ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-03  (läst 1510 gånger)

2003-03-23, 21:57
läst 1510 gånger

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Varför släktforska om man tycker att det är dyrt? Ingen tvingar en eller hur? Och vilken hobby är gratis? Man väljer ju själv om man vill lägga pengar på en hobby eller inte.  
Det finns ju dessutom flera sätt att hitta uppgifter om man vill släktforska men om man är tvingad att hyra kort från SVAR för att kunna hålla på, då är det väl bara att göra det då eller låta bli.  
Jag förstår liksom inte kritiken mot SVAR och Genline är väl inte ett riktigt bra alternativ än så länge, eftersom inte alla församlingar i Sverige är inscannade.  
Endera får man betala för att hyra kort, tanka bilen eller åka buss där man kan göra det eller på något annat sätt betala för att kunna släktforska. Om man nu ska hålla på med det. Tycker man att det kostar för mycket får man väl pyssla med nåt annat som är billigare.
Det handlar om prioritering.  
Hälsningar/Gunnell

2003-03-24, 10:36
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hallå där Gunnell, så du menar verkligen att man ska avstå från släktforskning om man inte har råd? Det som är så kul, har man väl börjat kan man ju inte bara lägga av. Själv anser jag mig ha råd att släktforska för tillfället, men en vacker dag kanske slantarna sinar, ska jag bara sluta med släktforskning för att det är dyrt...Säger inget om att det ska kosta men det måste ju vara skäligt...
Jag tycker att Ted Rosvall ger en bra synpunkt på det hela den 19 mars 2002 kl.07.58, den om offentlighetsprincipen är en viktig del i det hela. Nej, jag håller inte med dig Gunnell, släktforskning borde väl vara för alla, fattig som rik, ung som gammal.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-03-24, 11:07
Svar #2

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jadu Sari, det finns mycket som borde vara för alla, fattig eller rik, men så är det inte. Varför ska det vara särskilt billigt att släktforska om man jämför med andra hobbies? Det är faktiskt inte särskilt dyrt - handen på hjärtat!  
Om slantarna sinar så kan man lägga forskandet åt sidan ett tag tills ekonomin tillåter det igen - uppgifterna finns ju kvar hela tiden så det är ju ingen hets precis. Så har jag själv gjort i flera omgångar. Ibland har jag hyrt hem läsare och kort, ibland åkt till landsarkivet, någongång till SVAR - allt efter ekonomisk förmåga. Vissa perioder har forskandet legat helt på is.
Det jag menar är att det är inte riktigt befogat att klaga just på kostnaderna för släktforskning, eftersom det är ett val man gör; vilken hobby vill jag lägga mina pengar på?
Det är ju så, att det man verkligen vill hålla på med, det har man råd med eftersom man då kanske prioterar bort något annat som kostar pengar. Eller hur? Vem har råd att röka t ex - men folk gör det ändå; bara ett exempel även om inte det räknas som hobby direkt. :o) (Jag röker inte själv...)
SVAR kan förmodligen inte driva sin verksamhet utan pengar och om vi inte betalar för att hyra mikrokort, så måste ju pengarna komma någon annanstans ifrån.  
 
Hälsningar/Gunnell

2003-03-24, 14:22
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag tycker Gunnell har alldeles rätt. Det som upplevs som gratis är ju egentligen inte det, utan betalas bara på ett annat sätt, som man inte märker så tydligt, vanligen via våra skatter.

2003-03-25, 23:44
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Att läsa romaner, eller deckare för den delen, är väl att betraktas som en hobby, liksom att läsa intressanta böcker i sitt intresseområde. Allt detta håller biblioteken med, alldeles gratis. I vissa fall kan man gå in och läsa sin favoritveckotidning - som ändå finns att köpa i varenda kiosk, liksom dagstidningen, som också kan köpas överallt...
Vad är det då för skillnad mellan tryckta böcker och de som är avfilmade? Jo, att man måste betala för att läsa de som är avfilmade!
Vi har hört det till leda från våra bibliotekarier i vårt bibliotek; släktforskning är ju en hobby, och det ska man betala för. Jasså? Är det någon som på allvar kan påstå att NÅGOT annat man går in i ett bibliotek för är annat än fritidssysselsättning och hobbys?!
Om Gunnels och Elisabeths teorier ska verkställas in absurdum, skulle de kommunala avgiftsfria biblioteken förlora sitt existensberättigande! För till syvende og sidst är det ju som så att alla boklån, oavsett om de är nyttiga eller inte, betalas via vår kommunalskatt.
Det enda rättvisa vore att avgiftsbefria alla lån av böcker, oavsett i vilket syfte de används till.
För min del anser jag dessutom att släktforskning är betydligt mer allmänbildande än att läsa fantasyböcker eller deckare.

2003-03-26, 10:15
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Men Jojje, blandar du inte ihop begreppen litet nu? Att nyttja SVAR:s mikrokort på plats i Ramsele är ju kostnadsfritt, precis som när man går till biblioteket och nyttjar dess böcker. Om man däremot vill fjärrlåna SVAR:s mikrokort är detta nödvändigtvis inte kostnadsfritt, precis som fjärrlån av tryckt litteratur inte nödvändigtvis är kostnadsfria. Visst skulle man kunna tänka sig att taga bort avgifterna och låta allt finansieras via skatteuttag, men vari ligger det rimliga, att personer, som inte är intresserade av släktforskning, skall finansiera släktforskningen? Jag kan förvisso utan reservationer ansluta mig till ditt argument, att släktforskning är betydligt mer allmänbildande än att läsa fantasyböcker eller deckare, vilket skulle kunna motivera en skattefinansiering av fjärrlånen av mikrokort, men en sådan åtgärd garanterar å andra sidan inte, att allmänbildningen skulle öka (d.v.s. att fler skulle börja släktforska). Frågan är alltså inte helt oproblematisk.
 
Tills vidare ansluter jag mig därmed till Gunnel och Elisabeth.

2003-03-26, 16:30
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Från politiskt håll talas det ständigt om att arkiven ska göras mer tillgängliga för allmänheten. SVAR:s verksamhet är ett sätt. Men för att de vackra orden ska bli verklighet så måste villkoren vara desamma för dem som anlitar SVAR som för dem som besöker arkiven på plats - d.v.s. det som är avgiftsfritt på riks- och landsarkiv ska också vara avgiftsfritt hos SVAR (som faktiskt är en del av Riksarkivet).
 
Om man vill ha egna mikrokort eller fotokopior så får man naturligtvis köpa dessa, men varför ska SVAR tjäna pengar på att vi lånar mikrokort? Man betalar ingen avgift för att vaktmästaren bär in lånade volymer till bordet i forskarsalen när man besöker ett arkiv - varför ska man då betala en avgift för att SVAR:s personal plockar fram de beställda korten ur lådorna och postar dem? Varför ska man betala mer än portot?
 
Man ska alltså inte jämföra en forskares kostnader för att låna från SVAR med samme forskares kostnader för en lång resa till landsarkivet - man ska jämföra med kostnaden för dem som bor så nära arkiven att de inte har någon lång resväg. Öka tillgängligheten...
 
Jojjes jämförelse mellan filmade och ofilmade böcker är helt korrekt. Tänk er att någon har skrivit av t.ex en dombok och givit ut den. Den boken kan då kostnadsfritt fjärrlånas till vilket bibliotek som helst - men vill man låna mikrokort av originalet via samma bibliotek så får man betala en avgift för det.
 
Biblioteken är inte gratis att driva - men de är avgiftsfria. Alla bibliotek har en överenskommelse om att inte ta betalt av varandra vid fjärrlån - det gäller även utlandslån. Får låntagaren betala något så är det normalt bara portot för meddelandet man får hem när boken har kommit.
 
För SVAR är det annorlunda därför att riksdagen har bestämt att verksamheten ska vara affärsdrivande - vilket är en helt befängd id? eftersom det de lånar ut är kopior av allmänna handlingar som vi har grundlagsfäst rätt att ta del av avgiftsfritt (enligt Tryckfrihetsförordningens 2 kapitel).
 
Det här är alltså inte en fråga om vem som ska betala hobbyn släktforskning eller hobbyn ridning eller någon annan hobby - det är en grundlagsfråga! Och det gäller oavsett vilken typ av handlingar vi vill läsa och oavsett syftet. Kyrkoböcker eller regeringsprotokoll, hobby eller yrke, släktforskning eller akademisk avhandling eller en medborgare som utnyttjar sin demokratiska rätt att läsa myndighetshandlingar - vi har alla rätt att avgiftsfritt ta del av allmänna handlingar!
 
Det enda rimliga är att låta SVAR bli en del av bibliotekens fjärrlånesystem! Läs mer om det förslaget här: www.nog.nu/arkivpol.html. Där finns också samtliga riksdagspartiers syn på denna och andra arkivpolitiska frågor.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-26, 18:48
Svar #7

Stefan Lejon

För min del betalar jag gärna, då korten kommer
hem till brevlådan efter en veckas tid. Alter-
nativet ni talar om är att det borde vara gratis,
men är ni då också villiga att vänta några månader på att just era kort skall vara lediga?
För vad händer när något blir gratis? Just det,
då vill alla ha det, antingen vi behöver det
eller ej. Visst kunde man begränsa det så att
man bara får ha 10 eller 20 kuvert hemma åt
gången, men det skulle knappast fungera. Gå in
på ditt bibliotek och fråga efter Tina Nordströms
kokbok, eller något annat som är på modet, så
får du besked att den är bokad en tid framöver.
Jämförelsen är inte helt relevant (Vilka för-
samlingar är på modet?), men det skulle säkert
ställa till det för många. Däremot skulle det
vara tacksamt med någon form av rabatt, antingen
om man beställer många kuvert, eller om man under
en viss period, i omgångar,  har beställt ett
visst antal (jfr. Apotekets maxtaxa).

2003-03-26, 19:46
Svar #8

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Till Jörgen
Hur kan du säga så katigoriskt att fjärrlån av böcker är gratis? Även detta är en komunalpolitisk fråga, i vår kommun Strömsund kostar det 20:-/bok med fjärrlån och 20:- för en beställning av microkort oavsätt hur många volymer man beställer. Jag antar att det ser olika ut över landet. Jag tycker att man borde arbeta för en maxtaxa både när det gäller microkort och fjärrlån.
När det gäller avstånd till Svar så är jag fullt medveten om att det sticker många i ögonen att det ligger så ocentralt d.v.s nästan mitt i Sverige. Själv har jag ju bara 20 mil dit så jag kan ju räkna mig till den gynnade gruppen norrlänningar som har möjlighet att besöka det ofta. Men å andra sidan har jag mycket långt till landsarkiven och måste därför lägga ner pengar på att få handlingar därifrån istället. För 90-180:- som oftast en ganska enkel förfrågan kostar mig kan man ju låna ganska många microkort. Men jag betalar utan att klaga, eftersom jag tycker det är ganska fantastiskt att jag kan bo på den vackra plats jag gör långt borta från alla centralorter och hem i min brevlåda få det matrial jag behöver för att kunna syssla med det roligast jag vet nämligen släktforskning

2003-03-26, 20:59
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Tack Jörgen för ditt välformulerade svar, som jag instämmer i till fullo, arkiven borde vara tillgängliga för alla mot endast portokostnad. Bra förslag det där med bibliotekens fjärrlånesystem. Måste få fråga dig Jörgen, är det redan avgjort i riksdagen, att SVAR ska få fortsätta i den stilen de gör nu, med deras höga avgifter? Tråkigt i sådana fall.  
Har jag drömt eller? För jag inbillar mig ha läst någonstanns att SVAR ska börja publicera övriga böcker(typ domböcker m.m.)på nätet, som inte Genline publicerar, för att inte konkurera mot varandra.  
 
Mvh Sari

2003-03-26, 22:23
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stefan!
 
Redan nu anpassar SVAR tillgången till efterfrågan. Är en populär volym slut på lagret, så gör man nya kopior.
 
Bodil!
 
Jag skrev att låntagaren normalt bara behöver betala portot för meddelandet man får hem när den fjärrlånade boken har kommit. Jag använde alltså ordet normalt, men portot verkar onormalt dyrt i Strömsund...
 
Biblioteken tar inte betalt av varandra vid fjärrlån, och det är poängen med den jämförelsen - men däremot tar SVAR betalt av biblioteken, som sedan väljer hur mycket de ska ta betalt av låntagarna.
 
Själv bor jag också på en vackrer plats långt bort från alla centralorter (rätt långt bort i alla fall, 14 mil från Göteborg och 18 från Oslo - Stockholm, var ligger det?) - och hem i min brevlåda kommer mikrokort till en kostnad av 0 kr per volym (om det inte är ändrat sedan sist). Jag klagar alltså inte för egen del - det är som sagt en grundlagsfråga.
 
Dessutom är ju själva tanken bakom den ökade tillgängligheten till arkiven (med hjälp av t.ex. SVAR) att man ska kunna bo långt bort från arkiven utan att få extra kostnader jämfört med dem som bor nästgårds. Men med nuvarande taxepolitik så gäller denna ökade tillgänglighet bara dem som har tillräckligt många pengar tillgängliga...
 
Sari!
 
Att SVAR ska vara avgiftsfinansierat är ett gammalt riksdagsbeslut sedan SVAR blev en del av Riksarkivet. Det ska NOG mycket till för att få våra damer och herrar politiker (i varje fall en majoritet av dem) att ändra på det.
 
Anledningen till att det över huvud taget finns ett Genline är att Riksarkivet/SVAR tog så lång tid på sig att komma igång med skanning/digitalisering av kyrkoböckerna att Genline hann först. Nu har SVAR i alla fall fått sin Digitala Forskarsal (www.forskarsalen.ra.se), men Släktforskarförbundet protesterade våldsamt mot att SVAR tänkte börja att publicera kyrkoböcker och konkurrera med Genline - man hotade t.o.m. med Konkurrensverket!
 
Det är klart att det bästa för släkt- och hembygdsforskare är att det så snabbt som möjligt kommer ut så många olika typer av handlingar som möjligt; då är det naturligtvis ingen god idé att börja med något som redan finns på nätet. Men Genline har ju bara ett fåtal län än så länge, och det allra bästa vore naturligtvis om SVAR anlitade Genline för själva skanningen av kyrkoböckerna (medan SVAR själva skannade annat material) och sedan publicerade allt i SVAR:s regi - det är ju trots allt allmänna handlingar som förvaras i Riks- och landsarkiv. Men Genline kanske inte är intresserade av ett sådant samarbete i stället för konkurrens, när man inte kan suga ut det göttaste själva?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-26, 23:14
Svar #11

Essan Gradhman

Jörgen!
Du har skrivit ett bra, och i mitt tycke, genomtänkt inlägg! Jag håller helt och fullt med dig!
I början var också mikrokorten gratislån, men allt eftersom efterfrågan blev större ökade också priset.  
Angående Genline tycker jag det var fel av förbundet att hindra SVAR att konkurrera med Genline. I en konkurrenssituation kanske vi fått chans till bättre och billigare filmningar. Och slippa alla dessa felaktigheter som nu Genline presenterar, eller rättare sagt allt detta som Genline missar. Saknade husförhör, födelseböcker o s v.
mvh
Essan G

2003-03-27, 11:16
Svar #12

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag tycker Stefan har alldeles rätt. Den service man får från SVAR, med korta leveranstider är värd att betala för.  
 
Vad gäller diskussionen om vår grundlagsskyddade rätt att ta del av offentliga handlingar vore det intressant om någon jurist av facket kunde reda ut begreppen. Jag uppfattar att rätten gäller att ta del av handlingarna på ort och ställe där de förvaras (och då finns förmodligen undantag för sköra dyrbarheter som gamla kyrkböcker). Av statliga myndigheter kan man dessutom kräva 10 sidor kopior gratis!
 
At beställa kopior från SVAR är en helt annan sak, och vad det rimligen bör kosta har ju debatterats vältaligt här ovan, men någon rättighet är det knappast frågan om?

2003-03-27, 12:49
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Tryckfrihetsförordningens (TF) 2 kapitel regleras den s.k. offentlighetsprincipen. Enligt denna är även foton att betrakta som handlingar i lagens mening, och en handling är allmän om den har upprättats hos eller inkommit till en myndighet och också förvaras där. Om handlingen är en kopia eller ett original spelar ingen roll. Detta betyder att SVAR:s mikrokort är att betrakta som allmänna handlingar när de förvaras hos Riks- och landsarkiv, t.ex. hos SVAR i Ramsele.
 
Alla allmänna handlingar är offentliga om de inte i enlighet med sekretesslagen har helt eller delvis sekretessbelagts. Och alla ej sekretessbelagda allmänna handlingar har vi rätt att ta del av utan avgift. Det är riktigt att det i TF sägs att denna rätt gäller på stället (alltså t.ex. i SVAR:s forskarsal i Ramsele) - men...
 
När politiker av alla kulörer hela tiden talar om att öka tillgängligheten till arkiven (t.ex. via SVAR), så måste naturligtvis det betyda att de medborgare som p.g.a. långa avstånd eller andra orsaker inte har möjlighet att utnyttja sin grundlagsfästa rätt att ta del av dessa allmänna handlingar på stället, d.v.s. i arkiven, i stället får ta del av dem via SVAR (eller Arkion) till samma kostnad, d.v.s. utan avgift.
 
I annat fall är allt tal om att öka tillgängligheten bara tomma politiska festtal, och den grundlagsfästa rätten att utan avgift ta del av allmänna handlingar är bara något som gäller de medborgare som har möjlighet att besöka arkiven. Och de som inte har möjlighet att besöka arkiven måste ha en tillräckligt stor plånbok för att ha råd med avgifterna.
 
Det är skam, det är fläck på Sveriges ban?r,
Att medborgarrätt heter pengar.
(Heidenstam)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-27, 21:24
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Utan att ha hunnit ta del av alla inlägg i denna diskussion vill jag framföra följande svar till Michael Lehman:
Jag blandar inte ihop några begrepp, möjligtvis gör du det! När ett bibliotek lånar in en bok på fjärrlån betalar man en viss summa, det är ju det vanliga. Men den summan ska bara motsvara portokostnaderna! Inte behöver du bekosta returen tillbaks till det ursprungliga biblioteket! Dessutom är servicen ofta överlägsen den som gäller mikrokort, eftersom man t.ex. utan extra kostnader lånar in böcker från utlandet om de inte finns i Sverige.
Man kan dessutom fråga sig vilket som skattebetalarna helst borde bekosta, att ordinära vecko- och månadstidningar köps in av biblioteken, att de vanligaste deckarna - som man kan köpa i pocketformat för en femtilapp - köps in i ett antal låneexemplar, eller att man tillhandahåller historiska handlingar för amatörforskare på ett vettigt och billigt sätt. Egentligen borde SVAR ha gjort sig samma jobb som Genline, och lagt ut kyrkböckerna på nätet - fast GRATIS! Vår historia är nämligen en gemensam angelägenhet som mycket väl kan skattefinansieras. Vi släktforskare kommer till stor nytta så tillvida att vi (förhoppningsvis) gör alla dessa obegripliga fakta tillgängliga för gemene man. Ett arbete som är värt mycket mer än vad det skulle kosta staten att genomföra det jag nämner här ovan.

2003-04-01, 11:49
Svar #15

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Jojje,
 
Med ditt resonemang här ovan kan alla kräva att få just sina intressen (släktforskning, matlagningskurser, thai-boxning, skateboardåkning, opera, etc) skattesubventionerade. Varför skall just ditt intresse väga tyngre än andras - med vilken rätt begär du att andra skall bekosta ditt intresse?
 
Visst kan du tala om vår historia som en gemensam angelägenhet - och den som vill ha stora idrottsanläggningar talar om folkhälsa som gemensam angelägenhet....
 
För övrigt så är ju redan arkivväsendet bekostat via skattsedeln, så (rent ut sagt): vad gnäller du för?

2003-04-01, 17:45
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag vet inte hur mycket du känner till om andra intressen, Johan, men som kommunpolitiker kan jag försäkra dig att idrotten subventioneras mer än allt annat! Du kan väl inte mena att du inte känner till att skateboardåkarna, thai-boxarna och inte minst operan är kraftigt subventionerade av offentliga bidrag från både stat, landsting och kommun?! Utan bidragen skulle 95% av all ideell rörelse avstanna helt.
Släktforskningen är en av de mycket få verksamheterna i min kommun som inte får ett öre i bidrag.
Jag föreslår att du i fortsättningen är lika källkritisk i din argumentation som jag förmodar att du är i din släktforskning!

2003-04-01, 21:23
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
För er som vill veta mer och bli mer insatta om Riksarkivet och därigenom SVARs verksamhet kan gå in på sidanRiksarkivet, Mål och uppgifter där hittade jag den här texten under Arkiv för alla-nu och i framtiden(SOU:2002:78). Om Arkivutredningen.

 
Mvh Sari

2003-04-01, 22:30
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Johans sista mening är minst sagt märklig: För övrigt så är ju redan arkivväsendet bekostat via skattsedeln, så (rent ut sagt): vad gnäller du för?
 
Det borde rimligen vara klart för alla som har följt den här diskussionen att gnället gäller den del av det statliga arkivväsendet som inte är betalt via skattsedeln, nämligen SVAR:s avgiftsfinansierade utlåning (eller uthyrning som det egentligen borde kallas)!
 
Texten som Sari har klippt från arkivutredningen kan knappast tolkas på annat sätt än att SVAR inte anses kunna fortsätta med avgifter på mikrokortslånen, då arkiven bara ska få ta betalt då det handlar om tjänster som går utöver att tillhandahålla allmänna handlingar - och tillhandahåller allmänna handlingar är ju just det SVAR gör. Inte heller borde arkiven kunna fortsätta att ta betalt för enkla förfrågningar, då det är sådana tjänster som kan anses ingå myndigheters serviceskyldighet enligt förvaltningslagen.
 
Men detta är ju bara ett utredningsförslag - och därmed långt, mycket långt ännu från ett riksdagsbeslut.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-02, 11:46
Svar #19

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Håhåjaja....
 
Jag är fullt medveten om att idrotten är mycket subventionerad, men jag påstod ingenstans i mitt inlägg att den borde vara det. Att göra ett fel (tvinga andra att bekosta något de inte vill betala för, exempelvis idrott) rättfärdigar inte ett annat, det rättfärdigar endast att avskaffa det första felet (m.a.o. sluta subventionera idrotten).
 
Om ni vill ha en mer ideologisk/filosofisk diskussion än denna föreslår jag att vi uppletar något annat forum.

2003-04-02, 16:52
Svar #20

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Nog tycker jag att finns viktigare saker idag att lägga statliga medel på än finansiering av utlåning/hyrning av mikrokort för släktforskare. Men den diskussionen passar nog inte att tas upp här - den är mer åt det politiska hållet!
 
Jag har svårt att tro att någon blir ruinerad av att hyra mikrokort från SVAR, vilket rubriken faktiskt är.
 
Hälsningar/Gunnell

2003-04-02, 17:29
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Gunnel och Johan!
 
Nu passar det minsann att tycka att diskussionen inte passar här. Jag tolkar det som om att diskussionen inte passar er! För det är inte vi som har lett in den på sidosår, utan ni (rökning, opera, idrott, thai-boxning, m.m.)!
Jag anser att denna diskussion är mycket viktig, eftersom det rör principerna för vad våra folkvalda politiker prioriterar för verksamheter. För min del tror jag att släktforskning inte är prioriterat för att gruppen släktforskare är för liten och ointressant i deras ögon. Skulle vi vara fler, skulle man genast falla undan för våra argument, eftersom det är gökungesyndromet som bestämmer vad i samhället som gynnas av stat och kommun, alltså gäller det att gapa störst och skrika mest (och helst knuffa ut de andra ungarna från boet)!

2003-04-02, 17:37
Svar #22

Roger Johansson

Hej!
 
Allvarligt talat...menar du Jojje (t.ex, det finns flera) att av alla uppgifter Staten utger bidrag till så skulle gratis lån av mikrokort för släktforskning vara ett av de mer prioriterade?
 
I så fall lever inte du och jag i samma verklighet.
 
Mvh
/Roger

2003-04-02, 17:52
Svar #23

K Johansson

Hej
Tror att det kan vara lönsamt att KÖPA korten om det nu inte är så där grymt många. Om man vill säga har tur och det mesta finns i ett fåtal församlingar
Har upptäckt att det kanske inte räcker med att låna korten bara EN gång. Det kan bli ett flertal gånger. Och då kan köpa vara ett val.  
 
Kjelle

2003-04-02, 18:38
Svar #24

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Okej, jag tänkte att kanske det blir lite överdrivet och spårar ur men jag kan gärna förklara mig lite mer.
Jag ska först berätta att jag är arbetslös sen 1? år och är ute på åtgärd som det heter. Varje dag så ser jag människor som kämpar för att hitta jobb eller åtminstone en praktikplats men eftersom de arbetslösas skara ökar hela tiden så blir det svårare och svårare. Dessutom så hårdnar reglerna för oss; senaste spiken i kistan hörde jag idag och det är att möjligheten att arbeta deltid och stämpla upp till heltid försvinner vid halvårsskiftet!  
Dessutom går människor sjukskrivna av olika anledningar och senaste beskedet för dem är att nu ska minsann sjukpenningen bli lägre, nämligen 72 % av lönen.  
Där jag är skrivs människor ut nu på löpande band därför att AF inte har pengar att låta oss gå på aktivitetsstöd, utan A-kassorna får betala ut 300 nya dagar rätt upp och ner. Vilket i sin tur betyder att när dessa dagar är slut så MÅSTE man hitta ett jobb som varar minst 6 månader, eller så MÅSTE AF gå in med aktivitetsgaranti. Det här gäller människor som gått arbetslösa en längre tid.
För att inte prata om alla indragningar inom vården och omsorgen och jag vet inte vad!
Tycker någon att det är konstigt att jag tycker att det är ett löjligt prioriterintskrav att man ska kunna låna/hyra mikorkort gratis från SVAR och att vi skattebetalare ska bekosta det, därför att en del av befolkningen ska ha det höga nöjet att släktforska och detta helst då gratis? Jag är själv inbiten släktforskare som hållit på i över 10 år men det skulle aldrig falla mig in att komma på tanken att Sveriges befolkning ska bekosta mitt nöje genom dylika subventioner.  
Ni som kräver detta så bestämt kan inte ha särkilt stora bekymmer här i livet!
 
Hälsningar/Gunnell

2003-04-02, 19:55
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det behöver tydligen upprepas: Det är ointressant om de allmänna handlingarna på SVAR:s mikrokort är kyrkoböcker eller något annat. Lika ointressant är det om syftet med lånet är släktforskning eller inte.
 
Detta är nämligen inte en fråga om att bekosta någons nöje, utan en fråga om medborgerliga rättigheter - likhet inför lagen! Vi har grundlagsfäst rätt att del av allmänna handligar utan avgift - oavsett typ av handlingar och oavsett syftet. Varför ska den rätten då bara gälla dem som bor nära ett arkiv?
 
Eller omvänt: Om det nu är fel med avgiftsfria lån hos SVAR, varför är det då inte lika fel att subventionera släktforskningen genom avgiftsfria lån på arkiven? Varför är det bara de som inte kan besöka arkiven som ska betala avgifter? Det skulle det vara intressant att höra skattepolitikerna svara på!
 
F.ö. bör man inte uttala sig om andras bekymmer här i livet när man inte har en aning om dem!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-04-02, 19:56
Svar #26

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Man kan inte jämföra mikrokort med vård och omsorg, arbetslöshetsåtgärder, skola eller någon annan samhällsbärande verksamhet. I varje sådan jämförelse hamnar kultur- och fritidsintressena i underläge.  
 
Om jämförelser skall göras måste det ske inom respektive sektor. Det är endast där de är relevanta. M.a.o. om det finns X antal kronor till arkivverksamheten i Sverige, hur prioriterar man så att tillgängligheten (och grundlagen) på bästa sätt kan tillgodoses. Det är här vi släktforskare kan och bör vara med och påverka.
 
Man kan dock kosta på sig ett konstaterande: Aktiva och engagerade människor håller sig friskare och kryare än passiva och oengagerade. Och det finns få verksamheter som så förmår engagera människor som just släktforskning. Jag vågar en slant på att vår förnämliga hobby, som inte kostar skattebetalarna några stora pengar, faktiskt också SPARAR pengar åt staten, i form av lägre vårdkostnader.  
 
Och om släktforskningen kan rädda en enda ungdom på glid, till ett bättre och sundare liv, då sparar staten miljonbelopp.
 
Något att ta med i beräkningen...
 
Mvh
Ted Rosvall

2003-04-02, 20:36
Svar #27

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Håller fullständigt med Jörgen och Ted. Och vad är det mer för allmäna handlingar i framtiden som blir avgiftsbelagda, det är ju okej för SVAR att ta betalt för allmäna handlingar så varför ska inte andra kan man ju då börja fråga sig(kanske finns det redan andra som tar betalt). Nej, jag tycker det är absurt att Svenska Staten har gått med på detta. Man kan ju alltid hoppas på att Arkivutredningen och ger resultat, den inlämnades tydligen under 2002-09-30 till regeringen.
 
För övrigt skulle jag själv kunna tänka mig att lägga dom SVARpenningarna på, böcker(sockenbeskrivningar,uppslagsverk m.m), att stödja något släktforskarförbund eller köpa något annat material, som för min forskning framåt och djupare.
Tycker självklart att vi får tycka olika, men jag för min del blir urförbannad ju mer jag tänker på det...:~)
 
Nä, nu ska jag fortsätta min forskning...fast utan att använda SVAR för tillfället.  
 
Med vänlig hälsning Sari

2003-04-03, 11:12
Svar #28

Stefan Lejon

Många märkliga jämförelser här. Jag skulle glade-
ligen betala dubbelt upp om pengarna då gick till
att subventionera barn/ungdomars idrottsutövande.
I mina ögon är detta så ofantligt mycket
viktigare än att vuxna människor ska finna sina
rötter. För övrigt kan ni ,som vill, snart vända
SVAR ryggen, då Genlines utbud ökar i snabb takt.

2003-04-03, 11:41
Svar #29

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ja, SVAR är ett problem, men mer subventioner är inte svaret. Mer konkurrens (t. ex. Genline) är en bättre lösning.  
 
För övrigt är många s.k. medborgerliga rättigheter alls icke objektiva eller gudagivna, utan resultat av mer eller mindre godtyckliga riksdagsbeslut. Att någonting har definierats som en medborgerlig rättighet behöver inte innebära att det de facto är en rättighet - politiskt/ideologiskt förstår jag inte, varför jag skall ha rätt att kräva att min fullständigt ointresserade granne skall vara tvungen att bekosta mitt fritidsintresse (och för den som vill göra den jämförelsen - nej, jag anser det inte självklart att det skall finnas offentliga bibliotek som tillhandahåller avgiftsfria boklån heller).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna