ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är man född, egentligen?  (läst 6715 gånger)

2006-02-23, 15:30
läst 6715 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
När tiden var kommen att hon skulle föda, tog sej min mor till Jönköping och lasarettets BB-avdelning där, då min hemort saknade en sådan vid denna tid. Så nu står det i bl.a. mitt pass, att jag är född i Sofia församling, Jönköpings län. Också ett öde för en huskvarnabo.  
 
Jag bor numera i Varbergs kommun, där majoriteten av invånarna lever utanför centralorten, men ändå har sett dagens ljus på dess BB-avdelning, som är belägen i Varbergs församling.  
 
Mina frågor är: 1) Finns det fortfarande en Födelsebok där nyfödda noteras? 2) Har de kyrkliga församlingarna ännu hand om detta? 3) Vilken församling noteras barnet i så fall i, den där det föds eller den där modern är bosatt och skriven vid förlossningen?  
Undrar med vänlig hälsning Lennart Haglund, Varberg

2006-02-23, 16:04
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
När mina söner föddes på 1980-talet bodde vi i Marstrand som ligger i Kungälvs kommun. Där finns inget BB så pojkarna föddes på Mölndals BB. I deras pass står att de är födda i Marstrand. Själv föddes jag på ett BB i Göteborg på 1950-talet men mina föräldrar (och jag) bodde i Mölndal. I mitt pass står att jag är född i Mölndal. I alla dessa tre fall står alltså boendeförsamlingen som födelseförsamling.  
 
Jag utgår från att det är likadant idag. Här i Norrbotten har vi bara två BB, Sunderbyn och Gällivare. Alla barn i länet kan väl inte noteras som födda i dessa två kommuner?
 
Hälsningar Neta Hedberg

2006-02-23, 17:51
Svar #2

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Folkbokföringen sköts inte längre av kyrkan utan av Skatteverket. Vilket BB man råkar födas på kan ju inte längre ha någon betydelse, då blivande mödrar kan skickas runt hur som helst när de ska föda. Sommartid uppmanas t.ex. blivande föräldrar i Stockholm att resa någon annanstans och få sitt barn.  
Hälsningar
Monica

2006-02-23, 19:20
Svar #3

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Fel födelseförsamling !
När jag föddes 1946 var det i Asarum (K). (Dopnotis och dopattest). I mina papper (mantalsuppgifter och skattepapper) står det att jag är född i Karlshamn. Medan Torsås BB inte var öppet alt stängt under 1940-1950-talet var samtliga Torsås-bor plötsligt födda i Kalmar. Så kan källorna luras. Det gäller således att veta var och när jag är född, så att inte journalerna leder en fel angående den församling där jag som person är född. Som jag ser det är jag född 1946 i Asarum församling, bosatt i Torsås församling 1946-12-00 -- 1963-11-00. Sedan har jag bott i diverse församlingar i Sth-området.
Jan-Christer

2006-02-23, 19:54
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
MIn far var född pA BB i Göteborg (1915), som mAste ha legat vid Sahlgrenska sjukhuset i(alltsaa Annedal församling sA stAr det ocksA i kyrkböckerna har jag förstAtt). Men hans föräldsrar bodde pA Vinga (och de Atervände ju till ön efter födseln) vilken församling tillhörde ön Vinga(längst ut i Göteborgs skärgArd!)vid denna tid, där min far växte upp (och jag ocksA om somrarna mycket senare). Detta med Annedal har alltid undrat mig, för de hade aldrig bott eller var skrivna i den församlingen!?
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve Palmquist /M?laga

2006-02-23, 20:31
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Under en period (ca 1930-1950, exakt årtal kanske någon annan kan upplysa om) var det den faktiska födelseplatsen som var födelseort. Född på BB blev då födelsesocknen där BB låg. Födsel hemma då blev det hemma i församlingen. Både före och efter denna period var födelseorten moderns hemförsamling.
 
Hälsningar
Björn Engsström

2006-02-23, 23:18
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Den period Björn skriver om omfattade tiden 1895 - 1946. Sedan återgick man till den äldre principen att födelseförsamling var moderns hemförsamling (om denna var känd)

2006-02-23, 23:26
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
En liten länk till Sveriges församlingar genom tiderna kanske är av intresse i sammanhanget.

2006-02-23, 23:32
Svar #8

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Steves far var troligen född på Barnbördshuset i Annedal. Byggnaden, i rött tegel, finns kvar vid Övre Husargatan nära Linn?platsen, och har på 1900-talet hetat både KK 1 och KK 2.

2006-02-24, 08:02
Svar #9

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Bra respons och goda besked! Trodde att min iråkade status berodde av, att jag blev föremål för ett s.k. nöddop på lasarettet ifråga. Av smidighetsskäl förmodligen, oäkta ungar var inget man skyltade med 1928.
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2006-02-24, 09:49
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Lennart,  
 
Apropå ditt dop, ett par decennier senare konstaterades att Det har blivit vanligt att barn som föds på barnbördshus även blir döpta där. (källa: Svenskt husmoderslexikon 1952) Modernt, rationellt och hygieniskt.

2006-02-24, 12:15
Svar #11

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Det är riktigt att den egentliga födelseplatsen skulle anges under ett antal år, men det hade också betydelse hur lydiga präster det fanns och vilken inställning prosten hade.
 
I mellersta Bohuslän där jag är född sattes BB-församlingen ungefär under tiden 1935-1948, så det blev under denna tiden Uddevalla eller Lysekil som gällde
 
Dock gäller det inte alla, mamma berättade att hon varit misssnöjd med att vi angivits födda i fel församling men att prästen svarat att han fått order.
 
Men någon präst skrev rätt församling medan någon sedan höll ut in på 1948

2006-02-24, 13:16
Svar #12

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej, min mormor och hennes bror föddes i Göteborg, men deras föräldrar var bosatta i Båraryds församling, Jönköpings län. Familjen har aldrig bott i Göteborg. Mormor var enligt födelseboken född 1896 på sjukhuset i Haga  församling och hennes bror 1898 i Armedala församling. Tydligen fanns det inget barnbördshem närmare på den tiden eftersom föräldrarna tog sig mödan att åka så långt för förlossningen. De ville nog vara säkra på att få behålla barnen eftersom 6 av deras tidigare barn var dödfödda eller hade dött samma dag.
Hälsningar
Anneli Isaksson

2006-02-24, 13:25
Svar #13

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej, Jag skrev Armedala, men det måste vara Annedal, för jag kan inte se att det finns en församling i Göteborg som heter så. Armedala hade jag från en dödsruna om min mormors bror i Hartford Courant. Hade tyvärr inte kontrollerat församlingsnamnet.
Anneli

2006-02-24, 13:43
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vid mitt arbete med Namn åt de döda hittade jag en kvinna som i personakten uppgavs vara född i två olika församlingar i Stockholm! Vid kontroll i hennes egentliga hemförsamlings (moderns och faderns hemförsamling vid födseln) födelsebok fanns hon inskriven där, med anteckningen Allmänna BB där uppenbarligen förlossningen skett. Hennes egentliga hemförsamling var Vätö i norra Stockholms län. Allmänna BB låg vid sin nedläggning (huset är idag Idrottens hus, säte för Riksidrottsförbundet och en del av specialförbunden) i den ena uppgivna Stockholmsförsamlingen, men hade vid kvinnans födelse legat på en plats som idag ligger i den andra uppgivna Stockholmsförsamlingen. Denna andra Stockholmsförsamling hade utbrutits ur en tredje församling långt efter att Allmänna BB flyttat från platsen. Alltså angav jag som födelseförsamling hemförsamlingen Vätö i Namn åt de döda. Allt annat hade varit fel.

2006-02-24, 17:24
Svar #15

Utloggad Yrsa Blomkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2008-04-08, 19:10
    • Visa profil
Hej! Ja, det där med födelseorten är det olika på olika kompani! Både jag själv och min syster har fått födelseort efter de BB där min mor födde oss fastän våra föräldrar aldrig bodde på någon av de orterna.
Men nästan 60 år senare, då min dotterdotter föddes, anges HENNES födelseort som Kungsbacka, fastän hon bevisligen är född på Danderyds Sjukhus i Stockholmstrakten. Hennes mor arbetade i Stockholm och hyrde lägenheter i andra hand och brydde sig inte om att skriva sig däruppe förrän hon fick en stadigvarande bostad. Alltså: andra tider, andra seder!
När JAG föddes var det orten där BB låg, när dotterdottern föddes var det moderns hemförsamling - trots att den låg på andra sidan Sverige!  
Det kommer att ställa till problem för släktforskare i framtiden!
Yrsa

2006-02-24, 20:46
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Bo Berndtsson!
 
Med vänliga hälsningar: Steve/M?laga

2006-02-25, 20:40
Svar #17

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
1) Svenska kyrkan har idag enbart böcker över döpta, vigda, konfirmerade och begravna. Dvs det speglar de kyrkliga handlingarna.
 
2) Folkbokföringen sköts idag av Skattemyndigheten. Dvs födelseregistrering, flyttningar, vigselregistrering samt dödsfall.
 
3) Idag skrivs man på den församlingskod som modern har vid ens födsel.
 
Påfundet att under sent tiotal till mitten av förtitalet (i de församlingar som gjorde det under längst period) skriva barnen som födda i den församling där nedkomstplatsen var belägen, var ju rent ut sagt idiotier. De fördes ju fortfarande in i födelseboken för den församling där modern var skriven.
Det gör att man alltid måste göra en dubbeluppslagning för att hitta rätt för dessa personer. Inte bara veta när någon var född utan även var modern var skriven.
 
I Sthlm är ju Engelbrekt en av de vanligaste födelseförsamlingarna under den här tiden eftersom ABB låg där.

2006-02-26, 14:03
Svar #18

Ann Lindgren

1913 kunde en mor vara okänd och då skrevs barnet
på platsen för födelsen, i vårt fall blev det Helsingborg (där modern ej var skriven på den adress hon bodde innan nedkomsten).
Ett konvolut + senare anteckning i Helsingborg står det att modern var född i Larv. Vi har inte kunnat hitta henne där med det uppgivna namnet och födelsedatumet och inte heller i närliggande socknar. Har gått på födelsedatum och förnamn. (Fadern var också okänd kan tilläggas) barnet blev sedan fosterbarn på annan ort.
 
Mvh
Ann

2009-07-07, 12:28
Svar #19

Utloggad Jimmy Peterson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 15:18
    • Visa profil
Hej ! Någon som har information om en gård som heter gäddsäter i sörmland från 1800-1970. Mvh Jimmy.

2009-07-07, 15:20
Svar #20

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det finns ett Gäddsätter i Helgona (Nyköping) och ett i Ripsa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna