ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem tog hand om morfar?  (läst 716 gånger)

2006-04-25, 10:10
läst 716 gånger

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Hej!
Min morfar föddes Januari 1912 på Stockholms Allmänna BB. Hans mor var sjuk och intagen på Serafimerlassarettet. Modern dog i Maj 1912. Min morfar var då bara ca 4 mån. I moderns journaler från serafimer finns inga anteckningar om barnet. Det finns dock en födelse journal från BB. Jag undrar vem som tog hand om barnet när modern var död? Var letar jag? Modern begravdes på N:A Begravningsplatsen. Hon var hemmahörande i V Eds församling (H). Familjen kunde inte betala begravning eller hemforsling av kroppen.
Vem tog hand om barnet? Inga släktingar ska ha varit i stockholm och tagit hem barnet. Måste inte en myndighet i stockholm tagit hand om barnet? Har letat hos fattigvården och barnhem, men inga anteckningar finns. Vet någon hur jag ska leta?
Tack på förhand!

2006-04-25, 20:26
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kristian!
 
Vad hette din morfar? Eftersom rotemanssystemet i Stockholm gällde en bit in på 1920-talet (vill jag minnas att jag läst, är inte helt säker), kanske man kan söka honom på någon av Stockholms-CDskivorna, för han måste väl antingen ha vuxit upp i en fosterfamilj eller på barnhem.  
 
Jag har än så länge bara Söderskivan, men det finns gott om hjälpsamma människor här på forumet. Så du får säkert hjälp att söka på Klara-, Kungsholmen- och Gamla Stan-skivan också, om du uppger namn.
 
Mvh
Ingegerd

2006-04-27, 02:09
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Födelsedatumet för pojken och dödsdatumet för modern underlättar också sökandet!  
 
Har du kollat om det finns någon bouppteckning efter modern? Där kan kanske uppgifter om barnets förmyndare stå eller andra anteckningar av värde?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna