ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöman  (läst 1153 gånger)

2002-12-28, 15:05
läst 1153 gånger

Britt Marie Larsson

Hej
Jag undrar över hur går man till väga när man letar efter sjömänn. En släkting var sjömann omkring år 1920 och framåt tror jag enligt en annan släkting gick hans fartyg under och han försvann någonstans de var ej säkra på var eller årtal .Finns det något sätt att leta reda på fartyg eller vilket rederi han tillhörde.  
 
MVH

2002-12-28, 20:25
Svar #1

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Han kan säkert hittas i något sjömanshus register. Karlskrona sjömanshus finns sökbart i Demografisk Databas Södra Sverige http://ddss.nu. En del andra sjömanshus finns i Arkion om man är abonnent. Vad hette han?  
Jag har en gång hittat en website som hette swedes lost at sea, men den fanns inte kvar idag när jag skulle plocka upp den idag.

2002-12-28, 22:58
Svar #2

Britt Marie Larsson

Det är två bröder som var sjömänn  
han som var med på fartyget som förliste hette Sven Valdemar Jonsson född 1897-07-13 född i Stora Mellösa (T)
Hans bror var också sjöman men han mönstrade av i Amerika och därför hittar jag inte honom i emigrantlistor John Artur Jonsson född 1907-03-02
Född i Lännäs (T)
 
Mvh
Britt Marie

2010-12-02, 19:27
Svar #3

Utloggad Robert Danielsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-05-05, 19:55
    • Visa profil
Hej
 
En av mina farbröder rymde och gick till sjöss. Han föll ner i lastrummet och slog ihjäl sig. Detta hände i New York och han begravdes även där. Jag har bara hans namn och födelse- och dödsdag. Hur kan jag hitta vilken båt han var på och ytterligare information.
 
Mvh

2012-09-24, 21:19
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Jag önskar hjälp med att hitta information om en sjöman vid namn Per Anton Lindström f. 1858-01-04 i Skellefteå. Han emigrerade först 1886-01-30 till Nordamerika, men återvände tillbaka till Skellefteå 1887-07-01. Den 31/7 samma år, dvs. 1887, reste han till Australien och därefter är han spårlöst försvunnen. Jag har inte hittat honom på någon passagerarlista. Hur vet man om han över huvud taget kom fram?
 
Trots att det i husförhörslängderna står till sjöss, följt av olika datum, så verkar han inte ha varit inskriven i något sjömanshus. Kunde man verkligen tjänstgöra på sjön utan att vara inskriven i ett sjömanshus vid denna tid (läs 1870-1880-talet)? Enligt landsarkivet i Härnösand är han inte inskriven i Skellefteå sjömanshus, men visserligen saknas ju inskrivningsrullan mellan åren 1842-1881, så de kan ju inte söka i den.  
 
Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med tips på källor som jag kan använda mig av för att försöka hitta mer information om Per Antons sjöäventyr.
 
Mvh Anton

2012-09-25, 00:56
Svar #5

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Bouppteckningarna på föräldrar o syskon kan vara till hjälp
 
Lasse

2012-09-25, 01:46
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för tipset Lasse, men det har jag redan försökt med. Tyvärr verkar det inte ha gjorts någon bouppteckning efter modern som avled 1909. Fadern avled redan 1882. De övriga syskonen var antingen gifta eller hade bröstarvingar, förutom en som dog 3 år gammal, så deras bouppteckningar lär ju tyvärr inte ge någonting.  
 
En av Per Antons äldre systrar avled 1938, hon var då gift (men saknade bröstarvingar) så hennes make bör ju ärva allting. Jag har dock beställt hennes bouppteckning och hoppas på att den kan ge någonting, även om jag är tveksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna