ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnavårdsman,nämnd 1925?  (läst 1515 gånger)

2008-10-21, 23:16
läst 1515 gånger

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Min svärfar föddes 1925 av en ensamstående mor utan angiven fader. När jag vid kontakt med Socialförvaltning frågade efter handlingar rörande hans födelse var dom väldigt ovilliga.
 
De skulle leta sa dom, efter 4 veckor ringde en dam och sa att dom inget hittat och att dom hade annat att göra.Jag skulle inte räkna med att sånt fanns kvar efter så lång tid tyckte hon.
 
 Han lämnades bort som fosterbarn till 4 olika familjer på 5 år.Det borde väl finnas handlingar rörande fosterhem/barnavårdsman?Har också hittat en uppgift i en kyrkbok att modern till en präst lämnat ett faderskapserkännande.Hur sjutton gör jag nu. Känns som om man blir motarbetad ibland av myndigheterna.
MVH/Marie-Louise

2008-10-22, 13:51
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Marie-Louise!
 
Var i landet föddes din svärfar? Det underlättar mycket att veta det, om man vill försöka tipsa om sökvägar.
 
I Stockholm fanns Allmänna Barnhuset, vars arkiv finns på Stockholms stadsarkiv. Jag vet tyvärr inte hur länge det fanns kvar, men åtminstone en bit in på 20-talet skulle jag tro. Jag har en närstående född 1909 som av Allmänna Barnhuset placerades i ett fosterhem, och i hennes underhållsbok finns noteringar från inspektioner bra långt fram, tror nog att det var tills hon nått konfiramtionsåldern.
 
Kommunarkivet i stället för socialförvaltningen kanske du skulle kunna ta kontakt med.
 
Mvh
Ingegerd

2008-10-22, 14:05
Svar #2

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Ingegerd!
Min svärfar föddes i Frösthult,dåvarande Västmanland tillhör numera Uppland och Enköpings kommun. Jag har varit i kontakt med kommunarkivet här i Enköping och där hittat en anteckning av prästen i Litslena att modern lämnat honom ett faderskapserkännade.
 
 Men jag fick ej titta i barnavårdspappren själv,utan det skulle socialförvaltningens personal göra. Det var efter det dom sa att dom ej hittat något.  
Tycker att det är jätteledsamt att inte hitta nåt när man så gärna vill. Pratade även med landsarkivet i Uppsala, dom sa att papper som gällde det här skulle min kommun ha om dom inte slarvat bort dom. Det hoppas jag verkligen inte men det verkar onekligen så
MVH/Marie-Louise

2008-10-22, 19:33
Svar #3

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Hej Marie-Louise!  
I sekretesslagen, som socialförvaltningen åberopar, finns en högsta tidsgräns på 70 år. Du bör alltså kunna kräva uppgifter som ligger före 1938.

2008-10-23, 15:48
Svar #4

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Jodå, jag har åberopat sekretesslagen,jag tror mer att det beror på ovilja hos personalen på socialförvaltningen.
Damen där upplyste mig som sagt att dom hade annat och göra än att leta efter gamla papper. Det kan ju också vara som landsarkivet antydde, att pappren är bortslängda. Skulle det vara så så är det jättetråkigt.
 
Får väl leva med det isåfall,men trist är det
MVH/Marie-louise

2013-07-15, 21:18
Svar #5

Katarina Magnusson

Skriv till kommunjuristen och fråga efter adoptionsakten. Fungerar inte det kan du prova med kommundirektören.
Lycka till.
/Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna