ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2011  (läst 2391 gånger)

2002-03-11, 21:11
läst 2391 gånger

Bosse Jansson

Jag har ett antal personer som är födda 1850-1900. Hur får man på bästa sätt reda på deras dödsdag, då den inträffar mellan 1900 och 1950? Vet inte var de bodde på gamla dar, bara födelseort.

2003-06-29, 12:09
Svar #1

Malin Lyktberg

Jag har flera anor, som jag inte finner i dödböckerna. Kan det vara så att prästen glömt bort att föra in dessa? Vanligt förekommande?
Jag har ett par anor som jag vet dör i Bo (T) men som, hur jag än letat, inte funnit i dödböckerna.  
 
Hur gör jag?
 
Vänligen Malin

2003-06-29, 22:21
Svar #2

Mikael karlsson

Bouppteckningarna efter personerna där finns det kanske datum...

2003-06-29, 22:47
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Ja, men för att få tag på dem måste man ju ha dödsdatumet...

2003-06-29, 23:39
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, inte behöver man dödsdatum för att hitta en bouppteckning.
 
Att en person inte finns införd i hemförsamlingens dödbok, kan möjligen bero att han avlidit i en annan församling. Men i modern tid (jag kommer för ögonblicket inte ihåg när den börjar... J), så skulle detta införas också i hemförsamlingens dödbok.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-30, 10:20
Svar #5

Mikael karlsson

Monica
Malin påstår ju att hon vet att personen dör i en viss församling eller hör hemma där i alla fall,då bör hon ju också kanske veta ungefär vilken tidsperiod personen dött, och har hon ännu mer tur finns det register för hennes härads rådhusrätt, så skall det ju inte vara så mycket jobb att hitta den.....
Sen även om det inte förs register sitter ju inte bouppteckningarna i Kronologisk ordning efter dödsdatum, så även vid excakt datum kan man allt åka på o få leta många års bouppteckningar...
 
Hälsningar
Micke

2003-07-01, 02:26
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Till Malin Lyktberg.
Du bör kontrollera Svennevads (T) kyrkböcker.
Många platser i nuvarande Bo församling (T) tillhörde tidigare Svennevad.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-06-17, 23:26
Svar #7

Pia.S

Hej
 
Vet inte om detta hamnar i rätt tråd.  
 
Jag har en fråga när det gäller dödsdatum i födelseböcker. Eller snarare frågan blir är det dödsdatum som står.
 
I födelsebok på 1700-talet så står ju från vänster till höger.  
 
ort, föräldrarnas namn, faddrar, barnets namn, födelsedatum och sist dopdatum.
 
Men jag har på ett antal barn även datum skrivna i ortskolumnen. Är det dödsdatum. För en del barn hittar jag inte i husförhörslängd men i födelseboken. Dödsbok för perioden saknas så jag kan inte kontrollera mot den.
 
Pia

2006-06-18, 09:26
Svar #8

Rune Johansson

Pia!
 
De datum som står i ortskolumnen: är det några veckors skillnad mellan dem och de som är i födelsekolumnen?
 
I så fall är det den dag när modern blev kyrkotagen (kyrkogång).
 
Mvh/Rune

2006-06-18, 19:30
Svar #9

Pia.S

Hej Rune
 
Tack för ditt svar.
 
Jag har några exempel.  
född 22/2 datum i ortskolumn 31/3  
född 6/5 datum i orts. 8/6
född 20/3 datum i orts. 6/5
 
Så det är ju inte så långt emellan. Jag antog att det var barnens dödsdatum eftersom jag inte hittar dom barnen sen i husförhörslängden. Och tyvärr så saknas dödboken för den perioden.
 
Vad är kyrkogång (kyrktagen)
 
Pia

2006-06-18, 23:30
Svar #10

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Pia,  
 
När en kvinna hade fött barn förr skulle det gå en viss tid innan hon fick gå i kyrkan igen, och första gången hon var där igen skulle hon kyrktagas. Det är alltså en kyrklig ceremoni, du kan läsa om den under Övriga ämnen: Barn: Kyrktagning.  
 
Tiden mellan dina datum ser ut som om det var kyrktagning, som Rune säger.

2006-06-19, 20:00
Svar #11

Pia.S

Hej Anna-Carin
 
Tack för ditt svar. Och länken.
 
Jag får väl anta då att barnen jag har endera föddes och dog mellan två husförhör eller att dom av någon anledning placerades hos någon annan familj, för som jag sa så finns dom inte med i hf men i födelseboken.
 
Pia

2007-01-06, 11:15
Svar #12

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag undrar hur man går till väga när man vill hitta någon som dött mellan ca. 1920 till 1950. Finns även detta på mikrokort och därmed att beställa? Mitt biliotek har inte några kort från dessa decennier, de slutar ofta strax innan 1920.
 
Hälsningar
/Annelie

2007-01-06, 11:57
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
SVAR har mikrokort för utlåning (eller köp), dels om församlingens böcker finns i original på mikrokort (beroende på vilken församling det gäller) fram till att hela boken klarar sekretessgränsen 70 år (dvs. nu 1936), dels finns alltid för hela landet SCB-utdragen ur födda, vigda respektive döda (C, E respektive F) årsvis fram till sekretessgränsen.
 
Så för en församling som lämnat in böcker men dödboken går till 1939 får du inte låna den, utan får då använda SCB-utdragen. Du kan dock köpa loss kort ur en volym efterhand som ett krot passerar sekretessgränsen. Du kan också få dödsuppgiften från landsarkivet, även efter sekretessgränsen (se under mitt PS).  
 
SCB-utdragen är sorterade på följande sätt, för respektive församling 1860-1897 och 1898-1920 (så då hittar du dem i SVAR-katalogen under församlingens namn C-SCB, E-SCB, F-SCB), från och med 1921 så finns de tillgängliga länsvis. Så du får då titta under länets namn, och sedan finns samtliga församlingar med för respektive år (det finns först en sida som visar på vilket kort du hittar din församling).
 
Om du går in på SVAR:s hemsida, www.svar.ra.se står det mitt på sidan Mikrokort. Klicka på den så kommer det en sida där det till höger stå en rubrik Läs mer. Under den hittar du länken   SCB-register 1921-1949. Där kan du sedan välja län, år och församling så kommer du sedan direkt till mikrokortnumret och kan trycka lån eller köp.
 
SVAR gör om lite då och då, så man vet aldrig vilket som är bästa sättet att hitta hur man beställer mikrokort ...  
 
Normalt söker jag församlingen (t.ex. min hemförsamling Kvidinge, där inget 1900-tal finns i original, eller Nederkalix där originalen finns till sekretessgränsen) genom menyvalet Forska och sedan via Arkivsök eller Geografisk sök. Men den vägen får man inte fram de länsvisa mikrokorten med SCB-utdragen från 1921 och framåt. Det fungerar däremot fint med SCB-register 1921-1949.
 
Det står på sidan att de lånas ut t.o.m. 1935, men de har väl inte hunnit uppdatera sidan ännu, 1936 är tillgängliga nu. På Riksarkivets forskarsal i Arninge (utanför Stockholm) kan man forska på korten ända fram till 1949.
 
Originalböckerna fram till 1991 är inlämnade till respektive landsarkiv norrifrån, så alla församlingars kyrkböcker i original i följande län finns på mikrokort hos SVAR:  
Landsarkivet i Härnösands upptagningsområde: Gävleborgs, Västernorrlands, Västerbottens och Norrbottens län
Landsarkivet i Östersunds upptagningsområde: Jämtlands län
Landsarkivet i Uppsalas upptagningsområde: Uppsala, Södermanlands, Örebro, Västmanlands och Dalarnas län
 
Under inlämningen till Landsarkivets i Vadstenas upptagningsområde skedde ett teknikskifte, så en del församlingars kyrkböcker finns på mikrokort, andra är skannade, för Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län. Skanningen läggs på Internet, och kräver då att 100 år har gått innan boken blir tillgänglig.
 
Skanning är gjord för Gotlands län och pågår för Stockholms län och Värmlands län.
 
Det kan även finnas 1900-talsoriginalböcker på mikrokort från Skåne om en församling (sök i SVAR) lämnat in kyrkböckerna långt i förtid.
 
För t.ex. Halland finns möjligheten att köpa respektive församlings kyrkböcker till 1934 fotograferade på cd, genom Hallands Genealogiska förening, se HallandsRötter.
 
För andra landsdelar kan det finns cd av originalböcker via ArkivDigital eller register (t.ex. Jönköpingsbygdens Genealogiska förening, JBGF). Kontakta den lokala släktforskarföreningen och fråga (se Rötters lista över medlemsföreningarna - det finns förstås även föreningar som inte är med i Sveriges Släktforskarförbund).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS: Sedan finns ju alltid möjligheten att fråga landsarkiven om uppslag (om via brev/mejl oftast mot betalning men gratis om du åker till arkivet) i kyrkböckerna, eller till de få pastorsexpeditioner som inte lämnat in ännu, dvs. många i södra Sverige bortsett från de län som räknats upp ovan. På landsarkiven i södra och västra Sverige, samt för Stockholm och Värmland där inlämning pågår, kan man via deras hemsidor se om folkbokföringsmaterialet lämnats in eller inte för en församling (se webbportalen för landsarkiven).

2007-01-07, 11:05
Svar #14

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för ditt utörliga svar!
 
/Annelie

2007-09-03, 15:11
Svar #15

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra? Behöver lite nybörjarhjälp!
 
Jag söker dödsdatum på dessa personer Johan adolf Bergström född 23/6 1843 & Hans hustru Augusta Sofia ericsson båda födda i Nicolai Församling Södermanland. Det sista jag hittar från dessa är i SVAR 1901-1905. I fortsättningen finns dessa inte med under samma gårdsnamn/ Fjella.  
 
Karl Johan Fredrik Jonsson född 15/5 1841 & Hedda Kristina Zettersröm född 31/3 1851. Båda i Nicolai församling Södermanland. Det sista från dessa är Från stället Pålacken 1895. I svar finns de ej med under Pålacken.  
 
Någon som kan ge mig några goda råd, eller kan ta sig en titt så jag inte missat något. Jag vet inte hur det går till med microkort om det är det är där man ska söka fortsättning, eller hur det används hemma, är det någon slags Cd-skiva?  
 
Hoppas på hjälp: Mvh cicci

2007-09-03, 15:19
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Cicci, ett mikrokort beskrivs på Rötters nybörjarsidor på följande sätt Ett mikrokort är en tunn plastbit, ungefär lika stor som ett vanligt kuvert (A6). På kortet finns förminskade kyrkoböcker och andra gamla handlingar, vilka kan läsas genom att kortet placeras i en så kallad mikrokortsläsare. I princip fungerar mikrokortet på samma sätt som en diabild; genom att genomlysa bilden projiceras en större bild på en skärm. En kyrkbok brukar rymmas på 5-10 mikrokort.
 
Du behöver alltså en apparat som brukar finnas i släktforskarrum på bibliotek eller hos släktforskarföreningar. Mikrokorten kan man låna hos SVAR och ta med till biblioteket/föreningslokalen.  
 
Jag rekommenderade dig i den andra diskussionstråden/frågan i dag att själva frågan om uppslagshjälp bör ställas under församlingen - inte under metoddiskussionerna eller diskussioner om källorna.  
 
En mikrokortläsare kan man ofta köpa begagnad (om man inte vill köpa en ny) och många forskare har en sådan hemma, och kanske också har köpt mikrokorten för sin församling. Andra kan gå ner på sitt större bibliotek och kanske hitta kort för hela länet och då slå upp uppgifterna åt dig, det är därför sockendiskussionerna är bäst att använda för rena uppslagsfrågor.
 
När det gäller varför materialet inte finns på Internet beror det främst på att kyrkböckerna - om de har skannats för denna tid vilket inte gäller Södermanland efter 1905 - inte får läggas ut på Internet med nuvarande policy från Riksarkivet/tolkning av PUL.  
 
På cd finns t.ex. Sveriges dödbok 1947-2006 men där hittar jag dem inte, vilket inte är så konstigt för de skulle då behövt bli över 100 år flera av dem .
 
Som nybliven släktforskare bör du definitivt läsa boken Släktforska Steg för Steg av Clemensson & Andersson (från bibliotek eller bokhandel - senaste utgåvan kom 2005).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Mikrokort med församlingsboken efter 1905 till 1930 finns hos SVAR för din församling, liksom dödboken som finns till 1933. Det är ju lättare att försöka följa dem i församlingsboken tills det finns en notis om att de dör än att söka dem år för år i dödboken. Står det till vilken sida i nya boken de förs över (NB/NL) eller kanske den är förd i bokstavsordning på något sätt?

2007-09-03, 15:47
Svar #17

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Hej! Eva
 
Var hittar man församlingarna i forumet?
 
Jag har en hel hoper med böcker, men jag brukar använda dessa mer som uppslagsböcker. Jag har inte behövat hjälp från microkort tidigare, det var därför jag frågade. Kanske en dum fråga? Man vill ju inte känna sig som en nybörjare....mer som man har börja med något nytt. Själv har började jag med släktforskning för ca ett år sedan och det är verkligen något som jag älskar att hålla på med!
 
Mvh cicci
 
Mvh cicci

2007-09-03, 16:09
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen! jag fick ett telefonsamtal så mitt PS ovan kom in efter ditt svar ... De står under Landskap och sedan underrubriken Socknar (dock inte i alfabetisk ordning, det är en bugg i programmet här) och som sagt i den andra diskussionen så finns det två för Sankt Nicolai, där du får skriva det första inlägget under den nyöppnade diskussionen (bara skriv i rutan som vanligt även om inget inlägg finns före).
 
Om du har Släktforska Steg för Steg från 2005 så titta på sidan 31, så ser du läsning av mikrokort på bild.
 
Hälsningar,
Eva

2010-05-21, 19:09
Svar #19

Utloggad Linda Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:02
    • Visa profil
Hejsan! Jag håller på och släktforskar som en överraskning till min morfar när han fyller jämnt. Jag har hittat mycket information, men jag har inte riktigt lyckats lära mig hur man hittar dödsdatum, och nu börjar jag få slut på tid. Jag vill göra en antavla med födsel- och dödsdatum, och det ser inte särskilt fint ut när varannan person har ett frågetecken istället för ett dödsdatum! Så jag undrade om någon kanske skulle kunna tänka sig att hjälpa mig lite grann. Antingen att hjälpa mig hitta datumen, eller förklara för mig hur jag bör gå tillväga för att hitta dem.  
 
Personerna vars dödsdatum jag letar efter är:
- Johanna Sofia Pettersson (gift Nilsson), född 21/3 1860 i Brännkyrka församling.  
- Christina Ulrika Holmström (gift Peterson), född 29/12 1831 i Färentuna församling. Flyttar 1897 till Göteborg, men jag vet tyvärr inte vart i Gbg.  
- Olof Olle Samuelsson, född 1/4 1836 i Ljung församling. Bor 1900 i Forshälla.
- Maria Larsdotter (gift Samuelsson), född 24/3 1837 i Forshälla församling. Bor 1900 i Forshälla.
 
All hjälp uppskattas jättemycket!
Med vänliga hälsningar,
Linda Eriksson
 
(Meddelandet ändrat av Lieri 2010-05-21 23:04)

2010-05-21, 20:19
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Linda,  
 
Vilken bra presentidé, hoppas du hinner klart i tid och att han blir riktigt glad!
 
Rent allmänt får man ju följa personerna framåt i husförhörslängderna (på 1900-talet församlingsböcker) tills de dör.  
 
De här genvägarna skulle jag prova:
 
* Går det att säkert hitta rätt person i folkräkningarna (jag ser t.ex. att du har uppgifter från 1900, de kommer väl därifrån) kan du ju börja på det årtalet och leta vidare framåt för att spara lite tid. (För varje post i databaserna finns uppgift om vilket sidnummer i husförhörslängden som personen finns på, så man vet var man ska söka.)
 
* Om de två första på din lista begravdes i Stockholm respektive Göteborg kanske du kan hitta dem bland gravsatta i Stockholm respektive gravsatta i Göteborg. Kolla att födelsedatum stämmer så det inte är fel person...
 
* Släktdata samlar avskrifter av kyrkböcker, har du tur finns böcker för rätt socken och tid som du kan söka i. (Heter socknen verkligen Röd? Jag hittar ingen svensk socken med det namnet på Rötters socken-sök.) Hittar du en person som verkar trolig, slå upp den i dödboken och kolla att avskriften är rätt (och där finns antagligen en hänvisning till rätt sida eller by i husförhörslängden), slå sen sen upp personen i husförhörslängden och kolla att födelsedatumet stämmer.
 
* Sök på internet och se om någon annan verkar forska på samma person, se vad de har kommit fram till för dödstatum och verifiera i dödboken och husförhörslängden som ovan.
 
* För avlidna från 1947 och framåt finns CD:n Sveriges dödbok, men den känner du antagligen redan till.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2010-05-21 20:26)

2010-05-21, 23:03
Svar #21

Utloggad Linda Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:02
    • Visa profil
Tack Anna-Carin! Jag letade genast igenom alla gravsättningsarkiv jag kunde hitta (förutom Sthlm och Gbg så finns det ett arkiv för ett antal gravplatser runtom Sverige på gravar.se), men tyvärr fanns ingen av dem med. Att följa dem via husförhörslängderna har jag testat med, men tyvärr har jag inte lyckats komma så långt att jag fått fram ett dödsdatum för just de fyra personerna. Johanna försvinner 1920 till Lidingö, Christina 1897 till Göteborg (i folkräkningen från 1900 finns det inga spår av henne, så jag gissar att hon avlidit någon gång mellan 97 och 00) osv. Det är annars så som jag har hittat andra släktingars dödsdatum.  
 
I uppgifterna för Olle och Maria råkade det smyga in sig ett par fel. Jag har ändrat dem nu. De bodde i Röd Sörgård, som låg i Forshälla församling.
 
Hälsningar,
Linda
 
(Meddelandet ändrat av Lieri 2010-05-21 23:04)

2010-05-22, 00:23
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Olle Samuelsson och hans hustru Maria Larsdotter i Röd Sörgård finns i församlingsboken Forshälla AIIa:2, sidan 523. Där finns bådas dödsdatum:
 
Olle dog den 4/11 1918. Det stämmer med uppgifterna i dödboken (F:2, sidan 12).
 
Maria dog den 4/3 1916. Det stämmer också med dödboken (F:2, sidan 1).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-23, 21:52
Svar #23

Utloggad Linda Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:02
    • Visa profil

2010-07-11, 12:19
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står 22 juni, men du råkade väl bara skriva fel.
 
Dessa testamentspenningar betalades normalt vid begravningen.
Generallt kan man i en dödbok/motsv. med bara ett datum per notis förstå vad det
gäller, eftersom begravningar för det mesta skedde på söndagar, så att det skiljer
exakt en eller flera veckor mellan notiserna.
 
Så är det t ex närmast efter den 22 juni här, och om du vill kan du ju kolla upp att
det datumet var en söndag det året.
Ulf Berggren

2011-10-26, 19:43
Svar #25

Utloggad Ann-Marie Lindblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 13:06
    • Visa profil
Har en kvinna som jag har följt och hon har jag hittat i husförhörs längden i Hudiksvall. Där står att hon flyttat till Söderhamn och att hon dör i Söderhamn 1829. Jag har sökt och sökt i dödboken men hon finns ingenstans! Finner ingen flyttlängd heller så jag kan inte hitta vart i Söderhamn hon flyttat.
Hur gör man?
Kvinnan hette Ulrica Brunström som flicka och var född 29/6-1776 i Hudiksvall. Senare heter hon Ulrica Löfstedt. Hennes båda söner finns i Söderhamn 1829 men inte Ulrica...

2011-10-27, 15:19
Svar #26

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej Ann-Marie
 
Var i husförhörslängden har du läst uppgiften?
När skulle hon ha flyttat? Det finns utflyttningsbok för Hudiksvall, finns hon med där?
När och var blev hon änka?
Finns bouppteckning efter henne?

2011-10-27, 16:28
Svar #27

Utloggad Ann-Marie Lindblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 13:06
    • Visa profil
Christina!
Det står i AD Hudiksvall A1:10a sid. 134 att hon flyttat till Söderhamn. Hennes man är förrymd.Jag finner henne inte i utflyttningslängden. Har inte heller hittat någon bouppteckning.
Hennes söner finns i Söderhamn A1:13 sid.300 och A1:14 sid.320. De heter Carl Gustaf Löfstedt och Abraham Jacob Löfstedt
Jag har letat och letat men finner inte Ulrica.

2011-10-27, 17:04
Svar #28

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Ann-Marie,
 
Det står också död i Söderhamn 1829. Det kan betyda att hon avled under ett besök i Söderhamn, troligen då hos någon av sina söner. Hittar ingenting om att hon skulle ha flyttat till Söderhamn. Har du någon sådan notering? Hittar henne inte i nån DB vare sig i Söderhamn eller Hudiksvall, så kanske har hamnat mellan stolarna.

2011-10-27, 18:29
Svar #29

Utloggad Ann-Marie Lindblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2016-02-25, 13:06
    • Visa profil
Krister!
I AD Hudiksvall A1: 10a sid. 134 står att hon flyttat till Söderhamn.
Visst skulle jag kunna nöja mig med detta datum att hon blev död i Söderhamn, men jag vill ändå kunna se i dödboken för att få exakt datum.
Men som sagt jag finner inga upplysningar någonstans om Ulrica. Hon kanske har fallit mellan stolarna som du skrev. Så jag kanske inte kommer längre än så här...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna