ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bosatt på en ort, skriven på en annan.  (läst 492 gånger)

2009-03-04, 18:03
läst 492 gånger

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag undrar hur man ska göra i följande fall. Om en man arbetar i t.ex Holmsund, gifter sig där med kvinnan som är skriven i Umeå landsförsamling, de får flera barn under ett antal år. De bor alltså egentligen i Holmsund pga hans arbete. Barnen skrivs in i födelseboken i Holmsund, (där de har fötts), sedan strykes de där i och med att attest skickas till Umeå landsförsamling, där de förs in i den födelseboken. I folkräkningar 1890 och 1900 står Umeå landsförsamling som hemort och även födelseort för barnen.  
 
Jag tycker det är väldigt svårt att föra in i Disgen Umeå landsförsamling som födelseort för barnen, när de egentligen fötts i Holmsund. Hur ska man egentligen göra, för att göra det mest rätta?  
 
Mvh / Eva Persson

2013-03-18, 19:14
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Inget svar på 4 år ?
Det är väl verkligheten som gäller tycker jag. Du kanske redan kommit på hur du vill göra ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna