ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stamtavlor som i Europäische Stammtafeln  (läst 912 gånger)

2012-02-19, 22:41
läst 912 gånger

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Jag undrar om någon har ett bra tips på ett program (eller något annat lämpligt sätt) för att få till stamtavlorna på samma sätt som i Europäische Stammtafeln. Dvs. inte bara med grundläggande biografiska data, utan vid behov även med mer eller mindre löpande text. Tanken är att få plats med stamtavlan på en (1) sida, och därför behöver radlängden (dvs. boxbredden) för uppgifterna om varje person att kunna ändras (helst automatiskt); antalet rader per person (dvs. boxhöjden) behöver då också ändras. Varje stamtavlas fontstorlek bör också kunna ändras så att (vilket inte är helt enligt ES) så att varje stamtavla blir så tydlig som möjligt, men ändå får plats på en (1) sida.

2013-05-03, 00:21
Svar #1

Lasse Eklöf

Jag kan tipsa om ett litet gratis-program som heter TreeDraw och finns på Spansoft hemsida ( http://treedraw.spansoft.org/ ). Jag har en gammal version 1.0 som jag är mycket nöjd med och har inte testat den nyare 4.0. Man kan i princip göra vad man vill, skriva obegränsat vad man önskar, olika fonter och storlek på text, lägga in bilder, med eller utan personrutor vilka man placerar var man vill, hela eller streckade linjer och tjocklek på dessa, osv osv.

2013-05-03, 09:13
Svar #2

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Tack för tipset Lasse (även om det som är gratis nuförtiden i det här sammanhanget är en 30-dagars provversion). Jag ska ta och prova hur programmet uppför sig. Vem vet, jag kanske t.o.m. köper det!  
Vid samtal med en kompis framkom följande förslag: https://developers.google.com/chart/interactive/docs/gallery/orgchart  
Beroende på hur mycket man kan om HTML och Java så kan man anpassa det riktigt mycket.  
 
Hälsningar, Mikaël

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna