ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-18  (läst 1708 gånger)

2003-04-03, 14:33
läst 1708 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Offentlighetsprincipen ska givetvis försvaras - för demokratins skull. (Därför har bl a Journalistförbundet agerat gentemot olika EU-förslag, men Släktforskarförbundet har väl inte yttrat sig och bör knappast ta på sig den rollen heller.)
Den viktiga principen är att allmänna handlingar inte ska vara hemliga. Och medborgarnas önskemål om att få läsa handlingar ska givetvis inte försvåras på något sätt.
MEN när man sedan kommer till praktiken, så måste man ändå använda sunt förnuft. Det är inte rimligt att hävda att man har rätt att kräva att myndigheter bygger upp nya, kostnadskrävande tjänster enbart i syfte att underlätta sökning och tillhandahållande av hobbyuppgifter. För handen på hjärtat, mikrokorten har ju inget med  
demokratin att göra. Eller?  
Själv är jag beredd att gå i strid för yttrandefrihetsgrundlagens principer, men bland det jag accepterar finns att betala en femma för videofilm på biblioteket eller en slant till SVAR eller Genline.

2003-04-03, 14:43
Svar #1

Eivor Canova (Pilady)

Undrar om man törs komma med en kommentar!
Detta att det kostar pengar att låna från SVAR, visst. Det kanske skulle ha varit bra om det hadde varit gratis.
Men en jämförelse.
Tog hem mantalslängder över Skåne, 29 olika volymer ? summa sumarum 500:- kr.
Skulle jag ha begärt hjälp från landsarkivet så vill dom ha 90:-/påbörjad kvart. Alltså 360:-/timma. Då borde väl deras hjälp också vara gratis eller?
Det är ju inte alltid som man prickar helt rätt på årtal eller by/gård. Att då begära foskning från Lunds landsarkiv över t.ex Frosta härad där jag har många att forska på, det hadde blivit bra mycket dyrar än korten från SVAR.
Sen att jag fått spara och gneta ett tag är en annan historia.
 
Geneline, det har jag testat. Fann detta hur stressigt som helst och för mig dyrt i längden.
Har inte tillgång till modernare uppkopplingar då jag bor i en bit in i skogen.
 
Hälsar Eivor som är tacksam för att SVAR finns

2003-04-03, 15:46
Svar #2

Essan Gradhman

Priserna, för den som lånar mikrokort genom biblioteken varierar kraftigt, från 0:-kr till 20:- kr/volym. Självklart känner sig då dom som får betala det högsta priset, orättvist behandlade.  
Det bästa vore kanske om SVAR, enbart, använde sig av direktlån och sänkte priset till en tia per volym. Då tror jag att de flesta skulle vara nöjda. Även biblioteken.
Essan G

2003-04-04, 16:03
Svar #3

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Jag bör nog poängtera att jag instämmer med Dag Bremberg - offentlighetsprincipen skall försvaras. Allmänna handlingar skall vara allmänna - d.v.s. det skall inte finnas några formella hinder för att titta på dem. Det innebär inte att man har rätt att kräva att få kopior av dessa handlingar tillsända till sig gratis (med andra ord på någon annans, i detta fall skattebetalarnas, bekostnad).
 
Trevlig helg! =)

2003-04-04, 16:26
Svar #4

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Instämmer också med Dag Bremberg och Johan Rson Sjöberg. Och i dessa tider när staten har ett underskott på 25 miljarder, så vill det nog till att prioritera var skattepengarna ska gå. Även om det är olika kassor så kommer ändå alla pengar från samma kista.  
Och Stefan Lejon har helt rätt i att det är viktigare att subventionera ungdomsidrotten.  
Tror inte heller att man räddar ungdomar genom fria lån av mikrokort - det är bättre att statens pengar sätts in i andra åtgärder så att de lättare får arbete och kan klara sitt uppehälle utan hjälp från socialen.  
 
Tror fortfarande inte att någon enda människa blir ruinerad av att hyra mikrokort från SVAR!
 
Hälsningar/Gunnell

2003-04-04, 20:13
Svar #5

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Naturligtvis blir ingen ruinerad av att låna kort från SVAR, men det finns de som avstår eller begränsar sina lån från SVAR.
Mvh Arne

2003-04-07, 17:53
Svar #6

Alvar Stockhaus 3

Du som gnölar över att det är så dyrt
att låna kort från SVAR, har du tänkt
på vad det skulle kosta skattebetalarna
om det vore gratis. Förmodligen minst  
dubbla den nuvarande kostnaden, kanske
mycket mera. Hur mycket mera skulle du
låna? Var i stället glad så länga som
SVAR inte höjer priserna.

2003-04-08, 07:30
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Vid mitt besök i Danmark i helgen kom det fram att alla danskar kan gå till sitt kommunebibliotek och beställa kort från SVAR i Sverige - och detta är GRATIS!!!!!!!!!
 
Svenskar som beställer samma kort på sina bibliotek här i Sverige kan få betala upp till 25:- per kuvert för samma tjänst.
 
Svenskar kan inte beställa motsvarande kort från Danmark.
 
Ted Rosvall

2003-04-08, 11:00
Svar #8

Stefan Lejon

Då borde jag alltså kunna be någon av mina vänner
på andra sidan sundet beställa kort från SVAR via
sitt bibliotek. Sedan tar jag bara färjan över
och hämtar dem. Och danska skattebetalare får stå
för hela kalaset. Låter som en bra id?!

2003-04-08, 16:54
Svar #9

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Låter som en mycket dålig id?!
Inte kan vi vältra över våra egna dåliga finanser på ett grannland. Men som ett slagträ i debatten om tillgänglighet fungerar det bra!
 
Mvh
TED

2003-04-08, 17:27
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Jag har mycket svårt att tänka mig, att danskarna kan låna Svars mikrofiche gratis. Möjligen avgiftsfritt men inte gratis. Och det är en jäkla skillnad, som prästen sade när han predikade i nya kyrkan.

2003-04-08, 22:41
Svar #11

Stefan Lejon

Precis vad jag menade, Michael!
Ingenting är gratis. Någon måste betala. I Dan-
mark får tydligen alla vara med och betala, medan
var och en i Sverige, med all rätt och åtminstone till viss del, får finansiera sina
egna nöjen.

2003-04-08, 23:02
Svar #12

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Det kunne være interessant at få at vide, hvilket dansk bibliotek som tilbyder svenske mikrofiche gratis. Eller som i det hele taget har svenske mikrofiche.
 
I Danmark er afstandene kortere end i Sverige, så der er ikke langt til arkiverne. Alligevel har nogle større byer danske mikrofiche som dækker sogne i lokalområdet. F.eks. har Slagelse en del, men de dækker f.eks. ikke nabo-byen Korsør.
 
Man kan ikke forlange, at biblioteket har hverken danske eller svenske mikrofiche. Derfor: Hvad er det for et bibliotek, der yder så fin en service?
 
Venlig hilsen Leif

2003-04-10, 19:43
Svar #13

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Glostrup Bibliotek har netop svaret mig, at man ikke har mikrofiche til udlån (hverken danske eller svenske), og at man heller ikke har hørt om, at man skal skaffe SVAR-kort fra Sverige.
 
Hvis et enkelt bibliotek yder denne service - og der pludselig kom en stigning i udlån - ville det nok blive standset.
 
Venlig hilsen Leif

2003-10-07, 21:32
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Det här är en fråga som gnagt i mig länge, så nu öppnar jag debatten igen. Det har skrivits att det är viktigare att idrotten subventioneras så att ungdommar får idrotta. Men alla ungdommar vill ju faktiskt inte idrotta som hobby, dom som vill släktforska och ta del av landets historia får väl inget stöd, i form av subventioner.
Lite jämnare fördelning av pengarna vore kanske på sin plats.
Att säga att det ena ska utesluta det andra vore försmädligt tycker jag.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-07, 22:01
Svar #15

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Tittade i statens budget som finns på finansdepartementets hemsida, och där kan man utläsa att Riksarkivet med landsarkiven som helhet fick c:a 58 miljoner kronor i avgiftsintäkter under året (mycket kommer från SVAR). Dessutom får man årligen runt 290-300Mkr i anslag. Nu är ju SVAR endast en liten del av hela RA, men det är ändå en rätt häftig summa pengar som används till detta.
 
Om det sedan är viktigare med ungdomsidrott vet jag inte, men ett sätt att få del av bidragskakan är att bilda en genealogisk ungdomsavdelning som då får föreningsbidrag som vilken idrottsförening som helst.  
 
Bernt Bergkvist

2003-10-07, 22:31
Svar #16

Essan Gradhman

Hejsan Sari!
Ett knep är att istället bli ruinerad av Genline....
Allvarligt talat borde nog SVAR inse hur mycket i intäkter dom kommer att förlora på Genline, och försöka rädda den del dom har kvar genom att sänka priserna! En femma per volym plus porto borde räcka!  
Hur som helst blir i alla fall JAG hellre ruinerad av Genline p g a alla fördelar som t ex förstoringsgraden som är 6x samt fördelen med att direkt kunna skriva ut den sida man är intresserad av.
mvh
Essan G

2003-10-08, 01:54
Svar #17

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Om man nu ändå skall bli ruinerad så vore det trevligt att få välja av vem. Men det lär dröja innan Genline tar sig an Uppland om jag har förstått saken rätt. Förstoringsgrad 6x och för att inte tala om utskrift av intressant sida, det låter som ljuv musik.
Hälsningar
Laila  
som trots allt är tacksam att SVAR och mikrokorten finns

2003-10-08, 10:01
Svar #18

Karin Björkholm (Karin)

Låt inte snålheten bedra visheten...hälsar Karin som gillar SVARs mikrokort.
 
~~~ Life is too short to wear tight shoes. ~~~

2003-10-08, 11:39
Svar #19

Essan Gradhman

Karin!
Dina insändare är nästan lika svårlästa som dokument från 1600-talet!
mvh
Essan G

2003-10-08, 12:01
Svar #20

Karin Björkholm (Karin)

[color=0077aa]* Hej Essan *.
 
Va? kul, vi är ju släktforskare..[/color]

2005-06-17, 05:24
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det skulle vara intressant att få veta vad det kostar idag att släktforska, om man inte har möjlighet att använda sig av de gratis-material, som finns i bibliotekens släktforskningssalar?  
 
När jag släktforskade som intensivast på 80-talet och början av 90-talet, så fanns det mesta av vad jag behövde på mitt bibliotek och behövde jag beställa något från SVAR så var det gratis.
 
För ett par år sedan ville jag hjälpa min svåger att hitta sin morfar. Svågern själv hade inte någon större lust att fortsätta med sin forskning, trots att han hade Arninge nästan om knuten.
 
Jag skickade efter en bunt mikrokort från SVAR via biblioteket och jag har för mig att detta kostade mig ca 50 kr. Jag fann inte morfadern. Jag insåg att jag inte kunde fortsätta söka eftersom det skulle kosta mig för mycket, då denna gubbe skulle kräva åtskilliga lån från SVAR.
 
Jag undrar därför, hur mycket kan det kosta idag att släktforska, om man inte kan utnyttja bibliotekens släktforskningsmaterial, där sådant finns?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-17, 07:54
Svar #22

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Ann-Mari!
 
Företaget Genline har börjat digitalisera alla de mikrofilmer som finns över kyrkböckerna. Grovt sett handlar det om material fram till 1800-talets slut. En uppskattning ger att ungefär 2/3 av materialet är färdigt.
 
För att använda Genline behöver man bredbandsuppkoppling. Det kostar pengar och det krävs att man bor så att det går att få, men det kan ju användas till mycket mer än att släktforska. Ett abonnemang kostar sedan från 75:- för en dag, till 2690:- för ett helt år.  
 
Man kan fortfarande låna mikrokort från SVAR via biblioteken. Det är varje kommun som avgör vad det skall kosta, men som så mycket annat har det med tiden generellt blivit allt dyrare. Returportot till SVAR skall man ju också betala.  
 
Det finns ytterligare ett sätt om det handlar om enstaka anor, och det är att fråga här på Rötter. Det har på senare år utkommit en rad olika CD-skivor med register som hjälper oss släktforskare. De kostar från runt 400:-/st och de vanligaste är:
Sveriges Dödbok 1947-2003, Sveriges befolkning 1890, Sveriges befolkning 1970 samt skivorna över Stockholms olika stadsdelar runt sekelskiftet 1800-1900. Det finns rubriker här på anbytarforum där man kan fråga om uppgifter från de här skivorna och många fler. Det finns många personer som tjänstvilligt söker på sina skivor och besvarar frågor i mån av sin tid, så länge frågorna är vänligt ställda och det handlar om enstaka släktingar.
 
Bernt Bergkvist

2005-06-17, 10:05
Svar #23

Marianne Solli

Hei Ann-Mari og andre.
 
Huff, det blir jo fryktelig dyrt. Man må kanskje bo i Norge for å få sendinger fra SVAR gratis via bibliotek. Jeg har aldri betalt noe her for disse sendingene, men det er vel ganske spesielt skjønner jeg. Fint for meg i alle fall.

2005-06-17, 21:23
Svar #24

Kerstin Thölix

Hej!
Jag tror att priset var 25 kronor per volym senast jag betalade på biblioteket, om jag inte missminner mig.
 
MVH Kerstin

2005-06-17, 21:29
Svar #25

Kerstin Thölix

Dessutom så när jag började att släktforska så var rullfilmerna från Finland som man bokade på biblioteket grats. Det är de inte längre...
 
MVH kerstin

2005-06-18, 10:58
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Många bibliotek har insett fördelen med Genline. Här i Säffle kostar det 10 kr/timme att sitta och Genlinea. Man hinner ganska långt på en timme.

2005-06-18, 12:31
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Säffles lösning är snarare ett svar på frågan Hur gör man för att inte bli ruinerad av Genline? - för att nu anknyta till diskussionens rubrik. 10 kr/timme är ju billigare än motsvarande abonnemang direkt hos Genline.
 
Men jag förmodar att det knappast är en dålig affär för kommunen heller... Genline-datorn behöver bara vara bokad c:a 10 timmar i veckan, så är Genline-abonnemanget betalt - resten är en ren vinst för kommunen.
 
Det här är den första kommun jag hört talas om som tar betalt för att utnyttja datorn. Tar man betalt för boklån också i Säffle?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-06-18, 16:30
Svar #28

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nej då, boklån är gratis. SVAR-kort kostar 15 kr per volym plus portot på 25 spänn. Som så oftast är det ekonomin som styr. Det finns inte så värst mycket pengar avsatta för släktforskning. Inte ens de mikrokort som stulits kan man ersätta. Så alternativet var inget Genline alls. Men vi har ett fint släktforskarrum, granne med Värmlandsrummet med allt om Värmland.

2005-06-18, 22:03
Svar #29

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Jörgen är egentligen inne på en mycket viktig fråga nämligen, vilka tjänster får våra statliga och kommunala myndigheter egentligen ta betalt för? Jag upplever att allt fler av arkiven och olika statiliga och kommunala myndigheter tar betalt av släktforskare för sådana tjänster som rimligen ligger inom deras myndighetsuppdrag, och som de därmed inte, enligt lag, har rätt att ta betalt för.
 
Var det förresten inte någon ordförande i SSF som anmälde någon för Kyrkhult och fick rätt när det gällde just denna fråga?
 
Vägen har förstås två diken, å andra sidan vill vi naturligtvis inte att våra myndigheter ska avstå från att utveckla sådana betal-tjänster som ligger utanför ramen för deras normala verksamhet och som kan underlätta för oss släktforskare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna