ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antavlor men redigerade  (läst 2647 gånger)

2000-10-22, 20:18
läst 2647 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag har ca 700 personer i 15 generationer som jag vill presentera på ett läsbart sätt. I princip tillkommer inte några nya personer.
Jag vill ha det på A4 och överskådligt. Jag vill presentera en logisk del av släkten på samma sida eller närliggande sida. De flesta program jag sett skriver ut en jätteark som sedan skall fogas samman. Jag vill i stället ha det ungefär som en bok som man enkelt kan bläddra sig fram i.
 
Det är lite svårt att beskriva exakt hur. Jag har gjort prov med Powerpoint, men då får jag göra allt manuellt. Jag vill kunna styra layouten som i Powerpoint, men jag vill ha programstöd att plocka från en fil och sedan placera information på ett bestämt ställe och behålla den där framöver.
 
Jag tänker ha med bild och i förekommande fall  kanske yrke. Givervis namn och levnadstid och ev giftermål.

2000-12-17, 21:40
Svar #1

Inga-Lill Gustafson

Hej! Jag har kanske inte 700 personer, men väl över 400 personer och 12 generationer. Det är ett jätteproblem att kunna dela med sig till släkten, som inte släktforskar, på ett överskådligt sätt. Har Du fått någon lösning på problemet? Hör av Dig!
Mvh
Inga-Lill

2000-12-17, 23:13
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
 
Visst går det att klistra ihop en jättestor släkttavla i DISGEN men det är sällan jag  använder den funktionen. De flesta släktregistreringsprogrammen har ett flertal olika utskriftsvarianter som borde kunna lösa era problem. Vill man sedan göra egna tillägg så lägger man in utskrifterna i t ex ett officeprogram och omformar dem som man vill.
 
Dis har även flera förslag på hur man tar fram släktböcker med foton och olika tavlor.  
 
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-18, 22:50
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Har inte kommit på något eller fått något tips. Har DISGEN, där finns inte lösningen enligt mitt förmenande.
Problemet är logiskt dela upp släkterna så att man överskådligt fyller a4-sidor, och sedan kan göra hänvisningar emellan dem.
Som sagt ovan, jag har min släkt i Powerpoint, den är tämligen komplett, så det sker inga förändringar. Nu vill jag lägga in bilder, och det är då spektaklet börjar!

2000-12-19, 08:26
Svar #4

Bernt Bergkvist

Jag skulle vilja rekomendera att man gör det i HTML, dvs som en klickbar hemsida. OK, det är inte i pappersformat, men det är läsbart i princip på alla persondatorer. Den är distribuerbar via Internet, men också på cd-skiva.
 
Ett fönster med en antavla på 4-5 generationer, där varje namn är klickbart, brukar bli överskådligt även på en dataskärm. Informationen kan sedan läggas så att man klickar på en person, eller så kan man få upp ett fönster med information bara man ställer musmarkören över namnet.  
 
Fördelen med hemsidetekniken är möjligheten att dela informationen mellan flera olika personer. Bilder på torp, gårdar, kyrkor, kartor och annat som man samlat på sig som inte är personbundet behöver inte tryckas mer än en enda gång. Det kan länkas från alla personer som har anknutning till bilden.
 
Till skillnad från boken så är man här inte beroende av att allt skall vara färdigt vid en viss tidpunkt, eller att antalet sidor begränsar. Man kan fortsätta bygga på med uppgifter ur tidningsarkiv, kopior på domböcker och kyrkböcker, inscannade brev som personen skrivit, sorgebrev när någon avlidit, bilder på möbler och liknande som man springer på under sitt livslånga forskande.  
 
Hur man än gör med papper som grund så kräver det en massa hänvisningar till olika sidor med information, relationer och bilder. Ibland utgör dessa hänvisningar bortåt 10-15% av textmassan, och det går fort att bläddra sönder en sådan bok för den som vill följa med och leva sig in i släkten.  
 
Disgen har en funktion för att publicera släkten på Internet. Den är en bra grund som i alla fall genererar antavlor till alla inmatade personer. Med den som grund kan man sedan börja komplettera med exempelvis Frontpage eller annan hemsideredigerare som verktyg. Visst blir det en hel del manuellt arbete, men vi är ännu några decennier ifrån att man när man släktforskar trycker på en knapp, och så visas allt upp på skärmen framför en.
 
Berra

2001-03-02, 10:44
Svar #5

Anna Jonsson (Annalotta)

Hej allihop!  
Det finns ett gratisprogram som heter GenoPro. Där kan man dels bygga sina egna antavlor, dels importera färdiga gedfiler. Det blir ungfär som i powerpoint med rutor som man fyller informationen i. Även olika färger på relationstrecken. Väldigt bra när man vill bygga själv. Programmet finns på: http://www.genopro.net/

2002-09-30, 17:50
Svar #6

Alvar Stockhaus 2

Jag vill ändra en vanlig antavla. Jag såg något  
om att det skulle gå i ett ordbehandlingsprogram.
Det gäller antavla med 31 personer, där får man med datum och ort för född och död men bara datum  
för gift. Jag vill ha med i vilken församling de
gifte sig, samt ett foto på endast den första personen, det är ju bara där det finns plats.
Alvar

2002-09-30, 18:42
Svar #7

Elisabet Bergkvist

Hejsan Alvar!
Jag antar att du menar en antavla i html-format. I så fall kan man editera html-filen i t. ex. Anteckningar. Leta upp texten gift och fyll på med församling. (Ta gärna en kopia av filen först.) Hur man lägger till bilder och annat om html kan du läsa om på Annika Tigers html-guide:
http://www.atiger.pp.se/sida.html
Lycka till!
/Elisabet

2004-02-27, 00:01
Svar #8

Gustav Thorstensson

Jag har en massa personer i programmet Min Släkt. Kan jag på något enkelt sätt lägga upp allt på internet.

2004-02-27, 08:21
Svar #9

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Under Arkiv finns en avdelning Exporera där man kan välja att exportera HTML filer. Är du osäker så gå in under Hjälp och Innehåll samt väljer avdelningen Hur gör jag för att ... ? Så får du upp ett allternativ som heter Att exportera HTML-filer.
 
Lycka till
Magnus Påhlsson

2004-02-27, 10:21
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej Magnus,
 
Jag försökte att exportera en HTML-fil från Min Släkt, till Anbytarforum.
Men det gick inte för att Diskusprogrammet tog inte emot HTML-filer stod det.
Kan man omvandla dem till Word eller något annat tror Du?
Hälsn. Eivor

2004-02-27, 10:22
Svar #11

Gustav Thorstensson

Tack så mycket. Det blev en jättebra hemsida.

2004-02-27, 14:58
Svar #12

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Eivor
 
HTML exporten som man kan göra enligt ovan är till för att skapa en egen hemsida inte för att skicka information till något forum.
 
I MinSläkt så finns det en avdelning med Rapporter till höger om Familj, Anfädrar och Ättlingar (OBS Endast Version 3 har Ättlingar). När du väljer Rapporter så kan du sen välja om du vill skriva ut Personakten, Ättlingarna, Anfädrarna osv eller om man hellre vill öppna samma sida i ett Word-dokument! Titta efter de små ikonerna med Printer Vitt papper med förstoringsglas samt Vitt papper med ett blått W som står just för Word-dokument.
 
När man har skapat och sparat Word-dokumentet så kan man välja om man vill bifoga det med insändaren eller kopiera av texten som man sen kopierar in i insändaren.  
 
Använd med fördel Anbytarsforums testhörna om du vill prova att bifoga dokument.
 
Hälsningar
Magnus

2004-02-27, 18:55
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Hej Magnus,
 
Tack så mycket för informationen. Jag har exporterat till GED-COM-filer tidigare, men det verkar som de bara går att öppna i Min Släkt.
Det finns ättlingar i den tidigare versionen också, men konstigt nog så såg jag att det är dubbla ikoner i hela verktygsfältet rapporter, m.m.
Jag skall prova igen.
Hej och tack - Eivor

2004-02-28, 17:43
Svar #14

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Eivor
 
Vid export från MinSläkt till andra släktprogram så är det viktigt att i Steg 6 av 6 välja export till ANSEL (Gedcom standard) annars är det stor risk att det inte fungerar. Men om det andra programmet anger till exempel ANSI så skall man givetvis använda denna export form.
 
Ditt problem med dubbla ikoner i verktygsfält låter inte bra. Om det inte försvinner med hjälp av Windows standard hjälp, det vill säga atta stänga av alla program och starta om datorn (!), så skulle jag rekomendera att du under Inställningar, Kontrollpanelen och Lägga Till/Ta bort program, går in och helt enkelt avinstallerar MinSläkt samt installerar den igen på nytt. Ditt sparade släktträd försvinner inte när du ominstallerar utan sen är det bara att välja att öppna släktfilen någonting.mis så har du tillbaka informationen. Däremot så är det med fördel som man sparar undan denna filen på backup skivor om det skulle hända något med din hrddisk. Tyvärr egen erfarenhet. Eventuellt måste du efter en ominstallering av MinSläkt ställa in var olika dokument och eventuella bilder ligger någonstans som man kan knyta till MinSläkt.
 
Får du fortsatta problem så tycker jag att du bör kontakta Henrik Dannberg direkt. Han är mycket hjälpsam till alla, inte bara till de som har löst licens!  
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2004-02-28, 18:47
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej Magnus,
 
Tack igen för dina uppgifter.
Jag har licens för Min Släkt, men för 2,4 (tror jag den heter).
Jag skall göra som Du säger och ta bort den och installera om den igen.
Jag har backup på alla släktfilerna.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2006-12-29, 22:18
Svar #16

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Den här rubriken passar bäst för min fundering, tror jag.
När man från Holger skriver ut grafiska antavlor går de inte att redigera på något sätt. Finns det något sätt eller något annat program där man kan redigera grafiska antavlor och t.ex. infoga dem i ett worddokument utan att behöva skanna in dem?

2006-12-30, 17:17
Svar #17

Bernt Eriksson

Hej Lars!
Ett sätt är ju att göra skärmutskrift på antavlan, och sedan ta en skärmkopia med
(Alt+Print Screen), och därefter kopiera över det på ett Word-dokument med (Ctrl+V,
det brukar fungera bra.
Mvh Bernt

2006-12-31, 00:32
Svar #18

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Tack för förslaget.
Problemet är att det är fortfarande omöljigt att redigera texten, eftersom antavlan ju blir en bild.

2006-12-31, 11:08
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Det enklaste torde vara att skapa en ny databas, importera den gamla dit och i den nya temporära dubbletten göra de redigeringar man vill för att få det önskade resultatet.

2007-01-30, 08:57
Svar #20

Göte Solbrand

Lars Nylander,
Du vill redigera grafiska antavlor från Holger.
En metod (det finns säkert flera) är att installera gratisprogrammet PDF995 som en extra skrivare och i Holger välja denna skrivare vid utskrift av antavlan. Resultatet blir en pdf-fil. På sidan
http://www.multimedia.skolverket.se/scripts/view/view.asp?i=112280
kan du läsa hur du går till väga. Den erhållna pdf-filen kan sedan omvandlas till en Word-fil med programmet PDF2Word. En testversion av programmet kan laddas ner från
http://www.verypdf.com/pdf2word/index.html
Mvh Göte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna