ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Koordinater för en plats  (läst 2512 gånger)

2004-02-21, 19:01
läst 2512 gånger

Gunilla Svensson (Nillan)

Hej!  
 
Jag undrar hur man får reda på koordinaterna för en plats? Vill lägga in de platser som jag vet var de ligger på kartan i DisGen, men då måste man veta koordinaterna...

2004-02-21, 21:08
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Endera skaffar du Sveriges Ortnamn, en CD-skiva som släktforskarförbundet säljer, eller också mäter du ut koordinaterna på någon av lantmäteriets kartor. Gula kartan (ekonomiska kartan) i skala 1:20000 ger den bästa precisionen.

2004-02-21, 23:23
Svar #2

Gunilla Svensson (Nillan)

Står gårdar och torp med på den CD-skivan? Ta som exempel Sjögesäter Grindstugan i Vårdnäs socken, Östergötland

2004-02-22, 00:04
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:59
    • Visa profil
På skivan finns bara de platser som fanns 1999.
Gården Sjögesätter i Vårdnäs, Östergötland har koordinaterna X=6459253, Y=1490463.

2004-02-22, 01:13
Svar #4

Gunilla Svensson (Nillan)

Sjögesäter Grindstugan finns idag också. Har funnits länge. Mina kusiner bor där.

2004-02-22, 07:49
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Ska man vara helt korrekt är det koordinaterna för nedre vänstra punkten på första bokstaven i namnet där det förekommer på den topografiska kartan. Koordinaten anges ju med sju siffror vilket ger en upplösning på en meter, och det är ju då lite svårt att ange en plats med exakt rätt koordinat. Just det här torpet kan man teoretiskt bestämma med en GPS, men en by eller stad är ju svårare.
 
Sen är det inte helt sant att det bara är de platser som fanns 1999 som finns med. Om en ödeby finns kvar som begrepp hos ortsbefolkningen kan den mycket väl finnas med på topografiska kartan, och då även på CDn. Jag känner till en by som avfolkades för 100 år sedan, men som finns med på kartan och CDn, eftersom man på orten fortfarande talar om den platsen som ett begrepp.

2004-02-24, 13:05
Svar #6

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Jag brukar ibland använda websiten http://www.calle.com/world , där man kan hitta väldigt många orter och deras Latitud och Longitud i grader och minuter.
Slår man t.ex. upp Mora (staden) i Dalarna får man Lat (DMS) 61? 0' 0N Long (DMS) 14? 33' 0E
och i Disgen står det Lat 61? 0' 28 48/100 Long 14? 32' 38 50/100 .
Det är visserligen en liten differens men duger gott åt mig när jag inte har tillgång till något bättre.
 
/Kennet

2005-11-16, 16:06
Svar #7

Jan Åke Granath

Hej
 
Det finns flera sätt att hitta kordinater för platser och även byggnader. Ett sätt som fungerar för Sverige är att använda siten http://www.gis.lst.se/lanskartor/. Där klickar man sig bara fram till rätt kommun, zoomar in den del man söker samt använder verktyget: Hämtning av koordinater samt klickar på platsen. I nedre kanten kommer nu koordianterna upp för platsen. Om man inte känner till var platsen låg då händelsen, som man vill registrera, inträffade får man använda en gammal karta och jämföra med tills man lokaliserat rätt plats. Häradsekonomiska kartan funkar ofta bra för det ändamålet.
 
Ett annat sätt som funkar för hela världen är Google Earth som är ett gratisprogram som kan hämtas på siten http://earth.google.com/  
Med det i sin dator kan man zooma in varje ort på jorden (upplösningen är dålig inom vissa områden eftersom den bygger på inlagda satellitbilder). Ofta räcker den emellertid för att lokalisera en plats - speciellt om man känner till hur det ser ut på orten. Här kan man faktiskt platsbestämma enskilda hus och sedan få exakta koordinater. Använd verktyget: Add Placemark och placera ut en Nål, därefter öppnar man fliken: Location och läser av koordinaterna. Man kan namnge sina Nålar och sedan spara dom varefter man kan göra en flygtur med Googles hjälp till alla de platser som ens fäder bott på.
 
I länsstyrelsens GIS-program får man positionen i både Nord/syd, Öst/väst och i Longitud/Latitud. I Google Earth får man endast Longitud /Latitud. Båda funkar i Disgen.
 
Mvh
Jan Åke

2007-12-06, 13:20
Svar #8

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
www.eniro.se. Välj Kartor. Sök adress eller ortnamn. Klicka på GPS-koordinater. En underbar funktion att använda till DISGEN. Framför allt när man sedan lägger in äldre Underlagskartor i samma program och kan se exakt hur det såg ut förr där det idag ligger stora villaområden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna