ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det tillåtet att göra så här?  (läst 1336 gånger)

1999-10-30, 22:52
läst 1336 gånger

Morgan Nilsson

HEJ: jag har köpt hem alla husförhörs längder från ett visst samhälle. nu skulle jag villja skriva ner all information om folks boende,d.v.s alla som har bott på respektive gårdar från så långt tid tillbaka som möjligt till nu tid,och lämna detta matrial till min hembygds förening eller privat personer. är detta ok?

1999-10-30, 23:58
Svar #1

Mikael Wikman

Det är tillåtet. Varför skulle det inte vara det?

1999-10-31, 19:35
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Alla uppgifter som är äldre än 70 år, är fria från sekretess, och kan användas fritt av alla och envar.
Naturligtvis ska man använda sunt förnuft, om man hittar känsliga uppgifter om nu levande personer eller deras föräldrar. Men oftast tycker dom det är roligt att dom är med, och brukar ofta klaga om man utelämnat något. Men visst finns undantag.
Det är dock fullt lagligt att använda de uppgifter som man kan få fram från mikrokort, eftersom inga uppgifter som faller inom sekretesslagen finns med. Dessa kort finns inte till försäljning.

1999-11-01, 21:39
Svar #3

Morgan Nilsson

Tack för svaren Mikael & Gunnar.

2015-03-23, 10:55
Svar #4

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
Får man göra så här?
 
Det finns svar ovan från 1999, men gäller dessa regler nu?
 
Jag håller på och kartlägger tre små byar. Dels är jag intresserad av de släkter som bott och bor i dem. Några släkter kan härledas minst några hundra år tillbaka (1700-tal) och alla gårdar till ca 1500/1600. Alla känner alla i byarna. Några uppgifter är/kan vara känsliga, t ex om domar, självmord, idioter, som finns inskrivna i husförhörslängderna. Sekretessgränsen är 70 år, men alla vet vilka som är deras nu levande släktingar. Får jag publicera dessa uppgifter? Det blir ju ett personregister. Jag är bara intresserad av lagligheten. Gärna med hänvisning till lagtext. Lämpligheten tar jag och mina forskarkamrater i byn ställning till själv.
 
Tacksam för svar.
 
Ulf Humlesjö

2015-03-23, 14:45
Svar #5

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Det är skillnad på vad man lägger ut på nätet och vad som skrivs i en bok.  
 
Artikel om släktforsning i Datainspektionens tidning sidan 5
 
Datainspektionen om avlidna.
 
Personuppgiftslagen
 
mvh Margareta

2015-03-23, 17:45
Svar #6

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
Tack Margareta för ditt svar
 
Som jag förstår får vi inte göra som vi tänkt - lägga upp ett register där alla som vi har med i släktförteckningarna kan söka efter sig själva eller anhöriga. Om vi inte kan få deras tillstånd, vilket är ett oöverstigligt projekt.
 
Är du duktigt på detta? Får vi lägga in släkttavlor om vi kommer fram till att vi vill publicera sådana i våra texter i en bok? Jag blir inte riktigt klok på vad lagen säger. Det blir ju inte sökbara register.  
 
Vänligen
 
Ulf Humlesjö

2015-03-23, 20:20
Svar #7

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Ulf, jag är inte duktig på detta. När det gäller uppgifter om avlidna, så är det väl bara känsliga uppgifter som kan ställa till problem. Frågan är då om den som publicerar och de efterlevande har samma uppfattning om vad som är känsligt.  
 
Om min morfars farfar hade begått ett brott, skulle jag bara tycka det var intressant. Om min morfar hade gjort det skulle det vara mycket känsligare för mig. Honom har jag ju träffat och vill kanske skydda hans rykte. Så känner jag.  
 
Antavlor kan väl inte vara något problem, så länge de bara innehåller avlidna och dessutom i en bok. Inte samma spridning.  
 
Jag undrar om det inte är skillnad om endast en begränsad krets kan söka i ett register i föreningslokalen eller om medlemmar med lösenord kan söka på nätet. Är inte säker.  
 
Det ligger ju redan massor av antavlor och sammanställningar på ute nätet, med varierande innehåll. Det skulle vara intressant om någon berörd person anmälde en känslig uppgift, så att det togs upp och skapade någon sorts prejudikat. Lagen känns väldigt luddig och de som skrev den hade säkert ingen tanke på släktforskning.  
 
Det är kanske bäst att fråga Datainspektionen.
 
mvh Margareta

2015-03-27, 08:58
Svar #8

Utloggad Ulf Humlesjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-03-26, 16:04
    • Visa profil
Hej Margareta
 
Tack för dina synpunkter. Jag ska kontakta Datainspektionen för att kolla vad den har att säga. Om inte annat för att det är intressant att veta.
 
Vänligen
Ulf Humlesjö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna