ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken Nils är far till min ana?  (läst 1135 gånger)

2003-08-02, 16:23
läst 1135 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Till att börja med tycktes allt vara enkelt och klart, min anas far hette Nils Andersson (1692) och var gift med Maria Andersdotter (1691). Dessa upplysningar fick jag av en annan forskare.
 
Det var först då jag själv började leta i kyrkböckerna på Brandstorps Hembygdsförenings hemsida, som det blev problem. Plötsligt fanns uppgifter om en annan Nils i Rödån med efternamnet Svensson sammankopplat med min ana och hennes syster, kanske även en av bröderna, född 1728; svårt att veta då det bara står Nils, alltså inget efternamn vid pojkens födsel.  
 
Ur kyrkböckerna och Husförhörslängderna på ovan nämnda hemsida:-
 
Hfl.1725-1849 Rödån
Nils Andersson 1692, ej v-b, död 1737 8/5 var 45 år gammal.
Maria Andersdotter
 
Maria (min ana) 1721 gift till Krokgården (detta är fel. Maria flyttade till Hästbäcken. Det var hennes dotter Stina (min ana) som flyttade till Krokgården långt senare)
Sara 1725 16/7
Anders 1728 20/10
Anders 1731  8/2
Nils   1733  8/4
Jean   1735 26/5
-----------------------------------------
I hfl för 1680-1724:
 
Nils Svensson
hustru  ?
 
Maria 1721 gift före 1758, till Hästbäcken
Sara  1725 16/7
-----------------------------------------
I dödboken för 1725-1849 Rödån:
 
Nils Svensson 1701 13/1 loc
död 1729 9/11, var 29 år.
 
Maria 1721 Hästebäcken
Sara  1725 16/7
 
-----------------------------------------
 
Enligt mina uppgifter, så var Maria Andersdotter född 1691, död 29/6 1762, gift två gånger. Först med Nils Andersson och efter dennes död 1737, med Swen Gustafsson (1715) i Röå, år 1738 22/12.
 
Nu undrar jag om hon kanske var gift tre gånger och hennes förste make var Nils Svensson (1701)och han är far till flickorna Maria och Sara, kanske också till den Anders som föds 1728 och som antagligen dog, då det ju finns två Anders.
 
Det kan förstås vara så att Nils Svensson 'av misstag' skrivits ner som flickornas far! Två Nils i Rödån kan man nog lätt blanda ihop om man skriver av ur kyrkböckerna/hfl.
 
Det finns ingenting i vigselböckerna! I födelseböckerna, där alla barnen nämns förutom 'min' Maria 1721, står Nilses barn i Röå, Nilssons barn i Röå och där får väl årtalen bestämma om vilken Nils det gäller.
 
Jag har hittat uppgifter i Födelseboken 1698-1799 som nog gäller Nils Svensson, då år och datum stämmer, 1701 13/1. Där står:  d. 13 jan. Christnades Svens barn i Wrånga, kallades Nils. Därefter följer namn på vittnena.
 
Vad kan jag göra för att reda ut detta? Går det över huvud taget reda ut?  
 
Tacksam för all hjälp!
 
 
Mvh
Ann Little

2003-08-03, 03:51
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Ann!
Jag har ingen som helst kännedom om Brandstorp, men om Maria varit gift flera gånger bör det finnas uppgifter i domboken gällande detta. Kyrkoräkenskaperna brukar också vara mycket värdefulla eftersom de oftast ger en bra bild över vad som sker i en församling under en period. Om någon exempelvis avlidit har det vanligtvis givits en summa till kyrkan, likaså om någon varit svårt sjuk etc. Det finns ju också mantalslängder, jordeböcker, boskapslängder och andra skattelängder, men dessa är något mera osäkra eftersom Statens intresse varit att få in in aktuella skatter, oavsett vilken faktisk person som betalat. Naturligtvis är dessa längder förda efter vilken person som skulle betala, men det är inte ovanligt med ett glapp på flera år när någon övertagit exempelvis en gård innan rätt namn återfinns i skattelängden.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-08-03, 11:27
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Sven-Ove!
 
Varmt tack för dina förslag!
 
Mvh
Ann

2004-12-23, 16:22
Svar #3

Utloggad Leif Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 15:19
    • Visa profil
Hej
Har du tänkt på att norr om Brandstorp och Hjo
finns en gård som heter Röå. Den ligger i Breviks socken!

2012-02-02, 16:02
Svar #4

Utloggad Bengt Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-02-02, 16:02
    • Visa profil
På min morfars sida har jag med hjälp av AD OnLine kommit fram till en anfader Jonas Horn född i Horn 1786 av Anna Jonsdotter i Bränna och fader Johan Simonsson. Källa AD OnLine Horn GIV:1 bold 96.
Hur kommer jag vidare bakåt ?  
Varför heter Jonas Horn och inte Jonas Johansson ?

2012-02-02, 21:41
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Bengt!
 
Med tanke på att praktiskt taget alla kyrkböcker i Horn brann upp 1851, måste jag gratulera dig till att ha en förfader som föddes där just 1786 - det enda år före 1836 som det finns en bevarad födelsebok för. Det vore intressant att få reda på hur du har lyckats spåra honom. Jag gissar att han vid ganska unga år flyttade från Horn till någon annan församling och att hans födelsedatum och -ort finns angivna i kyrkböckerna där. Annars måste det vara så gott som omöjligt att koppla ihop din Jonas Horn med den Jonas Johansson som föddes i Bränna 1786-07-21.
 
Så länge han bodde kvar i Horn hette han troligen just Jonas Johansson. Så kallas han i bouppteckningen efter fadern 1792-01-05 (Kinda häradsrätt FIIIa:30, s 359). Där framgår också att han hade en bror som hette Anders och en syster som hette Catharina. Dessutom hade han en farbror vid namn Pehr Simonsson i Lönningehult, som utsetts till förmyndare för Johans barn.  
 
Det källmaterial som tillsammans med de bevarade kyrkböckerna lämpar sig bäst för systematisk genomsökning är mantalslängder och bouppteckningar. SVAR har en hel del mantalslängder för Horn i digital form samt ett omfattande personregister som underlättar orienteringen bland de bouppteckningar som finns fotograferade hos AD och SVAR. Om du har fortsatt tur, kan du kanske pussla ihop ytterligare en eller ett par generationer bakåt - fast sannolikt inte med samma säkerhet som en komplett uppsättning kyrkböcker kan ge.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2012-02-03, 12:21
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
I Törnevalla AI:5, s 165, ser jag att Jonas står som avskedad livgrenadjär. Det är väl i så fall den troligaste förklaringen till att han någon gång före 1810 byter namn till Jonas Horn - att det helt enkelt är ett soldatnamn. Även senare, i samband med dottern Anna Britas födelse 1813, kommer dock hans patronymikon till användning; i födelseboken kallas han då förstärkningskarlen Jonas Janson (Östra Harg C:4, s 218).
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna