ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 januari, 2007  (läst 2526 gånger)

2003-11-29, 14:44
läst 2526 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Har tagit hem testkartan Brannkyrka och Djvu-programmet. Klickar på programmet men den svarar bara att det inte är ngt giltigt Win32-program.
Vad gör jag åt det. Klickar jag på testkartan kommer jag bara till Öppna med-rutan. Kan du hjälpa mig igen Carl? Jag har köpt CD-n men har ingen DVDspelare än.
Berit

2003-11-30, 00:46
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Berit!
 
Jag fick samma svar i fredags men dagen efter lyckades det utan problem.  
Stig Geber

2003-11-30, 15:23
Svar #2

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Tack för ditt intresse Stig, men det går ff inte. Vet inte vad jag skall göra.
Berit

2003-11-30, 16:07
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Jag har tyvärr inget bra svar på detta. Eftersom jag redan har patchen installerad är det svårt att rekonstruera felet. Jag letade bara upp DejaVu:s hemsida och lade länken dit.
 
Vad har du för webbläsare, Berit? Du hade ju problem med att ladda ner en annan fil också.

2003-12-01, 08:16
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Berit skriver ju tydligt att hon INTE har nån dvd-spelare. Det måste du ha för att läsa sådana skivor.

2003-12-01, 09:38
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Berit skriver ju lika tydligt att hon laddat ner den testkarta som ligger på nätet för att prova. För den behövs ingen DVD-läsare.

2003-12-01, 17:17
Svar #6

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Aha... Det gäller att läsa rätt. Då handlar det troligen om att uppgradera web-läsaren. Men, det är alltid svårt att ge råd eftersom man inte vet standarden på aktuell dator. Det förekommer fortfarande Windows 95 som aldrig uppgraderats t ex.

2003-12-01, 17:22
Svar #7

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Gjorde nu samma nedladdning som Berit. Fungerade klockrent.

2003-12-01, 22:06
Svar #8

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej allihop!
Jag har W 98 fullt uppgraderad kontinuerligt. Får omedelbart automatiskt veta när ngn ny uppgradering finns tillgänglig. Microsoft Inet Expl. fullt up-to-date.
Jag får väl vänta tills jag skaffat en dvd-spelare och installera skivan. Måste ju inte prova testCD-n. Men det hade varit intressant.
Tack i alla fall.
Berit

2004-10-22, 23:24
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Någon är kanske intresserad av detta: jag har länge retat mig på att det tar lång tid (en halv sekund eller så) att dra runt med hand-verktyget kartorna i DjVu-fönstret. Det gällde f.ö. andra DjVu-bilder, t ex textakter bland lantmäterikartorna på Lantmäteriets webbplats.
 
Det blev mycket bättre när jag hämtade den senaste DjVu-pluginen från LizardTech. Tidigare hade jag version 4.1.0 som jag tror kom från Häradsekonomiska-DVDn. Senaste är 4.5.
 
Man ska visst läsa bruksanvisningen ibland också. Det var först idag jag upptäckte att ctrl-tangenten ger en liten ruta med förstorad karta i, och trycker man ctrl och alt samtidigt stannar förstoringseffekten kvar tills nästa gång man trycker på ctrl.

2004-10-25, 13:11
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Daniel! Stort tack för påpekandet! Vi ska uppdatera sidan i Bokhandeln med din information.

2005-01-30, 16:30
Svar #11

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
... och Lizardtechs version 5.0 kom i december.
 
För övrigt har jag nu lagt upp på min webbsajt det javaskript jag efterlyste för  
ett drygt år sedan. Det fungerar under Mozilla och Firefox och har klick-i-
kanten-funktion för att öppna fönster med grannkarta (-kartor) utan att den  
aktuella kartans fönster försvinner.
 
/ingemar

2006-01-03, 21:24
Svar #12

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har blåst min dator och håller nu på att installera program. Har tyvärr problem med att få till Häradsekonomiska kartan i Firefox. Tidigare har detta inte varit ett problem.
 
Jag har varit inne på:  
http://www.lizardtech.com/download/dl_download.php?detail=doc_djvu_plugin&platform=win
och laddat ner filen och sedan kört installationen. Men det fungerar inte. Jag får bara upp att det saknas en plug-in. Har någon något tips?  
 
Jag vill så gärna slippa att använda I.E...
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-01-03, 22:52
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Detta kanske kan vara av intresse:
 http://windjview.sourceforge.net
 
Översiktskartan får man fortfarande titta på i någon browser. Där kan man se vilken bildfil man ska öppna.
 
Själv tycker jag att LizardsTechs plugin är rent snuskigt dålig, så detta är kanske ett bra alternativ. Har inte använt den själv förrän nu. Oj, den äter minne ser jag, 156 MB har den glufsat i sig med bara två kartor öppna..

2006-01-04, 01:40
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Lizardtech har nyligen kommit med en ny version av pluginen som kanske inte är kompatibel med Firefox. Den fungerar dock bra i IE. Testa med den gamla som ligger på DVD:n.

2006-01-04, 09:28
Svar #15

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Anna
 
Du saknar säkert JAVA gräns snittet gå in på http://java.sun.com/j2se/downloads/ där finns den.
 
hör av dig om det inte lyckas
 
Åke

2006-01-04, 11:45
Svar #16

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Åke: när jag installerade en av de där plug-in så installerades Java. Det ligger i en mapp kallad jre1.5.0_06. Räcker mitt java eller måste jag installera något annat?  
 
Carl: jag har installerat plug-in både från DVD-skivan och från LizardsTechs hemsida. Vad jag kommer ihåg från tidigare installationer så räckte det inte med den från skivan utan man var tvungen att ladda ner en plug-in från nätet.  
 
Daniel: tack för tipset om Windjview. Lite bökigt att behöva använda Firefox först för att leta reda på vilken fil jag ska öppna. Trots detta var Windjview en trevlig bekantskap. Det känns som att det går lite fortare när man jobbar med bilderna där än via en browser. Visst tar det mycket minne men för min del så har jag bara en eller två bilder uppe samtidigt.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-01-04, 11:52
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Ann! Det ska räcka att installera DjVu-pluginen från CDn. Men i systemkraven anges IE eller Netscape. Någon annan läsare är inte rekommenderad, även om det kanske fungerar även med Firefox.

2006-01-04, 22:46
Svar #18

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Provade precis med att installera Häradsekonomiska kartan och nerladdning/installation av DjVu plug-in på min bärbara. Där går det nu bra att titta på kartorna via Firefox.
 
Därför tänkte jag att jag skulle börja om från början på min stationära. Jag har försökt att avinstallera Lizardtech DjVu Control från datorn men det går inte. Jag gör det via kontrollpanelen men får bara besked om att det finns en tidigare version och om jag vill uppgradera. Trycker jag på ok så vill den ha tag i en fil som inte finns. Trycker jag cancel så avbryts allt. Någon som vet hur man avinstallerar?
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-01-04, 23:22
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Ann! Har du prövat att boota om och sedan gå direkt till Kontrollpanelen och avinstallera utan att göra något annat innan?

2006-01-05, 00:58
Svar #20

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Carl, det hjälpte tyvärr inte att går direkt till Kontrollpanelen efter omstart. Kan fortfarande inte avinstallera.  
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2006-01-05, 09:50
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Ann! Ja då skulle jag själv göra något som man absolut inte ska göra, dvs leta rätt på mappen Lizardtech, radera det som går, boota om datorn och radera resten som nu borde vara möjligt att komma åt.
 
Jag får väl drevet på mig efter den här oortodoxa metoden men har ingen invänt något om ett dygn kan du ju pröva det.

2006-01-08, 11:02
Svar #22

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Carl, det hjälpte tyvärr inte med ditt senaste förslag. Jag lägger ner projektet och använder mig av Daniels förslag.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-02-22, 23:45
Svar #23

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag fick igång DjVu-pluginen med Firefox efter lite bökande. Installationsprogrammet (dvs det fullständiga på 6 MB som finns på LizardTechs hemsida) ville inte installera något eftersom det ansåg att filerna redan fanns på systemet, vilket ju i och för sig stämde eftersom jag har pluginen installerad i Internet Explorer.
 
Lösningen blev till sist att packa upp filerna i installationsprogrammet och kopiera djThumbExt.dll, djvu0409.dll och DjVuCntl.dll till C:`Program Files`LizardTech`DjVuControl, och npdjvu.dll till `program`Mozilla Firefox`Plugins.
 
Obs att den första katalogen alltid verkar heta c:`program files`... även om man har svensk Windows.
 
Detta förutsätter alltså att pluginen för IE redan är installerad. De tre första DLLerna ligger förmodligen redan på sin plats; jag kopierade dit dem (över de gamla) för att få en uppdatering samtidigt.
 
Jag lade de nämnda 4 filerna i en zipfil här, det kanske kan hjälpa någon.

2006-03-10, 17:32
Svar #24

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Tack Daniel!
Nu fungerar det i Firefox igen.  
Fast det där andra programet du skrev om den 3 januari är inte så dumt.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-11-25, 14:13
Svar #25

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jag köpte den Häradsekonomiska kartan när den lanserades och använde den i ett par år utan problem. Nu när jag skall titta på kartorna - det var något år sedan sist - fungerade det dock inte. När jag följer manualens Komma igång får jag upp ett tämligen ointressant dokument start.html. Vad gör jag för fel?
 
Tilläggas bör att jag har installerat ingående bildvisningsprogram viewer`windows`djvubrowserplugin.exe samt att jag normalt använder filläsaren Internet Explorer.

2006-11-25, 18:35
Svar #26

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Fick den Häradsekonomiska kartan att visa sig genom att köra (i stället för manualens X:`start.html) X:`ROOT`index.html.

2006-11-26, 08:47
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Lars! Enhetsbokstaven väljer du själv efter vilken bokstav din DVD-läsare har, vanligtvis D: eller E:.

2006-11-26, 13:19
Svar #28

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Jo tack, jag vet. (I min dator är DVD-läsaren enhet H, men detta är ointressant för andra och därför använde jag i inlägget ovan manualens X.) Och, som sagt, jag löste problemet i går em och kan alltså granska kartorna.

2007-01-03, 16:24
Svar #29

Lasse Eklöf

Hej.
 
Jag råkade av misstag beställa Häradsekonomiska kartan på DVD 2 ggr, och nu är den tydligen också slut på förbundets lagerrensning. Därför kan någon som blivit utan få köpa mitt 2:a ex (i obruten förp.) till samma pris (dvs. 495 kr + porto).
 
Mvh
Lasse Eklöf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna