården - allmänna handlingar, men självklart sekretressbelagda sådana. Det är alltså ingen princip att allt om oss är offentligt. Frågan är m.a.o. bara var gränsen mellan offentlighet och sekretess ska gå, inte om det ska finnas en sådan gräns.
 
Men oavsett vilka uppgifter som än är offentliga, när man tar del av enskildas personuppgifter så är det inte frågan om största möjliga offentlighet och medborgerliga insyn i makthavarnas verksamhet, utan i enskilda personers privatliv - vi kikar inte in på myndighetskontor, utan i privata nyckelhål! Denna del av offentlighetsprincipen är m.a.o. inget som behövs för att demokratin ska fungera - men är självklart något som nyfikna släktforskare har nytta av.
 
Och som en sådan nyfiken släktforskare (ja, jag räknar in mig själv J) vill man naturligtvis veta så mycket som möjligt också om nu levande personer. Denna CD är då självklart ett utmärkt hjälpmedel för att hitta tre- och fyrmänningar som man kanske inte hade en aaaning om. Men att själv ta fram dessa uppgifter (via CD:n, skattemyndigheten eller pastorsexpeditionen) är en sak - att sedan publicera dem på internet, lätta att hitta via sökmotorer för alla från Grönland till Nya Zeeland, är något annat. Det borde också en kvällstidningsjournalist kunna inse.
 
Även om det skulle vara lagligt (och därom tvistas det som sagt; och det regleras f.ö. inte av TF) så är man väl inte tvungen att publicera det? Måste någon hänga upp en förbudsskylt? Är det inte möjligt att man kan ha egna etiska och moraliska gränser för vad man har rätt att lämna ut om andras privatliv? (I det här enskilda fallet, som Maud och jag syftar på, var det dessutom under alla omständigheter helt onödigt, eftersom frågeställaren hade satt ut sin epostadress, och det knappast kan vara något större allmänintresse att dessa 80-åriga damer får sina personuppgifter uthängda på internet.)
 
Ingen släktforskare blir ju förhindrad att få upplysningar om sina släktingar bara för att uppgifter om nu levande personer inte lämnas ut i Anbytarforum. Be att biblioteket köper in CD:n!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-12, 17:16
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hävdar man att Sveriges befolkning 1970 innehåller i princip samma information som telefonkatalogen läser man nog Sveriges befolkning såsom en viss potentat läser bibeln. Telefonkatalogen innehåller varken födelsedag eller dito ort, Sveriges befolkning innehåller inga telefonnummer! Läs gärna avsnittet BAKGRUND i presentationen av Sveriges befolkning 1970 i FÖRBUNDSRÖTTER. Där finns nog svaren på en del frågor som ställts, och undringar som gjorts, i en del av inläggen ovan

2002-11-12, 17:58
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Med ordet samma menas i det här fallet likvärdig information, som ett förtydligande för dem som så behöver.
Cd-skivan är mycket bra och informationen är ju numera ännu mer lätt-tillgänglig och allmän. Som jag skrev är det upp till var och en att hantera uppgifterna på ett bra sätt.  
Konstaterar att Släktforskarförbundet i sin presentation av Cd-skican räknat med att journalister skall använda den i sitt arbete. Jag citerar: Juridiska byråer, journalister och församlingar kan snabbt och enkelt ta reda på födelseuppgifter om en person.

2002-11-12, 17:58
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Vad vi förbundit oss gentemot Riksarkivet, som lämnat ut uppgifterna i digital form, är att inte lägga upp dem fullt sökbart på nätet, utan bara publicera dem i CD-form.
 
Något uttalat förbud mot att fråga om levande personer i Anbytarforum finns inte. Det är snarare en fråga om omdöme, hur mycket man tycker sig vilja publicera på nätet om människor som inte är att betrakta som offentliga personer.
 
Carl Szabad
Projektledare för CDn

2002-11-12, 18:34
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Förbundet lägger ut uppgifterna på internet i form av en sökbar databas eller tillhandahåller ett diskussionsforum där alla kan ställa frågor om vem som helst och genast få svar av personer som sitter vid datorn med CD:n - ja, jag har då svårt att se den principiella skillnaden.
 
Uppgifterna blir väl t.o.m. mer offentliga i Anbytarforum, eftersom dessa sidor, till skillnad från innehållet i databaser, hittas av Google och andra sökmotorer - och därmed blir just fullt sökbara.
 
Och nog borde det väl vara de berörda personerna som själva avgör vad som ska publiceras om dem, inte vad andra tycker sig vilja publicera?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-12, 19:12
Svar #17

Anneli Arvidzon

Hej!
 
Jösses vilket rabalder jag skapade, känns inte alls bra. Hade jag läst igenom texten bättre i rubriken som jag inte alls såg, hade detta inte behövt bli en sådan het debatt som jag känner mig skyldig till. Ja var inte ute efter att hänga ut någon men nu vet jag att skattemyndigheten kan göra det enskilt till mig!
 
Jag hoppas att jag inte skadat någon och ber återigen om ursäkt.
 
 
Hälsning
Anneli Arvidzon

2002-11-12, 20:11
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Du har absolut inte gjort något fel Anneli..! Dels kan ingen krävas känna till vad som står 'bakom nästa flik' och dels är jag inte säker på att formuleringen kring detta är som den skall heller.. Så känn dig inte skrämd av att det blev debatt av mer principiell karaktär här - den har inget med din fråga att göra..  
'Frågan är alltid fri' och kan aldrig vara fel - problemet är väl här hur mycket man skall svara som sagt..

2002-11-13, 13:07
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vi har nu tagit upp frågan om forskarutbyte av uppgifter som finns på CD-skivan Sveriges Befolkning 1970 till förnyad prövning. Vi har då kommit fram till att det är rimligt att tillåta efterlysningar för denna CD-skiva på i princip samma villkor som vi tillåter för andra CD-skivor, exempelvis Sveriges dödbok 1950-1999.  
 
Den huvudsakliga motiveringen är att vi tycker att det är en viktig service till alla släktforskare som inte själva har tillgång till CD-skivan eller har möjlighet att enkelt ta sig till ett bibliotek eller arkiv där CD-skivan finns tillgänglig.
 
Många av de personer som omnämns på CD-skivan är fortfarande i livet. Därför kommer vi regelbundet att radera alla äldre frågor och svar i denna diskussion, eftersom syftet med diskussionen är att underlätta för forskare att ta del av de uppgifter som finns på CD-skivan och inte att publicera dem på Internet. Att uppgifter från CD-skivan om enstaka personer under en kortare tid finns på Internet, bedömer vi inte strider mot några lagar eller regler, eftersom det handlar om relativt få personer som samtidigt finns omnämnda i diskussionen, urvalet är helt slumpmässigt och många av dem dessutom får förmodas vara avlidna. Exakt samma uppgifter finns också lätt tillgängliga såväl i Riksskatteverkets databas som på CD-skivan som är spridd på exempelvis många bibliotek.
 
Bestämmelserna om vad som kan publiceras på Internet är många gånger mycket svårtolkade. Om det visar sig att den bedömning vi gjort ovan inte är i enlighet med gällande lagar och regler, kommer vi naturligtvis att omedelbart ompröva vårt ställningstagande.

2002-11-13, 15:12
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den huvudsakliga motiveringen är att vi tycker att det är en viktig service till alla släktforskare som inte själva har tillgång till CD-skivan eller har möjlighet att enkelt ta sig till ett bibliotek eller arkiv där CD-skivan finns tillgänglig.
 
Men nu var frågan inte om det är en bra service till dem som frågar, utan om det är rätt mot dem som omfrågas. Och  svaret på det blir:
 
Att uppgifter från CD-skivan om enstaka personer under en kortare tid finns på Internet, bedömer vi inte strider mot några lagar eller regler, eftersom det handlar om relativt få personer som samtidigt finns omnämnda i diskussionen, urvalet är helt slumpmässigt och många av dem dessutom får förmodas vara avlidna. Exakt samma uppgifter finns också lätt tillgängliga såväl i Riksskatteverkets databas som på CD-skivan som är spridd på exempelvis många bibliotek.
 
Det är en minst sagt märklig bedömning.
 
* Att uppgifter under en kortare tid finns på internet är ointressant - eftersom det om det visar sig vara olagligt att publicera dem inte spelar någon roll hur snabbt de raderats, att de alls varit publicerade är tillräckligt.
 
* Att det handlar om relativt få personer som samtidigt finns omnämnda i diskussionen är ointressant - eftersom befolkningen består av enskilda individer med samma rättigheter, oavsett om de är ensamma eller ingår i en stor grupp; är man omnämnd så är man, oavsett hur många andra personer som samtidigt råkar vara omnämnda.
 
* Att urvalet är helt slumpmässigt är ointressant - eftersom frågan gäller att man är omnämnd, inte hur man har utvalts.
 
* Att många av dem dessutom får förmodas vara avlidna är ointressant - eftersom frågan gäller de nu levande personerna!
 
* Att exakt samma uppgifter också finns lätt tillgängliga såväl i Riksskatteverkets databas som på CD-skivan som är spridd på exempelvis många bibliotek är ointressant - eftersom frågan gäller internetpublicering!
 
Samtidigt med denna ihåliga motivering så sägs det också följande:
 
Men eftersom många av de personer som finns med på CD-skivan fortfarande lever kommer vi här att radera frågor och svar regelbundet, eftersom det inte finns någon anledning att levande personers folkbokföringsuppgifter blir liggande på Internet.
 
Därmed erkänner man alltså det felaktiga i att hänga ut nu levande personer på internet. Varför då inte dra den rimliga och logiska slutsatsen av det? F.ö. kan dessa sidor ha sparats av sökmotorer och ligga kvar där långt efter att uppgifterna raderats i Anbytarforum.
 
I ett tidigare inlägg i den här diskussionen sas att det finns fall där hänsyn måste tas till enskilda personers behov av integritet. Hur vet man vilka dessa särskilt känsliga fall är när man inte känner personerna? Hur vet man vad det innebär för enskilda personer att få sina personliga förhållanden för 30 år sedan uthängda på internet i dag? Att dessa efterlysningar tillåts innebär att man anser det viktigare att frågeställarna får sin nyfikenhet stillad än att enskilda personer själva får avgöra vad som ska hängas ut på internet av deras personuppgifter. Det visar på en total brist på känsla för den enskildes rätt till personlig integritet!
 
Varför inte i stället ha en sida där de som har CD:n och kan tänka sig att svara på frågor kan lämna sin epostadress, så att de som har frågor kan kontakta dem direkt?
 
Slutligen bör det påpekas att eftersom det inte förekommer någon förhandsgranskning av inläggen i Anbytarforum, så är det den enskilde skribenten som själv ansvarar för det som skrivs - och följaktligen är den som får stå till svars om det visar sig vara olagligt att lämna ut dessa personuppgifter på internet utan den omnämndes tillstånd.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-11-13, 19:06
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej
Måste hålla med Jörgen med att det blir en sida där den som vill ge information kan skriva sin epostadress. Så den som vill veta vilka uppgifter som finns på skivan kan maila och fråga.
På mej verkar det inte bra att uppgifterna läggs ut på Anbytarforum. Alldeles oavsett vad PUL tillåter.
mvh
rune

2002-12-27, 12:52
Svar #22

Lotta Nordin (Lotta)

Kanske dags att aktualisera den här debatten igen? Det verkar inte som om det fungerar att radera frågor och svar regelbundet som det sagts att det ska göras under Sveriges befolkning 1970 (efterlysningar). Dessutom förekommer det ofta i övriga delar av Anbytarforum att svar ges med hjälp av CD:n med uppgifter om nu levande personer. Ibland uppger den som svarar alla personer på samma adress trots att frågeställaren endast frågat om en enda person. Det är ju inte heller säkert att alla på samma adress hör till samma familj, det har vi märkt redan under Kändisanor där fel far uppgavs just på grund av att man sökt fram uppgifter från samma adress.
 
Gör som Jörgen föreslår och lägg upp en sida där de som vill svara på frågor från CD:n kan uppge sin epostadress. Och sluta svara på frågor rörande nu levande personer med personnummer och allt i Anbytarforum, oavsett under vilken rubrik frågorna ställs.
 
Att uppge andras personnummer, telefonnummer och adress med mera på nätet borde inte få förekomma överhuvudtaget utan berörda personers tillstånd.

2002-12-27, 13:41
Svar #23

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Håller me dej att inte lägga ut nu levande personer här.
mvh
rune

2002-12-27, 14:18
Svar #24

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tack för påminnelsen om radering - tänkte väl först att det skulle raderas allteftersom det skapdes ett 30-pack 'Äldre inlägg', men när det inte är fler inlägg än det varit hittills så är det förstås bra att radera tidigare än så..
Beträffande det som kommer under andra rubriker har jag nog ingen bra lösning; vi får se hur det blir..
God fortsättning för övrigt!

2002-12-27, 22:48
Svar #25

Lars Jansson

Det finns en bra lösning, tillåt inte uppgifter om levande personer publiceras i anbytarforum. Det är OLAGLIGT!
 
Både frågor och svar publiceras bara för att tillfredställa EN persons (frågeställaren) nyfikenhet. Det kan aldrig räcka för att kalla syftet journalistiskt och då gäller det journalistiska undantaget i PUL inte. Om nån som blir avklädd på det här sättet anmäler skribenten till datainspektionen hamnar saken säkert i domstolen (och det är väl bara en tidsfråga innan vi ser första fallet.) Och då är det skribenten personligen som åtalas. Då är det lätt för redaktören att sitta med armarna i kors och generöst tillåta skriverierna! Och som sagts i tidgare inlägg hjälper det inte att radera efter ett tag, skadan är skedd redan när det publiceras. Och hur raderar forumets redaktör det som sparats i Google?
 
Sen är frågan om riksarkivet tycker släktforskningsförbundet uppfyller villkoren i avtalet? (förbudet mot Internetpublicering)

2002-12-28, 14:31
Svar #26

Roger Johansson

*suckar*
 
Att ni orkar. PUL finns till för att säkerställa att ingen publicerar för individen skadlig information på nätet. 30 år gamla adressuppgifter kan knappast anses skadliga nu.
 
Gott Nytt År allihop! Le mot dina medmänniskor så blir livet lite roligare ska du se!  
 
/Roger

2002-12-28, 16:54
Svar #27

Lars Jansson

Alla får självfallet ha sina åsikter om PUL och andras rätt till personlig intigritet men om man bryter mot lagen ska man vara medveten om konsekvenserna och det är då inte skribentens egen åsikt som avgör utan datainspektionen och domstolen. Och sen är det faktiskt inte bara adressuppgifter på cd-n.
 
Jag vet inte om Roger Johanssons sista mening var ett inlägg i sakfrågan? Skulle det på nåt sätt vara en ovänlig handling hindra sina medmänniskor publicera såna uppgifter i anbytarforum? Är det inte i stället så om man lämnar ut folk på Internet på det här sättet ser man dom överhuvud inte som medmänniskor utan bara som forskningsmaterial.

2002-12-28, 19:28
Svar #28

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Jaha
 
Då har vi Lars Jansson igång igen...  
 
För att lugna andra som aldrig har sätt skivans innehåll. Skivan innehåller adressuppgiften november 1970 (november 1971 i ett län). Komplett namn, födelseförsamling. För personer födda i annat land saknas orten helt, ej heller finns det med i vilket land man är född. Sen står det födelsedatum, sex siffror, ej personnumrets tio siffror.
 
Avslutningsvis så kan man se vilka som var bosatta på samma adress. I mitt fall bara 147 personer! Av efternamnen kan man dra slutsats om eventuellt släktskap, dock finns ingen annan koppling angiven än adressen, så de eventuella släktskapet är ju som sagt riktigt osäkert.  
 
Ingen av ovanstående uppgifter är olagliga att skriva om på internet eller i någon tidning. De jurister som jag har pratat med tycker inte att PUL förbjuder detta. Om sen åklagare eller Datainspektionen gör en annan bedömning, så borde väl detta vara känt vid detta tillfälle.
 
Vet anbytarvärden vem eller vilka det är som döljer sig bakom namnet Lars Jansson, som dyker upp lite här och där, bara för att provocera? Det är ju trots allt ganska enkelt för webmasters att spåra annonyma insändare!

2002-12-28, 21:24
Svar #29

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er
 
En bok om Eksjö landsfösamling är på gång, avskrift efter husförhörslängder samt församlingsböckerna. Vad vi har fått veta skall man inte lämna ut de fyra sista siffrorna på personnummret samt dödsorsak. Dessa är sekretess på, resten av personnummret var helt okej.
 
Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskaförening

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna