ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2009  (läst 1982 gånger)

2009-01-15, 15:31
läst 1982 gånger

Utloggad William Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2009-02-05, 01:21
    • Visa profil
Jag undrar, vilka kyrkogårdar från Dalarna som finns med? (samt om det finns några från Voxna, Edsbyn, Ovanåker)

2009-01-15, 16:17
Svar #1

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Voxna och Ovanåker finns med, även Säters kyrkogård. Men ej Edsbyn.
mvh Solveig M

2009-01-15, 19:16
Svar #2

Carl Szabad

Edsbyn är ingen församling utan en tätort i Ovanåker.
 
De flesta kyrkogårdarna i Dalarna är med. Det finns 31 kyrkliga samfälligheter eller fristående församlingar där och av dem har 25 st skickat in sitt material, två st har ingen digital gravbok och de fyra återstående har av olika skäl inte skickat in.

2009-01-28, 19:24
Svar #3

Utloggad Turid Eden

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 17:30
    • Visa profil
Hej!
Jag har försökt att dra mitt strå till stacken genom att fråga mitt pastorat Vårgårda, varför de inte har sänt in material till begravda i Sverige. De svarar mig att det är på gång. Jag har även frågat Åre varför de inte har sänt sitt gravregister men de svara vårt program fungerade inte att göra det.

2009-01-29, 10:54
Svar #4

Carl Szabad

Vårgårda har lovat att skicka men inte gjort det. De har liksom övriga som ännu inte skickat in fått sammanlagt fem påminnelser. Åre har inte sagt något om att det var problem med deras program. De skulle bara fundera på saken men kom aldrig till skott.
 
Mikael! Varje kyrkogårdsförvaltning har kartor över kyrkogården. Annars skulle de inte veta var de skulle stoppa ner kistan eller urnan. Några namn finns knappast på kartorna, utan de hittar du i gravregistret. Numera är ca 90 % av alla kyrkogårdar digitaliserade, men innan använde man manuella gravböcker. De ligger i kyrkoarkivet vanligtvis under litterabeteckningen O I b. Beståndsförteckningar över kyrkoarkiven hittar man i Nad på nätet här. Tyvärr är inte samtliga kyrkoarkiv registrerade än men på NAD-CDn kan de finnas med i utförligare form.

2009-01-29, 11:49
Svar #5

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Finns Ånimskog och Skållerud med på skivan?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-01-29, 11:54
Svar #6

Carl Szabad

Ånimskogs kyrkogård är med, men Skållerud har ett gammalt gravregisterprogram som inte klarade export av data för det här projektet.

2009-01-29, 22:46
Svar #7

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hur jag än söker så finner jag inte Hovmantorps fg, är de inte med på skivan eller?
 
Mvh
Janet

2009-01-30, 01:21
Svar #8

Carl Szabad

Hovmantorp har nyligen börjat digitalisera sin gravbok. De lovade att skicka in så långt de hunnit registrera, men kom aldrig in med något.

2009-01-30, 12:23
Svar #9

Utloggad Turid Eden

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 17:30
    • Visa profil
Hej Jag skrev till Åre igen och dom påstår att det inte går med det program de har Agrandon och att de flesta har gått över till detta program. Man ställer sig frågan vill dom inte medverka så att det blir lättare att släktforska.

2009-01-30, 12:38
Svar #10

Carl Szabad

Turid! Det där förstod jag inte. Om de har Agrando ska det fungera med dataexport för det här projektet och de har också fått beskrivning på hur man gör. Det är också riktigt att det är det största programmet på marknaden, men varför skulle det vara ett hinder??
 
Åre har fått sammanlagt fem brev om projektet, men inte meddelat något vare sig i ena eller andra riktningen. Kontaktperson var Börje Andersson.

2009-01-30, 13:23
Svar #11

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Carl! Och hur blir det med Nättraby? Tänker de lämna in, vet du nåt om det? Tack för en kanonbra produkt, all heder till dig

2009-01-30, 13:29
Svar #12

Carl Szabad

Hej Annika! Tack för snälla ord! Men, som jag även meddelade alla församlingar under resans gång, det är nu eller ej som gäller! Nättraby lovade att skicka, men kom aldrig in med något och missade således tåget.

2009-01-30, 18:09
Svar #13

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Finns Luleå, Nederluleå, Överluleå, Råneå och Örnäsets fs med på skivan?

2009-01-30, 18:56
Svar #14

Utloggad Johnny Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 14:19
    • Visa profil
Den här skivan verkar intressant. Frågan är om Othem, Boge och Barlingbo finns med. Jag har anfäder som begravts där men jag vet inte var eftersom inga gravstenar finns kvar.

2009-01-30, 19:45
Svar #15

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej Sonja!
Alla finns med utom Örnäset.
mvh Solveig M

2009-01-30, 19:47
Svar #16

Carl Szabad

Sonja! Det är inte församlingar, utan kyrkogårdar som ingår på CDn. Men alla de kyrkogårdarna är med.
 
Johnny! Ingen av de kyrkogårdarna är med, eftersom ingen ännu har börjat digitalisera sina manuella gravböcker.

2009-01-30, 19:57
Svar #17

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Naturligtvis är det kyrkogårdar. Fs kom bara med av farten.
Tack Carl och Solveig för svaret. Nu kommer jag att köpa CDn.
Mvh / Sonja

2009-01-31, 11:52
Svar #18

Carl Szabad

Sonja! Örnäskyrkogården ligger under Luleå i plocklistan för begravningsplatser. Du kan också välja den genom att skriva *Örnäs* i det sökfältet.

2009-02-15, 22:05
Svar #19

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 12:09
    • Visa profil
    • www.goteborg.bostream.se/gen
Jag antar att det kommer en ny CD med Begravda i Sverige efterhand. Till vem kan man meddela felaktigheter i den nuvarande versionen? På sina håll har det nog gått väl snabbt! Jag har t.ex. själv varit med vid urnsättning och ändå står det kista i CD:n.
 
/Lennart

2009-02-16, 12:22
Svar #20

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Alla felaktigheter och kompletteringar ska säkert meddelas till berörda kyrkogårdsförvaltningar, då det är deras inskickade register som finns på CDn.  
 
Några av de register jag tittat på har mycket ojämn kvalitet. För mina föräldrar och min bror är uppgifterna i stort sett fullständiga, medan de för min farfar, farmor och farbror bara består av namnen, gravnummer och typ av grav. Gravarna finns på samma kyrkogård, ca 20 meter från varandra. Det är bara 21 år sen min farbror dog, så det är ju inte länge sen den senaste gravsättningen i just den graven gjordes.
 
När jag får tid tänker jag göra en genomgång av uppgifterna för den kyrkogården och skicka in en kompletteringslista till församlingen.
 
Mvh
Ingegerd

2009-02-17, 11:29
Svar #21

Carl Szabad

Lennart! Någon ny CD är inte planerad och jag slutar själv min tjänst på förbundet i april, så vem som skulle göra det arbetet torde vara skrivet i stjärnorna.
 
Som Ingegerd redan meddelat är det respektive kyrkogårdsförvaltning som ska kontaktas när fel hittats, eftersom det är deras material (om än i viss tvättad form) som ingår på CDn.
 
Jag rekommenderar också att läsa igenom texten under knappen OM och hjälptexterna under respektive blått frågetecken.
 
Carl Szabad
Projektledare

2009-02-27, 15:32
Svar #22

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Jag håller på att göra rättelser för den kyrkogård som jag jobbar mest med, Gärdserums. När jag nu kollar på Begravda i Sverige har jag på 95 personer hittat 21 som är fel. Eftersom det är 1166 personer tar det ett tag och man kan bara fundera över hur många fel som återstår. De flesta är fel på födelsedatum, men även fel dödsdatum och församling förekommer. Undrar just om det är lika mycket fel i alla församlingar?  Jag hoppas inte att någon tar uppgifterna rätt av och lägger in dem i sina egna register utan att kolla. Jag har känt lite respekt för en gravbok och trott att den var rätt med tanke på att kyrkan skött folkbokföringen. Det är mest fel på namn från den tiden. Min svärfars föräldrar finns över huvud taget inte med i registret fast vi betalar för graven. När jag nyligen gjorde en DVD om denna kyrkogård hade jag av olika anledningar inte gravboken tillgänglig utan kollar nu i efterhand.  
 
En stor besvikelse var att jag inte hittade några gravar från Amnehärads församling. Jag har alla mina släktgravar där, säkert 10, så jag blev inte glad. Jag vet att det är några församlingar som inte jar skickat in men synd att det var just denna.  
 
Hälsningar Lisbeth

2009-02-27, 17:19
Svar #23

Carl Szabad

Lisbeth! Kvalitén på det ingående materialet varierar kraftigt, läs under knappen OM. Rättelser ska skickas till de kyrkogårdsförvaltningar som levererat respektive poster.
 
Amnehärad-Lyrestad har levererat material, men antagligen var inte gravboken för just Amnehärads kyrkogård digitaliserad.
 
Du vet väl att man kan skriva ut en kyrkogård i ungefärlig gravordning, se hjälptexten under utskrift.

2009-02-28, 08:20
Svar #24

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Hej Carl,
Tack för tipset och nu upptäckte jag också en knapp samma grav som gör det lättare att jämföra mot min egen lista. Rättelserna gör jag med tanke på att skicka in dem till kyrkogårdsförvaltningen.  
 
Hälsningar Lisbeth

2009-03-20, 15:32
Svar #25

Gullmaj Sandberg

Skulle någon som har tillgång till skivan begravda i Sverge titta efter en Gustav Einar Karlsson f 19080529 i Listerby. Han skall ha dött någon gång omkring 1933.
Tack på förhand
Gullmaj

2009-03-20, 15:59
Svar #26

Utloggad Marianne Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 21:07
    • Visa profil
Jag kan tyvärr inte finna någon Gustav Einar Karlsson med det födelsedatumet på Skivan begravda i Sverige. Han kanske är begravd på en kyrkogård som inte finns med på skivan.
Mvh Marianne

2009-03-20, 16:42
Svar #27

Gullmaj Sandberg

Tack Marianne för att du tog dig tid att titta. Får jag besvära dig med ett namn till. Sigfrid Nilsson Ågren f 18790510 Marklunda, Osby.
Vad gäller Gustav så är det möjligt att han ligger begravd någonstans som inte finns med på skivan. Han bara försvinner.
Vänligen
Gullmaj

2009-03-20, 16:52
Svar #28

Carl Szabad

Den här rubriken handlar om CDns handhavande och ska vara till hjälp för den som vill få tips när man kört fast. Håll den ren från forskarfrågor om enskilda personer, tack!

2009-04-08, 17:26
Svar #29

Utloggad Anita Hjelm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 551
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 12:50
    • Visa profil
Jag undar om  
Nederkalix, Överkalix, Töre och Tierps församlingar finns med på skivan.
 
Hälsningar
Anita Hjelm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna