ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 december, 2010  (läst 3222 gånger)

2009-04-08, 19:30
läst 3222 gånger

Carl Szabad

Anita! Nederkalix är med. Överkalix har inte gravboken digitaliserad. De två andra har inte skickat in sitt material.

2009-05-04, 13:42
Svar #1

Utloggad Anders Klinteberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1310
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 13:03
    • Visa profil
    • www.klinteberg.se
CDn Begravda i Sverige
 
Visste du detta om vad datum för begravning på CDn kan betyda:
 
1. Datum för jordfästning
2. Datum för grav-/urnnedsättning
3. Datum för när stoftet grävdes ner i minneslunden
 
Mitt senaste upptäckta exempel är att det datum (=2008-05-11) som står på CDn är datum för urnnedsättning medan jordfästningen (det som jag tror de allra flesta menar med datum för begravning) ägde rum 2007-11-16. Svaret från projektledaren är att programmakarna ibland valt datum för jordfästning och ibland datum för gravsättning. Min undran är varför fick de välja?    
 
Ett annat exempel är mina föräldrar som ligger i minneslunden på Västra Skrävlinge kyrkogård. De datum som framgår på CDn är de datum då stoften grävdes ner av kyrkogårdsförvaltningen i minneslunden. Väldigt intressanta datum för oss släktforskare!  
 
Ett annat exempel är att dödsdatum och begravningsdatum är samma trots att individen dog i en del av Sverige och begravdes i en annan del av Sverige. Varför reagerade ingen när det var exakt samma datum för död och begravd?  
 
Jag har hittat ett flertal konstigheter och felaktigheter. Om jag vetat från början vilka begränsningar och risker för felaktigheter som finns på CDn hade jag inte köpt den.
Anders Klinteberg
www.klinteberg.se

2009-05-04, 14:32
Svar #2

Carl Szabad

Anders! Som det står beskrivet under knappen OM på CDn är den en andrahandskälla och bygger på digitalt material som respektive församling levererat. Det är mängder av uppenbara fel som är rättade innan CDn blev klar, men när det handlar om miljontals poster kan vi inte gå in i varje enskilt fall och kolla med församlingen vad som hänt. Vi måste utgå från att de har ordning på sina gravregister.
 
Och det datum som är viktigast för en släktforskare torde ändå vara döddatumet.
 
Kravspecifikationen till de fem programmakare som tillverkar gravregisterprogram har naturligtvis varit densamma. Vad resultatet av datautdraget sedan blivit beror på hur varje församling valt att strukturera sina register, och där skiljer det, har det visat sig i efterhand.
 
Carl Szabad
Projektledare

2009-06-09, 20:48
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej.
Fann på en sökning...
Selma Elisabet Pettersson f 1887-11-19.
Kollade i samma grav
 
Sjökapten Axel Pettersson f 1890-10-27 död 1890-10-27.  Jag gissar att han är död 1929-04-20 enligt med det som går att finna för Selma i Svdb 1947-2006.  
Det stämmer att en Sjökapten är död vid 39 års ålder jämfört med 0år (dödfödd??)
 
I samma grav kan man förstå att också makens föräldrar vilar där, även fadern var Sjökapten.
 
Vem Elmontören Axel Pettersson är är lite svårt at förstå. Kan det vara en son till Selma ??

2009-06-09, 23:37
Svar #4

Carl Szabad

Den typen av fel meddelas till kyrkogårdsförvaltningen som levererat materialet. Kontaktuppgifter finns längst ner i posten.
 
Elmontören är gissningsvis en son till sjökaptenen den yngre. Och eftersom flera generationer ligger i samma grav i Luleå kan man misstänka att han är född där också. När man då kollar SCB-avskriften av födelseboken för 1919 hittar man honom där som son till sjökaptenen född 1890 och Selma Elisabet född 1887.

2009-07-20, 17:32
Svar #5

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej !
Är på gång att beställa CD´n Begravda i Sverige, men måste bara veta om några av dessa socknar finns med.
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan kolla upp dessa socknar åt mig.
Villands Vånga, Oppmanna, Näsum, Kyrkhult, Jämshög.
 
Hälsningar
Tony

2009-07-20, 18:10
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vånga kyrkogård finns med om det är rätt
4 kyrkogårdar i Näsum
Kyrkhult, ja
Jämshög, nej

2009-07-21, 10:37
Svar #7

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Tack så mycket Jan, då vet jag vad jag kan förvänta mig!.
Vånga församling avses i Kristianstads län (L).
Har för mig att det finns någon församling till som heter så, möjligen ligger den i Östergötland?.
/ Tony

2009-07-21, 11:18
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tony, den Vånga kyrkogård som finns med på CD-skivan tillhör Norrköpings Kyrkliga Samfällighet, dvs i Östergötland.  
 
Helene

2009-07-21, 12:39
Svar #9

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Okej, tack så mycket Helene.
Det var som jag förmodade och fick det bekräftat nu.
Vet någon om det kommer någon uppdatering av denna cd, och förhoppningsvis fått med de flesta av de saknade församlingars kyrkogårdar.
 
/Tony

2009-07-23, 20:47
Svar #10

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
För bara någon timme sedan kunde jag konstatera att jag har varit alldeles för slarvig, när jag har sökt efter vissa kyrkogårdar på CDn. Den 29 december 2008 skrev jag att Lid i Rönö församling, Södermanland inte finns med på skivan, medan de övriga fem i samma församling finns. Det var fel och jag ber om ursäkt för min felaktiga uppgift här.  
 
Jag sökte bara på församlingsnamn (men i fältet Kyrkogård) och konstaterade att Lidköping stod först bland namn som börjar på Lid-. Men jag skulle förstås ha fortsatt nedåt längs rullisten, då hade jag hittat Lids kyrkogård.  
 
Nu har jag ägnat lite av kvällen åt att leta efter släktingars gravar, och några stycken har jag funnit.

2009-07-24, 09:15
Svar #11

Carl Szabad

Tony! Avsikten var att alla kyrkogårds- eller församlingsnamn som förekommer i plocklistan för begravningsplatser och finns på flera håll i landet ska ha landskap inom parentes efter sig. I fallet Vånga (Östergötland) har jag tyvärr missat det. Oppmanna-Vånga kyrkliga samfällighet i Kristianstad hade ett äldre gravregisterprogram som det inte gick att göra utdrag ifrån. Därför finns inte de gravarna med. Jämshög angav inget skäl till varför de inte bidrog med sitt material.
 
Någon uppgradering av CDn är mig veterligt inte planerad. Jag arbetar inte längre inom släktforskarförbundet.
 
Carl Szabad
Projektledare

2009-07-25, 00:39
Svar #12

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Tack så mycket Carl för ditt svar.
 
/Tony

2009-10-14, 11:02
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Folkärna församling har blivit placerad i Alvesta kommun, Kronobergs län.
 
Rätt kommun ska vara Avesta i Dalarna.

2009-11-09, 20:25
Svar #14

Moderator Källor

En efterlysning rörande denna CD-skiva samt efterföljande diskussion har flyttats .

2010-02-15, 23:34
Svar #15

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har letat efter något sätt att kunna söka på t.ex. grav-nummer eller kyrkogårds-kvarter men inte hittat något. Någon annan som funnit något sätt?  
 
Hälsningar, Mikael!

2010-02-16, 07:39
Svar #16

Carl Szabad

Mikael! Eftersom kyrkogårdarna inte använt någon enhetlig metod för att numrera gravarna eller kvarteren var det inte relevant att använda de parametrarna som sökbegrepp. Ibland är gravarna rent numeriska och ibland har man lagt in bokstäver också.
 
Däremot kan man selektera exempelvis en kyrkogård och skriva ut den sorterad på grav (i liggande format!), se hjälptexten under utskrift. Välj då att skriva ut som pdf-fil, eftersom det kan bli ganska många sidor. Sorteringen blir inte perfekt, eftersom gravnumren blir sorterade alfanumeriskt, men det är så nära man kan komma.
 
Carl Szabad, projektledare

2010-02-18, 23:08
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack för det tipset, Carl!  
Man kan ju sen göra en sökning i pdf-en som man skapat, och då hittar man det man vill ha tag i, även om sorteringen kanske inte har fungerat exakt som man ville.  
 
Hälsningar, Mikael!

2010-02-19, 22:14
Svar #18

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen, Carl!  
 
Jag förmodar att du är medveten om att man kan skriva ut max 10 000 poster i taget, oavsett hur man skriver ut? Jag såg det, men tänkte att eftersom den grav jag var intresserad av kom 'tidigt' i ordningen (avd. 1, kv. 12) så skulle det klara sig ändå om jag ordnade och grupperade efter Grav. När jag gjorde det upptäckte jag att sökningen först plockar ut de 10 000 första i bokstavsordning på efternamnet, och sedan sorterar DETTA UTTAG efter Grav. Så det är någon som inte har tänkt till ordentligt.  
Det verkar inte redan finnas någon buggfix för programmet, så det kan kanske vara dags för det nu?  
 
Hälsningar, Mikael!

2010-02-20, 16:45
Svar #19

Carl Szabad

Mikael! Jodå, nog har det tänkts en hel del när programmet skapades. Att hantera 5½ miljon människor med snabb och komplex sökning i en databas kräver en del tankearbete.
 
Ett problem med grav-CDn, som inte finns i de andra stora databaserna, är att varje enskild kyrkogårdsförvaltning skapat sina egna ideer om hur en kyrkogård ska organiseras. Det betyder att det kan skilja väldigt mycket i strukturen mellan olika kyrkogårdsförvaltningar, även om de använt samma gravregisterprogram. Men sen finns det dessutom fem olika fabrikat, som naturligtvis skiljer också sig åt, förutom de kyrkogårdar som hittat på egna lösningar i Access, Excel, FileMaker eller annat databasprogram. Därför var det nödvändigt att kyrkogården fick bli den minsta gemensamma nämnaren vad gäller urval vid sökning.
 
Alla posterna på CDn är sorterade på namn. Därför får man den effekt du beskrivit. Det går inte heller att höja den maximala siffran för utskrifter utan att få andra negativa konsekvenser. Skulle den höjas till exempelvis 100.000 tar vissa processer tio gånger längre tid i stället.
 
I själva verket är det bara 2½ % av kyrkogårdarna som har fler än 10.000 personer begravda, så för de flesta fungerar den metoden bra om man vill leta efter gravgrannar. Annars går det ju att kontakta kyrkogårdsförvaltningen, så kanske de kan skriva ut en lista för ett visst kvarter.

2010-02-20, 23:56
Svar #20

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Carl!  
 
Jag håller på och letar efter ättlingarna till en viss person. I flera fall känner jag till en person och ATT han/hon har varit gift. Om det är ett vanligt efternamn så är det inte alltid så lätt att koppla ihop det mot makan/maken. I andra fall så vill jag få reda på om någon har haft barn; om dessa har fötts i det långa gapet mellan folkräkningarna 1900 och 1970 så ser man oftast ingen koppling mellan barnen och föräldrarna.  
För båda dessa fall så har jag funnit att det kan vara givande att kolla vilka som begravts i samma grav, eftersom det så gott som alltid var nära släktingar.  
Att behöva göra åtminstone 30 sökningar (vid en någorlunda jämn fördelning över hela alfabetet som begynnelsebokstav för efternamnet -- vilket vi vet inte är fallet) för att kolla igenom en kyrkogård låter sig ju göras, men man skulle gärna slippa det. För det är ju långt ifrån omöjligt att plocka ut data ur en databas på ett smidigt sätt. Det är bara att tillåta skalprogrammet att göra det.  
 
Jag tycker att programmet funkar bara och snabbt, men jag tycker samtidigt att det jag påpekar här är en brist. Och jag menade bara att man har missat att tänka på den aspekten.  
 
Hälsningar, Mikael!

2010-02-21, 08:50
Svar #21

Carl Szabad

Mikael! Om du letar släktingar via grav-CDn har du knappast någon glädje av att få reda på vem som ligger i graven bredvid. Finns någon släkting i samma grav använder du knappen Samma grav som kommer upp under det högra fönstret om det finns mer än en på det gravnumret.

2010-02-21, 14:35
Svar #22

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej igen Carl och Tack!  
 
Det verkar som om vi har 'pratat' om varandra. Jag har aldrig varit intresserad av vilken som ligger i graven bredvid, utan bara av de som ligger i samma grav.  
Det är ju också pinsamt att jag inte har sett knappen Samma grav, men de säger ju att det första man blir blind på är ögonen! (Jag antar att du tog för givet att jag hade sett den, och därför inte nämnde den i tidigare meddelanden i denna tråd?) Bristen fanns alltså hos mig, och inte i programmet.  
Jag tackar innerligt för påpekandet, och kan nu fortsättningsvis spara in en hel del tid på detta sökande.  
 
MVH, Mikael!

2010-09-02, 16:07
Svar #23

Ingmarie Björklund

Undrar om det kan tänkas komma någon ny skiva Begravda i Sverige
Det är många av mina släktningar som inte finns med på den skivan som finns nu
Bara en undran
 
Ingmarie

2010-09-02, 16:19
Svar #24

Carl Szabad

För att skapa en ny skiva av det materialet måste man gå igenom hela processen igen med utdrag från kyrkogårdsförvaltningarna och tvätt av inkomna data, som från vissa håll var av mycket tveksam kvalitet. Det är således knappast troligt. Gissningsvis kom ändå åtminstone 90 % in av det digitala material som finns hos kyrkogårdsförvaltningarna. Många använder ännu manuell gravbok (papper) och andra har nylingen börjat dataregistrera sina böcker.

2010-09-03, 16:56
Svar #25

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Man ska naturligtvis tänka på att Begravda i Sverige - liksom andra liknande CD/DVD-skivor är en andrahandskälla. Har idag varit i kontakt med en församling där man vid inläggning i digital miljö av tidigare manuellt förda gravböcker, i samband med millennieskiftet råkade ut för att en del personer hamnade i fel århundrade, nittonhundratal blev artonhundratal. Kvinnor som avlidit runt 1900-1901 kan ibland vara inskrivna i dödboken på det gamla sättet, d v s med sitt flicknamn, medan de i gravboken fått mannens efternamn. Det förekommer naturligtvis även rena felläsningar från den manuellt förda gravboken, p g a otydlig och/eller svårläst handskrift. Slutsatsen är att man bör ha en hel del fantasi då man söker i Begravda i Sverige.

2010-12-01, 20:05
Svar #26

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Får jag tipsa många att kolla in gravar.se som Svenska kyrkan har skapat kan man väl ändå säga. Skivan Begravda i Sverige och gravar.se hjälper varandra där vissa församlingar finns bara på skivan och vissa bara hemsidan. Jag hittade nämligen Himledalens församling som inte fanns på skivan. Trots detta är det fortfarande många församlingar som fattas men vi vet ju vart det beror på eller hur?
 
Mvh Jesper

2010-12-01, 21:02
Svar #27

Carl Szabad

Himledalen var en av de få församlingar som direkt avböjde deltagandet på CDn, eftersom man ansåg att deras gravregister var ofullständigt. Det är ju bra att man fått ordning på registret nu.

2010-12-01, 21:33
Svar #28

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Okej, jag vet ju inte om det är fullständigt men jag hittade graven som jag var ute efter. Om det är som jag tror kommer allt register ligga på gravar.se i framtiden. Men det är bara vad jag tror.

2010-12-01, 21:48
Svar #29

Carl Szabad

Gravar.se är administrerad av den näst största av de fem tillverkarna av gravregisterprogram med ca en fjärdedel av kyrkogårdsförvaltningarna som kunder. Därför lär inte alla gravar komma upp där. Jag undrar också hur det står till med databashygienen på den sajten, eftersom väldigt många kyrkogårdar verkar vara med i flera upplagor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna