ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nya SoH cd:n (handhavande)  (läst 1161 gånger)

2006-05-16, 21:34
läst 1161 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har just öppnat den nya SoH cd:n (som var efterlängtad, speciellt vad gäller de scannade Soh 1950-59) och vill gärna höra med andra om era intryck, samt ställa någon fråga:
 
- Mitt första intryck när jag kollar SoH 1950-51 är att bilden/trycket ser något suddigt ut, samt att texten ibland går i vågor, ex vis sid 10, femte raden. Är det likadant hos er andra?

(Jag kör nu direkt från CD:n. Har en 22-skärm och Adobe är förstorad till 300%.)
 
- Jag finner vissa sidor inskannade på tvären och vissa upp och ner - båda går att justera i Adobe Reader med roteraknappen, men jag blir förvånad ...
 
- Finns det något sätt att lägga över CD:n till hårddisken? (Det bör det väl göra om man skall ha nytta av t ex registret som man söker i ganska ofta).
 
F ö härligt att - trots dessa anmärkningar - också ha de här volymerna hemma.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-16, 22:09
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mina bilder ser också ut så där, men jag tycker inte det är så störande. Mycket efterlängtad CD verkligen!
 
Är det inte bara att kopiera över filerna till hårddisken i Utforskaren? (har inte prövat)

2006-05-16, 22:15
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, det går bra att kopiera filerna.

2006-05-16, 22:31
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
Jag kan inte hitta något pris på CD:n.
 
Vad kan den kosta ?  
 
Hälsningar Eivor

2006-05-17, 06:48
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt  GF:s hemsida så är priset:
För icke-medlem 325 kr + porto.
För medlemmar kostar cd:n 195 kr + porto

2006-05-17, 07:56
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett par felaktigheter på min CD:
 
Registerfilen för bokstaven R innehåller bara Rå - Rö.
 
I A-registret (kanske fler men inte alla) finns länkar till pdf-dokumentet, som ser ut så här
 
1951:2
 
Varken IE eller Firefox hittar filen, för det är inte korrekta dubbelfnuttar runt filnamnet. De försöker öppna adressen file:///D:/%93SoH

2006-05-17, 10:08
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Tack för svaret Carin.
 
Jag såg inte att det var GF som sålde den.
Jag trodde det var Förbundet.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-17, 11:03
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders för Ditt svar ovan! Även jag lyckades få över CD:n til hårddisken.
 
Och nu till er alla:
 
Har nu bekantat mig lite mer med själva SoH-delen och funnit att den blir utmärkt på min 22 skärm med inställningen under Visa - Sidlayout och därefter Kontinuerligt motstånde sidor. Man kan då scrolla i volymen. (Skriver detta om någon händelsevis är lika dålig som jag på att läsa manualer/orientera sig tekniskt..)  
 
Nya frågor:
 
- Kan man ändra bilderna/filerna på hårddisken, så att de ligger åt rätt håll vid visningen? (Jag vet att det går med fotografier/filer från kameran).
 
- Om man skulle vilja skriva ut sidorna och göra sig en pärm att läsa i; Hur gör man då?
När jag skriver ut nu blir det utskrivna 1/4 av ett A4.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-20, 16:40
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Joel Vogler har på annan plats i forumet, på ett utmärkt sätt hjälpt mig med frågan om hur man skriver ut sidorna - om man nu som jag, vill läsa SoH på papper.
 
Jmför här, de sista inläggen i diskussionen.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-20, 18:46
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Har själv fått skivan, jag hoppas fler upptäcker denna guldgruva.
Kvaliten är väl skiftande, men man får ställa in upplösningen  på texten och vända på felvända sidor, innehållet är ju det viktigaste.
 
Jag antar att alla S o H ( årgångar )  kommer att finnas på CD inom de närmaste året ( perfekt ) har ju tidigare beställt vissa lösnummer men nu lär man väl slippa det.
 
Sen vill jag ge en ros till Genealogiska föreningen för den snabba servicen och trevliga personalen, har beställt därifrån några ggr och det har tagit 2 dagar innan jag fått materialet i brevlådan från det jag gjorde beställningen.
Även snabba att svar på e-mail om vissa förfrågningar och alltid samma trevliga bemötande.
 
Fick även GRATIS en kopia på 1 sida jag beställt en gång, fast dom fick stå för portot, det kallar jag service.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna