ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diverse hopsamlade frågor  (läst 1271 gånger)

2013-03-17, 16:31
läst 1271 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Istället för att skapa tio trådar med en fråga i varje för jag nu ihop mina frågor i en och samma tråd. Jag har redan flera på lager, börjar med dessa tre.  
 
* En av mina anor har bytt efternamn från Mattsson till Melkerstam (om jag läst rätt). Källa: Valö församl. AIIa:4 1923-1937. sid. 103. (finns ej i AD el SVAR, bara i Genline). Fick höra på landsarkivet igår att man kan få upplysningar på Riksarkivet om detta. Kan man typ maila dit och få svar, eller måste man åka dit? Vet inte riktigt hur det funkar.  
 
* En annan ana rymde från Uppl. Artilleriregemente men står sen i meningen efter att han gifte sig och flyttade till annan församling.  
Källa: Uppl. artilleriregementes församl. A:2 1907-1927. Sid. 186. AID: v126481.b196.s186
Rymde han och kom tillbaka och sen gifte sig eller vad då, och när kom han isåfall tillbaka? Jag fattar ingenting!  
 
* Ovanstående ana skulle ha gift sig borgerligt 13/5 1911 enligt ovanstående källa, några månader innan flytt. Men jag hittar ingen vigsel i Uppl. Artilleriregementes församling. Gifte de sig när han var på rymmen då, eller vad?? Är det alltså kört att hitta någon vigselnotis i någon vigselbok då?

2013-03-17, 22:36
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Konstigt. Eftersom Ancestry köpt Genline trodde jag att Ancestry.se innehöll precis allt som finns på genline.se, men AIIa:4 går inte att få fram. Kanske bara menyn inte är uppdaterad, om du skriver GID för den sidan skulle jag kunna kolla om den går att hoppa till.
 
Jag vet inte om borgerliga vigslar kanske skrivs in i kommunarkiv?

2013-03-18, 01:53
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Maria
 
Det bästa är väl maila Riksarkivet och fråga hur du ska göra med namnbytesfrågan? Du har läst rätt. Han heter så på dödskivan.
 
19101109-109
Mellerstam, Ragnar John Harry
Rovsätra, Gimo
Död 31/8 1965.
Kyrkobokförd i Valö, Östhammars kn (Stockholms län, Uppland).
Född 9/11 1910 i Maria Magdalena (Stockholms stad, Uppland).
Gift man (12/4 1936).
--------------
Källor: DB, PA / DOR 65
 
Beträffande Per Enok Mattsson, så kan du bortse från vigseln. Noteringen gäller personen under honom, Karl Gunnar Andersson. Det finns en klammer nedåt. Denne gifte sig mycket riktigt borgerligt med Kristina Jonsson enl. lysningsattest nr 92 år 1911 i Kungsholms församling.  
 
Tommy, pröva med GID 2404.45.11100 och 2404.45.24100  
 
mvh Margareta

2013-03-18, 08:32
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Borgerliga vigslar antecknades i samma vigselbok som kyrkliga.

2013-03-18, 09:41
Svar #4

Carl Szabad

Maria! Först hade det varit bättre om du ställt varje fråga under sin rättra rubrik. Det här förfarandet skapar bara en massa extrajobb åt moderatorerna när de ska städa upp.
 
Att folk byter namn är ju inget ovanligt. Min grannes familj bytte namn härom året. Den som hanterar namnbyten är Patent- och registreringsverket (PRV). Sen var det alltså Mellerstam han bytte till, inte Melkerstam.
 
Den icketerritoriella församlingen Upplands artilleriregemente upphörde som församling 1927, tillsammans med de överiga militära församlingarna. Du glömde skriva vem du avser på den sidan. Jag hittar ingen kommentar om någon som kommit tillbaka.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-03-18 09:41)

2013-03-18, 15:26
Svar #5

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Noteringen om borgerlig vigsel 1911-05-13 verkar vara för personen på raden under och som är noterad som gift denna tidpunkt i giftaskolumnen. Per Enok Mattsson gifter sig 1914 i Valö församling och där finns ingen notering om tidigare gifte eller skilsmässa.

2013-03-18, 16:46
Svar #6

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
När det gäller Ancestry så släpar de tydligen efter Genline, inget av de två angivna GID längre upp i tråden hittas av Ancestry.se

2013-03-24, 21:28
Svar #7

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Tack för svar i tråden!
 
Till Carl:
Jag ber om ursäkt för att jag inte hade en aning om moderatorernas städningsförfarande och därför inte kunde ha detta i åtanke vid trådstarten. Jag har ingen aning om hur, när, var och varför dessa städningsförfaranden går till. Jag ville istället bespara forumet på kanske tio trådar med bara en jättekort fråga i varje, och istället baka ihop mina frågor till en tråd. Jag tänkte att detta kunde bli smidigare för att undvika explosion av ständigt nya trådar. Jag visste inte att det inte var okej att göra så och ber som sagt om ursäkt om jag begått något regelbrott.  
 
Men jag har snart samlat på mig nya metodfrågor, får jag inte längre ställa dem i den här tråden då? Eller kan jag fortsätta använda tråden när den nu ändå har skapats?  
 
Att folk byter namn är inget konstigt idag, men för hundra år sen var det kanske inte lika vanligt. Men min fråga gällde egentligen inte hur vanligt eller ovanligt det var, utan om man kan få ut källor från RA bara genom mail, eller om man måste åka dit själv och leta. Särskilt då man inte bor i Stockholm. Enligt någon jag pratade med på landsarkivet så skulle det alltså finnas källor på RA.
 
Vad gäller frågan kring Uppl. artilleriregementes församling så undrade jag kring han som rymde, och i källan finns bara en person som det står rymt på, så därför tänkte jag att det kanske var uppenbart vilken person jag menade eftersom det inte fanns fler att välja på. Och jag är fortfarande förbryllad kring detta med rymningen. Att det först står att han rymde, och sen i nästa kolumn att han flyttade från församlingen, vilket var ett senare datum än rymningen. Det borde ju alltså betyda att han rymde, men kom tillbaka och sen flyttade. Eller hur kan annars prästen veta att han flyttat och vart och när, ett helt år senare?
 
Att den borgerliga vigseln gällde personen på raden under var jättebra att veta, då förstår jag varför det inte finns någon kvinna med i nästa bok, vilket annars skulle ha blivit min nästa fråga här.

2013-03-24, 21:51
Svar #8

Carl Szabad

Tanken med olika rubriker är att frågorna ska ställas under dessa för att i möjligaste mån underlätta för den som söker hjälp inom ett visst specialområde. Att det blir fler frågor från samma frågeställare gör naturligtvis ingenting. Och ingen av dina frågor hittills har ju handlat om forskningsmetodik, utan är direkt relaterade till enskilda personer som kan ställas under någon lämplig befintlig rubrik.
 
Folk har i hundratals år bytt namn från patronymikon till något taget släktnamn. Det kan du läsa mer om exempelvis under tråden Språk, ord och namn > Personnamn > Efternamn. Efter namnlagen som kom för hundra år sen är det alltså PRV som handhar namnbytesfrågor. Åtminstone i teorin, för i praktiken kunde det ännu en bit in på 1920-talet räcka med att man meddelade prästen vad man skulle kalla sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna