ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borta ur mantalslängden men borde varit med  (läst 812 gånger)

2007-03-13, 12:24
läst 812 gånger

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle behöva ha er hjälp med ett problem. Jag har en förfader, Elias Christophersson Hane, som verkade som hammarsmed/hjälpsmed på Gustafsfors nedre hammare i Ekshärad, Värmland under 1700-talet. Han finns med i mantalslängden ända till år 1770, då han försvinner. Jag vet att han ska finnas kvar på bruket, enligt hfl AI:4 Ekshärad 1771-1777 s. 215. Där finns också födelseåret noterat till 1710, vilket innebär att han inte borde ha varit för gammal. Det finns också nattvardsdatum till 1772, så han hade inte dött. Däremot står det en svårläst text som jag inte kan läsa på samma rad, kan det vara svaret(jag har tolkat det till gått...utan...fors)? Hustrun Maria Erlandsdotter finns ensam med i mantalslängden 1772 och är då noterad som hammarsmedshustru, vilket tyder på att Elias levde då. Åren därefter finns inte heller hustrun med, men då kan båda ha fallit för åldersstrecket. Min fråga är om man kan ta reda på varför Elias inte var med de sista åren? Kan det ha noterats någonstans? Hur finner man upplysningar om någon som inte tas upp i mantalslängden? Kanske någon kan hjälpa mig att lösa detta mysterium?
 
Lena Sandahl

2007-03-13, 17:26
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
En normal åldersgräns för mantalspenningen var 63 år men det var inte helt självklart vilken åldersgräns som gällde och lokala bedömningar kan sätta andra gränser. Senare sattes åldersgränsen till 60 år och den kan möjligen även vara giftig i ditt fall.
1600-talets mantalslängder har särskilda  förkortningslängder som gör förändringar på redan inskrivna i mantalslängderna. De jag har sett finns under landskapshandlingarna. Ibland finns det noteringar då personer försvinner ur längden.
I bruksräkenskaoperna kan det finnas uppgifter om betalningar till honom som smed och även efteråt som pensionär.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-03-13, 20:14
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Man kan läsa Gösta Lexts bok Mantalsskrivningen i Sverige före 1860, som nog finns i Rötter-bokhandeln. Den kom ut 1967, med omtryck 1979.
 
Där finns uppgifter om alla undantag från mantalsskrivningen, och när dessa gällde och mycket mer.

2007-03-15, 09:28
Svar #3

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2013-07-08, 11:43
    • Visa profil
Hej Björn och Elisabeth!
 
Tack för era upplysningar!  
 
MVH  Lena Sandahl

2007-10-11, 15:18
Svar #4

Utloggad Annastina Fauli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2011-08-08, 17:20
    • Visa profil
Betr. mantalsskrivning. Kan det förekomma att samma barn uppges både på sin födelseort och samma år också på sin vistelseort. Jag har en Nils f 1765 som står på sin födelseort Ripa nr 2 i 1766 års mantalslängd men som också uppenbarligen står angiven på sin senare vistelseort Röetved nr 3, där står son Bodel och Nils men Nils är där inräknad i kolumnen längst ut till höger. Det är samma Nils det är frågan om han tog sedermera över Röetved nr 3 efter Bodels frånfälle men det är en annan historia.
Annastina Fauli

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna