ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DISBYT-utdrag!  (läst 1101 gånger)

2008-04-21, 16:30
läst 1101 gånger

Utloggad Pierre Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2012-07-17, 21:04
    • Visa profil
Hej!
När man skickat in ett utdrag från sitt släktforskarprogram till en av faddrarna, hur lång tid tar det tills man får ett nytt användarnamn och lösenord så att man kan börja klättra i antavlorna i DISBYT? Har nämligen själv skickat in ett utrdag till DISBYT för ca en vcka sedan från mitt Holger 7 program konverterat i en GEDCOM-fil som är i DISGEN format? Tack på förhand?
Pierre Nilsson

2008-04-21, 18:16
Svar #1

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Hej Pierre
 
Det är inte till faddrarna du skickar in disbytutdraget till. Det är till Disbyt-ombuden.
 
Du har all information på DIS hemsida under rubriken DISBYT.
 
Hälsningar
Charlotte Börjesson
Disbyt-ombud

2008-04-21, 18:50
Svar #2

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Pierre,
 
Jag skickade in mitt utdrag den 28/3 och fick svarsfilerna åter 3 dagar senare. Det kändes som överraskande snabbt. Om du nu skickat fel så kan man väl tänka sig att fadder skickar vidare till ombud eller på annat sätt meddelar sig.
 
Mvh /Ricke

2010-10-23, 12:15
Svar #3

Hans Fällström

Vilka är kraven på Disbytutdrag för att man ska få skicka in dem?
 
I mitt fall består min ”forskning” av:
 
1) En (för mig okänd) släktmedlems forskning från 60-talet (korrekt i de delar jag själv känner till), prydligt handtextat, där jag har följt min egen gren, men där jag kan svara på frågor om mina andra släktingar med anfader från 1600-talet fram till mitten av 50-talet.
 
2) Uppgifter från flera olika utredningar (oftast samställiga) på Internet, mycket från diskussioner på Anbytarforum och hämtat från Disbyt.  
 
Att jag undrar är därför att jag har mycket få förstahandskällor (i släktens forskning finns inga källor angivna). Allt är ihopsamlat och sorterat material som till stor del är utfört av andra (därav ”forskning” med citattecken här ovan). Mina angivna källor är alltså andra forskare. Det jag själv kan bidra med är egentligen bara att svara på frågor från släktens egen forskning enligt ovan. Allt jag hittat är inlagt i Min Släkt, som kan generera ett GEDCOM-utdrag som verkar funka.
   
Jag har missat om det här finns utrett tidigare. På hemsidan Disbyt hittar jag inga preciserade krav. Kanske det är där jag borde fråga. Tacksam för svar. Hälsningar Hans

2010-10-23, 15:41
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil

2010-10-23, 17:54
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Hans!  
 
Jag tycker att du för din egen och för dina efterkommandes skull ska ta reda på och notera förstahandskällorna så långt möjligt.  
Det är inte så komplicerat nuförtiden när det mesta är åtkomligt hemifrån med datorns hjälp, även om det innebär en hel del jobb.  
Var i samma sits som du när jag övertog en äldre släktings forskning för runt 15 år sedan. Han hade inte noterat en enda källa och i flera fall byggde uppgifterna på ren hörsägen, ibland riktig, ibland felaktig. Jag kollade varenda post och det har jag haft stor nytta av i det fortsatta arbetet. Vem vill ha fel anor?  
Dessutom hade min släkting helt missat den mest intressanta grenen genom att inte följa upp en födelsenotis där moderns namn saknades.  
Och vi som använder Disbyt tycker naturligtvis att det är bra med hög kvalitet på inlämnade uppgifter.  
 
Hälsningar  
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna