ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utskrift av antavla i jätteformat  (läst 7024 gånger)

2000-04-02, 17:48
läst 7024 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag ser framför mig möjligheten att i disgen kanske kunna registrera en (nästan) komplett antavla på åtminstone VII, förmodligen VIII led (proband =o) från barnen. Därtill kommer en svans på vissa håll, upp till kanske XII.
 
Det här kan sedan skrivas ut blad för blad, men kan man få allt samlat på en enda plansch med datorns hjälp?
 
Alltså: känner någon till om det finns (data-) program och printer eller liknande som klarar av att skriva ut en samlad antavla i detta format på ett blad i form av en affisch eller plansch ? Och i så fall var finnes en dylik ?

2000-04-02, 19:58
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det borde gå om du har en plotter. HP har en för löpande A1-papper dvs 59 cm bredd. Men priset på 14995 +moms avskräcker för privat inköp. Modellen för A0-papper bredd 84 cm, kostar 23695 +moms.

2000-04-02, 21:01
Svar #2

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Tackar, det går alltså. Men jag hade väl snarare tänkt mig en servicebyrå av något slag, än att köpa utrustningen själv.

2000-04-02, 23:49
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
John!
Det går att skriva ut tavlor från släktforskningsprogrammen om de körs under Windows. Man behöver installera den aktuella skrivaren i Windows.
Jag har kört ut tavlor på en plotter i löpande A1-format. Problemet har varit att typsnittet har förändrats så att textrutorna inte blivit likadana som på skärmen. Det behövs således en del experimenterande vilket gör det svårt om man skall anlita någon servicbyrå. Bättre att försöka få kontkat med någon konstruktör som har tillgång till plotter och vana att plotta ut CAD-ritningar.

2000-04-03, 17:47
Svar #4

Utloggad Åke Norgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-10-27, 22:57
    • Visa profil
    • leon.amaroq.se
Hej John. Kanske har jag feltolkat din fråga. Du kanske vill ha allt på ett enda fysiskt ark? Annars: Jag har skrivit ut antavlor för mina söner och nålat upp på en vägg. Antavlorna innefattar fjorton generationer. Utskrift görs på vanligt A4-papper. Man kan välja storleken på utskriften. Större utskrift ger fler A4-blad. På papperen skrivs tunna syftlinjer så arken kan anpassas till varandra. De går alltså något omlott. Programmet är Min Släkt och kan tankas hemn gratis för test från: http://home.swipnet.se/minslakt/

2000-04-03, 19:04
Svar #5

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Tack för ideerna, men jag hade nog tänkt mig utskrift på ett enda jättepapper, och slippa just klippa/klistra. Egentligen både antavla och stamtavla kunde vara lika intressanta. Idealet vore en servicebyrå som redan kunde och gjorde jobbet. Jag tycker att med 10-20-30-40-50.000 släktforskare -eller hur många det kan vara i Sverige- borde det finnas en viss efterfrågan.

2000-04-03, 21:18
Svar #6

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
John!
Jag håller med om att det borde finnas en marknad för detta. Det är kanske lönt att fråga någon byrå och erbjuda dem att i samarbete prova detta.
Jag tror dock att de måste ha tillgång till programmet för att justera utskriften. Det räcker inte bara med att komma med en fil, inte ens om den är gjord för den aktuella plottern.  
Hoppas att någon som är insatt i detta läser inläggen här, men jag skall försöka ta upp dett på DIS fadderträff. Sedan kan kanske representanter för andra program också bidra med lösningar.

2000-04-04, 11:13
Svar #7

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Hej John! Här är är en länk till några som sysslar med nåt liknande: http://hem.passagen.se/styalm/styalm/
mvh Birgitta

2000-04-08, 23:54
Svar #8

Ingmar Andersson

Det finns ett program som heter
TreeDraw for Windows Jag tror företaget som tillhandahåller programmet heter SpanSoft
Det finns att hämta på nätet för test.
Utmärkt för sådana utskrifter.
 
Ingmar

2000-04-22, 16:47
Svar #9

Björn Nilsson

Hej
Ett sätt att kunna ta över en fil för utskrift till en servicebyrå är följande teknik:
1. Installera drivrutinerna till en postscripts-skrivare
2. Ställ om så att den skriver till en fil isf en fysisk skrivare
3. Ställ om pappersformatet, antingen A0, A1, A2, A3 eller eget format.
4. Skriv ut, du får frågan om vad filen skall heta.
5. Filen som bildas kan du ta med dig för direkt utskrift till skrivare. Är den mycket stor så går det att komprimera den till en zip-fil eller bränna en CD.
 
Enklast att skriva ut en PS-fil till skrivare är att följande teknik
1. Installera ev. om skrivaren som du skall använda. På frågan om du skall använda den till DOS-program, svara JA
2. Gå in i ett dos-fönster. Skriv på följande form:
COPY filnamn.ps LPT1:
Om ps-filen heter bilden.ps och du använder LPT1: porten till skrivaren blir det enligt fölkjande:
COPY bilden.ps LPT1:

2000-06-27, 12:46
Svar #10

Kerstin Albåge

Hej!
Jag använder programmet WinFamily. Där kan man få ut grafiska träd i planschform eller bokform.
Jag skrev ut planscher i A0, A1 och A2 på jobbets HP-plotter som blev jättebra. Tyvärr har plottern gått sönder så nu är jag tillbaka till att klippa och klistra A4:or eller A3:or....
 
/Kerstin

2000-06-27, 21:23
Svar #11

Bo Engman

Hej,
Jag har provat att föra över ett träd från WinFamily via ett transferpapper till en T-shirt.
Skulle säkert gå att, via flera transferpapper, göra en stor textiltavla.  
/Bo E.

2000-06-28, 00:41
Svar #12

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej!
Problemet med utskrifter i storformat är i allmänhet inget programproblem om man arbetar i windows. Problemet är den fysiska hårdvaran dvs skrivaren eller plottern som en stor skrivare brukar kallas.  
Ett sätt är att skriva till postscript-fil.  
Ett annat är att skriva till en pdf-fil med hjälp av Adobes programvara (lägger sig som en skrivare för utskrift till pdf-fil). Tyvärr kostar Adobe-programmet någon tusenlapp, men en förening kanske kan satsa och hjälpa sina medlemmar? En pdf-fil kan lätt öppnas från vilken normal PC som helst, bara pdf-läsaren finns installerad. Pdf-formatet är också komprimerat, så filerna kan ofta läggas på diskett. Kopieringsbyråer och tryckerier brukar fixa sådana större utskrifter. Pdf-formatet brukar vara ok för dessa, men kolla först innan du investerar i programmet.
Gör man utskrifter från DISGEN kan man sätta färg på boxarna i antavlan för att skilja män och kvinnor åt.
Jag har gjort utskrifter i A0 färg (ca 1188x840 mm) från DISGEN och det fungerar alldeles utmärkt.
Det är alltså inte programmet det hänger på utan skrivaren och skrivarens drivrutiner för vanliga windowsprogram. Vissa av HP:s A1-plottrar klarar inte A1-inställningar (max A2) direkt från vanliga program i Win NT.  HP är väl mer mån om sina CAD-kunder som kan skriva ut 14-meters längder....
/Robban (CAD-kluddare)

2000-06-29, 08:52
Svar #13

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Robert!
Jag vill gärna ställa några komplettande frågor till ditt mycket intressanta inlägg.  
Jag har själv gjort en DISGEN-utskrift av Grafiskt antavla till en PostScript fil och sedan konverterat denna med hjälp av DISTILLER till pdf-format. Kan man sedan lägga över pdf-filen på diskett och knalla iväg till ett lämpligt tryckeri, som har tillgång till en plotter, och få sin antavla utskriven i ett stycke utan att behöva klippa och klistra som i mitt fall 57 sidor?
Måste filen i så fall vara i Macintosh - format eller går det även bra med PC?
Om ovanstående verkligen fungerar är det ju ett ypperligt sätt att få fram en sammanhängande antavla. Jag ser gärna att du beskriver ditt förfarande lite mer ingående gärna steg för steg.
Sigvard

2000-06-29, 23:25
Svar #14

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Sigvard !
Om du väljer Adobe (är det distiller det heter?) som skrivare i Disgen så skriver man direkt till pdf-fil. Här kan man förutom vissa fasta format även ställa in eget format på utskrift, och välj där lämplig storlek. Förhandsgranska dokumentet i Disgen så ser man hur utskriften ser ut. En A1 eller A0 blir lite svår att greppa för texten blir så liten vid ut-zoomning. Å andra sidan blir sidan jättestor om man zoomar in i dokumentet och blir lite svår att överblicka...
Huruvida ett tryckeri klarar PC-filer beror på hur mycket kontakter tryckeriet har med PC-användare. De brukar ha en PC stående i ett mörkt hörn för att klara vissa kunders behov. Annars är det ju -som du påpekar- Mac som gäller för grafisk miljö. Du får nog prata med ditt tryckeri angående detta.
Lycka till!
/Robban

2000-06-30, 10:16
Svar #15

Bo Engman

Hej Sigvard.
Om du har Acrobat Distiller så skapar du en PDF-fil. En PDF-fil är plattformsoberoende, dvs oavsett om du eller ditt tryckeri använder sig av PC eller Mac skall ni kunna hjälpa varandra. Det viktiga är, som Robban skriver, att du sätter rätt utskriftsformat när du skapar PDF-filen.
/Bo

2000-06-30, 21:11
Svar #16

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Robert och Bo!
Jag har skapat en pdf-fil av Grafisk antavla i DISGEN men jag har först installerat en ps-skrivare (Apple Color LW 12/660 PS på FILE) som genererar en ps-fil. Den skapade ps-filen har jag sedan konverterade till pdf-format med hjälp av Adobee Distiller. Om jag tolkar Robert rätt så skulle det gå att skriva ut direkt till Distiller utan att behöva gå omvägen via en ps-fil. Om jag har uppfattat detta rätt vill jag gärna få veta hur man installerar DISTILLER som skrivare samt var man kan ställa in eget format på utskrift. Om nu detta lyckas så återstår ju förstås problemet att leta ”i det mörka hörnet” efter en ev.PC..
Hälsningar
Sigvard

2000-07-01, 19:59
Svar #17

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Prova följande adress: www.genealogyprint.com
Har ej provat dem, men de skriver visst ut antavlor på hur många generationer som helst.
MVH
Ulla Kristoffersen

2000-07-03, 09:38
Svar #18

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Adobe igen...
Adobe Acrobat läggs in som 2 separata skrivare vid installation. En kallas Distiller och den andra PDF-writer.  
Jag har använt PDF-writer. Vad som skiljer Distiller och PDF-writer vet jag ej.
Man kan alltså, precis som på en vanlig skrivare, gå in i inställningar för skrivare och välja format för utskrift. Eget format kan ställas till nästan vad som helst. Bra är att använda standardformat i mm :
A4 : 210x297
A3 : 297x420
A2 : 420x594
A1 : 594x840
A0 : 840x1188 (ca)
Den virtuella skrivaren skapar pdf-filer som öppnas via Acrobat Reader som är en gratis programvara. Såg just i Dustin-katalogen att Adobe Acrobat kostar ca 1900:- plus moms.
En 7 generationers grafisk antavla från DISGEN i storlek A0 med några porträtt gav en pdf-fil på 600 kb, dvs mindre än hälften vad en diskett klarar. Fullt hanterbart.
Vi kommer att visa detta på Släktforskardagarna i Linköping i slutet av augusti. Välkomna !
/Robban

2000-07-03, 11:18
Svar #19

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Robban!
Nu tror jag att jag börjar förstå. Acrobat Reader som är en gratis delprogramvara ingår i det större Adobe Acrobat som kostar ca 1900:- plus moms. Det räcker alltså inte med enbart Acrobat Reader, vilket jag först uppfattade, för att kunna skriva direkt till en  pdf-fil utan jag måste köpa Adobe Acrobat för att klara detta och det är det senare programmet som går att installera som skrivare. Är det rätt uppfattat? I vilket fall som helst är det tydligt att det måste bli en resa till Linköping i höst!
Hälsningar Sigvard

2000-07-03, 22:44
Svar #20

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Sigvard !
Jo men visst är det så alltid. Jag har nog inte varit kristallklart tydlig i tidigare inlägg vad beträffar Adobe Acrobat och Acrobat Reader. Eftersom programmet Adobe Acrobat kostar ca 2400:- inkl moms kanske en förening stadd vid kassa kan hjälpa medlemmarna med detta som jag påpekade i inlägget 28/6. Acrobat Reader är gratis och används för att läsa Acrobats *.pdf-filer.
Lycka till!
/Robban

2000-10-01, 22:29
Svar #21

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Hej alla!
 
Lite sent... men jag kan meddela att det finns ett företag som sysslar med stora anträds-utskrifter i Åre. Det kostar förstås en slant, men det är billigare hos dem än hos ett tryckeri med storformatskrivare. Kolla på www.gensoft.se

2000-10-23, 14:02
Svar #22

Kaarle Kaila

Om antavlor i grafisk format,
 
Mitt program Släktprogrammet 2000 kan skriva an-och släkttavlor i grafisk format. Programmet gör tavlorna på rutan som sedan kan skrivas ut på skrivaren. Sidorna skall sedan fogas ihop med lim eller tejp. Sidorna har märken för klippning av marginalerna. Egentligen finns inga begränsningar i storleken.
 
Om du bara vill använda programmet för dessa grafiska utskrifter är programmet gratis!!!
 
Du hittar programmet via min web-sida http://www.iki.fi/kaila (följ de svenska instruktionerna)

2001-01-27, 08:40
Svar #23

Harald von Knorring

Hej alla!
Jag har kollat på de flesta inlägg i flera olika diskussionsfora, men ingenstans finner jag att det skulle finnas ett program som skriver ut slöktträd så som ett träd verkligen skall se ut.  
Alltså en stam med en krona som består av massor med grenar. Finns det något sådant? Kan det exportera filer för utskrifter i A0-format?
Tacksam för alla tips.
/Harald

2006-03-16, 11:11
Svar #24

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Tips!
 
Jag använder ett gratisprogram som heter GenoPro, som kan importera GEDCOM-filer (som jag tror alla släktforskningsprogram kan exportera till).
Sedan får man rätta till lite i det grafiska, när programmet lagt ut alla individer, och det blir lite pyssel om det finns många personer och familjer.
http://www.genopro.com/
 
Installera också en gratis PDF-skrivare, för att skapa PDF-filer på samma sätt som med Adobe Destiller, som heter PDF995.
Det skapas en virtuell skrivare i Windows, och sedan är det bara att skriva ut från valfri applikation (ex. GenoPro), i vilken pappersstorlek som önskas.
http://www.pdf995.com/
 
Jag kan också rekommender www.freewebtown.com som gratis webhotell, utan reklam och med 2 GB diskutrymme!
 
/Andreas

2009-09-29, 04:04
Svar #25

Utloggad Lotta Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2023-12-14, 08:46
    • Visa profil
Hejsan! Om man vill måla upp ett eget släktträd med typ alla anfäder man har och gärna ättlingarna på samma målning, hur ska man gå till väga då? Vi förutsätter att jag har en hel vägg och att jag har oändligt med tålamod och tid, någon som vet nån sida med tips o trix?
Har ett en person som hade ett träd, men de var så grötigt o inte alls många generationer. Behöver inte måla allt, kan skiva ut namnen som dom står i MinSläkt med födelsedata o ort så blir de mer lättläst oxå.
Men de ska gärna finnas plats för kommande generationer och om ja hittar mer bakåt, eller ska man nöja sig vid en viss generation och stanna där kanske? Sista fulla ledet man har eller nått..
Väldigt ivrig att komma igång då jag vill visa upp detta om ca 2månader.
Tacksam för alla tips ja kan få.
/Lotta Andersson

2009-09-29, 06:44
Svar #26

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Det finns digitala penslar att köpa som du kanske kan projicera på väggen - ett inlägg i min blogg med bildexempel

2009-09-29, 07:15
Svar #27

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du kanske kan använda  The Rasterbator eller  Block Posters för att skapa ett underlag ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-09-29, 12:52
Svar #28

Utloggad Lotta Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2023-12-14, 08:46
    • Visa profil
Okay tack för dom tipsen, undrar över en sak.. Kollar jag på mina anfäder i MinSläkt så sprider dom ju ut sig nått otroligt, om man ska ha roten längst ner får jag ju inte med alls många, då blir det ju ett par jag kan börja med bara. Vill ju ha med alla ju.. Tips?
/Lotta Andersson

2009-09-29, 22:05
Svar #29

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Om du gör en cirkelformad antavla med dig själv i centrum, så är det lättare att få med många generationer. Men den kan bli ganska besvärlig att läsa, om den sitter på en vägg, och det finns ju inte plats för några ättlingar.
 
Ingegärd

2009-09-30, 00:48
Svar #30

Utloggad Lotta Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2023-12-14, 08:46
    • Visa profil
Det var ett bra förslag, men ja tror ja gör som de ser ut i min släkt, fast uppåt från mig sett i anfäderledet istället för sidled och neråt med ättlingarna, så de blir två träd brevid varandra..
/Lotta Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna