ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-16  (läst 2254 gånger)

2003-11-09, 19:54
läst 2254 gånger

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag fick skivan i brevlådan i fredags. Än så länge har jag bara gjort sökningar på 4 familjer.
Men av dessa familjer fattas en familj och två är felaktiga. Den ena familjen som är felaktig,
där har två av barnen felaktig födelseort. I den andra familjen med fel så hamnade barnen  
hos ett annat par i hushållet. Modern som också finns med på sidan står som ensam.
 
Jag hoppas verkligen att min lilla sökningen i helgen hör till undantaget. Jag är faktiskt besviken på
skivan när det gäller innehållet.  När det gäller själva utformningen av skivan så är den bra.  
Sökningen av barn är mycket bra.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-11-10, 00:29
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Ann! Trevligt att du är nöjd med sökmöjligheterna. Sedan har du förhoppningsvis haft otur. Datainnehållet har förvisso sina brister beroende delvis på alla de mellanled som ingår i arbetet innan du får upp den sökta personen, men även på att de som registrerat inte alltid varit så duktiga på att läsa handstilen. Ursprungligen är nämligen detta ett arbetsmarknadsprojekt.
 
Men ursprunget till databasen är följande. Först skrev prästen i församlingen av husförhörslängden under årsskiftet 1890-1891 på den blankett som Statistiska Centralbyrån tillhandahöll för ändamålet. Senare under 1900-talet har den filmats på 35 mm-film, filmen kopierats, därifrån kopierats till 16 mm-film och därefter kopierats till ett mikrokort.
 
Detta mikrokort har under registreringsarbetet skrivits av på en blankett som sedan matats in i en databas. Mellanleden är alltså många.
 
Redan i husförhörslängden kan det dessutom förekomma fel när folk flyttat mycket och det kommit in fel uppgifter i ett flyttningsbevis. Det har jag själv varit med om.
 
Tack vare de många sökmöjligheterna går det dock ofta att spåra personer även om någon uppgift innehåller fel. Använd gärna söktipsen på CDns sida i Rötter.
 
Carl Szabad, projektledare

2003-11-13, 21:34
Svar #2

Anders Swahn

Hej,  
 
jag har också sett att en del inmatade uppgifter verkar vara rena gissningar. Tex blev namnet Ouchterlony plötsligt Österlång, o det var ju inte konstigt att jag aldrig hittade rätt med mina sökningar efter personen.  
 
Min fråga: kan man anmäla felaktigheter någonstans, och i så fall: görs det någon uppföljning? t ex för kommande versioner av materialet? Detta skulle ju vara en fördel, så produkten skulle kunna bli allt mer korrekt för varje version.  
 
Mvh
/Anders

2003-11-13, 22:44
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Anders! Om du går in på CDns sida i Rötter, exempelvis via Rötterbokhandeln, så hittar du en länk där du kan skicka in uppgifter om fel i datamaterialet. Men registret på CDn bygger på SCBs avskrifter av husförhörslängden, så rättelser ska alltså göras mot vad som står i dem.
 
Men uppenbarligen fungerar de utökade sökmöjligheterna bra eftersom du trots det förvanskade namnet ändå hittade personen.

2003-11-18, 12:33
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Carl,
 
Jag har några frågor innan jag köper CDn.
 
1. Innehåller den exakt samma material som på internet, eller är något nytt eller är något borttaget?
 
2. Utökade sökmöjligheter skriver du. Tolkar det som bättre sökmöjligheter än på internet, och då undrar jag mer exakt vilka det är och om dessa förbättringar senare också kommer att finnas på nätet.
 
3. Innehåller CDn bilddatabasen som finns på nätet? Alltså länken Visa källa som håller på att läggas in.
 
4. Av skärmbilder ser jag att användargränssnittet är liknande det på Dödsskivan och SvB1970. Har ni gjort något åt de synpunkter på förbättringar i gränssnittet som framkommit i diskussionen om dessa skivor?

2003-11-18, 18:51
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Anders!
 
1) Den innehåller (numera) samma antal poster, men materialet är bearbetat. Någon uppgift är borttagen, som inte känts relevant, som exempelvis kontrakt. Utan CDns tillkomst hade det dock saknats några församlingar som upptäcktes vid en statistisk analys.
 
Födelseort redovisas bokstavstroget på samma sätt som födelseförsamling. Däremot söker man på den normerade namnformen vad avser födelseförsamling, -län, -landskap eller -land eftersom det är en vild flora av stavningar i materialet. Vad gäller födelseland kan man lätt få fram alla varianter som finns i materialet via en dubbelklick på landets namn i söklistan.
 
Även vad avser boendeförsamling kan man söka på enskilda byar/gårdar via söklistan.
 
För övrigt finns söklistor med frekvens för nästan alla fält precis som på de tidigare CDna.
 
Materialet är också noggrant tvättat, dvs uppgifter som på olika sätt är detekterbart felaktiga är i möjligaste mån rättade.
 
2) Sökning på barn kan göras genom att man använder sig av respektive förälders olika uppgifter (namn, födelseår, födelseförsamling eller yrke) eller namn på syskon. Barn saknar ju efternamn i materialet och eftersom det bara finns födelseår, inte datum, så blir träffbilden ganska trubbig annars.
 
Födelseår kan användas vid sökning; antingen ett exakt år eller som valfritt tidsspann.
 
Vad som kommer att finnas på nätet kan bara Arkion svara på.
 
3) Det finns inga bilder på CDn eftersom det inte finns så många på nätet heller, bara två län. Bilder tar dessutom stor plats och CDn är redan ganska full.
 
4) Jag vet inte vad du menar med förbättringar, men skillnader från tidigare CD är att fönstren är flyttbara och fler funktioner kan styras även via tangentbordet.

2003-11-20, 17:12
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Vad är detta för tecken som följer med då jag kopierar listan med träffar
 
 (Barn), Hilda Amanda?1878?0001?B
 (Barn), Hilda?1878?0001?B
 (Barn), Hilda?1878?0001?B
 
sökte på barn Hilda född 1878 far Olof Boende Skåne

2003-11-20, 17:34
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
För mig blev det inga extra tecken (se nedan). Har du laddat ned senaste buggfix?
 
(Barn), Hilda Amanda 1878
(Barn), Hilda 1878
(Barn), Hilda 1878

2003-11-20, 21:01
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se

2003-11-28, 14:26
Svar #9

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan!
 
När jag försöker skriva ut ett hushåll så skrivs det inte ut fler i hushållet än vad det fanns träffar.
Ex:
Jag söker Karl Johan f. 1818 (födelseförsamling).
 
Jag får 4 träffar.
Utav dessa hittar jag den som är min.
Låt oss säga att min gubbe har fru och 6 barn (= 8 personer) om jag då vill skriva ut hushållet
så skrivs bara de 4 översta i hushållet ut.
 
Vad går att göra mot detta??
//Elaine

2003-11-28, 14:47
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Elaine! Gå in i Rötter-bokhandeln, på CDns sida och ladda ner den senaste buggfixen så löser sig detta problem.
 
För övrigt rekommenderar jag alla som läser detta (och har CDn förstås) att ladda ner buggfixen då den löser fler förargliga småproblem.

2003-12-11, 22:52
Svar #11

Per G Cronstrand

Jag vill kunna skriva ut namnen på de olika byarna inom en given församling.
 
När man forskar kommer man ofta till en  ny  församling - där man inte känner till namnen på de olika byarna. Det gjorde däremot prästen mycket väl, när han skrev i kyrkoböckerna. Ibland skrev han därför bynamnet slarvigt eller förkortade det på något sätt. Detta gör att det ganska ofta är svårt att läsa namnen.
 
Ett trick som jag tror att ganska många använder är att slå upp en av de sista husförhörslängderna ( omkr 1890 ) där bynamnen ofta är lättlästa - och skriva av dem - som man sedan kan ha vid sidan då man läser i äldre kyrkböcker.
 
Nu finnes ju bynamnen på 1890 års CD skiva. Listan är visserligen inte normaliserad och vissa  underligheter  finnes - men det gör inte så mycket.
 
Kan man tänka sig att kunna ordna så att man kan skriva ut listan - på ett eller annat sätt ?
Man skulle t.ex kunna lägga ut en fil med alla bynamnen på internet, som sedan är läsbar i t. ex. Excel. - som en julklapp till alla släktforskare ??

2003-12-11, 23:47
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Per! Det är 188.000 namnvarianter i den söklistan så det går knappast med en Excel-fil. Men annars har förbundet en CD, Svenska ortnamn 1999, som innehåller namnen på de allra flesta byarna och gårdarna.

2003-12-12, 22:40
Svar #13

Stefan Lejon

Hej, Carl!
Jag har ännu inte sett något inlägg som handlar
om att det faktiskt saknas namn på skivan. Tillåt
mig att bli den förste. Detta är absolut inte
menat som ett klagomål, givetvis måste det få lov
att finnas fel på en annars förnämlig produkt,men
jag vill ändå nämna det. Det kanske visar sig att
det finns fler brister i samma by, och jag är
övertygad om att ni vill ha rapporter på dessa
(eventuella, måtte jag inte ha missat något)
brister. OK. Det gäller följande:
 
Församling: Norra Vram i Skåne By(el.gård): Peled
 
Ernst Nilsson Fridolf född 1818 i Kvidinge
Kjersti Jeppasdotter  född 1818 i Norra Vram
 
Jag sitter just och läser husförhörslängden för
åren 1882-1890, och där finns de bevisligen med.
Dessutom står antecknat ett sidnummer i näst-
föjande hfl. Alltså ganska goda belägg för att de
levde vid folkräkningen 1890.
 
Hoppas att ni kan ha någon nytta av uppgifterna.
Tack för denna gång!

2003-12-13, 13:12
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Stefan! Tack för påpekandet! Visst vill vi ha rapporter om felaktigheter.
 
Det beror tyvärr på en miss från oss. I somras upptäcktes att en del av Norra Vram inte var registrerad alls. Det åtgärdades så snabbt det gick, men av någon outgrundlig anledning kom det materialet sedan inte med på CDn.
 
Jag har uppdaterat CDns sida i Rötter så att den som vill kan ladda ner det som en Excel- eller textfil.

2003-12-14, 22:01
Svar #15

Per G Cronstrand

Hej Carl
Det gick alldeles utmärkt att lägga in och köra 190 000 rader med 5 kolumner ( på 3 sidor ) i Excel. Har nu testat.
 
Att använda Excel är bara en av flera tänkbara  möjliga vägar för att komma till att kunna skriva ut byarnas namn inom en given församling.
 
Hälsningar
Per

2003-12-25, 11:46
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Carl
Jag köpte CD-skivan Sv Befolkning 1890 först när den kom ut. Jag har laddat ned buggfixar, men de blir ej aktiva på min dator (XP o Dell), prg stopp och sedan inget mer. Jag ser att det har kommit ut minst 4 buggfixar till dags dato, samt en hel hoper tillägg på saknade poster. Kan jag komma in till Förbundskansliet och byta min okompletta CD mot en ny fräch och komplett med samtligt nytillkommet installerat?
Mvh Jan-Christer

2003-12-30, 17:05
Svar #17

Kjell Ivarsson

Hej
Jag har upptäckt en del fel på CD-skivan Sv Befolkning 1890 där Asker och Askersund verkar hopblandat. T.ex.
Jonsson, Johannes f. 1829 i Askersund
h. Olsdotter Maja Stina, f 1823 i Askersund
barnet Karl Johan, f. 1864 i Askersund
För samtliga dessa 3 står på CD-skivan f. i Askersund (Örebro län, Närke). Längst ner står Födelseort i källan: Askers.
Enligt kyrkböckerna är alla dessa 3 födda i Askers församling i Örebro län.
Mvh Kjell

2003-12-30, 18:37
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Kjell! Det är riktigt. När jag kollade i översättningstabellen ser jag att Askers blivit Askersund. Eftersom församlingen heter Asker har tolkningen förmodligen varit den att det är en förkortning av Askersund.
 
Jan-Christer! Har du kollat så du inte har flera installationer på datorn? Då kan man få den effekten att uppdateringen inte fungerar.
 
Det har kommit ut fyra buggfixar, inte minst 4. Och inte en hoper tillägg, utan två stycken, varav det ena finns med på de CD som levereras nu. Eftersom tilläggen motsvarar ca 0,05 % av innehållet på CDn kan det inte betraktas som ett allvarligare fel, utan de nerladdningsbara filerna bör vara tillfyllest.

2003-12-30, 22:09
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Carl
Jag förstår inte vad du menar med flera installationer. Det fungerade inte när jag laddade ned första buggfixen ej heller andra. Det jag har utöver prg som är installerat enligt install-prg på CD:n är genvägen på skrivbordet. Jag har inte hunnit testa på Compac:en ännu. Den var ju snällare när det gällde Söderskivan. Det jag har på Dell:en är ett prg Sv Befolkning och 2 buggfixar som inte vill aktiveras (köras), alla i samma mapp (bibliotek). Söderskivan vägrar att installera sig på Dell:en. Flera dll-filer kommer ej med. Min misstanke är att Nortons antivirus-prg ej tillåter dessa filer. Att stänga av anti-virusprg som det stundtals rekomenderas, gör jag inte. Jag har mer eller mindre permanenta attackangrepp av hackers mm via bredbandet och jag känner för många som har fått sina datorer utslagna av hackers och virus. Så jag får väl testa mig fram på Compac:en eller vänta på en uppdaterad CD? om och när den kommer.  
Jan-Christer

2003-12-30, 22:42
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Jan-Christer! Det har visat sig flera gånger att andra med liknande problem av misstag råkat installera någon av våra CD under olika mappar och då fått det problemet du beskriver. Men tydligen uppstår det hos dig även med andra CD och då torde det vara något fel med din dator i stället.

2004-01-01, 15:22
Svar #21

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Det verkar som om alla med födelseort Sunne i källan hänförts till Sunne i Jämtland i stället för Sunne i Värmland. Jag har hittills funnit dessa sex id med detta fel: 4248848, 4250173, 4257582, 4260955, 4261440 och 4268893.

2004-01-01, 17:55
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Bo-Arne! Jag kan tyvärr inte kolla posterna via id-numren, så om du vill meddela antingen här eller via mejl till mig vad det står efter Födelseort i källan på de respektive posterna så ska jag kolla vad som hänt. Med tanke på att antalet belägg av födda i Sunne (Jämtland) är 1365 st medan födda i Sunne (Värmland) är nästan tio gånger fler, eller 12644 st så torde det dock inte skett någon större felöversättning.

2004-01-01, 18:54
Svar #23

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
De felaktiga posterna har endast Sunne utan län som födelseort i källan. När databaserna låg fritt tillgängliga på Umeå universitets sidor fungerade det eftersom varje län låg separat.  
Det är ju inget problem att hantera - bara att markera båda Sunne vid sökning. Men borde rättas vid framtida nyutgåva.  
Jag har även funnit några läsfel (exempel Hans istf Olaus, Selina istf Selma, Åhlström istf Ählström) men det bör jag väl sända till Arkion?

2004-01-01, 22:13
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Bo-Arne! Det är inte så lätt att rätta något som inte går att identifiera som ett fel.
 
Översättningstabellen för födelseförsamling består av 330.000 olika kombinationer av namnformer i källmaterialet för födelseförsamling (-plats) och -län samt vilket län personen bodde i. Enbart Sunne i fältet för födelseförsamling för boendeförsamlingar i Jämtlands län översätts alltså till Sunne (Jämtlands län) vad avser födelseförsamlingen och vice versa vad gäller Värmlands län.
 
Rättelser av felskrivningar skickas till Arkion. Men OBS! De ska vara kollade mot SCB-avskrifterna eftersom det är de som ligger som underlag till databasen.

2004-01-02, 15:46
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Just det! Källan till databasen på CD:n Sveriges befolkning 1890 är SCB-utdragen... J
 
Jämför diskussionen här (den  9/12 2003 kl. 20.57 - 12/12 2003 kl. 21.15) om vad som avses med källan i uttrycket Födelseort i källan” på CD:n.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-02-16, 21:02
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Här har vi nog något som bidde lite fel:
 
Post 1333521
Ågren, Erik Peter
f. Båtsman
f. 1833 i Torsås (Kalmar län, Småland)
Änkling, barn i familjen
Ängö N:o 54
Kalmar stadsförs (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Thorsås
 
 
Post 1333522
Petersdtr., Ingrid Kristina
f. 1836 i Torsås (Kalmar län, Småland)
syster
Ogift man, barn i familjen

Ängö N:o 54
Kalmar stadsförs (Kalmar län, Småland)
Födelseort i källan: Thorsås
 
Det är bara dessa två i hushållet, och inte är dom väl precis barn heller....

2004-02-27, 23:30
Svar #27

Peter Karlsson (Peterk)

& disponenter var visst så förmer att de fick vara med två gånger..
 
Post 409015
Wahlstedt, Per
Disponent
f. 1841 i Östervåla (Västmanlands län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Stora Dalarö Köpingslikt område
Dalarö (Stockholms län, Södermanland)
Födelseort i källan: Ö. Wåla Westm. l.

 
 
Post 234038
Wahlstedt, Per
f.d. Fastighetsegare
f. 1841 i Östervåla (Västmanlands län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Grundläggaren N:o 8
Jakob och Johannes rote 8 (Stockholms stad, Uppland)
Mantalsbokföringsort: Mant.skr. i Dalarö
Kyrkobokföringsort: Dalarö Sthlm
Födelseort i källan: Östervåla Westerås

 
-Men detta är förstås inte helt ovanligt kan jag tänka mig.. Han kanske var så ofta på sommarnöjet att han blev dubbeltaxerad..

2004-02-28, 08:16
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Det Lotta påpekar hade kunnat undvikas vid en kontrollkörning av fälten kön, civilstånd och familjeställning mot varann. Det är inget vi gjort även om det nu visas att den kunde behövts. Och återigen, det kanske står så här i SCBs avskrifter.
 
Men visst kan en änka/änkling vara barn i en familj. Respektive make kan ha dött ung och barnet flyttat hem igen. I det här fallet tycks det dock vara lite väl sent för det. Antingen har prästen som skrev utdraget 1890 slarvat eller också den som registrerade det i nutid.
 
Peters exempel visar att det finns åtskilliga dubbelinförda, jag har själv hittat folk i min egen forskning. I mitt fall stod det i hemförsamlingen att han är frånvarande vid inskrivningen medan det på hans stockholmsadress står att han är mantals- och kyrkbokskriven i Västerås.

2004-05-16, 15:47
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Är CD-skivans ursprung de uppgifter som inmatats i Arkions arbete, och kommer via Arkion, och är i så fall kommentarer, där felavskrivna namn påpekats, beaktade?
 
Jag har lagt till kommentarer på Arkions sidor angående ett flertal Frumerie och Pemmer, som är helt felaktigt inskrivna i Arkion.
 
Frumerie finns i alla möjliga varianter, Frunnerie, Framerie, Farmerie, Frumini... Mina släktingar Pemmer står som Pemiuer och Peunner, en helt rättstavad och en som inte fått något efternamn alls. Men hon kan ju ha stått utan eget efternamn i sin makes hushåll. Eller så bedömde den som skrev av uppgiften hennes efternamn som fullkomligt hyper-oläsligt... (?)
 
Har också upptäckt att ett antal Önnberg i Fryksände har gått och blivit Örnberg i stället, och byn Klingeråsen i Västra Ämtervik har blivit Klingeråker. Det måste krylla av sådant här...
 
Ska man göra allt sådant på avdelningen för korringeringar och rättelser här också, kanske. Och blir det rättat i kommande nyupplagor då? På Arkion verkar bara kommentarerna bli införda, utan att namnen på personerna rättas i sökposterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna