ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mall för släktträd sökes  (läst 10677 gånger)

2002-11-05, 21:18
läst 10677 gånger

Hans Sundell

Jag söker ett enkelt hjälpmedel för att med datorns hjälp rita upp ett enkelt släktträd. I första hand för 2 generationer bakåt. Finns sådan enkel mall att användas i vanligaste programmen word eller excel?

2002-11-06, 16:48
Svar #1

SE Svesson

Brothers Keeper kan laddas ned på nätet. Programmet innehåller även ett släktträd.

2002-11-07, 09:03
Svar #2

Leif Persson

I programmet Min Släkt från www.dannbergsdata.se går det att öppna träd och andra listor i rtf-format, dvs i Word direkt. Det är väldigt praktiskt då man kan redigera och spara materialet som man själv vill. Funktionen fungerar visserligen bara när man betalat avgiften, men den kostnaden ligger under vad de flesta andra jämförbara programmen kostar.

2002-11-07, 13:58
Svar #3

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Leif
 
Jag finner inte den funktionen som du beskriver i inägget ovan, kan du förklara närmare hur man bär sig åt? Eller menar du antavlan?
 
Hälsningar
Berith

2002-11-07, 16:30
Svar #4

Leif Persson

Jag kanske borde använt mig av ordet rapport istället för lista, då det är en sådan som jag menar. Om man högerklickar på den rapport man vill åt (ex. Anfäder) så kan man där välja Öpnna i rtf-format. Då bildas en fil som kan redigeras som vanligt i Word. Hoppas det fungerar.
 
Det som Hans efterlyste i sitt inlägg går ju att skapa på egen hand ganska lätt med Rita-funktionen i Word. Skapa textrutor och binda ihop med med linjer. Der blir ju också ganska överskådligt om det bara rör sig om ett par generationer.

2002-11-07, 19:52
Svar #5

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Ok, de funktionerna hittar jag.
 
Fast jag skulle vilja ha ett riktigt träd, till en förstoring som så småningom ska bli en tavla.
Vet någon var/hur jag kan få tag på ett sådant?
 
Hälsningar
Berith

2002-11-07, 20:25
Svar #6

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej Berith
Genom att skriva ut släktdiagrammet i MinSläkt, dvs inte använda sig av någon rapport, får man ett träd som man kan skriva ut. Det kan man förstora eller förminska genom att använda sig av förstoringsglasen i verktygsfältet. Man kan då förhandsgranska dokumentet och se att storleken blir bra för ett A4. Man kan också få utskrift på flera ark och sedan klippa ihop dem till ett dokument. Man får hjälplinjer i kanten för var man ska klippa.

2002-11-07, 21:29
Svar #7

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Aha! Tack Micael, det är tydligen aldrig svårare än man gör det.
Berith

2005-10-10, 21:10
Svar #8

Christina Krol

Ett tips man kan skriva ut direkt en stamtavla i pdf filen och det är gratis. direkt länk är
http://www.remont.se/skriv_ut/remont_stamtrad.pdf

2005-10-11, 20:44
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Här finns läge för missuppfattningar:
Stamtavlor för hästar och hundar må så vara, men stamtavlor med människor utgår från en person och redovisar sedan ättlingar till henne/honom.
 
Antavlor redovisar förfäder, som nyss nämnda pdf-fil t.ex.

2005-10-12, 09:39
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna