ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns familjen?  (läst 749 gånger)

2010-09-15, 13:35
läst 749 gånger

Utloggad Mathias Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2012-07-28, 19:53
    • Visa profil
Jag har kört fast och skulle behöva hjälpa att hitta en familj (för jag är övertygad om att det är samma familj) som sitter på många grenar i mitt släktträd. Det handlar om Olof Karlsson och hans hustru Anna Maria Gustafsdotter, på vilka jag inte har några födelseuppgifter. Jag har hittat dem på följande ställen:
 
Sillerud C:15 sid 14, som föräldrar till min ff mf, Ludvig Gottfrid Lundberg (1861-1929)
Karlskoga C:18 sid 198, som föräldrar till min fm mf, Karelius Dannevid Lundberg (1881-1954)
Sunne C:15 sid 335, som faddrar till min ff moster (Ludvig Gottfrids dotter), Charlotta Kristina Lundberg (1889-1967)
 
Jag förstår ju att de rör sig mellan Sverige och Norge, men jag har inte lyckats hitta dem i några hfl i Sverige eller i de norska böckerna. Vad gäller Lundberg-släkten i Värmland så har jag lus-läst det som finns på forumet utan framgång.
 
Om jag lyckas hitta dem så kanske jag kan få svar på om Ludvig Gottfrid och Karelius Dannevid är bröder, vilket jag starkt misstänker. Detta skulle ju också innebära att min farmor och min farfar var tremänningar.
 
Mvh
Mathias

2010-09-16, 12:05
Svar #1

Sten Magnusson

Enligt den avfotografering som gjorts av Arkiv Digital saknas sidnumrering. Ovanstående nr 335 är bokens uppslagsnummer eller som AD kallar det, bildnummer.
 
SE/VA/13512 Sunne C:15 (1874-1890)  Bild 335
 
Vad jag förstår kan det vara värt att ta en titt på bl.a. Mjönäs i Norra Råda där de verkar befinna sig.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-16, 12:33
Svar #2

Sten Magnusson

SE/VA/13399 Norra Råda AI:20b (1886-1890)  Bild 237 / sid 230
 
Om Charlotta Kristina se på denna plats. Inget om Olof Karlsson med hustru. Man får nog i så fall kanske ta en titt i Sunne.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-09-16, 20:51
Svar #3

Utloggad Mathias Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2012-07-28, 19:53
    • Visa profil
Ja, Mjönäs har jag gått igenom tycker jag, men ibland stirrar man sig ju blind. Jag antar att jag får brottas lite mer med norska arkiven, eftersom det verkar vara där de uppehållit sig mestadels.
Mvh
Mathias

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna