ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fiskare på Ven  (läst 788 gånger)

2011-04-27, 16:34
läst 788 gånger

Utloggad Susanne Malmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 00:01
    • Visa profil
Jag har släktingar, som var fiskare på Hven under 1800-talet. Hur arbetade man: enskilt eller i lag? Var de anställda eller egna företagare? Var avsattes fångsten vid överskott? Blev det till fastlandet eller till Danmark? Är det någon som kan svara på mina frågor eller tipsa vart jag ska vända mig? (Jag har ställt samma frågor under fliken Yrken/Fiskare, men inte fått något svar, så jag provar här).
Mvh Susanne

2011-04-28, 11:57
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Jag har själv en del släkt på Hven som var fiskare, men jag har aldrig forskat kring deras verksamhet. Däremot har jag forskat en del kring det närliggande fiskeläget Råå (i Raus socken). Det fanns en hel del intressant litteratur om fiskarnas villkor på Råå, och jag misstänker att det finns motsvarande litteratur om Hven. Om du kikar i Libris och söker på ön Ven eller Hven så hittar du en hel del böcker om Hven, kanske någon av dem kan vara av värde?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-04-28, 18:38
Svar #2

Utloggad Susanne Malmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2016-11-25, 00:01
    • Visa profil
Hej Markus!
Tack för tipset. Det ska jag undersöka.
Mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna