ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anlinje  (läst 2025 gånger)

2006-12-30, 16:10
läst 2025 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Finns det nåt program där man kan välja att skriva ut en anlinje?
Alltså,  man markerar, och utgår från en person,  och markerar en annan, så att en anlinje skapas?

2006-12-31, 15:35
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
DISGEN 8 har en funktion Släktskapstavla som bla kan användas för att skapa en anlinje av den typ du efterfrågar.
//Michael Lundholm

2006-12-31, 17:14
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Personal Ancestral File (PAF), som är mormonernas program, kan göra detta och jag vill minnas att man då också får med andra parten i ett äktenskap, vilket man tyvärr inte får i Disgen.
Programmet kan man ladda ner gratis från Familysearch.

2007-01-03, 18:03
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Michael och Elisabeth!
I Disgen kunde man inte skriva ut anlinjen som RTF-fil eller textfil, utan bara direkt till skrivaren, lite dumt.

2007-01-03, 22:07
Svar #4

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Fredrik,
 
Det vore trevligt om du kunde lägga in ett exempel på en utskriven Anlinje. Jag tror inte jag sett någon sådan utskrift.
 
Mvh /Ricke

2007-01-04, 18:06
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej Rickard.
Har du inte Disgen,  så du kan prova ?
Jag kunde inte få ut den som fil, utan bara direkt till skrivaren.

2007-01-04, 19:19
Svar #6

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Fredrik,
 
Nej tyvärr, jag använder Min Släkt. Du kan kanske ta en skärmdump, spara den som en bild och därefter lägga in bilden här?
 
Mvh /Ricke

2007-01-04, 22:49
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Här kommer en anlinje i några generationer.
 
anlinje
 (9 k)
 
 
När jag gjorde den noterade jag att möjligheten att kontrollera utskriften för Släktskapstavla (tex vilka uppgifter som skall vara med etc men också grafisk utformning) är betydligt mindre än för an- och stamtavlor. Tex lyckades jag inte ändra bredden på boxarna med följd att all text inte riktigt får plats givet graden. Själva utskriften gjordes genom utskrift till PDF-fil med hjälp av PDF995. I hjälptexten för funktionen kan man dock läsa följande: Släktskapstavla är en grafisk utskriftsform och som sådan skriver den inte sidhuvud och sidfot. Tanken är att den skall gå att klistra ihop om den sträcker sig över flera sidor. Samma sak gäller även andra utskriftsformer som tex vissa grafiska format för antavlor.
//Michael Lundholm

2007-01-05, 10:51
Svar #8

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Michael,
 
Tack för din bild som visar vad det rör sig om.
Anlinje och Släktskapstavla är alltså två olika uttryck för i princip samma sak.  
 
Mvh /Ricke

2007-01-05, 12:23
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nej, jag tolkar nog det så att släktskapstavla i DISGEN är ett mer generellt begrepp. En släktskapstavla i DISGEN visar gemensamma anor eller avkomlingar till två individer. Om de två personerna är ana/avkomling till varandra får man specialfallet med anlinje.
//Michael Lundholm

2007-01-05, 14:41
Svar #10

Marianne Solli

Undrende.
 
Jeg har lest gjennom ovenforstående og sett anlinjen som er beskrevet under Michaels innlegg, men jeg kan likevel ikke skjønne når (eller hvorfor) man skal trenge en slik (enkel)anlinje. Kan noen av dere forklare meg det? 
 
Selv har jeg et program som heter Brothers Keeper, og der kan man velge blant flere typer utskrifter, også rikt tekstformat, som jeg har anvendt i slektsbok. Da vil en slik ane som den eldste som er beskrevet under Michaels innlegg, komme ut med flere titalls sider med etterkommere. Likeså kan man skrive ut (på flere ulike måter) ens egne (eller andres)  rett oppadstigende aner, og sidene kan man eventuelt velge i boksformat, som man kan lime sammen, eller velge bokformat. Jeg har aldri selv trengt en slik anlinje med bare en rett linje ned- eller oppover, så jeg bare undres...
 
Hilsen Marianne.

2007-01-05, 17:00
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Poängen är väl att man på ett enkelt sätt skall kunna illustrera släktskap mellan två personer utan att behöva få med alla anor eller alla agnatiska/cognatiska avkomlingar. Jag har själv använt släktskapstavla i form av en anlinje för detta ändamål flera gånger.
//Michael Lundholm

2007-01-05, 20:16
Svar #12

Marianne Solli

Takk Michael! Jaha, det er jo en måte å få det frem. I mitt program skriver jeg inn navnet eller programnummeret på personene, og så regnes slektskapet ut i løpet av null komma null. Etter hvert som det er blitt flere personer innført, forekommer det ofte flere slektskapsforhold. Her om dagen fant jeg at jeg var i slekt med en person på - ikke mindre enn - 7 forskjellige måter. Og med min egen mor er jeg - ved siden av å være hennes datter - også barnebarn av 4-menning til henne og dessuten 5-menning til henne. Litt konstig vel?

2007-01-05, 20:52
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det sista är ju ett märkligt fenomen, kombinationen av anförlust och anförskjutning. Min hustru är också 5-männing med våra barn förutom att vara mor.  
 
Ett av de mer extrema exemplen är väl Kong Harald. Eftersom Haakon och Ingeborg var syskon var Olav och Märta kusiner. Dessutom var Olavs far Haakon barnbarn till Karl XV och och Märtas far Carl son till Oskar II; Karl XV och Oskar II var ju bröder. Vilket innebär att Märta inte bara gift sig med sin tvåmänning utan också med sin tremännings barn. Säkerligen var de släkt på fler sätt.
 
Släktskapstavlor kan just där komplettera antavlor för att klargöra den intrikata frågan hur man är släkt med sig själv! Eller sina föräldrar!
//Michael Lundholm

2007-01-06, 10:04
Svar #14

Marianne Solli

He he Michael; du satte meg på noe jeg ikke hadde tenkt på før, nemlig å slå inn meg selv mot meg selv, og det kom jo også ut med 3 forskjellige svar, rimeligvis. Artig!
 
Hilsen Marianne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna