ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn- och personuppgifter (ej efterlysningar)  (läst 1425 gånger)

2003-11-20, 17:40
läst 1425 gånger

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Synd att inte efternamnen var normerade.
Sökte på Nilsdotter på 44 möjliga sätt utan att ta med de med extranamn och fick 52113 st.
När jag bara skriver Nilsdotter får jag 38 910.
 
Är det så även med förnamn

2003-11-20, 21:41
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Jan-Erik! 1890 var namnformerna så vedertagna, eftersom folk kunde skriva sina namn själva, att en normering skulle bli fel. Därför är ingen normering gjord, bortsett från det enorma arbetet det skulle bli att normera 4,8 miljoner namn.
 
Men i söklistan kan du ju se vilka varianter som finns och markera dem.

2003-11-20, 22:32
Svar #2

Stefan Lejon

Tyvärr har man förkortat efternamn också. Hade
ett smärre h_e att hitta mina ana Margaretha
Andersdotter. Tills sist lyckades jag finna henne
då jag sökte på ett av barnen. Moder: Margaretha
Andersdr.

2003-11-20, 22:42
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

I hjälptexten i sökfönstret framgår hur man kan söka, exempelvis i det här fallet genom att bara skriva Anders (utan citationstecken) i efternamnsfältet. Då får man med alla varianter av förkortningar.

2003-11-21, 07:58
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Det var kanske snarare sökningen som skulle normeras ungefär som om man söker i telekatalogen, skriv ett namn så får Du med alla som liknar det.
Skriver jag Nilsd för att söka på olika Nilsdotters-stavningar så fattas det ändå ett antal som stavats annorlunda på de första bokstäverna typ Nillsdotter, Nildsdotter m fl.
 
Men OK jag tycker ändå det är fina hjälpmedel med dessa skivor och är man medveten om hur det fungerar så går det ju alltid att komma fram. Listorna visar ju alla varianter som finns så det är ju bara att leta en stund så finner man.
 
En annan fråga:
Fattas det några församlingar där ex vis kyrkböcker saknas eller är det komplett?
Om det fattas, finns det i så fall någon sammanställning på vilka?
Att det fattas namn är ju självklart, det ser vi ju i alla listor att det finns felkällor när man skall skriva av i flera led, men saknas hela familjer också?

2003-11-21, 08:24
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Att man kan söka i telefonkatalogen och få med flera stavningar beror på att det finns en översättningstabell som är gjord en gång för alla. Dessutom är man väldigt noga vid registrering av ett nytt telefonabonnemang så namnet blir korrekt inmatat. 1890 fanns inte det kravet på prästerna och de i databasen inmatade uppgifterna ska vara bokstavstroget återgivna från originalet. Sen förekommer naturligtvis felstavningar och feltolkningar ändå.
 
Vi har jämfört materialet med SCBs egen statistik för alla Sveriges församlingar så ingen ska vara bortglömd. I samband med den genomgången kom det dock fram flera församlingar som inte var inmatade i registret, men det åtgärdades då med en gång. Eftersom SCBs arkiv inte drabbats av brand eller andra skador så är alltså materialet komplett. Om någon familj saknas helt kan det bero på att prästen som skrev av husförhörsländerna på SCBs blankett har missat den. Att det skett vid datainmatningen är mindre troligt.

2003-11-29, 16:58
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jämfört med Arkion kan man ju söka på barnens efternamn.
Men nu har jag hittat vuxna personer (födda 1838 och 42) som anges som barn. Det var systrar som levde ihop. Den första står med efternamn, men inte den andra!Och båda anges vara barn!
 
Man får alltså vara på sin vakt när man letar efter även vuxna!

2003-11-29, 19:50
Svar #7

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Något som också verkar vanligt, är felaktiga födelseförsamlingar.
Har stött på det vid ett flertal tillfällen.
Det har hänt på olika församlingar.
Tyder på att man inte varit så noga med uppgifterna till SCB.
Det verkar som man har dragit till med boendeförsamlingen, när man inte vet vilken som är födelseförsamling.
Det framgår ju inte alltid i husförhörslängderna.
Björn

2003-11-30, 16:14
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
De felen och liknande som kan ange (eller antyda) fel föräldrar t.ex. vid omgiften är ju sådant som finns i Folkräkningen 1890 på Internet också, det är inte specifikt för cd:n. Jag vet inte om felen uppkommit när man skrivit över från SCB-utdragen till datormedia eller från husförhörslängden till SCB-utdraget.
 
Det finns exempel på sådana fel som gör att jag tycker man ska vara mindre tvärsäker på att allt som står i den är rätt, både när man hjälper andra med uppslag och när man själv använder materialet. Man borde vara betydligt mer tydlig på att de (både Internetversionen och cd:n) är hjälpmedel och sekundära källor, och att det är till husförhörslängden (1900 församlingsboken) och ministerialböckerna man ska gå för kontroll.
 
Hälsningar,
Eva

2004-04-07, 20:49
Svar #9

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
jag letar efter folk i Laxsjö men de finns inte med som födda där. Söker jag enbart på födda i Laxsjö får jag bara upp 109 st och inte en enda från mina och vissa dog ju långt efter 1900 talet. Vart är de då?
 
Anna-Karin

2004-04-07, 21:26
Svar #10

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:50
    • Visa profil
Anna-Karin, jag har ingen förklaring. Men söker du på barn boende i Laxsjö får du 525 träff!!
Kanske en hjälp(?)
 
//Peppe

2004-04-07, 23:09
Svar #11

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Laxsjö bröts ju ut ur Föllinge först 1887, så du lär nog ha en stor del av befolkningen skrivna med Föllinge som födelseförsamling.. Det är faktiskt bara 8 äldre personer som står med 'Laxsjö' som födelseförsamling, och det var ju så det råkade bli ibland när de skickade in underlagen för folkräkningen; en och annan fick boendeförsamlingen angiven som födelseförsamling.. (Och just i ett fall som detta var det ju inte helt fel heller.)

2004-04-08, 13:05
Svar #12

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan Jag har sökt enbart med deras födelseförsamling, födelse ort boende ort Laxsjö och Föllinge och enbart årtalen och enbart förnamnen + årtalet osv. Men har inte hittat dem endå. Har jag fått en ouppdaterad skiva eller nåt.
Eller blev de osynliga
 
Anna Karin

2004-04-08, 13:51
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ange vilka/vad du söker så kan jag kika närmare på detta..!
 
Beträffande uppdateringar så är det ju alltid bra att se till att du har version 1.04 här..

2005-01-16, 17:39
Svar #14

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Hur kommer det sig att man inte hittar personer,
som man vet levde 1890.(från skivan 1890) Har sökt i Asarum på
släktingar men dom finns inte.
MVH Anita

2005-01-16, 17:44
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Anita! Om du talar om vem du söker efter är det nog lättare att svara.

2005-01-16, 21:39
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Hur kan man från CD'n 1890 veta att någon levat 1890 när man inte kan finna dem på just den CD'n..!?  
 
Säkert har det bara blivit lite fel skrivet någonstans - men ett intressant problem är det i sin nuvarande form.

2005-01-16, 22:56
Svar #17

Marianne Magnusson

Anita, jag tror det är så att alla personer helt enkelt inte kommit med,trots att det sägs så. Min svärmors mor, f. 1866 i Hjo stad, finns inte med på något vis,trots att de på Arkion själva försökt hjälpa mig söka efter henne. År 1900 finns hon dock med.

2005-01-16, 23:11
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

När CDn togs fram gjordes en statistisk kontroll församling för församling mot SCBs uppgifter för 1890 just för att kolla att allt var inmatat. Men det kan ju hända att enstaka personer inte blev avskrivna från husförhörslängden till SCBs blanketter.
 
Marianne, om du talar om vad du vet om din svärmors mor är det lättare att kolla om hon är med.

2005-01-17, 16:43
Svar #19

Marianne Magnusson

Carl, 1866 i Hjo stadsförs. föddes Hilda Sofia Karlsson, dtr. till Karl Fredrik Emanuelsson, f. i Södra Fågelås 1834 samt Maja/Maria Greta Nilsdtr f. i Grevbäck 1829. Vet inte när och var föräldrarna dog, de har jag inte heller funnit varken 1890 eller 1900, men de kan ju mycket väl vara döda, men Hilda levde ju i alla fall.
mvh Marianne M.

2005-01-17, 17:00
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Marianne! Det verkar onekligen som om alla i familjen saknas. Men vad står det i husförhörslängden då? Har du kollat dem där?

2005-01-18, 18:22
Svar #21

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Carl!
Jag har uppenbarligen stavat fel på några namn.
Hittade efter mycket provande.Det är väldigt
noga hur man stavar har jag märkt.Stavade ett dubbelnamn med bindestreck t.ex,och det skulle det inte vara.Så exat måste det tydligen vara.
MVH Anita

2005-01-18, 18:31
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Anita! Det gäller nog de flesta databaser, att om du stavar fel får du ingen träff. Det bästa är generellt att skriva in så lite som möjligt när du söker, så är det liten risk att du blockerar den korrekta träffen.
 
Dessutom användes inte bindestreck på den tiden, så det är säkert rätt stavat i databasen.

2006-12-09, 19:22
Svar #23

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Min farfar Carl Johan Mellgren född 1870 i Hedemora och boende i Högbo år 1890. Det står att han är född i Stockholm, vilket är felaktigt. Hans bror Axel Mellgren är däremot född 1859 i Stockholm.

2006-12-10, 10:33
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Arnold! Någon Axel Mellgren född 1859 kan jag inte hitta. Däremot finns en Carl Axel, även han i Överbyn, född 1857 i Stockholm. Vad är rätt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna