ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brister och avvikelser  (läst 2704 gånger)

2006-06-17, 15:54
läst 2704 gånger

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Har hittat en ana som enligt SBF 1890 sägs vara född 1861 i Gökhem.
 
Enligt SCB registret är Selma Maria Karlsdotter f 1861 i Lunkebo, Marka sn, Gidnr 100016.16.37900.
 
Hennes dotters mans syster har också felaktigt placerats som född i Gökhem.
 
Hilda Olivia Johansdotter är född 1871 i Rosenskog, Göteve. Gidnr 100016.60.13800
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-18, 06:55
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Gunilla! Vad står det i SCBs husförhörslängdsavskrifter för 1890? Det är den som är källan för uppgifterna på CDn.

2006-06-18, 14:12
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Det står ibm (på samma ställe) under modern som står som född i Gökhem, vilket också är fel.
 
Skattegården- gästgifvaregården i Gökhem HFL SCB_Skaraborg 1890,
 
Gustafva Helamb står som född Eriksberg, Karl Jonsson står som född i Marka, detta är rätt uppgifter.
 
Sedan kommer mitt problem Johanna Abrahamsdotter står som född i Gökhem, vilket är fel, det ska vara Lunnagården i Marka (C:3), hennes äldsta barn Hilda Olivia har också fått fel födelseförsamling där har angivits Gökhem, vilket är fel, det ska vara Göteve.
 
Selma Maria står med fel födelseförsamling i SCB
husförhören.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-18, 17:39
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Står det Gökhem i SCBs avskrift är det ju korrekt återgivet på CDn. Sen om det inte stämmer med verkligheten är ju en annan sak.
 
Det står även i husförhörslängden Marka AI:15 att hon är född i Gökhem, så prästen som skickade in avskriften till SCB har skrivit helt rätt.
 
Felet har alltså uppstått tidigare någonstans.

2006-06-18, 18:48
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Nu blir jag förvånad?
 
Kan det vara meningen att felaktiga uppgifter som prästerna uppgivit, ska anses som korrekta på skivan? Felaktiga uppgifter ska alltså anses som riktiga för att de finns uppgivan i SCB-registret, oavsett hur tokiga uppgifter som levererats av prästen
 
Ber om ursäkt isåfall, jag trodde att någon var intresserad av fel och brister vid ev nytryck av skivan. Mitt fel isåfall, ska försöka undvika påpekanden om fel och brister gällande min släkt.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-18, 18:52
Svar #5

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
En annan nyfiken fråga, varför ska ni rätta min ana Edvard Granlund (ovan), det står fel födelseförsamling även på honom på skivan?
 
Mvh  
 
Gunilla

2006-06-18, 20:41
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Naturligtvis är det SCB-materialet som är källan! Det framgår av informationen på CDn. Sen är det upp till de enskilda forskarna att forska vidare i det primära källmaterialet. CDn är inget facit, det återger bara vad som presenteras i SCBs husförhörslängdsavskrift.
 
Vad gäller din andra fråga är den vidarebefordrad till SVAR, som jag skrev. Det innebär också att den bara rättas om den avviker från SCBs källmaterial.
 
Någon nytryckning av CDn är inte aktuell, det är allt för mycket arbete med att ta fram en sådan produkt. Däremot kan SVAR ändra felaktigheter i sin databas på nätet om det är en felregistrering som är gjord.

2006-06-19, 00:04
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag vet att CD:n inte på någotvis är facit, utan en sekundär källa.
 
Men jag trodde att direkta fel kunde rättas, så slipper andra forskar slänga ut en massa onödigt arbete och tid på att leta fakta, som en annan forskare funnit är helt fel.
 
Tyvärr framgår det inte på skivan som Arkion/Svar gett ut med Svenska släktforskarförbundet att det innehåll som finns i SCB-HFL är de enda rätta, hur galna uppgifter det än är.
 
Nu är jag tillräckligt enfaldig att anse att det borde framgå genom någon form av uppgift på baksidan av skivan, att det finns uppenbar risk för fel och brister i skivans innehåll och att det är upp till var och en som använder skivan att kontrollera alla uppgifter om, citat; namn, boendeort och -församling, födelseår och -församling, yrke samt hushållstillhörighet (mot primärkällan).  
 
Alla SCB-uppgifter måste kontrolleras mot kyrkböckerna eftersom dessa register är avskrifter av kyrkböckerna. Vilket innebär att i princip ska man ignorera alla uppgifter från SCB och gå direkt på arkiven där de riktiga böckerna finns bevarade. Så länge dessa böcker inte är filmade eller skannade, så ska jag som forskare alltid vända mig till församling eller det arkivet originalet finns. SCB ska mao tas med en nypa salt.
 
Dessutom verkar det märkligt, att de uppgifter som är fel inte kan korrigeras någonstans. Utan varje forskare är tvungen att behålla sin lilla felupptäckt som sin egen lilla hemlighet, utan att kunna meddela andra som forskar eller ev kommande forskare, på de fel jag har upptäckt gällande min familj/släkt.
 
Märklig värld vi lever i.
 
Jag får lov att gilla läget och ska inte framföra fler fel jag hittar. Varken när det gäller SBF 1890 eller som du tidigare förklarat för mig gällande SDB 1947-2003 som inte är färdig och därför ska man inte lämna in de felaktiga uppgifter som finns tex om ingen namnuppgift.
 
Jag tackar så mycket för klargörandet.  
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-19, 08:06
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Jag har uppenbarligen uttryckt mig oklart. Har man gett ut en CD som speglar ett källmaterial så är meningen att den ska återge detta så nära det är möjligt. Fel vid registreringen ska givetvis rättas, men eftersom CDn redan är utgiven och inte kommer att göras om är det bara meningsfullt att skicka dem till SVAR, som har samma material i en betaldatabas på nätet, dock med betydligt sämre sökfunktioner.
 
Det typ av fel som du beskriver, att en födelseförsamling har blivit fel redan i husförhörslängden, innebär att vi eller SVAR måste göra ett forskningsarbete för att kontrollera att dina uppgifter verkligen är korrekta. Annars har ett fel tillförts i stället för försvunnit. Vad man kunnat önska i databasen är ett anmärkningsfält där man kan lägga in den här typen av kommentarer, men står det Gökhem som födelseförsamling i SCB-materialet ska databasen i första hand spegla detta och inte något som någon, rätt eller fel, i efterhand forskar fram.
 
Skaraborgs län är dessutom lite speciellt eftersom uppgifter om födda, vigda eller döda kan förekomma i grannförsamlingarnas ministerialböcker, vilket säkert inte är allmänt känt.
 
Klickar man på OM... på CDn kan man läsa varningen om att uppgifterna kan vara fel, men det torde vara rätt självklart, om bortåt fem miljoner poster ska registreras, att något kan bli fel. I det här fallet var det uppenbarligen inget fel av den typen.
 
Vad gäller Sveriges dödbok tar vi naturligtvis emot uppgifter om fel, eftersom vi i den har det ovannämnda anmärkningsfältet och den även med jämna mellanrum kommer ut i ny version. Har en registrering blivit fel rättas det direkt i datamaterialet, men har personen fått ett personnummer som inte stämmer med det faktiska födelsedatumet (vilket inte är unikt) kommer den uppgiften att återges i anmärkningsfältet. Att lämna in en namnuppgift för en församling som inte är registrerad är dock ingen större mening med, eftersom kompletteringsarbetet pågår, såvida det inte är en uppgift som missats vid den registreringen. Detta framgår även på CDns sida i Rötter-Bokhandeln.
 
Men jag ska komplettera texten i diskussionens huvud så detta framgår tydligare.

2006-08-30, 08:48
Svar #9

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Hos SVAR hittar man i folkräkningen 1890 Anna (Didriksdotter) Hedenberg, f. 1827 i Sköfde.
Det är riktigt. Hon föddes där den 18 oktober 1827.
 
Men på CD-skivan läser man:
   Post 2734118
   Didriksdotter Hedenberg, Anna
   f. 1827 i Skövde (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Detta är fel!
 
Anna föddes inte i Skövde (R) utan i det som numera skrivs Ale-Skövde (P) och som i den egna församlingen skrevs Sköfve.
(Beslutet att församlingen från 1885-04-17 skulle heta Ale-Sköfve slog uppenbarligen inte igenom till 1891 när utdragen för 1890 skickades in).
 
Bo-Arne Östberg gjorde 2004 motsvarande iakttagelse beträffande Sunne församling. Det är alltså inte en enstaka lapsus utan exempel på ett genomgående fel.
 
Bläddrar man i  Sveriges församlingar genom tiderna hittar man många exempel på skilda församlingar som haft samma namn.  
 
Finns det någon behändig lista med de församlingar som under slutet av 1800-talet hade samma namn?  
 
Med en sådan lista skulle man lättare uppmärksammas att inte låsa sitt sökande efter missledande slutsatser på CD-skivan.
 
/ingemar

2006-08-30, 09:08
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Söker man på Anna Hedenberg född i Skövde i Svars databas får man således inget svar, eftersom det står Sköfde i det materialet.
 
För att man inte ska behöva gissa sig till stavningen i källmaterialet har därför översättningstabellen på CDn tagits fram. Den kan slå fel, men CDn är ju inget facit. Där källan antytt att med församlingen avses Ale-Skövde är namnet normerat till det, se även plocklistan för födelseförsamlingar. I den listan finns således även Skövde i Älvsborgs län (utan Ale- angivet) och Skövde i Skaraborgs län med. Listan tar hänsyn till vilket län personen bodde i, så att en person boende i Älvsborgs län får Skövde i Älvsborgs län som normering för födelseförsamlingen, om det inte finns någon länsbeteckning angiven. Det är således inte något genomgående fel som du upptäckt.
 
Sveriges församlingar genom tiderna är den bästa beskrivningen av församlingars historik och den har även hänvisningar från äldre till nyare namnformer.

2006-08-30, 13:33
Svar #11

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Carl!  
 
Jag är naturligtvis dum - jag förstår inte din text som svar på min fråga.
 
Problemet är inte stavningsformerna utan att församlingsnamn utan länstillhörighet finns i källmaterialet. På CD-skivan anges då ändå en länstillhörighet, vilken visar sig kunna bli fel.
 
En snabb datasortering och ett enkelt urval bland posterna i Sveriges församlingar genom tiderna visar att det finns ca 800 referenser till församlingar som inte haft unika namn utan tillsammans måste dela på ca 280 namn. För upp till ca 520 församlingar finns således risken att CD-skivan, när länstillhörighet saknas i källmaterialet, pekar ut något felaktigt i stället för att ange att källmaterialet är oklart.
 
Sen kan förmodligen listan göras kortare om man hittar och tar bort alla de namn som är så gamla att de inte kan förekomma i 1890-talsmaterialet.
 
Det var en sådan kortare lista jag hade hoppats att du eller SVAR eller någon skulle ha tillgänglig.  
 
Här är de ca 280 namnen: Allhelgona, Amiralitetsförsamlingen, Aros, Ask, Aspö, Bara, Barkarö, Berg, Berga, Berget, Berghem, Bjurum, Björke, Björkö, Björsäter, Bo, Boda, Bolum, Borg, Bredared, Bro, Broby, Bromma, By, Bälinge, Bösarp, Caroli, Clemens, Correctionsinrättningen, Dalby, Dalhem, Degerfors, Drotten, Ed, Egidii, Ekby, Eke, Ekeby, Eneby, Fagerhult, Flistad, Floda, Flottan, Fogelvik, Fors, Forsa, Fridhem, Frölunda, Fågelvik, Färnebo, Garn, Gertrud, Gerum, Gillberga, Gryt, Gustav Adolf, Götlunda, Haga, Hagby, Halla, Halmstad, Hammar, Hammarby, Hamra, Hara, Harg, Hede, Helgona, Heliga Trefaldighet, Herrestad, Hjortsberga, Hoby, Hogdal, Holm, Horn, Hov, Hovby, Husaby, Husby, Hånger, Hällestad, Härene, Härlunda, Hög, Högby, Ilian, Ingelstad, Jakob, Johannes, Järbo, Järna, Kalmar, Karaby, Karl Gustav, Karlskyrka, Kedum, Kil, Kila, Kinnared, Klagstorp, Kleva, Kloster, Korsberga, Kristine, Kulla, Kumla, Kyrketorp, Kyrkås, Källstorp, Kärrstorp, Köping, Köpinge, Landa, Lars, Laurentii, Lena, Liden, Lillkyrka, Linde, Ljung, Ljunga, Ljungby, Ljunghem, Lunda, Lundby, Längjum, Länna, Lännäs, Löt, Lövsta, Malma, Marbäck, Maria, Matteus, Mellby, Mellösa, Mikael, Mo, Nicolai, Nikolai, Nikolaus, Nora, Norra Ryr, Ny, Nykyrka, Nykyrke, Nysätra, Näs, Näsby, Nöbbelöv, Odensjö, Odensvi, Olai, Olof, Oscar, Oskar, Ovaghstorp, Pauli, Per, Peter, Petri, Rinkaby, Riseberga, Ryd, Ryr, Ryssby, Råby, Råda, Rörum, Saleby, Salem, Sallerup, Sanda, Sandby, Sandhem, Sandsjö, Sandvik, Sankt Clemens, Sankt Drotten, Sankt Egidii, Sankt Ibb, Sankt Jakob, Sankt Johannes, Sankt Lars, Sankt Laurentii, Sankt llian, Sankt Mikael, Sankt Nicolai, Sankt Nikolai, Sankt Olai, Sankt Olof, Sankt Olov, Sankt Paul, Sankt Pauli, Sankt Per, Sankt Pers kapell, Sankt Peter, Sankt Petri, Sankta Birgitta, Sankta Gertrud, Sankta Maria, Segerstad, Skede, Skedvi, Skeppsholm, Skog, Skrukeby, Skrävlinge, Skövde, Smedby, Sofia, Sofia Magdalena, Solberga, Stenby, Stenkyrka, Storkyrkoförsamlingen, Strö, Sund, Sunne, Svenneby, Synnerby, Sånga, Säby, Säm, Säter, Söderby, Sönnarslöv, Sörby, Tibble, Tofta, Tollstad, Tomerup, Tommarp, Torp, Torpa, Torsåker, Torsås, Torsö, Torup, Tosjö, Trefaldighet, Tuna, Tunhem, Tveta, Tyska, Täby, Tärna, Unnaryd, Utby, Vallby, Vantör, Varnum, Varv, Vasa, Vedum, Vemmerlöv, Vi, Viby, Ving, Vingåker, Virestad, Vist, Voxtorp, Vram, Våla, Vånga, Vårfru, Vårfrukyrka, Vänge, Västra Ed, Västra Ryd, Åby, Åkarp, Åker, Ås, Åsaka, Åsarp, Åsum, Öja, Ör, Örsjö, Österåker, Östra Ryd, Övraby.
 
/ingemar

2006-08-30, 17:20
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Nej, det blev kanske lite abstrakt.
 
Översättningstabellen för födelseförsamling är i första hand till till för att man ska kunna söka på födda i en viss församling, dvs oavsett hur församlingen stavas. Den som vill se vilka varianter som finns kan med fördel använda plocklistan. Sen står det i respektive post under strecket hur födelseförsamlingen är skriven i källmaterialet (databasen och förhoppningsvis även i SCB-blanketten).
 
För att man även ska kunna söka på såväl födelselän som -landskap måste uppgiften i källmaterialet tillföras en länsbeteckning om det inte finns någon angiven i källan, och en trolig om den som är angiven är fel, dvs att församlingen inte finns i det länet. Det är alltså en mängd bedömningar som gjorts för att födelseförsamlingen ska bli så korrekt som möjligt, även om just det angivna fallet blivit fel. Om man skriver in *Skövde* i sökfältet får man dock träff på alla födelseförsamlingar som innehåller namnet Skövde. Sen kan man fråga sig hur korrekt det är att ange någon som född i Ale-Skövde före 1885 eftersom församlingen då hette bara Skövde. Men nu står det så ändå i källmaterialet.
 
I Socken-Sök i Rötter kan man söka på enbart Skövde och då få träff på alla varianter innehållande det namnet och även information om deras tidigare namn. Där ingår församlingar som existerat under kyrkbokstiden, dvs de som upphört före 1600-talet är inte medtagna.

2006-08-30, 18:50
Svar #13

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Om det i stället är så att man har ett efternamn och letar efter en eller flera personer med detta efternamn, vilket är vad jag gjorde, så är det vilseledning att få ett tvärsäkert påstående från CD-programmet att personen var född i Skövde (R) när hon egentligen var född i Skövde i Ale härad (P).
 
Om födelseorten inte är entydigt angiven så borde inte CD-programmet övertolka den information som finns och göra ett felaktigt antagande. Det hade varit mera användarvänligt att låta programmet göra ett påpekande om att flera församlingar Skövde kan komma ifråga.
 
Det är du Carl, som har tillgång till informationen om vilka församlingar på CD-skivan som kan råka få felaktigt utpekande.  
 
/ingemar

2006-08-30, 21:08
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Om du betraktar en tredje- eller fjärdehandsinformation som tvärsäker så är det olyckligt. Under kanppen OM... står en varning, dock kanske för liten, att informationen på CDn är sekundär och ska behandlas som sådan, dvs kollas mot primära källor. Av det skälet återges även den bokstavstrogna beskrivningen av födelseorten så får läsaren själv bedöma relevansen hos svaret.
 
Skulle vi struntat i normeringstabeller skulle du behöva välja ur de 70.224 olika varianter på födelseplatser som källmaterialet innehåller. Det utesluter naturligtvis möjligheten till en vettig selektering för den som vill använda födelseförsamling, -län, -landskap eller -land som ett urvalsbegrepp.
 
Programmet anger redan att det finns flera varianter på Skövde som födelseort, något jag påpekade redan i mitt förra inlägg. Det framgår i plocklistan eller vid sökning på *Skövde*.

2006-08-30, 22:00
Svar #15

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com

2006-08-31, 08:02
Svar #16

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Tolkar jag dig rätt S Ingemar Johansson att du egentligen inte ifrågasätter stavningen utan att länsbeteckningen blir fel ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-08-31, 08:19
Svar #17

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Precis rätt Henrik!
/ingemar

2006-08-31, 08:29
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Jag beklagar naturligtvis att det i det här fallet blev fel Skövde som hänvisades till, men jag vill poängtera att det är enstaka fall som kan ha drabbats av den felhänvisningen. Det är således inte ett genomgående fel, som S Ingemar tidigare hävdat.
 
Det är även så i källmaterialet att där länshänvisning saknas i materialet ligger oftast den födelseförsamlingen i det län som uppgiften är hämtad ur, dvs boendelänet. Då är det rimligt att ange det länet som födelselän.

2007-01-05, 18:01
Svar #19

Mats Karlsson

Hej Allesammans,
Jag har ställt en fråga under Landskap/Småland/Socknar/Almundsryd ang. en flicka, Nanny Gustafsdotter, som jag funnit i folkräkningen för 1890. Problemet är att den enda Nanny G.dr som är född 1876 (i Tingsås) utvandrade minst 7 år(!!!) tidigare?  
 
Jag är inte ute efter att duplicera min fråga här utan vill helt enkelt veta om någon har en uppfattning om hur vanligt det är att ett så stort fel, tidsmässigt, existerar? Naturligtvis tar jag också tacksamt emot förslag på förklaringar eller tips på hur jag ska tolka informationen bättre.
 
Med stort tack på förhand
 
Mats Karlsson

2007-01-05, 19:41
Svar #20

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Kan hon inte ha återvänt? Det är ju i vart fall en tänkbar förklaring.
 
/Jöran

2007-01-05, 21:28
Svar #21

Mats Karlsson

Hej Jöran,
 
Jag håller med, men i.o.m. att jag inte kan finna henne i varken kyrkoböcker, EMIBAS eller KGFs databas (efter den första nämnda emigreringen) och att jag dessutom fått besked om att hon inte finns i folkräkningen för 1900 så är jag benägen och tro att det är ett fel i materialet.
 
Mvh
 
Mats

2007-01-06, 07:56
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Familjen har uppenbarligen emigrerat utan att ta ut flyttbetyg och står därför som obefintlig i hfl AI:30 (1883-1889). I nästa hfl AI:32 (1890-1894) finns inte familjen med längre under obefintliga. Nanny finns varken med under Bjellernäs i AI:30 eller AI:32 så antingen har en felregistrering skett vid rapporteringen till SCB 1890 eller vid datainmatningen på 1990-talet.
 
Tolkning av informationen sker bäst genom att gå tillbaka till källorna. Då framgår det bäst om uppgifterna är korrekta eller om det uppstått ett fel på vägen och då förhoppningsvis också hur felet i senare led har uppstått.

2007-01-06, 09:57
Svar #23

Mats Karlsson

Hej Carl,
 
Vi har dragit samma slutsats, d.v.s. att det är frågan om en felregistrering. Det jag var nyfiken på var dels om hur felet har uppstått, och dels hurvida detta är ett vanligt typ av fel i folkräkningen.  
Jag har förstått från ditt svar att det inte går att avgöra hur felet uppstått.
 
Stort tack till både dig och Jöran!
 
Mats

2007-01-06, 11:02
Svar #24

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Minst en person till från Obefintliga är registrerad under Bjellernäs: Magdalena Nilsdotter f 1850. Utan att ha sett källan kan jag gissa att Bjellernäs ligger närmast före obefintliga, så är det i hfl, och att det därför blivit fel.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-01-06, 11:56
Svar #25

Mats Karlsson

Hej Ingrid,
 
Det är korrekt att Bjellernäs ligger närmast före obefintliga och din förklaring är den mest troliga - tyvärr!  
 
Stort tack för hjälpen,
 
Mats

2007-01-06, 16:31
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Mats! Hur vanligt det är med fel kan jag inte säja, men det är inte så ofta det kommer rättelser. Och då har felen inte sällan uppstått tidigare i kedjan, redan i husförhörslängden, där det vanligaste är fel födelseförsamling.

2012-02-11, 12:07
Svar #27

Utloggad Urban Brammås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2012-03-14, 11:00
    • Visa profil
Sveriges Befolkning 1890är tydligen behäftad med en del fel!
Jag har sökt en man vid namn Johan Petter Helin men hans namn Petter var utbytt till Pelder och när jag då sökte på namnet Pelder så fann jag att ungefär 80st hade detta Pelder och jag har svårt att tro att ens Pelder är ett namn men vad jag är 100% säker på det är att min släkting inte hette Pelder utan Petter!
Dom andra runt 80st har jag inga belägg för hur det är!
MVH Urban

2012-02-11, 12:45
Svar #28

Carl Szabad

Du kanske ska pröva att installera om skivan. Det kan ha blivit något fel vid den förra installationen. Förnamnet Pelder existerar överhuvud taget inte på Sveriges befolkning 1890.

2012-02-11, 13:08
Svar #29

Utloggad Urban Brammås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2012-03-14, 11:00
    • Visa profil
Kan innehållet i skivan ändra sig vid installaton menar du?

2012-02-11, 13:18
Svar #30

Carl Szabad

Nej skivan ändrar sig inte. Det är det som hamnar på hårddisken under själva installationen som kan bli fel. Ett sätt att kolla innehållet är att gå till plocklistan för förnamn (knappen med listsymbol till höger om sökfältet) och se vad du hittar där. Där ska inte finnas något Pelder. Kolla också så du har senaste versionen (1.04), syns under knappen OM. Annars finns buggfixar att hämta från vänsterspalten på Rötters startsida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna