ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnteckningar - var hittar jag dem?  (läst 659 gånger)

2006-11-04, 09:18
läst 659 gånger

Lennart Mårtensson

I diskussioner om normeringar av namn är de flesta överens om att namn där man vet hur vederbörande verkligen stavade inte alltid ska normeras.
 
En fråga från en amatör: i vilken sorts källmaterial finns det bra chanser att hitta förfädernas egna egenhändiga namnteckningar (eller bomärken)- under 1900-talet fram till nyss, under 1800- och 1700-talen, jag syftar här mest på vanliga arbetare och bönder.  
 
I en del tidigt material jag har sett verkar det visserligen som man ofta inte har någon konsekvent stavning ens av sitt eget namn. Men det ger ju också en liten bild av personen att se något egenhändigt skrivet, annars träffar man ju oftast i början enbart på torra datum.

2006-11-04, 13:25
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Bouppteckningar, köpehandlingar betr. fastighet, arrendekontrakt är väl några små tips.

2006-11-05, 22:13
Svar #2

Lennart Mårtensson

Tack för tipsen - jag utvecklar frågan lite.
 
Vad gäller äldre bouppteckningar: en del finns ju om man råkar ha tillgång till familje- eller gårdsarkiv, men då är det ju inget problem. Men annars - finns de normalt i original (inte avskrifter) i arkiven för häradsrätterna eller motsvarande? Kan man alltså söka efter dem i arkiven och tämligen lätt hitta dem om man vet när make/maka eller föräldrarna har dött, som man ju oftast vet?
 
Eller finns det andra originalhandlingar som går att förutse var man kan hitta i arkiven (sådan tur att de skulle vara mikrofilmade har man väl sällan)?
 
Och när det gäller modernare förhållanden (1900-talet): jag antar att det finns många egenhändiga originaldokument i arkiven (byråkratin har väl samlat på sig allt möjligt: ansökningar, självdeklarationer, intyg och kvittenser). Vad är lättast att hitta och komma åt, om det begränsade syftet är att hitta namnteckningar?  
 
Annars är ju förstås alla dokument intressanta om man vill ha uppgifter om mera obekanta förfäder, men inte i just den här frågan.

2006-11-06, 09:27
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Lennart,  
jag har bara erfarenhet av att leta bouppteckningar.
De finns i häradsrätter/rådhusrätters arkiv, som i sin tur fins på landsarkiv/motsvarande. Det finns många register för bouppteckningar på dessa arkiv,
för en del områden till och med med index via ex.vis SVAR. Flertalet landsarkiv har servicen att du kan beställa via deras hemsida.
Landsarkiven finner du under www.ra.se
 
1900-talet betr. annat än nyssnämnda dokument kan jag inte uttala mig om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna