ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kombinerad Antavla-Stamtavla  (läst 3865 gånger)

2012-11-18, 15:59
läst 3865 gånger

Utloggad Robert Mallander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-03-22, 14:22
    • Visa profil
Hej
 
Vet någon om det finns något program som klarar av att kombinera an- & stamtavlor? Vad jag är ute efter är att om jag utgår från mig själv gå tillbaka några generationer så att man hamnar på farfars-farfar till exempel och sedan får med alla ättlingar till honom och andra i den nivån.
Är fullt medveten om att det knappast är en enkel formattering och att det nog kan bli lite långsamt att skapa en utskrift men jämfört med att göra det manuellt med penna och papper så borde nog en utskrift vara att föredra :-)

2012-11-18, 16:54
Svar #1

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
En variant av det du beskriver brukar kallas timglasdiagram, där man utgår från en person: Nedanför personen visas ättlingar och ovanför visas förfäder. Vet dock inte vilket program som är bäst för att skapa denna typ av tavlor.

2012-11-18, 18:04
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det låter nästan som om funktionen för Släktmatrikel i DISGEN är det du efterlyser.
Bifogar ett litet exempel.
Släktmatrikel
 (98.1 k)

2012-11-18, 18:26
Svar #3

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Robert,
 
Exempel på det du frågar efter diskuterades här  
 
Ett färskt exempel får du här.  
Från Min Släkt via Gedcom export till Personal Ancestral File och sedan till Personal Ancestral File Companion
(11.4 k)

 
(Meddelandet ändrat av ricke 2012-11-18 18:29)

2012-11-19, 16:52
Svar #4

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Robert,
 
Läser ditt inlägg igen och inser nu att mitt svar ovan nog missar målet, sorry!
Få se om någon annan träffar bättre, kanske Gunnars gör det?

2012-11-20, 16:55
Svar #5

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Jag följer Rickards exempel och läser Roberts fråga igen och inser att jag också missade målet. Det som efterfrågas verkar vara en sammanställning av ättlingar från flera personer i samma generation i samma tavla, tolkar jag det rätt? Och att urvalet av personer helt enkelt är samtliga anor, i en specifierad generation, till en av ättlingarna. Jag vet inte om det finns ett namn för denna typ av tavla men det hade vart intressant att se hur resultatet hade blivit.  
 
Jag fick av detta en ide på hur man eventuellt kan skapa detta mha MS Excel, återkommer om jag lyckas

2012-11-20, 18:58
Svar #6

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Jag gjorde ett snabbt utkast i Excel (mörkblå ruta : utgångspersonen, blåmarkerade rutor : proband, vita rutor : några av ättlingar till anorna 3 generationer bakåt i tiden)
 

 
Jag ser direkt 2 stora svårigheter i att grafiskt skapa denna typ av tavla:
 
1. Det går relativt enkelt att rita upp samtliga ättlingar till anor på de yttersta grenarna i probandet (t. ex f, ff, fff, m, mm och mmm osv) medan det är mycket svårare att få med samtliga  ättlingar till de anor som här hamnar i mitten högst upp.
 
2. Det vanliga när man grafisk ska presentera ättlingar, nämligen svårigheten att simpelt presentera om en ättling fått barn med fler än två olika respektive.  
 
Utöver detta växer denna typ av tavla markant om någon i trädet får många barn, för att inte tala om man lägger till fler generationer. Ett sätt att marginellt minska bredden på tavlan är att placera far och mor på höjden istället för bredvid varandra.
 
(Meddelandet ändrat av PLarsen 2012-11-20 19:06)

2012-11-20, 19:49
Svar #7

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Ska man skapa en generell komplett tavla enligt ovan koncept så behöver man nog dela upp tavlan på två när det handlar om anor 3 generationer bakåt i tiden.  
 
Då man som mest kan presentera samtliga ättlingar till två stycken an-par i samma 2D-bild på ett snyggt sätt utan för mycket överlappningar så bör formeln för antal bilder vara (2^g)/4, dock minst 1 bild ;). Detta ger:
 
2 generationer : (2^2) / 4 = 0 => 1 bild.
3 generationer : (2^3) / 4 = 2 bilder. (ovan exempel)
4 generationer : (2^4) / 4 = 4 bilder.
5 generationer : (2^5) / 4 = 8 bilder.
....

2012-11-25, 13:29
Svar #8

Utloggad Robert Mallander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-03-22, 14:22
    • Visa profil
Hej
 
Peter, du har förstått både frågan och mina farhågor om hur komplicerat detta kan bli, håller sig anorna till att få 1-2 barn med bara en partner så är det kanske bara lite krångligt, men nu är det ju så att många hade upp till 10 barn, de gifte om sig, hur gör man om man får en anförlust som sträcker sig tvärs över en tänkt tavla :-)
 
Jag har försökt rita i MS Visio och med penna och papper, inget av de alternativen har resulterat i speciellt snygga tavlor.  
Vad jag hoppades på var att någon lyckats skapa ett bra format i något av alla program som finns för släktforskning men som ni redan kommit fram till är det inte alldeles självklar vad en sådan lista skulle heta så jag vet inte ens vad jag ska söka efter på nätet.
 
Mvh
Robert

2013-09-05, 21:12
Svar #9

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Tänkte bjuda på ett färskt exempel på resultatet av export från Min Släkt via Gedcom export till Personal Ancestral File och sedan till Personal Ancestral File Companion. 
 

Min farfars far i mitten. 9 generationer före från mig räknat och 2 generationer efter mig. Filen är krympt så den visar bara översiktligt med hänsyn till PUL


Min farfars far med hustru, därefter 2 av barnen med fru osv
 
Jag har idag fått den fulla bilden åter från webb-firma som skrivit ut den på fotopapper i 70x100 format. Monterad i ram blev det riktigt bra.
 
Mvh /Ricke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna