ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fyller man i?  (läst 1159 gånger)

2010-02-18, 20:20
läst 1159 gånger

Utloggad David Back

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 18:15
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått en antavla, men för mig är det inte självklart hur man fyller i den. Det är en konstnär i Uppsala som har gjort den. Rutorna är nummrerade och vad jag förstår har varje generation dessutom en bokstav C till M. Den ska enligt uppgift vara anpassad för 11 generationer. Jag har scannat in en bild en över kanten av antavlan. Exempelvis K004 och K003 är för namn på en kvinna och en man i varje ruta, men hur och vilka för man in på L008,007,006,005. Det är sympoler (en slags pilar) som jag inte heller förstår. Längst ut på kanten är generation M009 till 015 uppskrivna, men där saknas rutor.
 
Har någon ett förslag på hur man ska fylla i?

MVH
David Back
Uppsala

2010-02-18, 23:21
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det är en inte helt vanlig numrering. Bokstäverna anger antal släktled bakåt, siffrorna numrerar från anan med bara f till anan med bara m (eller tvärtom). Pilarna anger släktskap bakåt.
 
Exempel från figuren: K003 har L005 och L006 som föräldrar. L006 har i sin tur M011 och M012 som föräldrar.
 
Du börjar rimligen fylla i från höger, där det inte är så många personer per bokstav. Sedan måste du bestämma dig för om fadern eller modern skall stå överst och hålla fast vid den fastställda ordningen. Det finns goda skäl för båda ordningarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna