ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad ska jag tro?  (läst 1366 gånger)

2011-11-27, 20:00
läst 1366 gånger

Utloggad Carina Kjerrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 18:40
    • Visa profil
Jag forskar på Nils Bengtsson född 1862-04-20.
På skivan Sveriges dödbok står det att Nils är född i Mellby, Jönköpings län. När jag söker i kyrkboken där kan jag inte hitta honom. Söker jag på Norra Mellby , Kristianstad län, hittar jag en Nils som födelsedatum stämmer på. Hur ska jag veta vad som är rätt?  
 

 

2011-11-27, 21:33
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eftersom din person är död så tidigt som 1904, så är detta inte ur något dataregister. Uppgiften är antagligen hämtad av någon excerperare ur församlingsboken, och det kan ju ha blivit fel län angivet vid någon flyttning. Så lämpligen följer du denne man bakåt i församlingsboken, och sedan i husförhörslängderna bakåt, tills du ser hur han flyttat och varifrån han kommer.

2011-11-28, 16:43
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Och tittar man i Sveriges Befolkning 1900, så står han som född i Mjällby (Blekinge).

2011-11-28, 21:57
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Norra Mellby
 
til verkar som den Nils Bemgtsson som är född i Norra Mellby, L är den rätte
han bor i Västra Ramlösa, Helsingborg 1890.
Nils Bengtsson från Mjällby står 1890 som kvarstående obefintlig
 
Björn-Åke

2011-11-28, 22:08
Svar #4

Utloggad Carina Kjerrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 18:40
    • Visa profil
Tack alla!
Jag tror också att Norra Mellby L är rätt födelseort.  
Än en gång ser att det finns många fel på CD-skivorna.
 
Mvh
Carina

2011-11-29, 10:54
Svar #5

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej igen Carina!
 
Kände att det ändå passade att kommentera ovanstående inlägg. Det måste alltså påpekas än engång att ett dataregister är en andrahandskälla och det kan alltså smyga in fel vid så stora mängder data.  
 
Sveriges dödbok för åren 1901-1946 är ju inmatade från frivilliga personer i ett projekt namn åt de döda. Där är källorna död och begravningsböcker samt församlingsböckerna. Jag har i min egen forskning stött på både det ena och det andra. Födelsedatum kan vara fel osv. När man sedan tittar i församlingsboken stämmer alla uppgifter mot databasen. Själva felet beror alltså inte alltid på den som registrerat uppgiften utan prästen i församlingen.  
 
Det kan till och med visa sig att felet har uppstått i flera år redan innan personen kom till församlingen. Jag vet ju inte hur prästerna på den tiden kunde den geografiska kartan. Felaktigt län kan förekomma ofta. Ibland inte alls trots att orten inte tillhör länet.  
 
Jag måste bara tillägga att det är skrämmande att man inte för in födelseort idag. Roade mig med att söka upp de barn och ungdomar som dött de senaste åren. Det fanns i stort sett ingen uppgift om födelseort för de om de är födda efter 1993. Jag har själv kollat med skatteverket om mina egna uppgifter och där fick jag veta var min födelsehemort var.
 
Vad är det som händer med vårt vackra land egentligen?
 
Mvh Jesper Johansson

2011-11-29, 11:50
Svar #6

Carl Szabad

En kommentar till Jespers inlägg. De nutida uppgifterna är hämtade ur olika officiella dataregister. Naturligtvis finns födelseförsamling med i dem, men vissa uppgifter är vi förhindrade att få ut i digital form av sekretesskäl. Därför har samkörningar skett med äldre register innehållande födelseförsamling, där det färskaste registret är från 1991, men även innehåller material från 1993, se även under knappen OM. Mer detaljerad beskrivning av innehållet finns i manualen på skivan.
 
När fel fördelseförsamling och/eller -datum förekommer hos avlidna i äldre tider har felet ofta uppstått i unga år, när personen flyttat runt mycket som dräng eller piga. Sen har ingen funnit anledning att korrigera det. Det är vi som lever i dataåldern som bara kan se en uppgift som digital, dvs rätt eller fel. Jag skulle därför vilja säja att felet sällan finns hos registreraren, utan har tillkommit långt tidigare i kedjan.

2011-11-29, 12:46
Svar #7

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Hej Jesper!
Nu blev jag nyfiken. Dödboken från 1901 - 1946 har jag ingen koll på, finns det en sådan. ? Vet du, jag trodde att allt var inbakat i CD.n 1901 -2009 ?
Har du eller Carl Szabad någon svar på min fråga vora jag tacksam att få höra!
Mvh
Elsy S

2011-11-29, 13:08
Svar #8

Carl Szabad

1901-1946 är en del av 1901-2009. Materialet efter 1946 är helt komplett, men vill man veta hur innehållet ser ut för den tidigare perioden kan man kolla under länken Namn åt de döda på Rötters startsida.

2011-11-30, 15:26
Svar #9

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej Elsy och alla andra!
 
Jag menade Sveriges dödbok 1901-2009 men tidsperioden 1901-1946 omfattas endast av projektet Namn åt de döda. Detta eftersom Carinas person dog 1904.
 
För senare år är det uppgifter från olika myndigheter samt komplettering med namn åt de döda.  
 
I manualen som finns på dvdn kan man läsa exakt vilka källor som används under alla tidsperioder.  
 
Hoppas att alla är med på banan  /Jesper

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna