ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-23  (läst 1773 gånger)

2002-03-11, 22:06
läst 1773 gånger

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Jag forskar just nu på Växjö under sent 1800-tal och det verkar som om jag skulle behöva beställa åtskilliga kort fr SVAR. (ca 50 st per årtalsgrupp)
Jag vet ju inte bostadskvarter eller dyl.
Är efterlysning i detta forum enda möjligheten?
MVH
Birgitta Björnberg

2002-03-11, 22:42
Svar #1

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil

2002-03-12, 11:31
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Birgitta!
Ring SVAR och säg som det är. De måste inse att vanliga släktforskare inte har råd att beställa källor som är uppdelade på flera mikrokort (exempelvis stadsförsamlingarnas förhörsböcker och personförteckningar). De måste inse att i vissa fall måste de ge rabatter på källor av samma volymserier och näraliggande år. Samma förhållande som du anger gäller för domboksmaterial. Vad SVAR tänker om sin verksamhet rent marknadsmässigt i förhållande till sin status som arkivinstitution övergår mitt förstånd emellanåt. De kan inte vinna några kunder i längden om de motarbetar dessa med konstigheter och den prispolicy de har hittintills.
Ett annat alternativ är att du köper mikrofilmerna (kostnad ca 330 kr per styck), vari du får betydligt mer volymer för pengarna än vad du får om du inskaffar mikrofich?n.  
 
mvh
Niclas Rosenbalck

2002-03-16, 09:38
Svar #3

A. Sandin

Jag är en novis inom området och vet inte om jag svamlar, ursäkta inlägget i sådana fall, men jag själv lånar microfishkort genom biblioteket och där betalar jag bara 20 kr/sänding. Och då kan det röra sig om 25 luntor/sänding. Tyvärr vet jag inte om det finns en begränsning hur många kort man kan beställa per gång.
 
Hoppas att det ordnar sig!
A.Sandin

2002-03-16, 20:03
Svar #4

Roger Eriksson

Vilket bibliotek är det som är så generöst?
 
Mvh
Roger Eriksson

2002-03-17, 08:48
Svar #5

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
När det gäller bibliotekens avgifter för lån så är ju det upp till varje kommun att bestämma avgiften. Om jag förstått saken rätt jobbar man här innom förbundet för en maxtaxa eller har jag missuppfattat saken?  
Själv bor jag i Strömsunds kommun och vi betalar 20:- för tio volymer.
Bodil

2002-03-18, 15:24
Svar #6

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Oj oj! Ja DÅ kan man ju forska!
Jag bor i Söderhamn, och här kostar det 15:-/volym, och när jag ringde ner till biblioteket och kollade priset (Det var länge sedan jag beställde, för jag har inte råd), så svarade bibliotekschefen att det var en förlust för biblioteket, eftersom det egentligen kostar 17:-/volym.  
 
Konstigt att det kan skilja så mycket mellan kommunerna... Måste man kanske flytta härifrån för att ha råd att forska???  
Åååååhhhh, vad avundsjuk jag blir på er som kan beställa mycket utan att bli ruinerad!

2002-03-18, 21:14
Svar #7

Barbro Östholm (Barbro)

Kan ju trösta Elenor med att i Vänersborg kostar det 20:-/volym.

2002-03-19, 07:58
Svar #8

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Sveriges Släkforskarförbund har vid flera tillfällen påtalat de orättvisor som uppkommer p.g.a. SVARs prispolicy och upplägg av sin uthyrningsverksamhet. I och med att varje kommun är suverän när det gäller att ta ut avgifter går det inte att ha en enhetlig taxa över hela landet. En sådan maxtaxa skulle innebära ett intrång i det kommunala självbestämmandet.
 
Konsekvenserna är oerhörda. Hyreskostnadern kan skilja 25:- per volym (kuvert) beroende på vilken kommun man bor i. Detta återspeglar sig givetvis i statistiken över utlån. Där det är dyrt forskas det lite, och särskilt lite bland ungdomar, pensionärer och småbarnsföräldrar med begränsad ekonomi. Vill vi ha det så här?
 
Förbundet har informerat regeringens arkivutredare Kari Marklund om dessa olyckliga konsekvenser, och vi får hoppas att rättviseaspekten finns med i utredningen, som kommer sista veckan i maj.
 
Förbundet har också informerat Kulturminister Marita Ulvskog om detta problem (se mitt veckobrev under Förbunds-Rötter) vid vår uppvaktning för några veckor sedan. Kulturministern menade att det var många avgifter som är olika i olika kommuner, avgifter för äldrevård, musikskola, dagis o.s.v. Liknelsen haltar dock så till vida att dessa uppgifter är genuint kommunala, medan arkivväsendet är en genuint statlig verksamhet. Bekostad med statliga pengar. Därför bör eventuella avgifter också vara lika över hela landet.
 
Fast egentligen borde tillgängligheten, som faktiskt är en del av offentlighetsprincipen, vara helt gratis. Den nya tekniken med originalhandlingar via internet kanske är lösningen. Kyrkoböcker på nätet är förmodligen framtiden för oss släktforskare.
 
SVAR borde handla om att på bästa sätt tillgängliggöra arkivhandlingar och visst har mikrokorten inneburit en oerhörd förbättring och en förutsättning för släktforskningens exempellösa frammarsch. Tyvärr tycks dock SVARs koncept mera handla om att fixa fram arbetstillfällen i Norrland än om att främja tillgänglighet och rättvisa.
 
Ted Rosvall
Förbundsordförande

2002-03-19, 09:48
Svar #9

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Ted
Inte kan du väl på allvar mena, att SVAR har så mycket personal?  
För närvarande tar det 14 dagar från beställning till man får korten, på tok för lång tid.
Nybro tar 16:- volymen, för dyrt tycker jag.
Genline är ett alternativ, men de är hutlöst dyra med tanke på hur lite som är färdigt ännu.
Hälsningar Janet

2002-03-19, 10:21
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
16 kronor volymen är väl inte så dyrt. I Stockholm kostar det 25 kronor på biblioteket, där bibliotekets enda insats är att skicka ett av kunden själv ifyllt fax till SVAR. Korten skickas direkt hem till kunden, och kunden skickar själv korten i retur. SVAR själva tar 20 kronor vid beställning via tex Internet.

2002-03-19, 11:24
Svar #11

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Janet
Hutlöst dyrt är ett relativt begrepp.
För den som forskar i t.ex. Östergötlands län finns nu det mesta tillgängligt på nätet. Är man bosatt i Luleå eller Malmö och har sina förfäder i Östergötland, så skall Genlines pris (1995:- för medlemmar inom Släktforskarrörelsen) jämföras med vad det kostar att resa till Vadstena, ligga över på hotell/vandrarhem o.s.v. Man kan också jämföra med vad det skulle kosta att beställa SVAR-kuvet för 16:-, eller 20:- eller 25:- styck plus returporto. Försök att följa en dräng eller piga eller en statarfamilj ut och in i de Östgötska församlingarna tills de fastnar...
Då förslår hundra kuvert inte så värst långt.
 
För den som har alla sina förfäder i Östergötland är det ointressant om ett eller flera län i Norrland eller i Skåne tillkommer. Det är ju först när ens egna län blir tillgängliga som man ansluter sig till Genline. I det avtal förbundet har slutit med företaget ingår därför som en princip, att priset skall vara detsamma hela tiden, inte höjas för vart län som tillkommer. En prisgaranti som håller i tre år, till att börja med.
 
Men visst, 1995:- är mycket pengar.
Som sådana kan de också jämföras med medlemskap i golfklubbar eller med semesterresor, restaurangbesök och vad man nu väljer att ha för sig på sin fritid. Riktigt relevant är dock inte denna liknelse, eftersom vi också har en offentlighetsprincip att värna om. Jag upprepar; De gamla kyrkoböckerna borde vara fritt tillgängliga för alla, oavsett plånbok, men eftersom Riksarkivet och SVAR inte lever upp till denna egentligen grundlagsskyddade princip, får släktforskarrörelsen se sig om efter alternativ. Kyrkoböcker på nätet är ett sådant alternativ, dessutom ett modernt och praktiskt sådant.
 
Ted Rosvall

2002-03-19, 14:26
Svar #12

Håkan Andersson

Hej Ted
 
Till de här 1995:- så skall kostnaden för uppkoppling mot internet läggas och när man släktforskar har tiden en tendens att liksom rinna iväg. Kanske den verkliga kostnaden hamnar på det dubbla. Kan kanske jämföras med returportot av korten. Själv känner jag att Genline är mer för dem som är storkonsumenter av kort.
 
Hälsningar Håkan

2002-03-19, 15:32
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Håkan!
Det är riktigt att uppkopplingstiden tillkommer.
För den som har bredband innebär ju detta ofta ingen merkostnad. Man har sitt internetabonnemang med obegränsad tillgång till ett fast pris. För den som sitter med modem är situationen en annan, det är riktigt. Kan man styra sitt forskande till kvällar, nätter och helger så brukar dock inte kostnaden vara så dramatisk.
Mvh
TED

2002-03-19, 18:50
Svar #14

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Hej på er alla
 
Jag släktforskar inte så hemskt mycket tycker jag, men jag räknade ut vad det kostade mej att beställa kort från SVAR gentemot Genline och konstaterade att när jag beställt kort från svar under 6 månader var jag uppe i samma pris som Genline tar för 1 år. (Gick med tidigare när det var billigare) fördelen med Genline är också att man behöver inte sitta och lusläsa hela volymen för att inte missa något och kanske behöva låna den en gång till, utan hittar man t. ex ett barn i ett husförhör är det bara att gå till födelseboken med en gång och kolla födelsen.
Det går numera även att göra texten ljusare om det är väldigt mörka sidor. Sedan förstorar jag texten och skriver ut sidorna direkt från internet.
Jag kör via modem så jag är aldrig ute på dagarna utan bara efter kl 18 på vardagarna samt helger. Kostnaden blir ungefär som returportot till SVAR.

2002-03-19, 19:30
Svar #15

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Till detta kan tilläggas att den grupp jag själv tillhör, d.v.s. de som inte bor i Sverige, är Genline enda praktiska lösningen eftersom skickande av kort utomlands både blir dyrt och opraktiskt.
 
Jag tycker dessutom Genline fungerar utmärkt, särskilt efter sista förändringen av fjärrkontrollen.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-03-20, 12:12
Svar #16

Göran Johansson

Mina erfarenheter av Genline efter någon veckas prov är mycket positiva. Problemet är att de källor som intresserar mig mest - domböcker, landskapshandlingar m.fl - finns hos SVAR. Vägen via SVAR blir inte bara dyr utan också synnerligen krånglig. Ett evigt beställande och returnerande av volymer med ett fåtal mikrokort i varje - inte så sällan ett enda!

2002-03-20, 22:13
Svar #17

Essan Gradhman

Säkert är Genline en positiv erfarenhet, men för den skull behöver man väl inte klassa ner SVAR.  
Volymer skrivs det,  med ett fåtal mikrokort i varje....!!!
De domböcker jag har beställt har alla haft över 10 kort....  
Jag har använt mig av SVAR:s mikrokort sedan 1988, från det att det första länet blev klart. Både kyrkböcker, domböcker och annat.  
EN ENDA GÅNG har jag fått en volym med endast ett kort, så jag tycker det är fel att klassa ner SVAR på det här viset. Vi har haft stor nytta av SVAR i vår hobby.
Essan G

2002-03-21, 08:56
Svar #18

Göran Johansson

SVAR lär gå med förlust. Enligt ekonomiansvarig på Riksarkivet i Stockholm var underskottet på verksamheten förra året 1,5 miljoner kronor om jag inte minns fel. Orsaken lär i första hand vara att det är dyrt att förpacka, sända ut fakturor, krav och dylikt.  
 
Ett exempel från Kalmar visar att SVAR lyckats skapa 40 volymer av stadens domböcker för en period av 40 år - dvs en volym per år (40 år rymdes tidigare på 5 mikrofilmer). Jag har beklagligtvis tvingats avstå från lån eftersom kostnaden för mig skulle bli 800 kronor vid privatlån eller 640 kronor via bibliotek (med risk för ytterligare 640-800 kronor vid omlån).  
 
Frågan är nu om jag ska sprida kostnaderna och istället låna 3 volymer vid 14 olika tillfallen. SVAR i Ramsele måste då läsa beställningar, ta fram, paketera, fakturera, packa upp och registrera hela 14 gånger! Om jag istället hade försökt få in fler år per volym så hade hela denna oerhört kostsamma administrativa process kunnat begränsas till ett tillfälle!  
 
Samma besvär drabbar också mig som låntagare - 14 gånger till posten, mängder med porton. Det leder också till en outhärdligt lång och opraktisk forskningsprocess, utan möjlighet att gå dubbelkolla något tidigare år etc. Nya beställningar, kostnader för SVAR och mig själv....etc..... etc....!

2002-03-21, 09:53
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Om en volym innehåller endast ett kort, så bör man kanske överväga att köpa volymen/kortet?! Skillnaden i pris är väl minimal, och sen äger man ju kortet och kan använda det hur och när man vill.
 
MVH
Mikael

2002-03-21, 11:04
Svar #20

Göran Johansson

SVAR borde snarast införa ett rabattsystem för lån av mikrokort i samma volymserier, enligt förslag ovan från Niklas Rosenbalck.

2002-03-21, 22:10
Svar #21

Utloggad Marianne Strömberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2013-03-02, 10:34
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/mbis/
Före SVAR och mickrokort var det långa väntetider på film. Före det fick släktforskaren vackert åka till landsarkiven. Jag tycker vi kan sluta klaga på SVAR. Gör det bästa av det som finns.
Marianne

2002-03-21, 23:05
Svar #22

Göran Johansson

Ingen skugga ska falla över anställda på SVAR. Personerna i Ramsele är alltid oerhört samarbetsvilliga och trevliga. De gör säkert sitt allra bästa.  Riksarkivet tog 1984 över huvudmannaskapet för SVAR:s verksamhet. SVAR blev därmed en statlig enhet i Riksarkivet. Synpunkterna ovan torde väl handla om SVAR i egenskap av  arkivmyndighet.  
 
Lån av mikrofilmer förmedlade av biblioteken fungerade bra. I och med SVAR:s tillkomst har dock denna billiga service upphört.

2002-03-23, 09:57
Svar #23

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Lån av mikrofilmer förmedlade av biblioteken fungerade bra. I och med SVAR:s tillkomst har dock denna billiga service upphört.
 
Vad avses? Jag lånar ofta mikrofilm via länsbiblioteken, vilket fungerar utmärkt.

2002-03-23, 10:37
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
För det mesta så lånas inte mikrofilm ut längre. Men det gäller då sådana filmer som numera även finns på mikrokort. Beslutet som biblioteken tagit är dels en kostnadsfråga då portot för dessa lån är ganska höga, bl a så blir försändelsen skrymmande, då den är tjockare än 30 mm. Dels så slits filmerna.
Inom Värmlands län har vi dock fortfarande möjligheten att låna alla filmer, då länsbiblioteket har en turbil som transporterar material mellan biblioteken varje vecka.

2002-03-25, 08:09
Svar #25

Utloggad Anette Bohman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2014-11-26, 11:37
    • Visa profil
Hej! Jag släktforskar nog inte så jätte hårt , men det har nog ökat en del nu på sistone. Håller med om att det tar lång tid för SVAR att skicka korten. Men nu har jag kommit på att det lönar sig att åka till Landsarkivet , för min del i LUND då jag bor i Perstorp. Så jag har tänkt att ta tåget dit en fredag när jag är ledig(ojämn vecka). Har nämligen en dotter som har Skånekortet som jag får låna. Vore kul om någon som läser detta kunde tänka sig att följa med??
Hör gärna av er i så fall ,så kan vi bestämma närmare datum.

2002-11-18, 16:53
Svar #26

Kristina Löfgren

Hej! Jag har hyrt kort från SVAR i minst 10 år. Jag är nöjd med servicen. Vid några tillfällen så har det tagit nästan 1? vecka att få korten. Men vid alla andra tillfällen så har det tagit 3-4 dagar. Helt okej. Jag har en egen gamal läsapparat som jag köpt för 500:-, den har tjänat mig i ca 10 år. Jag bor i södra Stockholm, så jag har möjligen att åka till Riksarkivet i Täby som ligger norr om Stockholm.Men det finns ett stort men. Det tar mig 2 timmar att resa dit och tid är också pengar. Eftersom jag normalt jobbar vardagar så är det lördagar som gäller. Och Riksarkivet ligger i ett industriområde och dit går ingen kollektivtrafik på helgerna! Så det är en fråga om vad det får kosta. Kan jämföras med att jag har hållt på djuruppfödning tidigare som hobby...det är inte precis gratis det heller. En omsättning på 4000-5000 per år var inte ovanlig. Och någon vinst var det inte tal om. Det gällde att gå med plus minus noll. men visst skulle det vara bra om man kunde låna dem gratis...precis som med böckerna från biblioteket!!!

2002-11-18, 22:30
Svar #27

Essan Gradhman

Hejsan Kristina!  
Jag håller med dig, visst skulle det vara en fördel om mikrokorten vore billigare att hyra, för portokostnaden tar ju också en hel del.  Så du har rätt, det är en dyr hobby!  
 
Jag tror inte att SVAR skulle förlora på att sänka priset för lån. Då skulle man ju istället chansa och beställa mer kort istället för att, som nu, bara beställa de som man är så gott som säker på att hitta något i.
 
Och varför inte sänka priset på s k ”direktlån eller personlån”. Då kunde man beställa direkt genom datorn och hela proceduren skulle förenklas. Men bara för att få låna några kronor billigare är vi hänvisade att beställa genom biblioteken. Dåligt av SVAR!
 
SVAR borde lägga sig på en prisnivå på högst 10kr/volym. Det är nog enda chansen att inte bli utkonkurrerad av Genline.
mvh
Essan G

2003-03-22, 09:46
Svar #28

Utloggad Susanne Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2013-11-18, 21:22
    • Visa profil
Hej
 
Kolla på era bibliotek om dom kanske abonnerar på genline. Kungälvs bibliotek abonnerar även på arkion. Så då blir det gratis för den enskilda. Mycket bra

2003-03-23, 10:19
Svar #29

Anders Ek

Ett tips!
 
Flytta till Piteå, så bjuder kulturförvaltningen på lånekostnaden. Du betalar bara returportot!
 
Mvh Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna