ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Typsnitt med 17 tecken per tum  (läst 739 gånger)

1999-10-03, 16:46
läst 739 gånger

Rune Persson

Jag har sedan flera år tillbaka för vissa utskrifter använt typsnittet Courier 17 CPI och för rubriker Courier 8,5 CPI. Har bytt dator och på den nya får jag inte fram dessa stilar. Nu undrar jag om någon vet hur man gör, eller var man kan få tag i dessa typsnitt. De måste fungera på en dator med Windows 98 och Word ordbehandling. Skrivaren, Canon BJ-200ex, har jag haft sedan tidigare och då gick det bra att skriva ut. Courier 17 CPI är ett smalt typsnitt med fast bredd. Man får plats med ca 130 tecken på en stående A4 sida. Det går naturligtvis lika bra med ett annat smalt typsnitt med fast bredd.
MVH  Rune

1999-10-03, 17:50
Svar #1

Carl Szabad

Rune: Det närmaste du kan komma i dag är Courier 7 punkter, och i konsekvens med det 14 punkter för rubrikerna. Att din Canon kunde skriva Courier 17 CPI beror förmodligen på att du skrev från ett DOS-program med en drivrutin för matrisskrivare, Epson eller IBM.

1999-10-04, 17:16
Svar #2

Andreas Karlsson

Om du letar på nätet så finns det mängder av typsnitt att hämta gratis. Säkerligen finns det där något typsnitt som passar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna