ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mormors far utvist fra Norge  (läst 735 gånger)

2005-06-20, 23:17
läst 735 gånger

Marit Nyhus

Jeg har lenge lett etter min mormors far Jöns Jönsson Ekström født 21/3-1858. Kom til Norge i 1893. Ble gift og fikk 4 barn. Den siste i 1902.
Nå har en fjern slektning av meg fortalt at han ble utvist fra Norge og reiste tilbake til Sverige og bodde i Malmø. Ble der gift på nytt og fikk flere barn. Min slektning sa at Jöns ble 95 år gammel og han het bare Jönsson til etternavn.
Har fått sjekket med Sveriges dødbok, men han finnes ikke der. Hva gjør jeg så for å finne ham igjen? Ble sagt at han døde i september 1959, men dette stemmer jo ikke med at han ble født i 1858. Hvis han ble 95 måtte han dø i 1953.
Håper noen kan gi meg et hint på hvordan jeg går videre for å finne ham. Hvis han døde i Malm? finnes det kanskje microfilmede tidninger fra den tiden hvor eventuelt en dødsannonse stod.
Vet jeg famler litt i blinde nå, men det hadde vært så bra å funnet ut hva som skjedde med min mormors far. Jeg har lett etter ham i mange år. Ingen av mine nærmeste slektninger viste noe om dette.
Takk for hjelpen

2005-06-21, 01:22
Svar #1

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Hej Marit.
En liten ledtråd att följa finns i folkräkningen 1890 (Arkion)
 
Post 2336281
Jönsson Blomqvist, Jöns
f.d. soldat
f. 1858 i Svalöv (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Qvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890:
Svalöv (Malmöhus län, Skåne)
Frånvarande vid inskrivningen
Födelseort i källan: Svalöfs
 
och i Sveriges dödbok har han fått ett annat efternamn men är samma person. Han är död i september 1953.
 
18580321-393
Nilsson, Jöns
Södra Svalöv 9:152
Död 29/9 1953.
Kyrkobokförd i Svalöv, Svalövs kn (Malmöhus län, Skåne).
Född 21/3 1858 i Svalöv (Malmöhus län, Skåne).
Änkling (8/5 1933).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Svalövsbygden, Svalövs kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Svalöv (Malmöhus län)
Källor:
DB, FS / DOR 52-60

2005-06-21, 08:46
Svar #2

Marit Nyhus

Hei Kristina
Tror ikke dette er rett person, min mormors far ble født i Genarp, men jeg skal sjekke ut Jöns Nilsson n?rmere med pastorsekspedisjonen i Svalöv.
Takk likevel
Marit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna