ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Centrala Soldatregistret (handhavande)  (läst 10472 gånger)

2002-01-10, 21:43
läst 10472 gånger

Peter Rydén (Peter)

Jag fick i dag Centrala Soldatregistrets CD-skiva, men är mycket missnöjd.
 
Hela sökfunktionen bygger på en enkel Acrobat-sökning i en enda stor pdf-fil på 28.397 sidor. Det tar en hiskelig tid att söka genom.
 
Jag har sökt efter ordet Rapp (för att hitta en soldat) och det har hittills tagit 15 minuter. Skall man behöva göra så inför varje sökning, så kommer jag inte att öppna CD-skivan särskilt ofta. Jag är mycket missnöjd. I reklamen för skivan stod att man kunde söka på 200.000 personer, men då utgick jag i min möjliga enfald från att det skulle vara en vanlig windows-sökning, eller ett annat mer modernt register.
 
I kommande utgåvor bör det bli bättre sökmetod. 225:- är inte mycket pengar, men med tanke på den låga sökmöjligheten, så skulle jag gärna ha givit mer för att få en bättre möjlighet.

2002-01-10, 23:57
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kan hålla med om ovanstående. Blev något förvånad då jag startade denna CD-ROM. I stället för att ta med en 13 min lång film (som verkar kräva mycket RAM-minne) där registrets skapare (?) står och berättar om hur han skapat registret, borde man kanske ha lagt ned mer möda på att skapa ett användarvänligt register. Vore det inte läge för samarbete mellan Soldatregistret och Släktforskarförbundet i den här frågan? Med tanke på Sveriges Dödbok och Svenska Ortnamn.

2002-01-11, 08:05
Svar #2

Leif Svensson

Förutom ovanstående synpunkter så blir skivan väldigt begränsad på detta vis. Att få fram vilka soldater som varit på ett visst torp tex blir näst intill omöjligt att söka sig fram till.  
Med ett upplägg enligt Sveriges Dödbok som Påhlman skriver hade alla parametrar i registret varit sökbara, nu går det bara att söka på ett ord i taget, och det kan ta sin tid innan man kommer rätt.  
Var försiktig vid utskrift och markera den sida  
ni vill skriva ut, annars blir det väldigt många sidor i onödan.  
Onekligen känns det som om man blev lurad på konfekten, men priset är måttliga 225 kr som det står på Röttters första sida.

2002-01-11, 10:16
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Vi har även fått CDn till förbundskansliet och jag känner igen invändningarna.
 
Sökning kan dock ske indexerat (se Startsidan > Första gången du använder registret) och då får man omedelbart träff på Rapp. Dessutom är alla soldaterna sorterade i bokstavsordning så man kan bläddra sig fram. Dock fungerar sökning inte på delar av ord, som exempelvis om man vill söka på ett födelseår men inte har något datum.
 
Jag tycker dock att det är ett mycket stort steg framåt att det kommit en första version av det här stora projektet och vi får hoppas att den följs av fler, som kanske är mer flexibla och innehållsrika med bättre sökmöjligheter. Projektledaren Björn Lippold presenterar dock registret i den på CDn ingående filmen som att det INTE i första hand är ett släktforskarregister, utan ett register över indelta soldater. Distinktionen antar jag avser att registrets huvudfält är soldatens rotenamn, medan en släktforskare även lätt vill kunna söka på exempelvis förnamn och födelseår eller annan relevant parameter.

2002-01-11, 17:26
Svar #4

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Hej
Efter att ha har letat igenom CD-skivan som kom med posten idag och funnit mängder med mina anfäder så undrar jag  vilka övriga uppgifter man får om man beställer akterna över personerna? Någon som vet?
 
//Mv Niclas

2002-01-11, 17:28
Svar #5

Utloggad Niclas Runo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-13, 11:49
    • Visa profil
Ett tips till Peter. Ta rullisten och dra ned den till så du hamnar på bostaven R sedan klickar du i dokumentet och efter det gör du din sökning.
 
//Niclas

2002-01-11, 23:22
Svar #6

Peter Rydén (Peter)

Niclas: Jag har gjort så också. Hur gör jag när jag vill söka på Mörlunda socken? Då måste sökning ske. Jag skall kolla upp indexeringssökningen som Carl tipsade om.
Problemet med rullistsökning är att det är nästan 30.000 sidor, vilket betyder att släpper man inte musen vid exakt rätt tillfälle, hamnar man direkt någonstans mellan 50 och 100 sidor fel. Musen är inte så finkänslig som det behövs.

2002-01-12, 09:10
Svar #7

Utloggad Gustaf Rooth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2018-09-01, 11:17
    • Visa profil
Hej Niclas!
Jag fick idag en beställd akt från Blekinge Båtsmansregister. Födelseår och hustru och barn kände jag till. Därutöver fanns uppgift om vilka krigskommenderingar han deltagit i, hur han såg ut, varför han fick avsked, betyg vid ett antal GM, mm.
Hälsningar
Gustaf i Kalmar

2002-01-12, 16:30
Svar #8

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Niclas
 
Hur mycket uppgifter som finns i en akt beror ju på hur mycket som är känt och inmatat. Den militära delen innehåller uppgifter om antagning och avsked. Vidare kan det förekomma uppgifter om fälttåg, utmärkelser, befordran, anmälan till underhåll, tjänstgöringsbetyg.  
 
Har soldaten förflyttas finns en hänvisning i akten, även om det finns släktskap med någon annan soldat.
 
Den civila sidan innehåller ju givetvis födelsedata, och socken. Motsvarande uppgifter för dödsfall och dödsorsak. Ibland förkommer uppgifter om längd och föräldrarnas namn. Finns det ett eller flera giften registrerade finns hustruns födelse och dödsdata med. Datum och plats för giftermål kan förekomma. Eventuella barn finns uppräknande.
 
Det kan även förekomma hänvisning till forskare, vilka har med soldaten i sitt material.
 
Mvh Anders

2002-01-12, 16:36
Svar #9

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Efter att ha prövat Soldat CD:n, kan jag konstatera att sökningen sker bäst i det indexerade läget. Det går att lägga in * i efternamn och förnamn om man är osäker på stavningen, t. ex. Berg*ist And*.  Om man som Leif vill söka på ett visst soldattorp, så fungerar torpnummret utmärkt.
 
I övrigt så tycks man få söka på ett begrepp i taget, socken, rote eller så. Det blir ju många sidor att leta igenom, men sökhastigheten i programmet är ju snabb. Även visningen av sökresultatet går ju snabbt när man byter sidor. Några 15 minuters söktid i indexerat läge rör det sig inte om, snarare någon eller några sekunder.
 
Mvh Anders

2002-01-13, 17:35
Svar #10

Eivor Canova (Pilady)

Hej
En undran (kanske är den dum, men ändå) vilka årtal sträcker sig denna skiva över
Mvh  
Eivor

2002-01-13, 17:51
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Eivor! Det yngre indelningsverket sträckte sig från 1681 till 1901 och det ska soldatregistret också göra. CDn är alltså inte komplett än, men bortåt hälften av alla soldater som varit indelta under den tiden är registrerade.
 
För övrigt tycker jag det är en helt relevant fråga och inte alls dum.

2002-01-13, 18:26
Svar #12

Eivor Canova (Pilady)

Hej Carl
och tackar för svaret (speciellt sista raden).
Så det blir till att beställa CD-n, man vet ju inte vad man kan hitta i dess gömmor. För alla män har väl någon gång varit soldat.
Eivor

2002-01-17, 16:15
Svar #13

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Till Anders Brissman:
Själva sökningen tar inte så lång tid i indexerat läge, det stämmer.  
Däremot tar det en fruktansvärt lång tid att få upp resultaten av den indexerade sökningen. Jag dubbelklickar på resultatraden, kannske är det fel åtgärd?
Jag talar inte om namnsökning.
MVH
Barbro Ärnhage

2002-01-17, 22:13
Svar #14

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Barbro
 
Utöver knappen för indexsökning bör det finnas tre knappar till. En för att visa sökresultatet. De andra två för att bläddra vänster/höger i sökresultatet. Finns ?nte de knapparna framme, så går de att få fram genom expandering. Se indexsökningsknappen, finns det en pil nedåt så gömmer sig de övriga knapparna där. Sist står kommandot expandera knappar.
 
Det finns även en hel del nyttiga tips om olika sökvariabler i hjälpfunktionen till Adobe.
 
Jan och Marita. Det årtal som står sist i aktnummret skall vara det år soldaten blir antagen för sin rote.
 
Mvh Anders

2002-01-18, 10:36
Svar #15

Monica Fogelqvist

Anders Brissman! Tack så mycket för din hjälp!
  MVH
   Monica

2002-01-18, 15:00
Svar #16

Rolf Nordin

För en tid sedan fick jag Soldatregister-CD:n, men är MYCKET MISSNÖJD.
 
Själv har jag bidragit med flera uppgifter om en soldat som blev transporterad flera gånger och om en båtsman, dels till Soldatregistret i Eksjö och dels till Soldatregistret i Uppland. Inga av dessa uppgifter återfinns på CD:n. I projektet har man medvetet klätt av registret ordentligt. Varför? Originalregistret innehåller åtskilligt mer data om soldaten, bland annat uppgifter om eventuella transporter, antagningar, avsked, gratial mm. I förkommande fall finns även uppgifter om hustrun, barn, föräldrar m m. Någon invänder kanske - ”Men det är ju ett register över indelta soldater och INTE ett Släktforskarregister.” Må så vara, men varför är då inte registret komplett? I sitt nuvarande skick innehåller CD:n inte så mycket mer uppgifter än vad man kan få ut av husförhörslängderna och av ”Grill:en”.  
 
Så - nog blev jag lite lurad på konfekten jag också. Överväger att lämna tillbaka CD:n och kräva pengarna tillbaka. Ska det bli något eventuellt mer köp av Soldatregister-CD i framtiden förväntar jag mig att Soldatregistret är KOMPLETT med ALLA de uppgifter som vi forskare faktiskt har bidragit med.  
 
Centrala Soldatregistret's kommentarer efterlyses i detta forum.
 
Med vänlig hälsning,
Rolf Nordin, Hässelby

2002-01-19, 12:28
Svar #17

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Tycker som Rolf att det är ganska meningslöst att plocka bort så mycket material, som olika soldatforskare tagit fram.
Lägg ut materialet på nätet.
Ett exempel kan du se på adressen http://w1.332.telia.com/~u33210935/ där du kan klicka på kompanikarta   som avser Ljungby kompani vid Kronobergs regemente.
Rotarna i Odensjö har en ansedel för var soldat med familjeuppgifter m.m.  
mvh
Rolf Carlsson

2002-02-27, 13:07
Svar #18

Ann-Helen

Frågan om vad CD:n med Centrala Soldatregistret kostar, och vad den omfattar, har kommit flera gånger från andra frågande men något svar har inte avhörts från kunniga personer. Alltså förnyar jag frågorna:
 
Vad kostar den?
Vad omfattar den?
 
Hälsningar!

2002-02-27, 21:45
Svar #19

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ann-Helen,
 
Skivan kostar 225 kr plus porto (tror jag) och den omfattar de flesta län, men inte alla ännu.  Denna kommer att uppdateras vartefter fler soldater blir registrerade.  
Du får inte reda på allt om soldaten utan det finns mer information att hämta på resp soldatregister, men med det låga priset så är 225 kr en väl värd investering.

2002-02-27, 21:49
Svar #20

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Ann-Helen! Skivan kostar 225:- och på fodralets baksida kan man läsa följande: Denna CD-skiva är tänkt som hjälp för dig som söker uppgifter om indelta soldater från Yngre indelningsverkets period, 1682-1901. Du kan alltså inte finna några uppgifter om beväringen som infördes 1812. Här är det endast de soldater som hade sin sysselsättning enligt Karl XI:s Ständiga knektehåll. På skivan finns de 200.000 soldater som hittills har inventerats.
De flesta med sina rötter i vårt land har en indelt soldat i sin släkt och därmed i detta register över soldater, ryttare och båtsmän. Du finner här grundregistreringen som gör att du kan se om din anfader nu finns i registret. I de allra flesta fallen finns ytterligare uppgifter att hämta om soldaten i det lokala soldatregistret som du också finner adressen till här. Dessa soldatregister har också den lokala förankringen, vilket kan göra det möjligt att få ytterligare uppgifter om soldaten och hans familjs liv och leverne i bygden.
Alla uppgifter i registret skall ses som de andrahandskällor de är, varje forskare svarar själv för kontrollen av uppgifterna.
Har du frågor om materialet på skivan kan dessa ställas till: Centrala Soldatregistret, Garnisonsmuseet, Box 604, 541 29 SKÖVDE.
Tel 0500-465833 eller 465333, Fax 0500-465091.
E-post: bjorn.lippold@p4.mil.se

2002-02-28, 07:22
Svar #21

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Det framgick inte av Susannes inlägg ovan,  
om  
CD'n är användbar för oss Mac-ägare.
 
Den verkar annars intressant och prisvärd.
 
Men är det samma negerproblem vi Mac-ister  
ständigt drabbas av - skivan är inte avsedd för  
oss???
 
Undrar
 
Rolf L

2002-02-28, 07:59
Svar #22

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Rolf, ang systemkrav står det så här: Intel Pentium-processor. Microsoft Windows 95 OSR 2,0, eller senare. 64 MB RAM-minne. 24 MB ledigt hårddiskutrymme. Ljudkort. Windows Media Player v 7 eller senare.
Ring tel enl ovan om du har några frågor, dom kan säkert svara på era frågor!
Hälsningar
Susanne

2002-12-29, 15:48
Svar #23

Malin Lyktberg

Hej!
Jag läste här ovan, att soldatskivan inte är komplett -hur och när blir den det då?
Jag har en ana som jag saknar på skivan, vart ifrån tas uppgifterna?
Kan jag beställa uppgifter någonstans ifrån, över min soldat, som inte finns med?
Varför finns inte alla med, om jag läste rätt att typ hälften finns med, varför ett så stort bortfall?

2002-12-29, 20:55
Svar #24

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Malin
 
Soldaterna skrivs in i Advanti från Generalmönsterrullorna. Jag som har Kalmar och Jönköpings regemente började 2000 med detta. Jag har inte ens hälften klart och vet ej när detta kan bli färdigt. Vi i registerna sitter och jobbar med detta. Vet du vilket Regemente han tillhörde så kan du fråga på det soldatregistret. Men är han inte inlagd så brukar vi ta 50:-/tim vid forskning.
Dessutom har jag ingen möjlighet att gå igenom husförhörslängderna eftersom Kalmar har 92 socknar och Jönköping 91 socknar. Då är jag jätteglad att få hustru och barn samt föräldrar till soldaten av någon forskare för det står inget om sådant i de militära handlingarna.
Hoppas att du har fått några frågetecken uträtade.
Hälsningar och Gott Nytt År från
Elisabeth Leek
Smålands Soldatregister

2003-01-02, 10:41
Svar #25

Utloggad Susanne Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 17:41
    • Visa profil
Rolf, det är ett tag sedan inlägget gjordes men jag är mac-användare och kör soldatskivan på min mac. Har du Acrobat och QuickTime installerat så kan du köra registret och de filmer som finns med på skivan. Du får däremot inte upp förstasidan med de olika filerna klickbara, utan du får öppna varje fil för sig.
 
MVH
Susanne

2003-09-01, 00:24
Svar #26

Sofie Johansson

kan någon hjälpa mig att finna uppgifter på indelte soldaten 358 i Västgötadals regemente.
mvh/Sofie

2003-09-02, 22:12
Svar #27

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Kan någon med tillgång till Soldatregistret se om det finns uppgifter om Elias Gestrin, född 1726-04-24 i Alunda C(?).  
M v h
Leif Hernberg

2003-09-03, 18:09
Svar #28

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Soldatregistret finns numera på nätet. Nånstans på Rötter finns en klickbar länk som har den här adressen:  
 
www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49

2004-03-04, 00:56
Svar #29

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Försökte nå Gillberg för Upplands och Wästmanlands soldatregistren, men det lyckades inte, fast länken ges här i anbytarforumet.
Hur kan jag få uppgifter om en soldat, som hörde till Wästmanlands regemente 1680-1706? Hur t.ex. kontakta Centrala soldatregistret?
frågar Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-03-04, 06:10
Svar #30

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Adressen till databasen Centrala soldatregistret på Internet är http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49.
 
Post- och epostadress hittas på Krigsarkivets webbplats där en förteckning för de regionala soldatregistren också återfinns,
http://www.ra.se/kra/soldat.html, med kontaktuppgifter.
 
Hälsningar,
Eva

2004-03-04, 12:52
Svar #31

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-04-11, 22:39
Svar #32

Rolf Nordström

Finns något form av formulär på nätet om man har uppgifter om indelta soldater som kan vara av intresse för soldaregistret? Det skulle underlätta.

2004-04-11, 23:34
Svar #33

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Rolf! Kontakta det register som är aktuellt, de vill som regel ha uppgifter om familjen som man kan bidra med (med källhänvisningar  ), om du begär ut en akt kan du ju se hur den ser ut, men kontakta annars den ansvarige för din soldats regemente och hör efter.
 
Hälsningar,
Eva

2004-08-03, 06:30
Svar #34

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Snälla Peter tar du bort detta inlägg?
Jag har lagt det på fel ställe (fixat nu)
 
HJÄLP!
 
Centrala Soldatregistret ligger nere på obestämd tid!
Hur ska man göra nu då???
 
Universitetet har skärpt sina säkerhetskrav för databaser på Internet det har visat sig att deras system inte längre håller måttet. Hittills har Centrum för lokalhistoria ansvarat för Centrala soldatregistret men eftersom den ansvarige personen för databaserna numera har andra arbetsuppgifter inom universitetet finns det ingen som kan ansvara för databaserna.
 
Man arbetar för att Centrala soldatregistret ska flyttas till annan adress och operatör och förhandlingar pågår.  
Titta in på denna sida [color=0000ff]http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49[/color] då och då för att hitta en ev. ny länk till registret.
 
För ytterligare information kontakta Björn Lippold på Centrala Soldatregistret [color=0000ff]bjorn.lippold@mil.se.[/color]

2004-08-03, 06:42
Svar #35

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
HJÄLP!
 
Centrala Soldatregistret ligger nere på obestämd tid!
Hur ska man göra nu då???
 
Universitetet har skärpt sina säkerhetskrav för databaser på Internet det har visat sig att deras system inte längre håller måttet. Hittills har Centrum för lokalhistoria ansvarat för Centrala soldatregistret men eftersom den ansvarige personen för databaserna numera har andra arbetsuppgifter inom universitetet finns det ingen som kan ansvara för databaserna.
 
Man arbetar för att Centrala soldatregistret ska flyttas till annan adress och operatör och förhandlingar pågår.  
Titta in på denna sida [color=0000ff]http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49[/color] då och då för att hitta en ev. ny länk till registret.
 
För ytterligare information kontakta Björn Lippold på Centrala Soldatregistret [color=0000ff]bjorn.lippold@mil.se.[/color]

2004-08-03, 07:50
Svar #36

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan inte Rötter ta in den bland sina databaser? Det vore praktiskt att ha fler databaser samlade. Och så slipper Björn Lippold leta operatörer och förhandla!

2004-08-03, 23:00
Svar #37

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Helena
 
Vet du vilket regemente dina soldater tillhörde gå då in på Krigsarkivet hemsida. Där finns adresserna till alla soldatregisterna i Sverige. Sedan kan du kontakta det registret som frågan tillhör.
Hälsningar från Elisabeth Leek
Ansvarig för Jönköpings och Kalmar regemente

2004-12-30, 17:24
Svar #38

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Dis hemsida (www.dis.se) hittade jag bland nyheterna följande glada budskap:
 
Centrala Soldatregistret på DIS webbplats
Registret som tidigare funnits dels på CD-skiva, dels sökbart på Linköpings Universitets hemsida,
kommer från slutet av januari att åter finnas på nätet. Det kommer då att finnas här på DIS webbplats och vara tillgängligt för alla släktforskare utan kostnad.
Vid sökning på detta register får man referenser till de lokala soldatregister som finns runt om i landet.
Ansvarig för innehållet är som tidigare Björn Lippold på Centrala Soldatregistret och de lokalt registeransvariga
 
God Jul o Gott Nytt Släktforskarår
 
Sture Bjelkåker
ordf Föreningen DIS.

2005-01-11, 07:09
Svar #39

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag upptäckte precis att skivan centrala soldatregistret endast innehöll uppgifter fram till och med 1901.  
 
När jag läste ur Stockholms stadsarkiv, ÖA, Rotemansarkivet, häfte 40377, sida 2, rad 23 så fann jag uppgifter om min farfar:
 
Militäruppgif: 347-53-12
 
Kan någon berätta vad numrena betyder och bör det finnas uppgifter om honom i registren trots att dom inte finns på skivan (sekretess må tro) ?
 
Vänligen,
 
Henrik Törnqvist

2005-01-11, 10:30
Svar #40

Carl Szabad (Carl)

Henrik! Centrala soldatregistret bygger på Indelningsverkets rotering som upphörde helt 1901. Din farfar var inskriven enligt det system som grundades 1812 och innebar en allmän beväring och omorganiserades 1887 då nummersystemet infördes.
 
Siffrorna betyder att han hade ett löpnummer 347 och var inskriven 1912 12 i Västmanlands inskrivningsområde, Västerås rullföringsområde 53. Uppgifter om honom finns på Krigsarkivet och ingen sekretess råder på uppgifter äldre än 70 år.

2005-02-01, 19:09
Svar #41

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Är det bara jag som är besviken över Centrala soldatregistret på nätet? Efter en lång väntan kanske man har allt för högt ställda förväntningar (?).

2005-02-01, 19:33
Svar #42

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Är det så stor skillnad mot förr, när det låg på servern på Linköpings universitet? Jag sökte inte där så många gånger, så jag kan inte avgöra skillnaden. Vilka förväntningar hade du?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Peter - lägg gärna ihop diskussionerna [ Fixat nu! ] om Centrala soldatregistret på Internet ... ... CD:n däremot bör väl ligga där den ligger ... diskussionen om den alltså

2005-02-01, 20:32
Svar #43

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Några exempel på försämringar:
Tidigare kunde man slå på för- och efternamn, födelseår, regemente eller socken, och alla möjliga kombinationer dem emellan.
 
Man fick också upp alla de de personer som motsvarade ens sökning, nu får man max 20 namn. Man ombeds, när detta händer, att fylla i fler uppgifter vid sökningen så i princip ska man redan veta det man söker efter i registret. Om jag får hårdraga det.
 
Men jag hoppas att man kommer att utveckla sökningsmöjligheterna. Det är också positivt att registret finns tillgängligt för alla på nätet.
 
Hälsningar
Christina

2005-02-01, 21:15
Svar #44

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag håller med dig, Christina. Det verkar ha gått väldigt fort när DIS skulle få ut registret på nätet. Att man inte kan bläddra i sökresultatet, som är begränsat till 20 träffar, är svagt. Var ligger problemet? Kanske någon på DIS kan förklara. Designen skvallrar också om att sidan har knackats ihop på en eftermiddag ungefär. ;)
 
Man tycker att en förening speciellt inriktad på datoranvändning borde kunna prestera en ordentlig sök- och resultatsida för Centrala Soldatregistret. Jag trodde att den skulle bli bättre än den tidigare, inte sämre.

2005-02-01, 21:30
Svar #45

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag håller också med, det var svårare att söka nu.

2005-02-01, 23:02
Svar #46

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:27
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Ett annat problem är att de uppgifter man får fram inte alltid avser den person man sökt på.
 
Prova t.ex. med att använda Bremer, Johan som sökbegrepp!
 
Listan man får fram är kort, bara ett namn. Inget fel i det. Men när man klickar på knappen för akten om denne Bremer kommer det fram en akt över Abrahamsson, Magnus!!

2005-02-01, 23:42
Svar #47

Jan Ek (Janek)

Joel,
Verkar vara ett exempel på fellänkning, men kontaktar du Björn Lippold så får du säkert hjälp.
 
Jag hittade faktiskt alla fyra soldaterna jag sparat upp idag, men jag hade relativt ovanliga namn. En möjlig avgränsning på län, gärna också socken vore mycket önskvärd. Det måste ju kunna gå att indexera databasen på flera fält? Kanske kommer det som en av de utlovade förbättringarna som ska komma efter hand?

2005-02-02, 00:32
Svar #48

Sture Bjelkåker

till Anders Berg m fl
 
nej, det nygamla soldatregistret på nätet har inte knackats ihop på en eftermiddag, det visade sig vara ett ganska styvt jobb att flytta och anpassa den gamla koden på ett godtagbart sätt
 
mycket kommer att förbättrats, t ex bläddring  bland resultaten så fort tiden medger, men vi valde att lägga ut sidan redan nu när grundfunktionen fungerar, bl a för att vi vet hur efterlängtad nystarten varit
 
De tre DIS-are jag träffat eller talat med idag som provat, har samtliga varit nöjda med sina sökningar. Men visst finns det fel och brister och all kritik är välkommen, både negativ och positiv, då når vi snabbare målet - ett felfritt och användarvänligt sökprogram.
 
Mellan starten kl 13 igår och kl 22 ikväll har sökprogrammet använts 25000 gånger, och vi hoppas majoriteten av dessa sökningar har varit till belåtenhet
 
MVH
Sture Bjelkåker
ordförande DIS

2005-02-02, 08:00
Svar #49

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Även jag har stött på fellänkningar, till exempel att Myrberg, P* bland annat länkar Lars Adrian....
 
Sedan har vi ju Centrala Soldatregistrets grundproblem, nämligen att de vill att jag skall lämna in gratis uppgifter till dem som de sedan kan sälja vidare. Jag har tämligen god koll på till exempel Tjörns båtsmän, men är inte intresserad av att dessa uppgifter skall säljas. Alltså ser jag ingen anledning att skicka in dem.
 
Jag kan förstå om man vill täcka kopieringskostnader, porto o dyl, men inte mer. Och varför inte göra det möjligt att ta del av akterna elektroniskt? Detta är också frågor som centrala soldatregistret väcker.

2005-02-02, 08:16
Svar #50

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Har också ett ex. på fellänkning, om jag söker på Nils Kjelldahl, så dyker Nils Dristig upp!

2005-02-02, 08:40
Svar #51

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Det Centrala Soldatregistret har endast en samordnande funktion. Uppgifterna om de indelta soldaterna, båtsmännen och ryttarna ägs av de regionala soldatregistren av vilka det f.n finns ett tjugutal (t ex Soldatregister Jämtland, Husarregister Småland och Båtsmansregister Halland).  
Anders Ryberg skriver att han har god koll på Tjörns båtsmän. Utmärkt! Om det är en lämplig indelning regionalt och militär-organisatoriskt vet jag inte, men kanske Anders bör överväga att starta ett Båtsmansregister Tjörn?  
Uppgifterna i det Centrala Soldatregistret är alltså resultat av pågående ideella arbete ute i stugorna för de olika soldatregistren. Men det är nog ofrånkomligt att även sådant arbete lätt medför utlägg för resp. register, inte bara för kopieringen utan också för t ex hyra eller köp av mikrofilm, resor till arkiv, mm. Själv tycker nog det kan vara värt 20 kr/soldatakt för att få del av de detaljerade uppgifter om soldaterna som akterna ofta innehåller.

2005-02-02, 09:01
Svar #52

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Från vilka områden finns det med soldater i registret? Jag sökte på en del soldater som bott i Delsbo (Häls) men fick inte en enda träff. Bland de personer som dök upp fann jag faktiskt inte en enda hänvisning till någon hälsingesocken! Kan det verkligen vara rätt?  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-02-02, 09:15
Svar #53

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Mikael!
En förteckning över de olika soldatregistren finns bl a under Krigsarkivet > Soldatregister (http://www.ra.se/KRA/soldat.html). Det förefaller inte som att hälsingarna är särskilt aktiva vad gäller sin soldatforskning. Jag hoppas dock att jag misstar mig därvidlag...

2005-02-02, 09:43
Svar #54

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag gör material tillgängligt gratis genom Tjörns släktforskares hemsida. Större utlägg har jag ibland fått stöd för genom denna förening, annars så är det mesta självfinansierat. Så länge Centrala soldatregistret tar betalt (mer än kopiering+porto) för att sprida material jag har tagit fram gratis så får de inget av mig.

2005-02-02, 10:09
Svar #55

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sture, jättebra att ni utvecklar databasen vidare. Det finns ett visst behov som vi sett här. När du säger flytta och anpassa den gamla koden så låter det som att ni försöker jobba vidare med samma system som fanns i Linköping. Varför inte endast ta över rådatabasen, importera den till en MySQL-databas, och bygga webbgränsnittet från grunden mot den databasen? SQL ger ju enkla och snabba vägar att söka, sortera och presentera stora datamängder med hjälp av tex PHP.  
 
Angående det som Anders Ryberg tar upp och som Lars Skillius kommenterar, så har jag också alltid varit lite kritisk till upplägget med köp att enskilda soldatakter till, i och för sig, små summor. Det gör det omöjligt att använda registret för lite bredare forskning om soldater. Jag har länge efterlyst en CD-skiva för (helst hela) Centrala Soldatregistret, eller för regionala register. Jag tror det rätt länge funnits planer om detta på t ex Skånes Knektregister.

2005-02-02, 10:51
Svar #56

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ja, en CD som faktiskt innehöll soldatakterna skulle jag vara beredd att betala för, det vore en helt annan sak.
 
Men att någon ber mig att få saker gratis som han/hon sedan kan sälja vidare i smådelar är jag lite allergisk mot.

2005-02-02, 11:58
Svar #57

Utloggad Christina Skagerborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:37
    • Visa profil
Jag har, på prov, sökt på några båtsmän som jag vet ska finnas i Blekinge båtmansregistret men får inte något napp. Vad beror det på?  
 
Hälsningar
Christina

2005-02-17, 20:48
Svar #58

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett par önskemål/frågor.
 
Skulle det vara möjligt att få sökningen på förnamn och soldatnamn i olika fält?
Skulle det gå att få se mer än 20 träffar?
Skulle det vara möjligt att få namn presenterade på ett naturligt (och mer korrekt sätt) som till exempel Brita Ersdotter istället för Ersdotter Brita och Per Persson Myrberg istället för Myrberg, Per [Persson]?

2005-02-18, 19:36
Svar #59

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Vet inte om jag ställer min fråga på rätt ställe. Jag undrar över hur tillförlitliga uppgifterna är på soldaterna man söker. Jag har hittat flera av mina ryttare men på en del av dem så stämmer inte födelsedata med kyrkböckerna. Årtalet är rätt men inte månad och dag. Socken och Rote och hustru stämmer, så det måste ju vara rätt gubbe. Är det kyrkböckernas data som är det rätta????
Hoppas någon kan reda ut detta åt mig.
hälsningar
Iréne

2005-02-18, 20:44
Svar #60

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Födelsedata är nog mest korrekta i det dokument som upprättades närmast efter födelsen, dvs resp. församlings födelsebok.  
Uppgifterna i Centrala Soldatregistret är avskrifter av de militära rullorna. Åtminstone i rullorna före 1800-talets mitt anges endast hur många år gammal den indelte soldaten var. Den soldat, som exempelvis vid en generalmönstring den 15 juni 1833, uppgav sig vara 23 år bör i soldatregistret ha fått 18100000 som födelsedatum. (Det förekom också att soldater, som var för gamla för att bli antagna, uppgav sig vara yngre och vice versa.) Naturligtvis kan soldaten ha haft fel, missförstånd uppstått mellan honom och mönsterskrivaren, denne skrivit fel eller hans skrift feltolkats. Men oftast är rullorna väl så noggranna som kyrkoarkivalierna.

2005-02-18, 21:33
Svar #61

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Tack Lars
för upplysningen. Jag förstod nästan att kyrkoböckerna borde vara de mest pålitliga.
Mvh
Iréne

2005-02-19, 09:54
Svar #62

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har en önskan till databasansvarig för Soldatregistret och DIS om ett sökfält för regemente. Likaså att man har sökfält för förnamn respektive patronymikon. Ställer mig frågande till rubriken Släktnamn som jag finner helt anakronistisk. Sökfältet för soldatens födelseår är inte heller bra. Hur många använder egentligen detta sökkriterium? De årtal som redovisas i databasen grundar sig mestadels på en uträkning av ett uppskattat födelseår utifrån de olika mönstringsrullornas åldersuppgifter för soldaten. För oss som forskat mycket kring soldater så är det ett faktum att flertalet av dessa åldersuppgifter är felaktiga. Det borde istället finnas sökfält för geografisk ort, baserad främst på socken.  
 Likaså vore det bra om det fanns listor utlagda på vilka år och regemente som är inmatade. Detta kunde locka till fortsatt registrering. En databas utan information om sitt innehåll är ingen bra forskningsdatabas.
 
 Till sist vill jag nämna att soldatregistret är en bra id? som kan bli till stort gagn för släktforskare med soldater i anorna, tillika med hembygdsforskare och andra historieforskare. Lägg krutet på att uppgifterna i databasen blir sökbara på ett för användaren relevant sätt.

2005-02-20, 20:32
Svar #63

Blekingerötter

På Blekingerötter har vi i dagarna lagt ut tre socknars båtsmän i en första nätutgåva som ett förslag på hur ett soldatregister skulle kunna se ut. Vi är tacksamma för kommentarer här eller på vår mail-adress: blekingerotter@yahoo.se
 
http://www.genealogi.se/blekinge/batreg/
 
Eva Cumner & Christian Andersson

2005-02-21, 17:10
Svar #64

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Alldeles förträffligt!
Något för övriga soldatregister att ta efter...

2005-02-21, 18:26
Svar #65

Kjell Öhman (Kjell)

Instämmer! Verkligen ett bra exempel. Något för andra registerhållare att ta efter ...

2005-02-21, 21:58
Svar #66

Kicki Wahlström

Håller med de två föregående, ett enastående register.

2005-02-22, 08:05
Svar #67

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Kanonbra! Men varför har ni tagit bort texten med att sidorna har skapats av programmet Min Släkt 3.1?
 
Jag tycker att det utmärkta programmet som dessutom är mycket privärt behöver all uppskattning till upphovsmakaren.
 
Åke

2005-02-22, 08:42
Svar #68

Eva Cumner

Hej Åke!
 
På startsidan berättar vi att registret är skapat med hjälp av det utomordentliga släktforskarprogrammet Min Släkt och har lagt en länk till deras hemsida!  
 
Mvh, Eva

2005-02-22, 09:35
Svar #69

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
OK, jag gick direkt på länken ovan och scrollade inte ner hela sidan.
 
Det gäller att vara med. :-)
 
Åke

2005-03-11, 11:46
Svar #70

Anna W

Är det någon som vet hur lång tid det tar att få beställda akter? Har försökt få kontakt med garnisonsmuseet (som tydligen har akten?)utan resultat.

2005-03-11, 13:02
Svar #71

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Anna W
Du bör vända dig till det soldatregister som har akten för din soldat. (Det Centrala Soldatregistret i Skövdes garnisonsmuseum har främst en samordnande uppgift, medan de regionala register som forskat fram uppgifterna också äger dem.) När du får kontakt med garnisonsmuseet som kommer du att bli  hänvisad till det register du bör vända dig till.
 
En förteckning med adresser till de olika soldatregistren för olika delar av landet och olika militära förband finner du bl a under Riksarkivet > Krigsarkivet > Soldatregister.

2007-06-19, 13:42
Svar #72

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan. Någon som vet vad för typ av uppgifter det är man kan tänkas få när man beställer ifrån Soldatregistret? Jag sökte i Centrala Soldatregistret på nätet och hittade en ana där, den informationen som visas på webbsidan, är det den informationen man beställer eller finns det mer?
 
Jag försökte ringa och fråga på Soldatregistret/Garnisionsmuseét i Linköping men det hade knappt koll på att det fanns något register ute på nätet överhuvudtaget och de lät väldigt tveksamma när jag sa att jag ville beställa uppgifter.(??)... Så innan jag vågar beställa något från en så pass oseriös säljare vill jag gärna ha lite koll på vad det är jag kommer att köpa.. =)

2007-06-19, 16:27
Svar #73

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Hej Mårten,
Enligt DIS hemsida, http://soldat.dis.se/index.php , så är det de som har ansvaret för internetversionen av databasen medan frågor om materialet ställs till Garnisionsmuse?t i Skövde (inte Linköping som du skrev ovan). http://www.garnisonsmuseet.se/index.asp
Jag vet dock inte vad som skiljer i informationen mellan databaserna.
Mvh/
Mikael

2007-06-19, 17:29
Svar #74

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Tackar för svaret! Jag får försöka med det med, fast det står, när jag söker på min ana, att man ska kontakta dem via telefonnummer 013-161865 och det är ju ett Linköpingsnummer. Men det kan ju inte gå sämre att ringa till dem i Skövde.. =)

2007-06-19, 22:01
Svar #75

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Mårten,
 
När jag kikar på mina anhöriga i soldatregistret så finns det en mailadress där jag kan nå ansvarig och beställa akten. I mitt fall verkar akten ligga i Eksjö, soldatregistret för Småland.
 
Nu vet jag ju inte vad för info som framkom i ditt fall.
 
Mvh / Benny

2007-06-19, 22:32
Svar #76

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hej Benny.
Jo det kom fram både en mejladress och ett telefonnummer.. Men eftersom att jag aldrig har stött på någon soldat-ana tidigare så ringde jag dit för att få reda på vad det var för typ information jag skulle få om min ana.. Men det kunde de inte svara på, de visste överhuvudtaget inte mycket alls om någonting.. Därav så ställde jag frågan här på forumet istället..
 
Om du har anor som finns med i soldatregistret så kanske du har beställt information därifrån? Om ja, vilken typ av information är det de har?
 
Mvh Mårten

2007-06-19, 23:03
Svar #77

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej igen Mårten,
 
Tyvärr har jag ej heller beställt information.
Jag har själv frågat angående detta tidigare någon gång. Denna sida kanske kan ge lite mer information om ev uppgifter man kan få.
 
 soldatregistret info
 
Min ana hette Johan Borgstrand och fick namnet Skruf, han tog dock tillbaka namnet Borgstrand senare. Hoppas länken kan ge någon hjälp.
 
Mvh / Benny

2007-06-20, 08:58
Svar #78

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
På Centrala Soldatregistrets hemsida finns följande information om registret under ”Om databasen”:
 
”Utöver de uppgifter som Ni finner i basen finns det ofta hos respektive lokalt Soldatregister ytterligare uppgifter om soldaten. Dock bör poängteras att det är inget släktforskningsregister utan en registrering av soldater vilka tillhört den Indelta arm?n. För många av dessa män har vi från släkt- och hembygdsforskare fått in uppgifter om familjen. Dessa uppgifter har registrerats på respektive soldat, vi registrerar då även vem som lämnat uppgifterna, detta för att om lyckan är med oss, kunna sammanföra Dig med andra forskaren som håller på med forskning om samma soldat. Om Du har uppgifter om personer som varit indelta är vi mycket tacksamma att få ta del av dessa. Naturligtvis behöver Du inte senare betala avgiften för akter där Du själv lämnat uppgifter.  
Här nedan kan du se vilka förband som i dag helt eller delvis är registrerade, tänk dock på att detta är en andrahandsuppgift och att Du därför bör kontrollera det Du hittar. Tänk också på att vi hela tiden får in uppgifter om soldater, finns inte den Du söker med vid detta tillfälle kanske han kommer att finnas med vid nästa års uppdatering.”
 
Vidare:
”Det Ni finner i databasen är ett sammandrag av det material som finns hos 21 soldatregister, vilka samarbetar i projektet. Om Ni finner någon av soldaterna extra intressant vänd Er till det aktuella registret. Där finns ofta ytterligare uppgifter om soldaten.
   Dock är det viktigt att Ni tänker på att soldatregistret inte är någon släktforskning utan ett register över ett antal personer som varit soldater i den Svenska arm?n och som vi har mycket att tacka för. I registret kan det finnas uppgifter om soldatens familj, föräldrar mm. Detta beror på att vi till registret får in uppgifter från släkt- och hembygdsforskare som på detta sätt hjälper oss att belysa soldatens liv och leverne. Om Du har uppgifter som Du vill tillföra registret är vi mycket tacksamma för dessa, ange bara Din källa till materialet.”
 
Mao är Centrala Soldatregistret en sammanställning av soldatuppgifter som olika föreningar/personer/lokala register samlat in och sänt till registret. I registret visas basuppgifter om respektive soldat. Finns mer information så visas för resp. soldat vilket förening/lokala register som samlat in uppgifterna och det är dit man skall vända sig om man vill ta del av den ytterligare information som finns tillgänglig.
Man vänder sig mao till olika föreningar för tillägguppgifter beroende på vem som samlat in dem. Vad som finns i dessa tilläggsuppgifter beror naturligtvis vad man fått fram om respektive soldat.
Det bästa är väl om någon representant från dessa lokala register uttalar sig om vad som kan finnas i tilläggsuppgifterna.
Hans

2007-06-20, 10:14
Svar #79

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Ok. Tackar för era svar! Nå jag såg nu att det bara kostade 20:- att beställa informationen och det borde jag väl kunna skaka fram ur plånboken, även om det skulle råka vara så att jag får information som jag redan har.. =)

2008-11-22, 11:40
Svar #80

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Båtsman Jonas Johansson Ring från Hålanda, Rote Höga, Älvsborgs län *1816 med  
Aktnummer: VB-00-0029-1838 saknar i registret regementstillhörighet liksom alla(?) övriga från Hålanda.
Vilken tillhörighet kan han ha haft?
Mvh Birgitta

2008-11-22, 13:02
Svar #81

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:44
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Se aktnumret: VB = Västergötlands båtsmän, inte något regemente i egentlig mening. Det finns inga rullor utlagda på nätet men det finns på mikrokort från SVAR för 1816-1874. Det är 'spridda år', d.v.s. ofullständigt källmaterial.
Det bästa är nog att kontakta Soldatregistret i Älvsborg enl. adress i Centrala Soldatregistet.
 
Mvh
Stefan
Stefan Dake

2008-11-22, 13:17
Svar #82

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Tack Stefan för förklaringen! Jag hade hoppats på att det fanns scannade rullor hos SVAR men behövde ju veta var jag skulle leta. Får kontakta Soldatregistret i Älvsborg som du föreslår.
Mvh
Birgitta

2009-07-15, 16:54
Svar #83

Utloggad Lennart Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 12:05
    • Visa profil
hej!
 
söker en mönsterskrivare Forsberg (född slutet av 1600-talet - början av 1700-talet). Skall ha tillhört Kalmar regemente. Vilken databas/register eller annan källa bör jag söka i för att hitta mer information om honom?
 
Mvh
 
Lennart

2010-05-09, 21:35
Svar #84

Utloggad Ingela Willman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 19:59
    • Visa profil
Hej
Kan någon svara på var uppgifterna i boken Marks kompanis indelta soldater Kungl Älvsborgs Regemente av Karl Engström kommer ifrån?
 
Jag har stött på något jag inte tycker stämmer.
 
MVH
 
Ingela Willman

2013-02-14, 19:22
Svar #85

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg är raderat pga dubblering, men finns att finna på .
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna