ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Transsibiriska järnvägen  (läst 734 gånger)

2003-12-08, 06:49
läst 734 gånger

Utloggad Marie Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-03-11, 12:54
    • Visa profil
Min morfar lär ha arbetat på Transsibiriska järnvägen omkring 1910 och sedan inte återkommit. Är det någon som vet om det finns register över arbetare och resenärer på Transsibiriska järnvägen, om man har någon möjlighet att hitta honom? Är tacksam för all information om vart jag kan söka honom.
Mvh/Marie

2003-12-08, 09:54
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Leta först i den församling (i Sverige) där din morfar omkring år 1910 var mantalsskriven. Det bör stå uppgifter i församlingsboken om han tagit ut arbetsbetyg till Ryssland, för jag antar att han inte flyttade dit permanent? Om han avlidit å annan ort än där han var mantalsskriven så har prästen, om han fick kännedom om dödsfallet, skrivit in detta i kyrkboken. Om ingen kännedom kom så har din morfar förts upp på obefintlighetslista, vanligtvis i församlingsbokens slut. Efter visst antal år har han därefter dödförklarats och tillskrivits ett dödsdatum. Denna dödförklaring och närmare omständigheter kring personens sista vistelse hittar du i tingsrättens arkiv (tänk på att tingsområdena har förändrats mycket på 1900-talet; på landet var det under denna tid häradsrätten som var gängse, sedermera utökad till domsagor. I Sverige följer arkiven proveniens o häradsrättens domböcker för omkr. 1910 kan alltså återfinnas under annan senare domsagas namn).  Lite tips att börja med.
 
mvh Niclas R.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna