ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hitta arbetsgivare/arbetsplats  (läst 775 gånger)

2010-11-13, 14:03
läst 775 gånger

Utloggad Karl Holmqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-11-13, 14:03
    • Visa profil
Hej!  
Jag forskar lite om två personer i Stockholm sekelskiftet 18-/1900-tal. Jag undrar om man på något sätt kan hitta var deras arbetsplatser låg och vem som var deras arbetsgivare. De står angivna i folkbokföringen som måleriarbetare respektive sockerbageriarbetare, men mer än så står det inte. Var kan det finnas information om var de jobbade?

2011-02-24, 10:51
Svar #1

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
Hej!
Jag har samma fråga som Karl. Min morfar (Ernst Oscar Wallin f.18700924, Dunker) var bosatt i Gamla Stan, Stockholm 1890-1900. År 1900 flyttade han till Säbrå och sedan till Härnösand, där han dog 1905. Jag har en hypotes att han arbetade som handelsresande (under en del av denna period) för grossisten Modigs i Härnösand men jag har inga belägg. Så var kan det finnas information om var han arbetade?
mvh
Åke Sjödin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna