ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-10  (läst 4429 gånger)

1999-04-27, 20:24
läst 4429 gånger

Kenneth Netterström

Mitt namn är Netterström. Kan det vara så att namnet härstammar från Nättraby? Min anfader Johannes Netterström född 1786, men det finns ingen uppgift var. Han dyker emellertid upp i Karlskrona ca 1810.

1999-09-09, 23:10
Svar #1

Göran Johansson

Jöns Persson i (Wirestorp), Håkan Persson i Esketorp och nämndemannen Jon Persson i Mommelycke var syskon. Enligt domboken för Medelstads h:d  1753 har Jöns tagit pengar ur sin mödernejord i Esketorp för att inlösa Wirestorp. Finns det någon som känner till dessa syskons föräldrar och/eller morföräldrar?

1999-10-26, 22:06
Svar #2

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
Min man har också Vinnan som sin förfader och som en tröst i det hela, kan jag också, i mitt sökande, konstatera att någon fader har jag inte hittat.
Dock har bouppteckningen hittats efter Vinnan:
Medelstad härads bouppteckning, 1772-14, 1772-03-06
Gift med Berta Svensdotter
I senare giftet sonen Måns 1 år, döttrarna Karin 13 år, Signe 5 år och av förra giftet sonen Per myndig, dottern Karin gift med Per Hansson i Bjärby, Kerstin gift med nämndeman Måns Bondesson i Leråkra, Dordi gift med Anders Olsson i Liatorp, Maria gift med Per Andersson i Emmahult.
 
Vinnans första hustru hette Karin Persdotter och efter henne finns också en bouppteckning 1758-25, 1758-10-00 (Jag är lite osäker när hon dog, det kan vara i juni 1755)
Karin Persdotter i Emmahult
Gift med Vinnan Månsson
Son Per gift i Skavkulla, Karin gift med Per Hansson i Bjärby, Kerstin gift med Måns Bondesson i Ormanstorp och Dordi gift med Anders Olsson i Liatorp och Maria 22 år.
 
Vilket barn är din ana? Min man har båda Karin Vinnansdotter gift med Per Hansson och Dordi Vinnansdotter gift med Anders Olsson.
Hälsningar Annika

1999-11-18, 20:58
Svar #3

Leif Mörkfors

Hej Annika !
Vi verkar ha många anor gemensamt !!
Jag har efter några dagar på Riksarkivet lyckats leta fram Winnans far. Det var nämndemannen i Emmahult Måns Isaksson som finns i Mtl mellan åren 1698-1719.Innan honom fanns en Måns Nilsson på gården ! Jag har inte hittat Måns I i någon dödbok. Förutom Winnan räknas i mantalet upp den äldsta ? sonen Nils samt döttrarna Gertrud och Karin. Kul att få hjälpa dig med något !!!

1999-11-18, 21:02
Svar #4

Leif Mörkfors

Oj då !!!!
Enligt min antavla är Winnans dotter Karin gift med min fm mm mm f Jöns Svensson boende i Bjärby, Nättraby !!??
Karin levde 1759-1812 medan Jöns levde 1746-1828.
Har jag gjort en tavla ?? (Framforskades för ganska många år sedan !!!!)

1999-11-18, 23:16
Svar #5

Daniel Larsson

Hej!
 
Undrar om någon känner till något om Carl August Andersson, född i Marielund, Nättraby 1846-09-17. Föräldrarna var Petter Johan Andersson o h h Johanna Maria Granlund. Tacksam för svar!
 
/Daniel

1999-11-21, 17:39
Svar #6

Leif Mörkfors

Någon som känner till Sven Persson i Mjövik 1713-1790. Han var gift med Eling Andersdotter men varifrån kommer hon ? Fr¨ån vem härstammar Sven är det möjligen bonde Per Ersson som finns i mjövik i mtl 1742 ?

1999-11-21, 19:56
Svar #7

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
Tyvärr känner jag inte till denna Sven Persson i Mjövik.
Vi får nog ta en djupdykning vad det gäller Måns Isaksson. Enligt bouppteckningen 1723 hade han inga barn!!  
Per Hansson från Skillinge gifter sig 14 februari 1742 med Karin Vinnasdotter från Emmahult enligt vigselboken i Nättraby socken.

1999-11-22, 07:33
Svar #8

Leif Mörkfors

Hmm !  
Min Karin är född 1759 den 16 augusti och dotter till Winnan och hand andra hustru Berta Svensdotter (av för mig okänd härkomst !). Med henne gifter sig Winnan den 9 januari 1759.
Min Karin gifter sig med ovannämnde Svens son Jöns den 23 juni 1776!
Finns det två Karin ??
 
I mantalslängderna jag funnit finns flera barn till Måns: Gertrud, Nils, karin och Winnan !!
Nils verkar vara den äldste för han står som husbonde under några år före Winnan då Winnan under några år efter vigsel (ca 1719) är bosatt i grannbyn Greby !!

1999-11-22, 11:00
Svar #9

Kjell Jedemo

Jag skulle gärna vilja veta roten till min farfars
far ENOK JOHANSSON, född 14 Jan.1860 på ROSENHOLMS
HERRGÅRD. Han var gift med CAROLINA GUSTAVSDOTTER
född 18 April 1863 i AUGERUM. ENOK och hans bror
KARL-JOHAN byggde ett litet torp, förmodligen i
närheten av ROSENHOLM omkring 1890-talet. Har tittat igenom böckerna Byvandring i FLYMEN men
utan resultat. Det skulle vara väldigt intressant
att ev. komma dit och titta om husgrunden finns
kvar. Finns det någon eldskäl som skull kunna ge
någon information om detta?
 
 
Mvh. Kjell Jedemo
     Tack på förhand.

1999-11-22, 12:40
Svar #10

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
Du har inte gjort någon tavla! Enligt bouppteckningen efter Vinnan Månsson 1772 kan man läsa följande:
Vinnan Månsson gift med Berta Svensdotter från Emmahult.
Arvtagare: I senare giftet sonen Måns 1 år, döttrarna Karin 13 år, Signe 5 år och av förra giftet sonen Per myndig, dottern Karin gift med Per Hansson i Bjärby, Kerstin gift med nämndemannen Måns Bondesson i Leråkra, Dordi gift med Anders Olsson i Liatorp, Maria gift med Per Andersson i Emmahult.
 
Så det finns 2 Karin Vinnansdöttrar!
 
Vad det gäller Måns Isaksson så är jag benägen att hålla med dig. Jag har kommit fram till samma resultat som du: I mantalslängden för Nättraby 1702 står det, Måns Isaksson och dotter Karin, 1709 Måns Isaksson och son Nils och dotter Gertrud och slutligen 1714 Måns Isaksson och sonen Vinnan Månsson. Så nog har bouppteckningen förbryllat mig en aning. Får nog kolla upp den igen.
Hälsningar Annika

1999-11-22, 12:46
Svar #11

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Kjell!
Det Rosenholm du menar ligger i Lösens församling. Tydligen är/var Rosenholm en del av Silletorp också i nämnda församling.
Tyvärr har jag ingen hjälp till dig.
Hälsningar Annika

1999-11-22, 12:58
Svar #12

Kjell Jedemo

Tack ändå Annika, för din medverkan.
Får se om jag får någon mer information i fallet.
 
Mvh Kjell

1999-11-22, 19:13
Svar #13

Leif Mörkfors

Hej Annika !
Jag börjar tro att Måns Isaksson ÄR FEL !
Måns Nilsson, hans företrädare enligt mantalet, ligger plötsligt bättre till !! Det är inte mycket mer än en känsla men med tanke på att Winnans äldste bror verkar varit en Nils Månsson så...
I den på Edestadssidan nämnda jordrevningsboken från 1671 kan man läsa följande om vårt Emmahult:
(ägare) Måns Nilsson
utsäde 5 1/2 tunna, hö - 8 lass
12 boskap, 1 häst, 20 får, 8 svin o 4 kalvars beteshage.
 
åkern av grund mulljord med någon sten
äng av stenig hårdvall
fiskeri uti Embtesjön, (finns den kvar??) som ligger upp till hans gärde, till husbehov
 
beviste med dom daterat Medelstads häradsting tisdagen den 21 februati 1632 att vara jordegods.
(har du tillgång till domboken ?)
 
revades som 2/8 skattehemman
 
Hälsn
Leif

1999-11-23, 18:05
Svar #14

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
Återigen vill jag referera till SVAR-projektets forskarsal i Kallinge. Där har vi utdrag ur domböckerna för Medelstad härad i Blekinge, åren mellan 1679-1730 (skänkta av Björn-Åke Petersson, Kallinge). Jag har inte haft möjlighet att kolla upp dessa utdrag, då det kan vara ganska tidsödande att leta även i dessa avskrifter. Men nu har vi fått dem i en sökbar databas, som även finns i vår forskarsal. Och där har jag hittat en hel del som får dina misstankar att bli bekräftade. Jag ska ikväll sätta mig i lugn och ro och försöka att bena ut det hela och återkommer, antingen ikväll eller imorgon. Hav tålamod!!

1999-11-23, 18:16
Svar #15

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif och alla andra Nättraby-forskare!
Känner ni till något om Vittus Andersson, Trossöbonden?

1999-11-23, 23:24
Svar #16

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej igen, Leif!
Som jag meddelande innan så har jag endast tillgång till domböckerna för åren 1679-1730 i Medelstad härad.  
Jag har hittat en del som kan verifiera dina misstankar.
I mantalslängden för Nättraby 1691 finns Måns Nilsson med hustru med i Emmahult, men 1698 finns han inte med längre, utan nu är det Måns Isaksson och hustru.
I domboken för 16940626 läser jag följande: Änkan Dorothea Winnansdotter i Emmahult och Anders Olofsson i Silletorp hade instämt Per Winnansson på Aspö det han inte vill giva dem något för deras fädernegård Aspö, Per Winnansson säger att hans svåger Lars i Silletorp sagt då bytet stod efter dess salig fader om Per låter syskonen få så stor lott i lösöret som han så skulle de intet dela på besittningsrätten på Aspö, säger han att systrarna fått stora bröllop och förmåner
Redan 16941008 omnämns Dorothea Winnansdotter igen, nu med make Måns Isaksson Per Winnansson på Aspö Ryd låtit instämma Måns Isaksson och dess hustru Dorothea Winnansdotter i Emmahult och Anders Olofsson och Gertrud Winnansdotter i Silletorp för Ryds hemmans besittning.
16970929 omnämns ett arv i Emmahult nämndemannen Anders Jonsson i Hillerslätt, Michel Nilsson i Mölleryd, Nils och Holger Nilsson med sina arvingar hade instämt hustru Dorotea Måns Nilssons i Emmahult och fordrade efter dess fader Nils Holgersson jordepenningar för Emmahults skattehemman som kostade 180 Cr smt, Dorotea mötte och uppvisade att Nils Holgersson lånt 6 Cr av Måns Nilsson
Om vi nu går fram till domboken för år 17230521 kan vi läsa om en tvist angående en bägare madame Brita Kiörning i Nättraby i sin mans frånvaro, salig nämndemannen Måns Isakssons änka hustru Dorothea Winnansdotter i Emmahult angående en bägare som fanns i sterbhuset. Vittnen var bl a änkans son Winnan Månsson i Emmahult.
 
Kan det vara så att Dorothea Winnansdotter först var gift med Måns Nilsson och de var föräldrar till Winnan?
När Måns Nilsson dör, gifter änkan om sig med Måns Isaksson, de får tydligen inga barn och det skulle ju då stämma med bouppteckningen efter Måns Isaksson. Och i domboken från 17230521 så står det ju änkans son Winnan Månsson (änkan=Dorothea Winnansdotter).
Ja, vad tror du (ni)? Har vi kommit lösningen närmare?

1999-11-24, 07:41
Svar #17

Leif Mörkfors

Definitivt !
Winnans födelseår skall ju enligt dödboken vara ca 1693 och då verkar ju Måns Nilsson fortfarande vara vid liv ! Jag är definitivt övertygande om att vi(du!) löst problemet ! TACK !!
PS Hur gamla domböcker finns det för Medelstad härad ??
Finns bouppteckningsregistret i tryckt form som man kan köpa ???

1999-11-24, 09:17
Svar #18

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Enligt Förteckning över mikrofilmade domböcker, mantalslängder, jordeböcker mm för Blekinge län utgiven av Länsbiblioteket i Karlskrona 1968 (1986), finns följande domböcker för Medelstad härad filmade på rullfilm.
Domböcker från 1679, renoverade domböcker Blekinge från 1668 + mycket annat smått och gott.
Tyvärr kan man inte köpa bouppteckningsregistret, men funderingar har funnits att ge ut det på en CD-skiva.

1999-11-24, 18:55
Svar #19

Leif Mörkfors

Hej Annika!
Efter en kontroll i de äldsta mantalslängderns fann jag följande
Emmahult
1669  Måns Enertsson
1661  Pär + h Sissa
1659  Pär Eskildsson + h
 
Aspö
1661  Winde + Karin  (torde vara Winnan)
1659  Winde Gysesson + h  
 
Mölleryd, Hjortsberga
1669  Nils Holgersson + h
1661  Nils + h Ingredh
1659  Nils + h
 
Vi får väl åtminstone misstänka att detta är ytterligare uppgifter om ett gammalt släktled !?

1999-11-30, 18:47
Svar #20

Leif Mörkfors

Nej nu har det varit dålig fart på Nättrabyandet några dagar !
Annika eller annan, visste ni något om Winnan Månsson 2:a hustru Berta Svensdotters härkomst ??
Jag vet endast att hon var född runt 1728 !
Hälsningar
Leif

1999-11-30, 19:37
Svar #21

Kjell Öhman

Hej Leif!
Jag vet inget direkt om Winnans 2:a hustru. Däremot vet jag att Winnan utnämndes till nämndeman i Medelstad härad år 1750. Säger kanske inte så mycket, annat än att Winnan förmodligen var en klok person
Hälsningar
Kjell Öhman

1999-12-03, 12:13
Svar #22

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Till Leif/Annika
Lite om Vinnansläkten. Den svåger Lars i Silltorp som nämns ovan (23.11) är Lars Håkansson i Silltorp som var Gertrud Vinnansdotters första man. Paret fick några flickor tillsammans. Gertrud Vinnansdotter gifte om sig med Anders Ol(of)sson från Harstorp Fridlevstad. Paret bodde först i Silltorp sedan i Hålan, V.Rödeby och slutligen i Ålabäck, Rödeby sn. Paret fick inga barn. Anders Olsson gifte om sig senare med den 46 år yngre Helena Sandberg från Fridlevstad. Detta äktenskap gav barn. Lars Håkansson var änkling när han gifte med Gertrud Vinnansdotter. Lars Håkansson hade minst en son i tidigare äktenskap. Till Dorotea Vinnansdotter och Måns har jag fyra mågar antecknade. (Finns det fyra mågar så borde det finnas fyra döttrar)
Mvh Arne

1999-12-03, 17:46
Svar #23

Leif Mörkfors

Hej Arne !
Har du någon ytterligare info om Dorotheas far Windhe Gysesson på Aspö ??

2000-01-07, 19:36
Svar #24

Björn-Åke Petersson

Till Göran Johansson
 
jag kan bidra med en syster till Jöns, Jon och Håkan Persson nämligen Maria Persdotter med bouppteckning 1751 gift med Holger Håkansson i Färmanstorp. Trots mödernejorden i Esketorp tror jag att de är barn till nämndemannen Per Håkansson i Esketorp och är det sant kan jag genom mina domboksutdrag följa släkten ännu några generationer tillbaka
 
Hälsningar
Björn-Åke Petersson

2000-01-08, 09:12
Svar #25

Göran Johansson

Hej Björn-Åke,
Det låter mycket spännade! Vore tacksam för att få veta mer. Med vänliga hälsningar, Göran Johanson

2000-01-08, 21:40
Svar #26

Björn-Åke Petersson

Hej igen Göran
 
Jag måste göra Dig besviken angående Per Håkanssons härkomst. Han blev nämndeman 1713 och bara en gång förekommer han i domboken som privatpersoner i alla övriga mål (10 sidor 1713-1734) står han där som nämndeman.
Det jag skrev om systern Maria Persdotter
gäller fortfarande. Kanske det är dags att  
lägga ut ett bete till övriga Blekinge-forskare
angående Jöns Persson i Verstorp, Jon Persson i Mummelycke, Håkan Persson i Esketorp och Maria Persdotter i Färmanstorp
 
Hälsningar
Björn-Åke

2000-01-09, 21:00
Svar #27

Göran Johansson

Tack Björn-Åke,
Har gjort en efterlysning på de fyra syskonen. Med vänliga hälsningar, Göran

2000-01-10, 19:31
Svar #28

Björn-Åke Petersson

Till Leif om Aspö
 
några anteckningar om  
din omnämnda Olof Tykesson
ur mina domboksutdrag från
Medelstads härad
 
1684 Olof Tykesson anklagas för lägersmål med Sara Jonsdotter på Hasslö han har tillförne lägrat Sara Johansdotter.
 
1686 angående något spannmål som Olof Tykesson lånt ut till Mats på Almö
 
1694 anklagas kofferdibåtsman Nils Andersson för begånget lägersmål på konan Ingjerd Bondesdotter på Hasslö som även varit lägrad av Olof Tykesson på Tromtö
 
1698 Olof Tykesson på Drottningskär hade instämt sin på sin halvsyster Anna Persdotters vägnar Olof Persson, Knut Persson, Anders Persson och hustru Gunilla Persdotter på Hasslö som delat kvarlåtenskap efter systern salig Kerstin Persdotter i Rosendal
 
Detta var de fyra gånger som Olof Tykesson var med vid tinget under 1600-talet förutom vid dråpsaken
 
Hälsningar
 
Björn-Åke

2000-01-10, 20:16
Svar #29

Björn-Åke Petersson

Mer om Agdatorp och Aspö
 
utdrag ur Medelstad härads dombok 1679-1719
 
om Mårten Åkesson
 
1686 04 12
Lars Persson i Agdatorp hade instämt sin broder Jon Persson i Skillinge angående ett jordabrev han till sig tagit på bytet efter salig Hans Persson och intet vill ifrån sig leverera. Jon Persson berättade sig varit förmyndare för en flicka som är hans brorsdotter Gertrud Hansdotter vid namn som Mårten Åkesson i Agdatorp har systern till hustru
 
1687 dråpet på Aspö
 
1692 07 04
salig Jöns änka i Mjövik hade instämt Mårten Månsson på Tjurkö, Arvid Månsson på Tjurkö och Mats Arvidsson i Färmanstorp samt Mårten Åkesson på Aspö som hon begär skall bli förmyndare för sin son som de vill undandra sig, tingsrätten dömde dem till förmyndare efter de var närmast i släkt men gården skall delas att änkan fick 1/3 och barnen 2/3
 
1695
angående dåligt vägunderhåll
 
1704 02 11
beviljades brandstodsattest för Märten Åkesson på Aspö över den skada som genom en olycklig eldsvåda honom timat, varmedelst ett fähus med skulle över 12 alnar långt och 9 alnar brett för 30 Cr uppbrunnit
 
1706 10 16
uppvisade Sven Larsson i Agdatorp det köpebrev som hans salig fader Lars Persson med Mårten Åkesson på Aspö slutit angående 1/6 dels skattehemman Norra Agdatorp daterat den 18 april 1688 för 33 Cr smt
 
Det var sista gången som Mårten Åkesson förekommer i domstolsutdragen
 
Allt kanske inte är av intresse men kanske det ger något för andra Nättrabyforskare
 
Hälsningar Björn-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna