ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Körkortsbild eller liknande?  (läst 1504 gånger)

2011-03-05, 21:38
läst 1504 gånger

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag försöker hitta en bild på min gammelmorfar som dog 1966. Jag vet inte om några andra levande släktingar som kände honom. Kan det finnas en körkortsbild eller passbild i något statligt arkiv nånstans? Sparas sånt? Jag behöver all hjälp jag kan få, jag vet inte var jag ska börja leta.

2011-03-06, 14:19
Svar #1

Carl Szabad

Numera raderas i alla fall de digitala bilderna i körkortsregistret 14 dagar efter ett dödsfall. Jag försökte få fram en bild för en dödsruna, men den var då redan borta. Hur det är med äldre bilder vet jag inte.

2011-03-06, 16:03
Svar #2

Utloggad Lennart Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-11-12, 15:42
    • Visa profil
Den eller de lokala tidningarna kan ha skrivit om honom. Tidningarnas gamla arkiv kan vara värda att söka i. Eftersom han levde på den tiden då arkiven bestod av lådor och mappar och inte datafiler kan man göra fynd om man vet var man ska leta.  
 
De gamla redaktionsarkiven består av stora kuvert med både text och bilder. Där kan finnas kort och urklipp från den aktuella tidningssidan. Man kan söka på t ex personnamn eller orter. Du får nog inte söka själv. För privatbruk får du köpa kopior.
 
Du kan också leta själv på de gamla tidningssidorna. Tidningar sparar några få exemplar av varje nummer som binds in årsvis i stora böcker, så kallade lägg. Läggen kan vem som helst få bläddra i. Numera mikrofotograferas tidningssidorna, även de äldre årgångarna. Dessa mikrofilmer plus läsapparat brukar finnas även på det lokala biblioteket.  
 
Det är inte säkert att tidningen har sparat originalfoton, så det blir kanske att kopiera bilden från tidningssidan. Ibland dålig kvalitet men bättre än ingenting.
 
Under din gammelmorfars livstid brukade man i allmänhet komma i tidningen när man fyllde 50, 60, 65, 70, 75, 80, 85 och sedan varje år. 90-åringar och äldre kunde få ett eget litet reportage med bilder inför födelsedagen. Vid dödsfallet 1966 nämndes han kanske i tidningen, med eller utan bild.
 
Gammelmorfar kan ha tillhört någon organisation eller haft ett offentligt uppdrag eller gjort något annat som tidningen gjort reportage om. Pensionärsförening? Finns han med på en gruppbild? Det här sökandet kräver mycket tålamod. Räkna med att leta sida upp och sida ned. Nästan ingenting av detta slags text är digitaliserat.
 
Lägg från nedlagda lokala tidningar kan man i allmänhet hitta på biblioteket.

2011-03-06, 21:10
Svar #3

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Åh, vilka bra tips! Gammelmorfar bodde på Södermalm i Stockholm när han dog så jag antar att DN borde vara första stället att titta på?
 
Tråkigt att körkortsbilder inte sparas, men det kan man ju förstå skulle ta upp väldigt mycket plats.
 
Tusen tack för hjälpen!

2011-03-06, 22:03
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Varför raderas körkortsbilder 14 dagar efter dödsfall? Detta förfarande verkar mycket underligt i gallringssammanhang. Kan detta verkligen stämma?  Det skulle vara intressant att läsa de tagna gallringsbesluten som måste finnas.

2011-03-06, 22:15
Svar #5

Carl Szabad

Jag talade med körkortsregistret i ärendet hösten 2009, men minns inte den exakta formuleringen av beslutet.

2011-03-06, 23:21
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En bild kan också finnas i Genealogiska Föreningens Klipparkiv, som just nu digitaliseras.  Läs mer om Klipparkivet på www.genealogi.net

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna