ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avvikelser i materialet  (läst 1714 gånger)

2002-12-18, 01:16
läst 1714 gånger

Carl Szabad (Carl)

Lars-Åke! Vanligtvis angavs postadressen på landet bara som en postlåda vid den här tiden. Enstaka personer som bedrivit civil olydnad kan ha angett sitt bynamn i stället för den obligatoriska pl, men det är inte vanligt.
 
I övrigt kan jag bara hänvisa till tidigare inlägg vad gäller saknade personer.

2002-12-26, 21:13
Svar #1

Mpna Ljung

Hej Carl !
När jag söker på samma adress låser sig datorn.Jag får stänga och starta om.Det är ett nytt problem ,som kommit efter några veckors användning.Hur gör jag ?
God fortsättning!!!!!!Tack för denna fina CD:n
Mona

2002-12-29, 10:34
Svar #2

anders sjö

Hej.
Jag fick CD:n i julklapp och lekt med den sedan dess. Igår upptäckte jag något konstigt. Vid en sökning fick jag upp Nilsson, Ulla Nelly Anna. Hon bodde på Syrenv 13 i Lund. Jag ville se vilka som bodde på samma adress och fick då fram 2 personer. Det som jag tycker verkar fel är att de två personer som jag får upp bor på Syr?nv 1 och ingen av dem är den person som jag ursprungligen sökte efter. Hur går detta ihop?  
/Anders

2002-12-29, 16:38
Svar #3

anders sjö

Hej igen. Jag kan svara på min egen fråga. Felet uppstår då ? ingår i namn och tydligen även i adresser. Buggfix finns att ladda ner här
http://www.genealogi.se/forbund/svbef70.htm
Jag ska prova vid tillfälle.
/Anders

2002-12-29, 18:02
Svar #4

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
På skivan uppges jag vara född i Påskallavik, men är med säkerhet född i Västervik, och har aldrig varit i Påskallavik. Hur uppstår sådana fel? Är orterna kodade med närliggande nummer, eller har en förväxling skett med en annan person?  
Tacksam för svar, Pernilla Bollman

2002-12-29, 18:15
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag hade samma felet som Anders för några veckor sedan och har uppdaterat med buggfixen 1.03, så nu fungerar det som det skall.
Men jag upptäcker nu ett annat problem, om jag söker på Lunds kommun och adress Syr?n (det tar ju bara 5 bokstäver) så får jag upp 22 personer.
Söker jag däremot på Syren så får jag upp 71 personer varav de 22 som skrivs Syr?nv också ingår.
 
Detta är ett exempel som visar att man inte skall använda ? vid sökningar, undrar om det är en regel eller en slump?

2002-12-29, 18:42
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Problemet som Pernilla tar upp har diskuterats ganska ingående under Församlingar, orter och adresser Kanske kan fel finnas även på andra vis, men detta med skillnaden mellan BB-ort och hemort (om det nu är denna orsak) är kanske värd att beakta..

2002-12-29, 20:01
Svar #7

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:55
    • Visa profil
I just det här fallet är det inte den typen fel, utan något helt annat som har inträffat. Ingen i min familj har någonsin varit skriven i Påskallavik. Jag var bara nyfiken på hur det kan ha uppkommit.

2002-12-30, 21:04
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Här ett fel som följt mig genom livet och även på CD-n 1970.
Jag är född i Asarum, men överallt skrivs det att jag är född i Karlshamn. På min dopattest står det klart o tydligt Asarum församling, men på alla övriga ställen Karlshamn. Kan någon förklara en drygt 56-årig gåta?
Tacksam för svar, Jan-Christer Strahlert

2003-01-06, 17:50
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Jan-Christer! I Karlshamn finns ett lasarett som har egna födelseböcker 1903-1961 enligt boken Sveriges församlingar genom tiderna, eller RSVs hemsida där den finns som faksimil. Du kanske är född på det lasarettet. Asarum har ingen förlossningsanstalt.

2003-08-21, 07:31
Svar #10

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Jag undrar om man inte kan få in flicknamnet
på personen man söker.För många som jag har
letat efter har gift sig,och då är det väldigt svårt att veta vem det är.Men om det står under
vad hon hette som ogift,så underlättar det sökningen.
MVH Anita

2003-08-21, 14:19
Svar #11

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej  
Jag undrar om det är någon som vet vad som menas med område.
När jag söker på mej själv får jag inte med våra närmaste grannar, däremot får jag med sådana spm bodde någon kilometer bort. Söker jag på grannarna så är det lika där omjag tar de fem familjer som bodde inom 500meter från oss så blir det 5 områden och ett sjätte med oss. Verkar konstigt.

2003-08-24, 23:23
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Kent! Det begreppet förklaras under hjälptexten på presentationsskärmen (det blå frågetecknet).

2003-08-24, 23:26
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Anita! Databasen innehåller de uppgifter om Sveriges befolkning som gällde den 1 november 1970, vid mantalsskrivningstillfället alltså. Om en kvinna (eller man) har bytt namn tidigare i livet finns alltså inte det tidigare namnet med i uppgifterna.

2003-09-29, 00:06
Svar #14

Ingegerd Johansson

När jag sökte efter en släkting som 1970 bodde på Döbelnsgatan 77 i Stockholm, klickade jag också på Samma fastighet och upptäckte något som verkar konstigt.
 
Döbelnsgatan 77 och Odengatan 42 är samma fastighet, men så kom det allra sist med en person som bodde på Polhemsgatan på Kungsholmen.
 
Hur kan ett sådant fel uppstå?
 
Ingegerd Johansson

2003-09-29, 14:22
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Ingegerd! Utan att ange vem du sökte på kan jag inte undersöka vad det beror på. Skicka mig ett mejl privat om du inte vill offentliggöra det i Anbytarforum.
 
Det låter dock spontant som om det är ett inmatningsfel i materialet. Samma fastighet söker på det femsiffriga löpnummer som anges i varje post.

2003-09-29, 20:32
Svar #16

Ingegerd Johansson

Hej!
 
Den jag sökte var min pappas kusin, som jag funnit i år via släktforskning, Elin Augusta Jansson, född 1889-09-09 i Husby-Oppunda. Jag bodde nästan granne med henne utan att vi kände till varandra, om hon bodde på Döbelnsgatan även i mitten av 60-talet.
 
Tanken på fel fastighetsnummer slog mig faktiskt strax efter att jag hade skrivit mitt inlägg. Jag har inte kollat, det var ju mitt i natten när jag skrev, men jag ska titta på skivan igen.
 
Hälsningar
Ingegerd Johansson

2003-09-29, 20:50
Svar #17

Ingegerd Johansson

Hej igen!
 
Nu har jag varit inne på CD:n igen och fått förklaringen. Det var ingen felaktig inmatning. Personen som bodde på Polhemsgatan på Kungsholmen var mantalsskriven där men kyrkobokförd på Döbelnsgatan, så båda adresserna fanns med.  
 
Mvh Ingegerd

2004-01-09, 12:30
Svar #18

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Jag undrar om en hel familj kan missas om den tex har flyttat ofta? Skulle hjälpa en bekant med sökning, döm om våran förvåning när han inte fanns med, inte heller mor och far hittade vi hur vi än sökte!!!
 
Är detta möjligt, för någonstans måste de ju vara skrivna.
 
Mvh Åsa

2004-01-09, 15:59
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Åsa! Läs reservationen om Västmanland under OM... Sen förekommer det faktiskt att det saknas personer. Statistiskt är dock bristen mindre än 0,04 %.

2005-03-30, 18:40
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
När jag söker på Björkman, Märta Elisabet så får jag upp två personer med samma födelsedatum men två olika adresser. Vid samma sökning i SVB1980 så finns bara den ena kvar. Vid en sökning i SDB3 så finns ingen med. Borde inte den ena ha dött eftersom den inte är med i SVB1980 ? Och varför finns den inte med i SDB3 i sådana fall ? Kan det rent utav vara fel på SVB1970 ?
 
H.T

2005-03-30, 19:21
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Henrik! Förklaringen finns under knappen OM..., i manualen som ligger på CDn och på CDns sida i Rötter.
 
Västmanlands län var inte digitaliserat 1 nov 1970 utan där har materialet från 1972 års mantalslängd använts, dvs som befolkningen såg ut 1 nov 1971. Detta innebär att de som flyttade från Västmanland till något annat län mellan 1 nov 1970 och samma datum året efter finns inte med alls, medan de som flyttade i den andra riktningen finns med två gånger. Detta framgår även om du tittar på källhänvisningen under strecket.

2005-06-14, 10:47
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Den som letar på Synnergren får problem med att hitta två personer som är registrerade som Synnnergren.  
Jag kan inte tänka mig att de stavar sitt namn på det viset.

2005-06-14, 10:56
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Säkert inte, men frågan är hur långt de officiella myndighetsregistren ska förvanskas. Den här stavningen lär personen i fråga själv haft möjlighet att korrigera ett antal gånger eftersom registret varit underlag exempelvis för alla utskick från Skattemyndigheten.

2005-06-14, 11:03
Svar #24

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den ena personen är i varje fall korrigerad i Sveriges dödbok 1947-2003.

2005-06-14, 11:10
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Sveriges befolkning-CDna bygger på en enda väldefinierad källa, nämligen Skatteverkets databas.
 
Sveriges dödbok består av data från många databaser, och i den senaste versionen även av manuellt inmatade poster, så jag tog mig friheten att tvätta bort den här typen av uppenbara fel och därför är stavningen rättad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna