ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranten Populär 2006 (handhavande)  (läst 2082 gånger)

2010-11-20, 12:32
läst 2082 gånger

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag har fått problem med min Emigranten Populär 2006.
 
När jag gör en sökning startar programmet med att lista en del namn men sen kommer det upp en blå ruta med texten Söker i Emibas Gbg... och därefter felmeddelenadet Corrupt table/index header.
Programmet går i spinn och måste brytas.
 
Programmet är installerat på Program Files (X86), det var där programmet själv ville installeras sig.
 
På äldre datorer har jag aldrig haft några problem. Det är ju inte ofta som det blir fel på en CD-skiva så det bör väl vara något med själva installationen.
 
Någon som har något tips?

2010-11-29, 09:12
Svar #1

Carl Szabad

Pröva att installera om CDn och stäng då av antivirusprogram och brandvägg under tiden. Du skriver inget om vilken datormiljö du har, så mer än det tipset kan jag inte ge.
 
Dessutom handlar den här tråden om en helt annan CD.

2010-11-29, 11:41
Svar #2

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hej Carl
Det här är kanske inte rätt tråd men jag hittade ingen bättre.
 
Jag använder Windows 7 Home Premium.
 
Jag har installerat om, flera gånger, men resultatet blir det samma. Nu har jag också installerat om med avstängd virusskydd och brandvägg men det blev ingen skillnad.
 
Vilken tabell/index kan det handla om? Kan man kolla den på något sätt?

2010-11-29, 11:54
Svar #3

Carl Szabad

Nej, tydligen går det inte att lägga upp nya diskussioner om handhavande av vissa CD-skivor.
 
Testa att göra om installationen, men till en nyskapad rotmapp, `Databas. Där brukar jag lägga alla databaser och där kommer inte Windows åt att döpa om programmappen till något annat, vilket kan vara orsaken till dina problem. Den tabell som omnämns är säkert i dBase eller Access, beroende på vilken databashanterare som används i senaste versionen av den cdn.

2010-11-29, 12:20
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Tack Carl
Nu fungerade programmet utan problem.
 
Men det skulle vara bra om du kan förklara varför det blev OK när det installerades i en egen mapp.
 
Jag har en massa andra CD-program som installerats i Program Files eller Program Files (X86) utan problem.
 
Däremot har jag haft problem med mappen Program, men det började redan på förra datorn med Vista.

2010-11-29, 12:45
Svar #5

Carl Szabad

Vista och W7 har egenheten att de kan byta namn på mappen `Program eller flytta över installationer till en ny mapp `Program1 (eller 2, 3, 4, 5, osv) utan förvarning. Det finns säkert de som kan förklara bättre varför den funktionen finns, men ett sätt att undvika problem är då att skapa en helt neutral mapp i roten för de databaser man använder.

2015-07-12, 12:09
Svar #6

Utloggad Mats Onsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 11:25
    • Visa profil
Efter nästan 20 års sökande efter avresedatum och avreseort till USA för min mammas morfar Johan Adolf Magnusson (f. 1864-05-03 i Öxabäck) har jag nu upptäckt att hans post saknas på Emigranten Populär 2006. Om man där söker på källkod 48:525* (plus stjärna) får man upp de personer som finns med på sidan 525 och som emigrerade den 15 juli 1892 från Göteborg. Här ser man att nummer 1024, 1025 och 1027 saknas på Emihamn. Johan Adolf har nummer 1025 och går nu att hitta på Ancestry och på ArkivDigital. Finns det planer på en uppdaterad version av Emigranten Populär?

2017-08-14, 18:52
Svar #7

Utloggad Susanne Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 20:38
    • Visa profil
Hej!

CD-skivan säljs fortfarande, men är ju en väldigt till åren kommen. Är den kompatibel med dagens datorer (64-bitars Windows 7)?
Jag har en CD från utgivningsåret som jag inte får att fungera på in nuvarande dator. Tips och trix?

Och är det någon som vet om det finns planer på en uppdaterad utgåva? Kanske som går att ladda ner istället?

Hälsningar Susanne
Hälsningar Susanne

2017-08-14, 19:14
Svar #8

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag använder den fortfarande då och då och har den installerad i 64-bitars W10.

Den är installerad i Program (x86) och fungerar bra.

För W7 kan det kanske vara ide att följa tidigare råd i denna tråd, att lägga programmet i en neutral mapp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna