ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gjorde han för brott? Källhänvisning?  (läst 841 gånger)

2013-08-21, 09:10
läst 841 gånger

Utloggad Alexandra Davidsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-01-09, 16:18
    • Visa profil
Jag har en har kommit över en person i mitt forskande som plötsligt befinner sig på Nya Varvets centralfängelse i Göteborg mellan åren 1901-1902. Han dör 1902 i lunginflammation, tidigare bosatt i Säby socken vilket även hans familj sen många år varit bosatt. Hur hamnade han i Göteborg, och i fängelse??
 
Fråga: hur ska jag få veta vad han gjort?? Vart ska jag börja leta efter dokumentation över vad han kan ha gjort?  
 
Hans namn är Johan Ludwig Johansson
från Säby socken, JKPG län  
född 1867-10-15,
Nya Varvets centralfängelse i Göteborg
straffånge nr.296  
dog 6 Maj 1902 (lunginflammation), lämnade efter sig två föräldralösa små döttrar som fick bosätta sig hos farföräldrarna.
 
OBS, eftersom centralfängelset nya varvet lades ner kring åren han dog, så är dokumentationen över straffångarna bristfällig, fattar jag det som i alla fall...

2013-08-21, 16:57
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Nationella Arkivdatabasen (www.nad.riksarkivet.se) så finns fångrullor fram till 1912 på Landsarkivet i Göteborg.
 
Denna rulla omfattar åren 1901-1902: (SE/GLA/11580/D III b/17) och du borde kunna få en kopia ur den om din person, särskilt om du ange hans fångnummer.  
 
I fångrullan bör stå när och han blivit dömd. Den dombok som innehåller hans dom bör finnas på Landsarkivet i Vadstena, som har hand om arkiven från domstolarna i Småland, Öland, och Östergötland.

2013-12-16, 11:58
Svar #2

Utloggad Alexandra Davidsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-01-09, 16:18
    • Visa profil
Åh tack!! Såg först nu att du svarat, trodde jag skulle få meddelande på mailen att någon svarat. Tusen tack för att du tog dig tid, ska undersöka detta  
 
Mvh Alexandra

2013-12-17, 11:24
Svar #3

Utloggad Ann-Marie Öhrnberg f d Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 18:30
    • Visa profil
Alexandra!
På ditt Användarkonto här på Anbytarforum, kan du markera under E-postavisering - Ytterligare inställningar för e-postavisering - att du vill ha e-postavisering vid svar på Dina meddelanden.  
 
M v h Ann-Marie J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna