ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02  (läst 2753 gånger)

2003-06-03, 20:03
läst 2753 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej  
jag har ett verkligt knivigt problem här.  
Ingrid Elisabeth föddes 1880-07-05 i Hedvig Eleonoras församling. Hon skall finnas med i födelseboken där. Men fb uppger hennes föräldrar som okända, endast moderns ålder (20 år) står.  
Den 11 januari 1881 intogs hon på Allmänna barnhuset i Stockholm. Även där upptas hennes föräldrar såsom okända.  
Under de följande åren utackorderas hon till ett flertal familjer i Stockholms omgivning för att till slut (1 juli 1891) hamna på Gotland i Rone församling.  
Det gick rykten om att hennes mamma skulle ha jobbat på slottet. Detta är det enda jag har. Skulle behöva hjälp och råd för hur man går tillväga.. eller är detta ett helt omöjligt uppdrag? då hennes föräldrar står som okända ??  
Tacksam för alla synpunkter, upplysningar och råd!
mvh Nina

2003-06-04, 22:59
Svar #1

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Ingen som har någon liten ide?om det överhuvudtaget är möjligt att hitta Ingrid Elisabeths föräldrar?
mvh Nina

2003-06-05, 07:43
Svar #2

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Hej Nina,
Besök Stockholms Stadsarkiv efter att telefonledes ha beställt fram inskrivningrullorna för 1880 samt de ev. bilagor som finns med. Ibland kan det ligga med något brev med uppgift om föräldrarna. Tyvärr har jag själv inte haft den turen men det är i vilket fall som helst intressant läsning!
Mvh Kia

2003-06-05, 08:30
Svar #3

Nina Ringbom

Hej Kia!
Jag har sånna papper hemma och där står det att det inte finns något sådant brev. Kommer inte ihåg nu vad det brevet kallades för (sitter på jobbet och har pappret hemma) Så det kanske är helt hopplöst? Du skriver att du själv inte har haft den turen... hur gick de med de personerna?  
Fick du ge upp?
Jag får nog göra det känns det som :-(
Mvh Nina

2003-06-05, 09:56
Svar #4

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Hej Nina,
Jag har ännu inte helt givit upp hoppet; jag har inte kartlagt hela damens liv. Helt plötsligt får hon ett ganska ovanligt efternamn som finns bland Stockholms borgare, och jag hoppas att modern på något sätt gjort sig påmind. Jag håller på att samla krafter och id?er inför att rota vidare till hösten! Ge upp ska man aldrig, bara lägga på mognad en period!
Mvh Kia

2003-06-10, 22:36
Svar #5

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Nina. Som sagt, ge inte upp! Man kan hitta lösningen på de mest oväntade ställen. Jag har hittills gått bet på min ffff som var barnhusbarn född 1787. Men när jag letade i domböckerna efter ledtrådar hittade jag ett fall där en kvinna sökte skilsmässa från sin man som varit otrogen och fått en son med den andra kvinnan, varefter sonen lämnats in på barnhus. Alla inblandade var namngivna, inklusive barnet med födelsedatum. Nu var detta barn inte min ffff, men det kunde ju lika gärna ha varit det och gåtan hade då fått sitt svar. Bara för att nämna ett exempel på uppgifter som hittas i ett helt annat sammanhang än det man tänkt sig. Lycka till!

2003-06-11, 07:53
Svar #6

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Finns det något dopvittne angivet i födelseboken?
 
Hon var ju nästan 6 månader när hon lämnades till barnhuset, och måste ju ha varit hos någon under denna tid.
 
Jag har funnit en persons mor på detta sätt, dopvittnet var moderns äldre syster, hennes adress fanns i födelseboken.  
 
Med vänlig hälsning
 
Ingela Utterström

2003-06-11, 18:04
Svar #7

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Ingela och Christina!
Jag har inte själv sett födelseboken utan det är uppgifter som kommer från Stockholms Stadsarkiv. De skriver att Hedvig Eleonoras födelse och dopbok uppger Ingrids föräldrar som okända. Men jag har nu beställt mikrokortet på födelseboken för att kolla om det finns några dopvittnen med.  
Och även beställt utdrag från hfl 1880 för som du säger Ingela, någonstans måste hon ju ha bott ett ? år innan hon lämnades in på barnhemmet..har man tur kanske man hittar henne nånstans där?
Tack för förslagen.
mvh Nina

2003-06-26, 20:18
Svar #8

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej igen!
Idag har jag varit på bibblan och kollat mikrokortet och har hittat henne i födelseboken men där föräldrarnas namn skulle stått står det Okända :-( Och inga dopvittnen finns det heller...
Det jag dock undrar över är vad det kan menas med det gatunamn som står där?  
Södra Humlegårdsgatan 16 står det...

Undrar vad som menas med det?  
mvh Nina

2003-06-26, 22:26
Svar #9

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag vet inte varför gatunamnet står där. Kan dock upplysa om att Södra Humlegårdsgatan var en av fyra Humlegårdsgator, det fanns både Norra, Södra, Östra och Västra. Vid den stora gatunamnsrevisionen år 1885 fick Norra, Östra och Västra helt nya namn. Den Södra fick sitt namn nedkortat till enbart Humlegårdsgatan, d v s det namn den har idag. Har du tittat i Rotemansarkivet? Torde finnas tillgänglig på Stockholms Historiska Databas.

2003-06-26, 23:09
Svar #10

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Tord
(nu kommer en dum fråga ;-)
Vad är rotemansarkivet för något? Är det en förteckning på vilka folk som har bott på den gatan eller i de husen ?
Och Stockholms Historiska databas...är den tillgänlig via internet?
 
?Nina?

2003-06-26, 23:31
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Modern bodde antagligen på Södra Humlegårdsgatan 16, när barnet föddes. Men kollar man sedan adressen i mantalslängden, så brukar det visa sig att det bodde en barnmorska där, som tog hand om flickor i olycka.
 
Rotemansarkivet är en civil folkbokföring för Stockholm, som fungerade 1878-1926, och det är detta material som ligger till grund för cd-skivorna om Söder, Klara och Gamla Stan, och för databasen om Kungsholmen som finns på Stockholms Stadsarkivs hemsida. Det är alltså endast det senare som finns på Nätet.  
 
Inget liknande finns ännu för Ladugårdsland, utan där är det mikrokort och Stockholms Stadsarkiv, som gäller.
 
Anbytarforum har en ganska bra sökmotor, Sök efter ord, som du hittar i vänsterspalten och som du kan använda för att slå upp saker du undrar över.

2003-06-27, 01:17
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det finns inga dumma frågor....Stockholms Historiska Databas är alltså den avdelning inom Stockholms Stadsarkiv (ej på samma adress som övriga stadsarkivet) där man gör uppgifterna från Rotemansarkivet mer tillgängliga genom att excerpera dem och lägga dem i databaser, för att så småningom skapa CD-ROM-skivor modell Söder, Klara, Gamla stan.

2003-06-27, 08:15
Svar #13

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
Hej Nina!
 
I det fall jag skrev om ovan hette faddern Johanna Elisabet Lindberg och barnmorskan C.C. Lindberg. Jag trodde i början att faddern var barnmorskans släkting, som tog emot ogifta kvinnor som väntade barn. Det visade sig senare att det var en tillfällighet att de hade samma efternamn. Faddern var äldre syster till mamman.  
 
Om jag var du, skulle jag gå igenom i husförhörslängden vilka som bodde på denna adress under det halvår som gick innan barnet hamnade på barnhem, det är en chansning, men hon kan finnas nämnd där. Du nämner inte hennes efternamn, men du skriver att hon bodde hos olika fosterföräldrar innan hon kom till Gotland, hade hon samma efternamn som dem, eller hade hon ett efternamn när hon utackorderades från Barnhuset? Finns det någon med detta namn på Södra Humlegårdsgatan 16? Om inte namnet är alltför vanligt kan detta fungera.  
 
Hälsningar
 
Ingela Utterström

2003-06-27, 10:20
Svar #14

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej
Första gången hon dyker upp med ett efternamn är 1892 (hon är då 12 år) Då har hon Johansson som efternamn.  
De hon bodde hos då hette Olof Johan Olofsson Lauritse.
Det hade hon tills hon gifte sig till Söderlund. Jag får forska vidare på adressen i Sthlm.  
Tack för all hjälp!
 
Mvh Nina

2003-06-27, 10:24
Svar #15

Jan Wallander

Hej Nina
 
I Ditt första inlägg skriver Du om ryktet som säger att mamman skulle ha arbetat på slottet. Har Du kollat med Slottsarkivet om dom möjligen har någon anteckning vid den aktuella tiden, dvs 1880-07-05? Här gäller det ju att ta vara på alla tänkbara möjligheter.
Mvh
Jan W

2003-07-17, 19:50
Svar #16

Göran Alm

Hej Nina
Jag har ett liknande problem som du. Söker efter min mors föräldrar. Min mor Greta Elisabet föddes i just Hedvig Eleonora församling 1904-07-14. I födelseboken står ingen notering för fadern och för modern okänd. Däremot står det i kolumnen ett datum 20/1 72. Kan kanske tolkas som moderns födelsedata, men varför har det hamnat där när inte namnet är med.  Dessutom står det en adress, 122 Birger Jarlsg. Kan kanske vara en adress till en barnmorska som  Elisabeth tipsade om. Min mor blev sedan fosterbarn hos en familj i Östergötland. Dit kom hon i januari 1905. Har nu 50 mil till Stockholm och åker inte ofta dit trots att jag  bott i närheten en del av min uppväxt. Har fått några tips genom den här sidan för det gäller att planera så väl som det går när man väl åker.
Mvh
Göran

2004-04-14, 17:23
Svar #17

Lillemor Schultz

Söker Ljungarums barnhem i Fridhem. Det låg i Jönköping .Åren 1920 Till 1932.Tacksam för all inf. Mejla mig gärna. M.V.H Lillemor

2004-04-15, 14:55
Svar #18

Mia Ardvik

Hej!  
Vet inte om jag är i rätt forum...men min mormor Margit Alice Andersson föddes i Nacka 1914-04-27 och finns med i födelseboken, men där saknas både mor och far. Hon står som oäkta. Det är  konstigt för i hela sitt liv har min mamma levt i tron att Margits föräldrar varit hennes riktiga. Margit och hennes mamma Rut liknade verkligen varandra dessutom.
Jag har varit med om att fadern saknas men detta?
Hur kan det bli så här och vilka källor kan man nu gå till? Finns det några andra? Barnmorskorna, skriver de något? Kan Rut ha lämnat ifrån sig Margit som liten och sedan återfått henne?
Hjälp!!!
/Förvirrad Mia

2004-04-15, 17:06
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lillemor Schultz,
Har en telefonkatalog (1997) med en karta:

Där ser Du att Barnhemsgatan finns. Om jag inte missminner mig - flyttade från Småland för över 30 år sedan - fanns det ett hem som hette Fridhem. Hela området ser ut att heta Fridhem numera och tillhörde väl Ljungarums socken. Man kan se att det låg ett hus i församlingen 1935 som hette Fridhem: Jmfr  
http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/s2fx001/p222130d/p3/0000020a.pdf
 
Har Du försökt att kontakta stadsarkivet i Jönköping. De bör ha uppgifter om detta barnhem.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-15, 23:42
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Mia,
fram till 1917 hade kvinnor rätt att föda barn anonymt. Samma år infördes även lagen om att alla utomäktenskapliga barn skulle ha en barnavårdsman som tillvaratog deras intressen. Din mormor föddes ju tre år tidigare men det kan ändå finnas en barnavårdsakt för henne i Nacka barnavårdsnämnds arkiv, som i så fall förhoppningsvis kan ge upplysningar om hennes bakgrund och eventuella släktskap med mamma Rut.  
 
Nacka kommunarkiv har telefon 08-718 92 54
e-post: kommunarkiv@nacka.se
Hälsar vänligen
Maud

2004-04-16, 00:39
Svar #21

Mia Ardvik

Tackar så hjärtligt Maud!! Har nu kontaktat kommunarkivet i Nacka... Spännande!! Hoppas det skrevs något för det verkar ju märkligt att inte ens modern vill vara förälder...!? Kanske det var ett oönskat barn hos morföräldrarna?
Mvh Mia

2004-05-25, 17:32
Svar #22

lillemor_schultz

Käre Olle! Tack för kartan. Jag har fått lite upplysningar om Fridhems Barnhem. Men det fanns ej på något arkiv . Har fått inf. av en privatperson . M:V:H: Lillemor

2004-05-25, 17:53
Svar #23

lillemor_schultz

Kontakta mig gärna om du får reda på något mera om Fridhems Barnhem i Ljungarum. Min far vistades där åren 1920 till 1932. Tack på förhand M:V:H Lillemor

2005-06-18, 18:58
Svar #24

Maria Wessman

Hej !
Jag undrar över om man kan få reda på lite om förhållanden på Ljungarums barnhem och om det är någon mer i min ålder som kommit därifrån.Finns det något bildarkiv??? Var inskrivna vid Ljungarumsbarnhem 1953-54.  Vore roligt att få veta lite mer.
Hälsn. Maria Wessman (Ljungberg var namnet före adoptionen)

2005-06-19, 12:45
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Maria! Var i landet ligger detta Ljungarum? Det finns två stycken enligt Svenska ortnamn. Generellt gäller att du bör söka i kommunarkivet efter handlingar från barnhem.

2005-07-16, 02:01
Svar #26

Maria Wessman

Hej Carl
detta Ljungarum ligger i Jönköping

2005-07-16, 02:04
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Maria! Vänd dig då till Jönköpings kommunarkiv. Men har du läst tidigare inlägg i den här debatten, det barnhemmet tycks ha varit på tapeten förut.

2005-08-01, 22:30
Svar #28

Lillemor Schultz

Hej Maria! Har själv sökt Fridhems Barnhem i Ljungarum. Men det gällde åren 1920 till 1932.Var o besökte platsen där barnhemmet hade legat. Men kontakta Jönköpings arkiv MVH Lillemor..

2005-08-02, 09:28
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mia Ardvik, hur gick det? Fick du något svar och någon klarhet genom din kontakt med Nacka kommunarkiv?  
 
Min morfar, född 1897, blev som barnhusbarn utackorderad en kort period till sina morföräldrar innan mamman gifte sig och pojken flyttade till den nybildade familjen. I barnhusets rullor har jag funnit deras inspektioner av hemmet och kommentarer. Abnormt stort huvud. Vattenskalle? stod det t ex! Vilket ju inte alls var fallet!
 
Dock bar han ensam mammans flicknamn, till skillnad från de andra syskonen, som bar sin faders efternamn och även mamman bar makens namn förstås. Så det blev ju ändå utpekande, även om styvfadern accepterade honom och behandlade honom lika väl som sina egna barn.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna