ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PDF  (läst 2912 gånger)

2013-08-28, 07:46
läst 2912 gånger

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej,
Jag har gjort en antalval med foto i 3 generation och önskar nu skvriva ut den i pdf.
vänligen Eila

2013-08-28, 09:04
Svar #1

Utloggad Jarl Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 14:42
    • Visa profil
    • sm6ncx.se
För att få hjälp behövs lite mer info.
Vilket program är antavlan gjord i?
Beroende på vilka program som använts  
kan det finnas en 'spara som' - funktion
som direkt skapar ett PDF-dokument om det  
var det som efterfrågades.
 
//J

2013-08-28, 10:04
Svar #2

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Jarl,
oj sorry, glömde skriva Disgen8. När jag vill skriva ut är det bara skrivare som är aktiverad. Textil, RTF-fil och PDF-fil är gråa. Har hört att man måste ladda ner ett program från nätet, men jag laddar aldrig ner något från nätet.  
När jag gör ett worl dokument och vill spara i pdf, får jag frågan vilket program jag vill spara i och då dyker pdf upp. Varför finns inte detta i Disgen?
 
Eila

2013-08-28, 12:30
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För att du ska kunna skriva ut i pdf, så behöver du en pdf-skrivare, dvs ett program du laddar ner från nätet

2013-08-28, 12:49
Svar #4

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Oj, jag som inte tycker om att ladda ner saker från nätet,men ok då får jag väl göra det.
 
Men hur gör man för att få textfil aktiverad?
tack
vänligen Eila

2013-08-28, 16:03
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag har testat en hel räcka med PDF-skrivare och kommit fram till en Topp 2-lista, resten har blivit diskvalificerade av någon orsak.
 
1) PDF995 (http://www.pdf995.com/download.html) ger utskrifter i hög upplösning, tillräckligt för tryck, även i gratisversionen. Nackdelar: Något krånglig, 2-dels installation (egentligen inte krånglig, men att det är två saker som behöver installeras känns ju som dubbelt så svårt för den datorovane). Dessutom öppnas ett par små fönster med reklam för deras betalversion varje gång man använder drivrutinen - men det är bara att stänga de fönstren, ingen timeout innan det går att göra eller annat fånigt.
 
2) Bullzip (http://www.bullzip.com/products/pdf/download.php) enklare att installera och mindre synlig reklam, men utskriftens upplösning är begränsad till 150dpi. Detta är klart mer än vad som behövs för att titta på en PDF på skärmen och räcker bra till utskrift på egen skrivare - men när jag skickade in släktböcker till tryck (som fotobok) så ville jag ha bättre upplösning och då blev det PDF995.
 
Bägge programmen är snabba, en del jag testade kunde fundera i en evighet innan det skapades en PDF.
 
Med någon av dessa blir det alltså som om du har en extra skrivare stående bredvid dig och det är inget som man sedan behöver ändra i något program.

2013-08-28, 16:56
Svar #6

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Tommy, tusen tack för bra information, hoppas jag klarar av detta
vänligen Eila

2013-08-28, 20:49
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag använder PdfFactory. Fördelen är att där sparas alla teckensnitt man använder, dvs inga teckensnitt byts ut för att inte mottagaren har dessa installerade.

2013-08-29, 08:23
Svar #8

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Jag installerar oftast PDF Redirect från Exp Systems (alla våra kunder har klarat sig med gratisversionen).
Programmet visar INTE någon reklam.
http://www.exp-systems.com/PDFreDirect/Downloads.htm?1
 
Programmet laddas ned från CNET.
http://download.cnet.com/PDF-ReDirect/3000-10743_4-10255233.html?part=dl-6248282 &subj=dl&tag=button
 
Tack för tipset om PdfFactory, jag ska testa...

2013-08-29, 12:31
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
I PDF995 kan man ange om man vill ha fonter inbäddade, Bullzip tror jag inte har det i gratisversionen. Däremot har Bullzip slutat med reklam i sin fria drivrutin.
 
PdfFactory verkar värt att testa igen även om jag är nöjd med PDF995, den bug som gjorde att jag sorterade bort programmet (kraschade i vissa 32-bits program på 64-bits Windows) säger man sig nu ha fixat.

2013-08-30, 07:56
Svar #10

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Jan, Bengt och Tommy, tack för era svar. Det är just det som Tommy beskriver med kraschade program mm som jag är rädd för, och därför aldrig laddar ner saker från nätet. Eller att något konstigt händer och man vet inte vad som hände?!  
 
Jag har precis lagt in en massa foto i disgen dispic och första gången jag la in ett foto, blev det ett STORT rött VARNING programmet fungerar inte och sänd in rapport så ska vi åtgärda!! Givetvis blev jag förskräckt, men kom inte ur, var alltså tvungen att trycka på knappen för att sända in en rapport. Inväntade svar, från någon? som aldrig kom och sedan var det ok att fortsätta!? Det skrämde mig, så är inte glad för nerladdningar från okända.
 
Som jag skrev i onsdags, önskar jag att: Textil, RTF-fil och PDF-fil inte är gråa när man vill skriva ut. Däremot kan jag skriva ut till OneNote, istället för på papper, då landar min antavla.

2013-09-22, 10:34
Svar #11

Utloggad Anita Canderhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 14:44
    • Visa profil
Jag har varit borta från släktforskningen ett bra tag och nu har jag glömt hur man gör när jag vill ha det utskrivet till Mina dokument för att sedan därifrån kunna skicka det vidare via mail.

2013-09-23, 12:26
Svar #12

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Hej Anita!
Du tar upp dokumentet, går in under fliken Arkiv, trycker Spara som och sparar dokumentet i Mina Dokument.
Sedan går du in i Mina dokument ( m hj a Utforskaren), markerar (ställer muspekaren på) dokumentet och trycker på höger musknapp och då får du en rad som heter Skicka till och
väljer där E-postmottagare.
 
Med vänlig hälsning/Nils-Eric

2013-09-24, 16:40
Svar #13

Utloggad Anita Canderhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 14:44
    • Visa profil
Det är nog inte riktigt så jag menar.
Ifrån Disgen 8.2d, vill jag ha det utskrivet till mina dokument. Att jag därifrån kan maila vidare, det vet jag

2013-09-24, 19:56
Svar #14

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Anita,
 
Ok, jag gör ett försök.
Gissar att du menar att du vill ha det utskrivet som en pdf fil och att den ska sparas i Mina Dokument.
Från Utskriftsmenyn väljer du din pdf skrivare, skriver därefter ut och får då rimligtvis en fråga om var du vill spara filen.
Antagandet om pdf fil hänger ihop med rubriken på den här tråden.
Om jag liksom Nils-Eric gissat fel så måste du nog förtydliga din fråga.
 
Mvh /Ricke

2013-09-25, 09:53
Svar #15

Utloggad Anita Canderhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2016-05-25, 14:44
    • Visa profil
Ja Ricke! Det är så jag menar!
Tankarna börjar klarna. Ursäkta om jag krånglat till det. Förr använde jag mig av Cute Pdf Writer. Jag har den fortfarande inne men vet inte om det är den som används. Det är forskningen på min farmors sida som har krånglat till det och därmed också min fars. Ett allvarligt fel har inträffat tror jag det står och så får jag utskrivet det på mina dokument med bara de sex första sidorna. Övriga 30 sidor överförs inte.  
Men ok all övrig släktforskning får jag över till mina dokument utan problem har jag nu sett.
Med vänlig hälsning,  
Anita

2016-02-06, 19:34
Svar #16

Utloggad Bengt Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-06-24, 18:44
    • Visa profil
Hej
Hur skriver jag bäst ut sidor ur bouppteckningar från t ex AD? Har gjort försök men är ganska dålig på format etc.
Hälsningar/Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna