ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravda i Sverige (handhavande)  (läst 2143 gånger)

2010-12-02, 10:36
läst 2143 gånger

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
mm, sant men sajten kan ändå vara en hjälp om kyrkogården inte finns på skivan. Sen upptäckte jag att en person var med två gånger alltså en dubbel post. Det är samma uppgifter i de båda utom att den ena har fullständigt begravningsplats medans den andra har mindre uppgift om det.
 
Mvh Jesper

2011-02-10, 20:06
Svar #1

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Varför är inte Vislanda kyrkogård med, har en del släkt och ska dit i sommar. Var de en av de som inte hörde av sig?
 
Mvh Jesper J

2011-02-11, 15:21
Svar #2

Carl Szabad

Vislanda-Blädinge kyrkliga samfällighet har liksom de andra som inte är med eller direkt sagt ifrån fått fem inbjudningar och påminnelser. De har även kontaktats telefonledes den 8 oktober 2008, men bara meddelat att de ska fundera på saken.

2011-02-12, 19:06
Svar #3

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Nu blev jag besviken, jag tycker Urshult är lite noncharlanta avsig. De finns inte på skivan, inte i något gravregister på nätet och mejlar man pastorexpeditionen och frågar efter om de kan kolla i sitt gravregister får man inget svar. Och skickade i sommras och en påminnelse i augusti.

2011-02-13, 09:10
Svar #4

Carl Szabad

Urshults församling tillhör också de som inte kunde bestämma sig. Även de fick fem brev om projektet. Dessutom talade jag med dem i telefon den 23 oktober 2008.

2011-02-13, 15:34
Svar #5

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Balingsta pastorat som består av 6 förs. finns inte heller med.
Det är väl likadant med det.
mvh Solveig Mårtensson
Dalby

2011-02-13, 19:40
Svar #6

Carl Szabad

Skillnaden där är att de lovade att skicka när jag talade med Annika Nygren den 20 oktober samma år, men det kom ändå ingenting. Samma antal påminnelser som till de andra.

2011-05-08, 11:59
Svar #7

Carl Szabad

I går blev jag uppmärksammad av en god vän att det kommit in en varningstext i Wiki-Rötter om den rubricerade skivan. Jag trodde först att sidan var hackad, eftersom informationen var braskande, vilseledande och direkt felaktig, men efter att ha kontaktat Wiki-Rötters redaktör fick jag beskedet att det var förbundets egen personal som låg bakom texten och den tänkte man inte ändra! Varför förbundet vill smutskasta sin egen produkt låter obegripligt.
 
Jag ska bemöta påståendena i tur och ordning.
 
CD-skivan Begravda i Sverige är nu så pass gammal att programvaran orsakar installationsproblem i vissa nya datorer. Skivan kom för mindre än 2½ år sen och är naturligtvis inte för gammal. Det är kvalificerat trams! I den senaste pressningen, som kom för mindre än tre månader sen, är dessutom installationsfilen förändrad för att ytterligare underlätta installationen. Är det för gammalt!?
 
Ofta brukar det ta extremt lång tid att installera, upp till 15 minuter. Jag har svårt att tänka mig att den nuvarande versionen av installationsfilen på 96 kB tar en kvart att installera! De första pressningarna hade dock en annan konstruktion, där själva installationsfilen innehöll all information och därför kunde ta tid att köra. Själv hade jag i alla fall aldrig några problem vid testerna under produktionen av cdn, men om man har ett besvärligt antivirusprogram aktiverat och brandväggen påslagen kunde installationen i ogynnsamma fall ta en stund. Betydligt större programmakare än förbundet brukar också ge rådet att man ska stänga av dessa skyddssystem under själva installationen.
 
För vem är då den braskande varningstexten skriven? Kan det vara:
 
1) För den som köpt skivan och därefter gjort en fungerande installation (med eller utan hjälp)? Knappast!
2) För den som har tänkt att köpa den, men behöver varnas för det? I så fall mycket osmart!
3) Finns det någon som lagt ut en halv tusenlapp på skivan, misslyckats med installationen och därefter struntat i cdn i stället för att ringa/mejla och be om hjälp? I så fall hittar man nog knappast till Wiki-Rötter heller!
 
Jag arbetar inte längre på förbundet, men har erbjudit mig att på idéell basis ställa upp med support för de skivor jag varit delaktig i att ta fram, dvs förbundets alla databaser på cd/dvd-rom. Det innebär att jag fått ett antal mejl och telefonsamtal under årens lopp där Begravda i Sverige inte varit särskilt överrepresentad. När jag dessutom läser igenom alla 157 tidigare inlägg i just den här diskussionen hittar jag bara två som har haft installationsproblem och det gällde då den allra första pressningen.
 
Det är trevligt att hjälpa användare som kört fast, eftersom de oftast är så tacksamma när det sen fungerar. Det är däremot inte trevligt om man måste försvara produkterna mot desinformation inifrån organisationen!
 
Carl Szabad
Projektledare

2011-05-08, 12:34
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu är ju Wiki-Rötter just en wiki och det innebär att var och en (t ex du) kan ändra eller komplettera informationen där. (God ton innan man gör något radikalt brukar vara att man först tar upp en diskussion på diskussionssidan för ifrågavarande wikisida.)
 
Jag tycker att idén att påpeka vanliga installationsproblem för de olika skivorna är en bra idé (den var nämligen min ) men utformningen av det aktuella meddelandet är mindre lyckad.
 
Här i AF brukar ju ett par tips återkomma hela tiden: stäng av antivirus under installationen. Installera inte i programkatalogen om du har Vista eller Windows 7 utan välj en neutral mapp.  
 
Någonstans bör vi försöka samla råd och tips om hur man går runt installationsproblem. Wiki-Rötter tycker jag är helt rätt plats.

2011-05-08, 12:57
Svar #9

Carl Szabad

Nej, jag kan inte ändra informationen, vilket jag även meddelade Jojje i går, innan jag lade upp det här inlägget idag! Han var alltså inte alls omedveten om problemet. I vanliga Wikipedia finns en flik Redigera som saknas i Wiki-Rötter. Och för övrigt, om jag hade lyckats komma in och ta bort den felaktiga informationen hade den väl kommit tillbaka med en gång, förmodar jag.
 
Om det är du som författat texten vore det intressant att få veta vilken agenda du arbeter efter. Vilken av de tre kategorierna ser du som målgrupp för det felaktiga meddelandet? Jag talade med programmeraren, tillika kontakten med presseriet, om han fått någon varning om fel på den senaste pressningen om CRC-fel (som det också står i texten) men någon sådan information hade han inte fått.

2011-05-08, 13:27
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Man måste ju registrera sig först och logga in där; sedan finns fliken.
 
Jag har inte skrivit texten. Jag kläckte bara idén och skickade den till Jojje. Varför jag tycker att det behövs ser du ju i mitt föregående inlägg.

2011-05-08, 13:49
Svar #11

Carl Szabad

Något registreringsförfarande finns inte i Wikipedia. Där är det bara att skriva.
 
Om ett fåtal procent får problem vid installationen av någon skiva finns det väl ingen anledning att skrämma alla potentiella nya kunder? I så fall kan ni ju lägga in blaffan på alla skivor. Och att texten är helt felaktig verkar inte bekymra dig. Den äldsta skivan i sortimentet nu är ju SvBef 1970 från 2003 (bortsett från Svenska ortnamn), vilket i jämförelse med Begravda måste räknas som rent medeltida.
 
Ska man framhäva eventuella upplevda brister (vilket åtminstone inte den här skivan lider av, som jag förklarade här ovanför) så kan ni ju exempelvis också skriva om vilka kyrkogårdar som inte ingår, i stället för vilka som är med.
 
Jag misstänker också att du inte är informerad om hur skivan ser ut idag, annars skulle inte den texten stå där. Men interna kommunikationsbrister måste ni lösa själva.

2011-05-08, 17:08
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Carl, jag fortsätter via email till dig.

2011-05-09, 11:45
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och varför läggs texten om problem på Wiki-Rötter och inte under den flik på Rötter som heter CD support. Där finns inget om detta problem, inte heller tips om åtgärder

2014-08-18, 08:06
Svar #14

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Förslag 1 till CD/DVD-skivor
------------------------------------
Datum på flikarna skulle gärna få vara större (det finns gott om plats), se bilden.
 
Jag önskar det då synen blir sämre efter hand.
 
 
 
Bild som bifogats
------------------------------------
Det används 7, 9 eller 10 pixel höga siffror för datum på olika CD/DVD-skivor.
 
Datum i sökbilden på Sveriges befolkning 1970 har 11 pixel höga siffror (se längst ned till vänster i bilden).
 
De utpekade datumen skulle gärna få vara 11 pixel höga (eller högre om det går).
 
 
 
Namn/datum i resultatlistan till vänster
---------------------------------------------
Resultatlistan har också lite olika storlek där den bästa och största är Begravda i Sverige 2.
 
 
 
Förslag 2 till CD/DVD-skivor
---------------------------------------------
Möjlighet att själv kunna välja storlek på texterna som visas i programmet.
 
PS. Färgerna i bilden är försämrade för att göra den uppladdade filen mindre. DS.
 
 

2014-08-18, 18:16
Svar #15

Carl Szabad

Tack för förslagen! Ska tänka på det i fortsättningen.
 
Carl Szabad
Projektledare

2014-08-19, 07:48
Svar #16

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Har du möjlighet att påverka alla skivorna som jag nämner så är det utmärkt!
 
Motsvarande gäller naturligtvis Sveriges Befolkning 1880, 1890, 1900.
 
Vissa skivor ger mig möjlighet att trycka Ctrl+B på tangentbordet som kortkommando för Sök.
Detta borde alla skivorna ha.
 
Sedan skulle man gärna även ha ett kortkommando för Rensa (kanske Ctrl+R).

2014-08-19, 08:56
Svar #17

Carl Szabad

Det beror på vilket verktyg skivorna är skapade i. För de äldsta går det knappast, men det är en sak programmeraren får titta på. Under hjälptexterna framgår om Ctrl-B och andra kortkommandon är inkopplade, vilket vi började göra på skivorna 2006.

2014-09-25, 22:07
Svar #18

Utloggad Roger Jorwén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 00:19
    • Visa profil
I Begravdaskivan finns det en datum för begravning. I de fall det handlar om kremering rör det ju sig om 2 datum - en för själva begravningsakten och en för urnnedsättningen. På skivan noteras den sistnämnda som begravnigsdatum. Bägge datumen borde ju vara med.
Exempel, min M dog i mars, begravningsceremonin  i april och urnnedsättningen var i juni. Enl skivan var begravningen i juni.  
Är det så att begravningsbyrån endast rapporterar en datum - den sista?
Är det möjligt att få med dessa bägge datum i senare versioner?

2014-09-25, 22:19
Svar #19

Carl Szabad

Problemet är att det är 670 olika kyrkogårdsförvaltningar som bidragit med material och de har använt olika strukturer i sina dataregister. Det har under arbetets gång inte alltid varit så lätt att lista ut vilket datum som avser vad, där inte båda ingått i datautdraget, vilket de sällan gjort. Den som vill ha mer exakt information får i det läget kontakta respektive kyrkogårdsförvaltning. Kontaktuppgifter står på varje post.
 
Carl Szabad
Projektledare

2014-09-25, 23:33
Svar #20

Utloggad Roger Jorwén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 00:19
    • Visa profil
Har även kontaktat några kyrkogårdsförvaltningar och dom kan inte ge information eftersom dom säger sig inte ha tillgång till dessa uppgifter - nu talar jag om 1960-talet!!!  
Detta innebär att om det står gravplats + urna är det med största sannolikhet urnnedsättningens datum som åsyftas.

2014-09-26, 07:15
Svar #21

Carl Szabad

Datoriseringen av kyrkogårdarna började tidigast på 1980-talet. Innan dess fanns inga gravregisterprogram. Några kyrkogårdsförvaltningar för fortfarande gravböckerna manuellt, men de allre flesta använder idag digital registrering. Somliga har matat in gravar långt bak i tiden från de gamla gravböckerna, medan andra enbart fört in gravar som är aktuella för deras arbete. Det finns således alla varianter runt om i landet, där varje förvaltning sköter sitt register efter eget huvud. Sen blir det inte lättare av att det på marknaden finns fem olika system för kyrkogårdsförvaltning, ett stort, två mellanstora och två små, med olika strukturer. Datautdragen från alla dessa har fått jämkas samman för att det ska gå att söka på samma parametrar på Begravda-skivan.
 
Det var först 1963 som det blev obligatoriskt att föra gravböcker. Många församlingar hade då sedan länge ändå fört särskilda böcker över kyrkogården. Eftersom de tillkör kyrkoarkivet är de ofta inlevererade till respektive landsarkiv, vilket kan förklara varför man inte kan ta fram uppgifterna ute på församlingen, men de kan också finnas kvar där för det dagliga arbetet med kyrkogården. I kyrkoarkivet ligger gravböckerna under littera O.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna