ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravda i Stockholm (handhavande)  (läst 1470 gånger)

2004-08-02, 09:31
läst 1470 gånger

Carl Szabad (Carl)

Jag har nu kollat i det datamaterial jag fått från kyrkogårdsförvaltningen, och ingen av gravarna finns dataregistrerad där.
 
I kvarter 17 är det bara enstaka gravar som har namnuppgifter med, och det niosiffriga nummer du angett stämmer inte med gravnumren i registret som verierar från 27000K till 29999K, och den andra graven är inte registrerad alls.

2004-08-02, 11:18
Svar #1

Yvonne Korn (Yvonnek)

Nehej, men det säger en hel del om kyrkogårdsförvaltningens material om vad som verkligen finns på kyrkogården, eftersom gravarna i verkligheten finns där....  
Kvarter 17 är ett ganska stort område med tätt med 25-åriga enkistgravar, varav de flesta från 1970-talet. Många gravar ser omskötta ut, (till skillnad från område 50 med omgivning, där det är många luckor) så det verkar märkligt att kyrkogårdsförvaltningen inte ens har namnen på personerna som vilar där! Gravnumret får jag kolla upp igen i höst när jag åker dit.
Tack i alla fall, ville egentligen bara påkalla uppmärksamhet att det finns många gravar kvar, trots att tiden gått ut.

2004-08-02, 11:30
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Vi har ju inte fått ut alla uppgifter som finns i kyrkogårdsförvaltningens register, bara rörande de avlidna. Jag utgår från att de har uppgifter om gravrättsinnehavarna, men de har vi inte begärt ut eftersom det kan vara känsligt.
 
Som jag förstod det har en stor del av datainmatningen rörande de äldre gravarna skötts via ALU-(eller liknande)anställda. Den möjligheten är i princip obefintlig numera, åtminstone i Stockholm. Man är fullt medveten på förvaltningen om bristerna och lider med oss att det inte finns resurser att komplettera och rätta materialet till den kvalitetsnivå som en normal släktforskare önskar sig.
 
Carl Szabad
SSGF (den här gången)

2004-08-02, 16:27
Svar #3

Yvonne Korn (Yvonnek)

De sista 5 siffrorna i första graven anger nog dagens gravnummer, i alla fall finns den med i kvarter 17 som en av de begravda du mycket riktigt nämner anges utan namn. Det är sannolikt den notisen.
 
Vad gäller arbetsinsats för registerinmatningar så är det nog ett nationellt problem för alla registerförvaltare - dagens i många fall föråldrade administration har helt enkelt inte hunnit med omvärldens datorisering, och några medel att datorisera registren brukar sällan tillställas förvaltarna från regering etc, man förlitar sig tydligen även i dessa fall i hög grad på ideell verksamhet, allt för att spara skattepengar kanske. Vem skulle inte vilja ha tillgång till innehållet i samtliga kyrkoarkivalier i lätt sökbara databaser - en helt orealistisk dröm befarar jag.
Mvh,
Yvonne

2006-01-24, 09:15
Svar #4

Utloggad Ewa Bertram

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 09:05
    • Visa profil
Hej, hur kan det komma sig att Alma Emilia Axelina Pettersson f Andersson född 18/9 1890 i Adolf Fredrik, död i Råsunda 30/5 1963, begravd på Norra begravningsplatsen finns med på Sveriges Dödbok men INTE i Begravda i Stockholm?
Förvirrande!
Mvh, Ewa Bertram

2006-01-24, 09:24
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Ewa! Den frågan bör du ställa till Stockholms kyrkogårdsförvaltning, vars databas är underlag till CDn. Jag utgår från att du vet att hon verkligen är begravd där.

2006-01-24, 10:16
Svar #6

Utloggad Ewa Bertram

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2009-07-09, 09:05
    • Visa profil
Hej Carl, jag ska åka till graven idag, tänkte gå in på receptionen och ställa frågan där också.
Ha en bra dag,Ewa

2006-10-21, 16:53
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Nu finns en buggfix till sökprogrammet som kan laddas ner från sidan med buggfixar i Rötterbokhandeln (länk i vänstra spalten högt upp).
 
Passa samtidigt på att kolla era andra CD, om även någon av dem behöver uppgraderas.

2006-10-21, 22:11
Svar #8

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Ok, men brukar det inte stå en versionsbeteckning i Om-filen efter uppdateringen?

2006-10-21, 23:16
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Eva, om Alma Emilia Axelina Pettersson f Andersson dog i Råsunda kan en enkel förklaring till varför hon inte finns på CDn vara att hon faktiskt är begravd tvärs över gatan från Norra Begravningsplatsen. På Solna kyrkogård. Hon bodde ju i Solna då hon dog. Många tror att dessa kyrkogårdar hör ihop med det gör de inte.
 
Mvh
Lena A L

2006-10-22, 00:22
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Sten-Sture! På den här CDn är inte den funktionen inlagd. Därav formuleringen på buggfix-sidan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna