ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008  (läst 2192 gånger)

2008-12-20, 11:53
läst 2192 gånger

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Även jag har hittat ett antal fel på införda uppgifter på anhöriga både när det gäller efternamn och årtal, de som har lagt in uppgiftern verkar ha haft för bråttom.
Så alla ni där ute använd denna skiva som en andrahandsuppgift och inget annat
En trevlig skiva som en egen julklapp.
God jul och gott nytt år alla som bidragit till skivan och er andra som använder den.
Lars Wahlmark

2008-12-20, 12:19
Svar #1

Carl Szabad

Det är lätt att tro att det är något speciellt med den här skivan, eftersom flera haft problem med installationen. Men så är det inte, utan det är exakt samma installationsprogram som i övriga av förbundets CD.
 
Vad som kan skilja är det jag skrev i mitt förra inlägg att den här CDn i motsats till tidigare är helt full och då kan en halvdålig CD-läsare krångla. Jag hade två sådana supportfall igår, där felet kunde identifieras eftersom kunderna hade både en läsare och en brännare installerade på sina datorer. Läsaren fungerade dåligt, men från brännaren gick det helt OK att installera.
 
Och om vi samtidigat skickar ut bortåt 2.000 CD-skivor som ska installeras i lika många datorer är det ofrånkomligt att några installationer krånglar.
 
Ingrid! Pröva alltså med en annan dator eller CD-läsare.
 
Vad gäller fel i uppgifterna är det värdefullt om ni kontaktar den kyrkogårdsförvaltning som anges för posten, så att de kan rätta sin databas.

2008-12-20, 18:17
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Carl, vad är det för känslig information ni har tvättat bort? Alla personerna är ju döda. Och inga dödsorsaker finns väl hos kyrkogårdsförvaltningarna.

2008-12-20, 19:27
Svar #3

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
carl!
Jag lovar att ta kontakt med de förvaltningar jag upptäcker fel hos, mitt första var att de har döpt om min salige far från Wahlmark till Wahlman, efter år som släktforskare så vet man hur lätt fingrarna sticker iväg över tangentbordet och det blir lite fel, Det köper jag för alla kan och gör fel ibland. Bara man inte köper uppgifterna rakt av.
 
Tack för att du har gjort min forskning till en Gör rolig Hooby med alla dina projekt. Tusen Tack och God Jul  
H/Lars Wahlmark

2008-12-21, 10:20
Svar #4

Carl Szabad

Anders! Det fanns kopplingar till levande personer, som Birgitta Lundströms foster (eller dödf. son, df och liknande förkortningar), för att nämna ett fiktivt exempel. Och om sedan alla slaviskt följde de fält som fanns i registerprogrammen vore det enklare, men ovanstående fras kunde, förutom i för- eller efternamnsfälten, förekomma även i yrkes- och ortnamnsfälten i det levererade materialet.
 
Lars! Tack för vänliga ord! Och trots att en släktforskares tillvaro oftast är fylld av död (dock sällan ond bråd sådan) kan vi uppenbarligen glädjas åt det.

2008-12-21, 10:41
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Carl, då förstår jag. Det är ju definitivt känsliga uppgifter.
 
Jag får passa på att tacka dig för alla år du jobbat med att ta fram olika CD och DVD i släktforskningens tjänst. Det är svårt att tänka sig att någon bidragit mer än du under de senaste tio åren! Din anställning på Förbundet ska ju upphöra, men kommer vi att se din kompetens på annat sätt framöver? Som konsult eller liknande?
 
God Jul och Gott nytt år!

2008-12-21, 11:27
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag vil också ge en visuell amaryllis till Carl för allt arbete med cd-skivorna sveriges befolkning och den nya, som jag slagit in som julklapp och inte öppnat ännu  
Tackar också för att Du svarar här på frågor om skivorna.
Önskar en God Jul och ett Gott Nytt år.
 
Hälsningar Eivor

2008-12-22, 14:53
Svar #7

Utloggad Ingrid Falkman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2016-08-03, 19:15
    • Visa profil
Fråga till Carl Szabad ang installation av begravda.
Vadå annan dator och CD-läsare? Jag har inte tillgång till mer än EN dator och EN Cd-läsare.
Ditt svar gör mig än mer besviken. Kan man skicka tillbaka skivan?
 
Ingrid

2008-12-22, 15:13
Svar #8

Carl Szabad

Ingrid! Jag försöker bara komma med tips så att du kan få din CD installerad så snabbt som möjligt. Ofta finns det någon annan i grannskapet som också har en dator som man kan testa installationen på. Det är inte heller ovanligt att det sitter två läsare i en dator, där den ena även fungerar som brännare.
 
Din felbeskrivning är något oklar. För att jag ska kunna hjälpa dig måste du tala om åtminstone vilket operativsystem du använder (= Windows-version). Har du prövat att koppla ur brandvägg och antivirusprogram under själva installationen? Lyckas du inte ändå, ring mig.
 
Brutna förpackningar tar vi inte tillbaka, se även köpvillkoren i Bokhandeln.

2008-12-22, 18:21
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Carl
 
Vet du om församlingarna som skickat dig utdragen även tagit med sådana kyrkogårdar som inte används längre? För uttrycken gamla/nya kan ju forfarande vara i bruk, och därmed inskickat, men finns det andra? Tänker på vissa kolera? platser. Kanske finns andra.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-12-22, 19:32
Svar #10

Carl Szabad

Patrick! Bläddrar man i plocklistan för begravningsplatser ser man emellanåt att det står både gamla och nya kyrkogårdar. Och ibland är de sammanförda på en kyrkogård så att de i stället finns med som olika avdelningar.
 
Men någon särskild kolerakyrkogård är inte med.

2008-12-22, 22:06
Svar #11

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Carl!
Tack för ett mycket bra komplement till dödboken och hjälp i släktforskningen.
Jag brukar få hjälp men att installera CD-skivor men kunde inte hålla mig så jag försökte själv idag och med några enkla tryck var det klart.
Önskar Dig och alla andra en God Jul och ett Gott Nytt År.
Britt-Marie

2008-12-23, 11:47
Svar #12

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
Bra komplement, men tag den med en nypa salt.
Min hustrus bror anges död och begraven 1956, men lever fortfarande.
Berörd kyrkogårdsförvaltning har fått en förfrågan hur detta kan komma sig.

2008-12-23, 13:48
Svar #13

Utloggad Marianne Asplund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-09-01, 21:07
    • Visa profil
Hej och tack för en bra skiva, blev besviken på några församlingar som inte skickat in . Jag ringde dem för en stund sedan och de sa att de skickat in.
Och även fått bekräftat att det var OK:  
Det gäller Säffle, Kila, Långserud, Gillberga, Tveta, Svanskog, Värmlandsnäs.
 
Eller är det bara jag som inte kan finna dem.
GOD JUL önskar  Marianne

2008-12-23, 14:37
Svar #14

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Åtminstone Säffle, Kila och Tveta finns med.

2008-12-23, 14:43
Svar #15

Carl Szabad

Marianne! Säffle kyrkliga samfällighet (som även omfattar de församlingar du nämnde) har lovat att skicka, men inte skickat in. De har, liksom övriga som inte kommit in med material, fått totalt fem skriftliga påminnelser, den senaste 9 november. Någon bekräftelse på leveransen kan de således inte ha fått.
 
Bengt-Göran! Bra att du kontaktade kyrkogårdsförvaltningen eftersom det är där man måste rätta felen. Jag har dock fått en indikation att de tidigare manuella gravböckerna i många fall redan är inskickade till respektive landsarkiv och då blir det knepigare att kolla vad som är rätt.
 
Och till er alla gravboksdiggare vill jag önska en riktigt God Jul. Och när julgröten är uppäten, julklapparna utdelade och och alla bänkade framför teven smyger jag nog iväg en stund för att kolla i AF så ingen kört fast med CDn.

2008-12-23, 14:49
Svar #16

Carl Szabad

Bengt-Göran! Kila och Tveta finns med, dock inte de församlingar som ligger i Värmland med det namnet. Säffle finns inte med. Däremot finns det begravda i Säffle kommun, med det är på andra församlingars kyrkogårdar. Det finns även med 733 personer som var skrivna i Säffle när de avled (funna genom fritextsök), men är begravda på annat håll.

2008-12-25, 10:51
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man får se upp med att det ibland, t ex i Hudiksvalls församling anges 1/1 som födelse- och dödsdagar när man antagligen bara har året. Det finns en opropotionerligt stor andel personer som fötts och/eller dött just 1 januari. Det gäller troligen äldre gravar framför allt.
 
Ibland står det samma datum (1/1 18XX) för både född och död, fast det bevisligen inte var det rätta förhållandet. Dödsdatum anges också som födelsedatum.
 
Men oj, vad många jag hittat som jag kan gå vidare i böckerna med.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 25 december, 2008)

2008-12-26, 08:21
Svar #18

Carl Szabad

Det verkar vara så att något av de gravregisterprogram som församlingarna använt inte kan registrera en post om den inte innehåller ett fullständigt datum. Av det skälet finns det många i äldre gravar som är födda/döda 1 januari och där källan till posten uppenbarligen är en gravsten med enbart årtal inhuggna.
 
Ett dataregister är inget facit utan bara en ingång till det primära källmaterialet, som födelse- och dödböcker i det här fallet. Sen kunde man ju ha önskat sig att församlingarna själva haft tid och/eller intresse att komplettera med korrekta data. Förhoppningsvis uppfattas det positivt om den som hittar bristfälliga eller felaktiga uppgifter mejlar över de korrekta till respektive församling, naturligtvis med källhänvisningar då.

2008-12-26, 15:30
Svar #19

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Carl: Vet du om uppgifter från Norrala församling i Hälsingland ingår i cd-skivan?
 
Hälsningar
 
Urban

2008-12-26, 17:06
Svar #20

Carl Szabad


2008-12-29, 08:16
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl! Du skrev i ett tidigare svar till mig att Högsjö, Ångermanland, är under pågående digitalisering och har därför inte levererats. Vad innebär det? Ska man ge ut en egen cd på döda i Högsjö?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-29, 08:52
Svar #22

Carl Szabad

Ann-Mari! Högsjö tillhör numera Härnösands landsförsamlingars kyrkliga samfällighet. Där håller man på att lägga in de gamla manuella gravböckerna i ett gravregisterprogram, vilket är den pågående digitalisering jag avsåg.
 
Många församlingar är i ett liknande inmatningsskede, men har trots det skickat in så långt man hunnit registrera. Andra har liksom Högsjö avstått från att skicka in något alls innan man är helt i kapp med den gamla manuella gravboken.

2008-12-29, 11:26
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Carl för ditt svar! Jag hoppas verkligen, att det blir en uppdatering av gravboken i framtiden, så att kanske fler kommer med!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-29, 13:30
Svar #24

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Då kanske det är sådan digitalisering som pågår i Rönö församling i Södermanland? Ludgo, Spelvik, Runtuna, Ripsa och Råby-Rönö finns med på CD-skivan men inte Lid. Otur för mig, som har många släktingar som jag tror vilar på Lids kyrkogård.  
 
Man kan ju alltid hoppas att Begravda i Sverige blir en lika stor försäljningssuccé som dödboksskivorna och att det kommer en senare version, där de flesta av de kyrkogårdar som saknas på den här skivan kommer att finnas med. Likaså hoppas jag att många skickar in kompletteringar till församlingarna av bristfälliga uppgifter i nuvarande version. Jag får börja själv med en grav som bara har uppgift om namn och gravnummer, trots att ganska fullständiga uppgifter finns i gravbrevet.
 
Men vem ska ta sig an en senare version, när du inte är kvar i tjänst längre, Carl?? Tack för gott arbete och stor hjälpsamhet i alla möjliga sammanhang!
 
Mvh
Ingegerd
 
(Meddelandet ändrat av gerda den 29 december, 2008)

2008-12-29, 16:02
Svar #25

Carl Szabad

Ingegerd! Jag kan inte svara på varför Lid saknas, men troligen är den inte registrerad. Församlingen uppgick 2002 i Rönö, men det gjorde även de andra du räknade upp. Därutöver verkar Spelvik vara bara delvis registrerad, medan resten av kyrkogårdarna har gravar från 1800- till 2000-talet.

2008-12-29, 16:27
Svar #26

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Har nu haft tillfälle att söka en del på skivan, och min erfarenhet så här långt är att posterna från Höganäs kyrkogård verkar vara fulla av fel, och måste tas med en mycket stor nypa salt. Har skrivit till församlingen och frågat om en del av gravplatserna, men inte fått svar ännu.
 
Antingen har något hänt i överföringen av uppgifterna, eller också har de skrivit in fel namn i fel grav - eller också har de begravt en del personer i fel grav och flyttat över dem till en annan grav när deras ursprungliga gravplats togs bort. Min förhoppning är att det rör sig om fel i överföringen.

2008-12-29, 16:37
Svar #27

Carl Szabad

Carin! Varje kyrkogårdsförvaltning ansvarar för sina register och kvalitén varierar kraftigt där. Om du mejlar över några exempel på felaktigheter till mig kan jag kolla om det hänt något från att registret kom hit.

2008-12-29, 16:50
Svar #28

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Ja, det verkar ha varit väldigt dålig kvalitetskontroll i Höganäs församling. Eller också är det en hoper okända släktingar som helt plötsligt dyker upp.  
Jag mejlar dig de felaktigheter jag påtalat för församlingen.

2008-12-29, 17:21
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Bara en liten kommentar till Spelvik. Alla gravar som det finns bevarade uppgifter om är nog med på skivan. Kyrkan låg öde i ca 100 år innan den på 1930-talet restaurerades, helt igenom bekostad av frivilliga gåvor, och togs i bruk igen. Under tiden kyrkan låg öde var det Ludgo som gällde, även för begravningar. När jag en sommardag härom året gick rad för rad och sökte efter en grav från 1928, såg jag en hel del gravar i ena änden av kyrkogården som hade gårdsnamn från Spelvik inhuggna.  
 
Det var i Spelvik jag började min släktforskning 2001. Min farfar föddes 1867 vid ett torp som ligger bara några hundra meter från kyrkan.  
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna